Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retro (10) retró (7) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Értékelés

2008.09.25. 22:30 - prezzey

Címkék: gépház

Ez a cikk azért született, mert többen kérdeztétek, hogy a rövid szöveges értékelések tulajdonképpen milyen rendszerben mennek a Gémeskúton.

Hatfokozatú rendszerben osztályozunk, mint a norvég lapok, habár ennek történetesen semmi köze a norvég lapokhoz, csak valahogy így alakult. Az viszont teljesen szándékos, hogy nincsen számszerű értékelés. Amikor elindultunk, vitatkoztunk ezen egy kört, és a következőkre jutottunk: Senki se szeretett volna százalékpontokat. (Szerintetek annak van értelme, hogy most egy játék 87% vagy 88% tuti? Ennek csak olyan rendszerek esetében van létjogosultsága, mint a Metacritic, ahol több független értékelő átlagát számolják.) Senki se szeretett volna amerikai jellegű osztályozást (A-B-C-D-F), mert ilyen erővel a magyar iskolai érdemjegyeket is használhatnánk, információtartalomban nincs különbség, csak menőségben/nyugatmajmolásban (nem kívánt törlendő). Iskolai jegyeket pedig azért nem szerettünk volna, mert az olyan... iskolás.

Úgy kezdtük el, hogy bárki bármit beírhatott a rövid szöveges értékelő rubrikába, aztán ez (valószínűleg Ádám hathatós tevékenysége nyomán, aki mindenféle fejléceket gyártott) nagyjából hatfélére standardizálódott, de két értéket is lehet egyszerre feltüntetni, vagy valami egész mást, ha valakinek épp olyan kedve van.

Gondoljatok a dobókockára, ha mindenáron számszerűsítést szeretnétek: 1 pocsék, 6 pedig marha jó. A következő fokozatok léteznek: borzalmas/legrosszabb - rossz - elmegy - jó - nagyon jó/remek - zseniális. Mindenki úgy osztályoz, ahogy szeretne, úgyhogy most inkább kiragadott szemelvényekkel érzékeltetném, hogy melyik érték pontosan mit is takar, így remélhetőleg nem sértődnek meg rám a többiek ;]

Borzalmas / Legrosszabb

A játékipar legalja, ennél nincs lejjebb:

"Valahol abban reménykedtem, hogy ez inkább csak vicc, és egy dadaista remekművel lesz dolgom."  - tmarxell a Touch the Deadről.

"Ha van olyan játék a Wiire, amire azt mondom, hogy még bottal se piszkáld meg, nem hogy pénzt adj ki rá, akkor ez az." - Ádám a Sonic and the Secret Ringsről.

"Ha esetleg valaki ajándékba kapta a programot, akkor kezdjen el gondolkodni azon, miért akarhatott valaki ily módon bosszút állni rajta." - prezzey az Undercover: Dual Motivesről.

Rossz

Vannak benne jó megoldások, de attól még összességében élvezhetetlen:

"Számos érdekes újdonságot hoz, csak hogy aztán rövid úton kiderüljön, a tartalom elképesztően szegényes." - prezzey a Sim City Societiesről.

"Az ötlet jó, a figurák aranyosak (a borítón legalábbis), de aztán az alapvető dolgokon, a pályaszerkezeten, a grafikán, a kezelhetőségen, a játék élvezhetőségén csúszik el, meg az idegesítő hibákon." - Ádám a Flipper Crittersről.

Elmegy

Ideig-óráig el lehet vele szórakozni, de nem túl tartalmas, esetleg bosszantó hibái vannak:

"Sakknak jó, a CPU is szépen meg van programozva, de bármilyen extra lehetőség, különlegesség hiányában még mindig jobb igaziból sakkozni." - Ádám a Wii Chessről.

"Leginkább arra jó, hogy egy játékipari befektető megnézze és rájöjjön, hogy bizony a DS kalandjátékokba (illetve lehetőség szerint eme konkrét program fejlesztőibe) zsákszámra kell a pénzt önteni. Ez azóta meg is történt, mi pedig örülünk, de nem értjük, miért kellett a felhasználókból ezért a teljes árat kifacsarni..." - prezzey az Another Coderól.

"Mivel az újdonság varázsa nem múlt el, még mindig élvezem a Dragon Quest Swords újszerű játékát és először "jó" osztályzatot is kapott tőlem. Ahogy aztán elkezdtem írni a cikket, rá kellett jönnöm, hogy valójában harmadannyi pozitívumot sem tudok mondani vele kapcsolatban, mint negatívumot." - Ádám a na miről?

Jó, de nem nagyszerű, inkább amolyan tisztes iparosmunka; esetleg innovatív, de a megvalósítás problémákkal küzd:

"Egyrészt korrekt módon lett elkészítve, megvannak a jó történet és a jó harcrendszer alapjai - viszont végig az az érzésem volt, hogy ebből sokkal többet ki lehetett volna hozni." - tmarxell a Luminous Arcról.

"Az alapötlet jó, jó a zene, izgalmas, meg minden. Ha nem lenne ennyire nehéz már az elején is, vagy lenne benne könnyű üzemmód [...], már áttenném a nagyon jó vagy a zseniális kategóriába." - Ádám a Geometry Wars Galaxiesről.

Nagyon jó/remek

Szinte minden tekintetben kiváló, de bevált sémákat követ, nincsen benne különösebb újítás; vagy ha van, akkor valamilyen apróbb hiányosság lerontja az összképet:

"Az tény, hogy nem lesz belőle klasszikus, de attól még nagyon jó játék, amit szerintem érdemes mindenkinek kipróbálni, aki vonzódik ehhez a műfajhoz." - tmarxell a Hotel Duskról.

"Igen jól közelíti az ideális Xbox Live Arcade címet: gyors, akciódús, rövid menetekre és kikapcsolódásra nagyszerűen alkalmas, csak a multiplayer hiányzik belőle." - prezzey a Rez HD-ről.

"A játék természetesen az Age of... nevű fejőstehén egyik sarja, már nem is új és modern, de a többi darabnál kevésbé fárasztó a történelemfelfogása és erőteljesebb a mesés-mítikus elem, ezért alapvetően atmoszférikusabb, mint akár a legismertebb testvér, az Age of Empires." - Miou az Age of Mythologyról.

Zseniális

Az igazán újító szellemű és mindemellett még remekül összerakott játékoknak fenntartott kategória:

"Az én szememben az ilyen játék a Nintendo ars poeticája is lehetne." - Dewla a Super Paper Marioról.

"Apróságokon kívül semmit sem változtatnék, javítanék - remekül bejáratott játékot kapunk, ami ennek ellenére nagyon újszerű." - tmarxell a World Ends With Youról.

"A vizuális humor eszméletlen, a játék maga pedig innovatív, ötletes, és magával ragadó." - Ádám a WarioWare: Smooth Movesról.

 

Még talán annyit érdemes a végén elmondani, hogy nem törekszünk semmilyen kiegyensúlyozottságra, haranggörbére, stb. - már csak azért sem, mert továbbra is hobbijátékosok vagyunk, és senki nem kényszerít minket arra se, hogy írjunk. Ebből kifolyólag a szélsőséges értékek gyakoribbak, mert ha valami nagyon rossz vagy csalódást okozott, akkor benne van az emberben az hogy "na legalább a blogon lehúzhatom", ha meg valami nagyon-nagyon jó, akkor úgyis valószínűbb, hogy sokat játszunk vele és akkor már valószínűleg írunk is róla. Mivel a részletes informálás a főprofilunk - hírekre, rövid tesztekre rengeteg más blog van - ezek után sokat játszunk azokkal a programokkal, amikről aztán teszt születik. Ez akkor nehezebb, ha a játék nem vált ki semmit belőlünk, se pro se kontra.

Ádám ezt szeretné még hozzátenni:

Ha valaki megnézi az általam írt cikkeket, akkor azt látja, hogy általában nagyon jó és nagyon rossz osztályzatú játékokról írok. Ennek egyszerű oka van (és nem a szélsőségekben való gondolkodás :). Mivel számomra a blog egyik, ha nem a legfőbb célja az volt (és van), hogy segítsünk a magyarországi játékosoknak - vagyis azoknak, akiknek egyetlen játék megvásárlása akár a fizetésük egyhatodába kerülhet (bár aki minimálbér környékén él, annak valószínűleg nem a legjobb befektetés játékokra költeni a pénzét) - eligazodni abban, hogy mire érdemes és mire nem érdemes költeni. Ha egy játék kiemelkedő, hosszú a játékideje, jó élmény, izgalmas, stb., akkor szívesen írok róla, mert tudom, hogy valószínűleg ezt az információt mások is tudják hasznosítani a játékvásárlásnál. Még fontosabb azonban számomra a legrosszabb játékokról írni (és bizonyos értelemben könnyebb is, hiszen egy játékról sokkal hamarabb kiderül, hogy nagyon rossz, mint az, hogy jó), mert sok a csalóka vagy egyenesen átverős játék, ami könnyen csőbe húzza az egyszeri vásárlót, és ezekre jobb felhívni a figyelmet.

tmarxell utolsó kommentje:

Én is csak azért szoktam szélsőségesen értékelni, mert szinte mindig olyasmiről írok, ami vagy nagyon jó, vagy nagyon rossz. A középszerű játékok nem mozgatnak meg annyira, hogy írjak róluk, pl. a Luminous Arc is csak azért jött, mert friss volt, DS-es és első ránézésre jónak tűnt. Majd ha megrendelésre, kijelölt játékokról írok cikket, akkor biztos többször elő fognak kerülni a rossz/elmegy/jó címkék is :P Ti se nagyon szeretnétek középszerű programokról olvasni (az újak kivételével), nem? (Rendelek én tőled dolgokat, azon ne múljon ;] - prez.)

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr16679677

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

en-gé · http://aapp.blog.hu 2008.10.08. 22:58:27

Behind the Scenes of Gémeskút... :)
süti beállítások módosítása