
Osztályzat: Zseniális
Műfaj: Logikai, oktató
Korosztály: 3+
Nyelvigény: Középfok
Nehézségi ív: Kezdő-haladó
Beletanulási idő: Rövid
Ár: 7.990,- és 9.990,- között
Ami jó: Több mint egy tucat zseniális játékötlet, amik tényleg jót tesznek az agynak; 100 sudoku-feladvány
Ami rossz: Megfelelő nyelvtudás nélkül több játék nehéz (viszont ezt vehetjük úgy is, hogy nyelvgyakorlásra is jó a szoftver)
Ajánlottunk már karácsonyra ügyességi játékot DS-re és Wiire is, logikait pedig DS-re, most következzen egy másfajta logikai, sőt inkább oktatóprogram, a DS egyik legnépszerűbb játéka, a Dr. Kawashima's Brain Training. Az egyedi játék Satoru Iwata Nintendo-elnök és Ryuta Kawashima japán agykutató közös ötletéből született meg, és úgy tervezték, hogy kedvünktől és időnktől függően akár csak pár perc játékkal naponta tornáztathassuk az agyunkat kiskortól időskorig. Mivel a DS-játékok közül ez az egyik amit a legtöbbször veszek elő, és azért mert tényleg mindenkinek ajánlom, megérdemel egy teljes ismertetést, amiben minden egyes feladványra külön kitérek, hátha épp az tetszik majd meg valamelyik olvasónknak.
Arra gondoltam, a szokásostól eltérően egész lineárisan tekinteném át a játék funkcióit, mert talán itt ez a leginkább célravezető. Az első dolgunk természetesen a profilunk létrehozása, de már itt szembetűnő, hogy a játék irányítása eltér sok másikétól. Először is nem normálisan tartjuk a DS-t, hanem oldalra fordítva, hogy a két képernyő egymás mellé kerüljön, aztán pedig választhatunk, hogy jobb vagy balkezesek vagyunk (hogy a megfelelő kezünkkel tudjuk használni az érintőképernyős felületet). Aztán következik a nevünk regisztrálása, ahol nem bepötyögnünk kell a nevünket, hanem leírnunk. A program elég nagy felbontással kezeli a képernyőhöz érintett DS stylus-tollacskánkat (összehasonlításképpen a Polarium névbeírós része eszméletlen rossz, csak böhöm nagy kockákat tudunk letenni valódi írás helyett), és ez később is így lesz, a játékok során pedig írásfelismerést is fog alkalmazni, általában jó hatásfokkal, de nem mindig (erről majd később)


Itt jön elő egyébként talán az egyetlen gond a Brain Traininggel, vagyis hogy a nyelv elég fontos tényező benne. Az alapnyelvet át tudjuk állítani, az európai változatban angol, német, francia, spanyol, olasz és holland nyelveket tudunk választani, így ha valaki valamelyikben jobb mint az alapbeállítás angolban, akkor érdemes megfontolnia a váltást. Mindenesetre kipróbáltam a Stroop-tesztet spanyolul, és még az angolnál is tágabb spektrumát fogadja el a kiejtéseknek, a sárgára (amarillo) ugyanolyan jó volt az amarijjó mint az amarilló, a pirosra (rojo) a rohó és a rojó kiejtés, holott tudtommal az második fajta kiejtés mindkét esetben helytelen.
A játékleírásokat még viszonylag könnyű megérteni mivel illusztrálva vannak, de az olyan játékok, amihez kell a nyelvtudás, nehezebben játszhatóak azok számára, akik nem jók az adott nyelvben. Bár ezt a program is elmondja, a Stroop-tesztet biztos, hogy mindig kicsit alacsonyabb eredménnyel fogjuk elvégezni, ha nem az anyanyelvünkön játszunk, hiszen a mi agyunknak még az oda-vissza fordítással is foglalkoznia kell a feladványon kívül. Végeredményben ez csak annyit jelent, hogy az ilyen játékokon alacsonyabb eredményünk lesz, és így az agytesztek során sem feltétlenül fogjuk elérni a 20-as kort, de aki nem az eredményért játszik hanem azért hogy jól érezze magát meg tényleg agytornázzon egy kicsit, az ezen hamar túl tudja tenni magát.


Kicsit másfajta agykapacitást igényel a Connect Maze, amiben véletlenszerűen vannak körökben elhelyezve a játéktéren számok 1-től 13-ig és betűk A-tól M-ig. A feladatunk egyszerű, egyetlen vonallal össze kell kötnünk sorrendben a számokat és a betűket, de felváltva, vagyis A-1-B-2-C-3, stb., mindeközben pedig nem szabad hozzáérnünk olyan betűkhöz és számokhoz amik nem kellenek.

A Training üzemmódban számos egyéb feladattípus található meg, amikből az elején csak hármat próbálhatunk ki, aztán szépen sorban lehet játéknyelven unlockolni, azaz elérhetővé tenni a többit. Ez azonban nem az elért eredményünktől függ, hanem egyszerűen attól, hogy hány napot játszottunk a szoftverrel. Amelyik nap gyakorlunk, arra a napra kapunk egy pecsétet virtuális naptárunkba, és három, öt, hét, stb. számú pecsétnél kapjuk meg a hozzáférést újabb játékokhoz illetve régebbi játékok nehezebb változ

A később elérhető játékok között van a kedvenc játékom, a Low to High, azaz alacsonytól a magasig, egy újabb egyszerű memóriajáték: kapunk négy számot, amiket csak három másodpercig láthatunk, aztán el lesznek takarva, és utána sorrendben kell a helyüket megérintenünk. Ha ügyesek vagyunk, a következő körökben öt, hat, hét, nyolc, kilenc vagy tíz számot kapunk 1 és 10 között, összesen tíz kör van, és bár minden eltalált szám egy pontot ér, csak tökéletes megoldás esetén kapunk több számot a következő körben. Egyébként ez az a rövidtávú memóriateszt, amiről nemrég bizonyosodott be hogy a csimpánzok sokkal ügyesebbek benne mint az emberek, úgyhogy tessék csak gyakorolni,

Újabb nyelvi játék a Syllable Count, amiben a választott nyelvünkön kapunk mondatokat, és meg kell számolnunk a benne található szótagokat. A többi nyelvhez nem értek elég magas szinten, de aki angolos, az tudja hogy az angol nyelv bizony nagyon becsapós tud lenni a szótagok számát illetően.
A Head Count izgalmas fejszámolós játék, ami arra a viccre hasonlít, hogy "Ha öten vannak a


Elérhető viszont a Triangle Math, a matematikai feladványok közül a legdurvább, főleg amikor már a nehéz változatot is kipróbálhatjuk. Elsőre nem is fogtam fel, hogy mit kell csinálni, pedig jól elolvastam a használati utasítást. Szóval ha megnézzük a képet, látszik, hogy van felül három szám, középen matematikai jelek és köröcskék. Fentről lefele haladva kell elvégezni a műveleteket, hogy eljussunk legalulra, és azt az eredményt aztán beírjuk az érintőképernyőre. Vagyis 3+4 az 7, 4+8 meg 12, 12+7 az meg 19. Pite. Kivéve amikor a pluszok néha minuszok, és nem három számmal kezdünk hanem néggyel, és nem két sor műveletet kell fejben elvégezni hanem hármat.


Rövid tesztnek indult, megateszt lett belőle, azt hiszem kívül-belül sikerült átrágni a Dr. Kawashima's Brain Traininget, ami az egyik legjobb általam ismert logikai játék. A magyar boltokban elérhető, ne keverjük azonban össze a More Brain Training című folytatással, amiről majd egy külön tesztben lesz szó, és amelyik szerintem nem annyira jól sikerült, mint ez az alapjáték.
Amikor arról van szó, vajon valóban használ-e az agyi funkcióknak a Brain Training, a Nintendo arra hivatkozik, hogy ők játékgyártók, nem neurológusok, ugyanakkor az ausztrál Alzheimer-intézet vezetője egy helyen azt nyilatkozta, hogy igenis jót tesz. Mindenkire rábízom a döntést, mindenesetre én egy hónap rendszeres gyakorlás után az eredmények tükrében határozottan állíthatom, hogy valamelyest javult a memóriám, legalábbis az a része, amit a játék gyakoroltat az emberrel. A másik pozitív dolog meg, hogy az érettségi óta nem foglalkoztam matematikával, és akik ismernek, tudják, hogy nem vagyok az a fajta ember aki jókedvében leül egyenleteket megoldani, mégis remekül szórakozom a matematikai feladványokon. A sok Calculationszel eltöltött idő rá is világít arra, hogy a szorzótábla bemagolása valahol a hetes szám körül megállt nálam (sosem szerettem a memoritereket, és mivel kvázi versként tanultuk a szorzótáblát, nem csoda hogy meguntam, nesze neked magyar állami oktatás), nem beszélve az osztásról. Az biztos, hogy ha a valamikori gyerekemnek nem lesz ínyére a matek, kipróbáltatom vele a Brain Traininget, mert biztos vagyok benne, hogy ez élvezetessé teszi a tantárgyat (de mivel addig még sok év telik el, örülnék ha apukák-anyukák megírnák a tapasztalataikat).