Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[Hírek] Mókás cenzúra: Ausztrál ORTT vs. Fallout 3

2008.07.13. 10:49 - DobayAdam

Címkék: pc ps3 cenzúra ausztrália xbox360 korhatár drogok korhatárbesorolás

    A Kotaku néhány napja számolt be arról, hogy Ausztráliában betiltották a Fallout 3-mat. Ez azon kívül, hogy a teljes tiltás arrafelé azért ritka, önmagában még semmi különöset nem jelentene, hiszen a játékban bőven található lefejezés, csonkítás, meg hát patakokban ömlik a vér. Csakhogy az ausztrál  médiahatóságtól, az OFLC-től kiszivárgott indoklás szerint egyáltalán nem ezeket tartotta problematikusnak a korhatárbesoroló bizottság. Kizárólag az volt a baj, hogy a játékban látható drogozás, sőt, szabályozatlan gyógyszerhasználat - mert ezek aztán már tényleg a rosszra tanítanak.

    Az OFLC-jelentés szerint a Fallout 3-ban úgynevezett chemeket lehet beadni hősünknek a karján levő gépezeten keresztül, amik aztán pozitív és negatív hatással is járnak (pl. növelik az erőt, de csökkentik az intelligenciát, vagy rájuk lehet szokni). Mivel a drogok vizuális megjelenítése valóságos, ezért "bár a a játék kitalált drogokat mutat be, azok túlságosan is hasonlítanak a valódi drogokra". A poén most jön: "a betiltáshoz bőven elég alapot szolgáltat a receptre kapható gyógyszerek használatára való buzdítás". Itt kiemelik a morfium szerepeltetését, és annak hatását: "a játékos ennek hatására nem érez fájdalmat". (Húha!) Vagyis nem a vér, és igazán nem is a drog a baj, de hogy a morfium, mint fájdalomcsillapító? Na ez már több a soknál. Az irónia mértékéhez csak hozzáad, hogy korábbi, morfiumot használó vagy emlegető szoftverek (mint a Half-Life vagy a Call of Cthulu) 15+-os besorolást kaptak, sőt a Fallout korábbi, hasonló tartalmú részei is befértek az engedélyezett kategóriába.
     A kiszivárgott jelentés miatt levélíró kampányt kezdtek az ausztrálok, ugyanis ellentétben Amerikával vagy Európával, őnáluk 18+ vagy "csak felnőtteknek" kategória csak filmek esetében létezik, videojátékoknál azonban nem, vagyis ha a tizenöt éveseknek eladható kategóriába nem fér bele, akkor már rögtön illegálisnak van nyilvánítva az adott program. Bár egyfelől magam sem vagyok híve a különösen véres és brutális játékoknak (sőt a folyamatos lefejezéseket és brutális csonkításokat  bemutató tartalmak korlátozását magam is támogatom), másfelől képmutatónak tartom a szórakoztatóipari cenzúra drogoktól (és a szextől) való olykor kóros viszolygását.

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr18562242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Igric 2008.07.13. 13:20:28

Betiltani. Az hasznos. Gondolom a droghasználat is tilos, meg lopni, ölni, stb. És mintegy varázsütésre, ezzel meg is oldódott a probléma.

Igazán kíváncsi lennék arra, miféle párhuzamos univerzumban élnek a törvényalkotók...

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.07.13. 16:50:37

Én nem látom, mi értelme lenne korlátozni, mivel játékprogramokat felnőttek is vásárolnak. Az teljesen korrekt, hogy gyerekeknek ne adjunk el korhatáros terméket, de ez most is így van sok országban, pl. Németországban. (Magyarországon nem tudom, mi a szabályozás.) Viszont emellett azt kell elérni, hogy a korhatárrendszer ne késztesse arra a fejlesztőket, hogy minél lejjebb nyomják a korhatárokat, mert ez se a gyerekeknek nem jó, se a felnőtteknek, csak azoknak, akik az eladásokból befolyt bevételt számolgatják ;)

Azt ne má az állam mondja meg, hogy én mennyi virtuális vérben, erőszakban és brutalitásban részesüljek, felnőtt vagyok, tudok magamra vigyázni. (Az a játékprogram, ami a legjobban megrázott gamer pályafutásom során, amúgy egyáltalán nem véres - habár erőszak sok van benne -, és PEGI 12+.) Az szerintem OK, hogy olyan helyeken korlátozzák a durva tartalmakat, amikhez gyerekek könnyen hozzáférhetnek - pl. TV-adók -, de a videojátékok pont nem ilyenek lennének, pl. az ikkszbokkszban igen keményen be lehet állítani h mihez férjen hozzá a csimota és mihez nem, és gondolom más modern konzolokban is. Persze ehhez az kell, hogy a szülő beállítsa.

Az már aztán a szülő dolga, hogy beállítja-e, ha visszagondolok a saját gyerekkoromra, két dolog volt összesen, amit anyukám nem engedett megnézni: az egyik az Emlékmás, aminek a közepén kizavart a szobából (azt hiszem, ő jobban félt tőle, mint én), a másik meg a Twin Peaks (szintén :D ). Mindent nézhettem, meg elolvashattam, meg játszhattam, habár akkor a videojátékoknak még nem volt ilyen grafikája ;) de viszont általában figyelt rá arra anyukám, hogy mit csinálunk naphosszat öcsémmel, meg ha tehette együtt csinálta velünk, habár azokban a rendszerváltás körüli időkben iszonyúan keményen kellett dolgoznia. Aztán mégis felnőttünk és nem lettünk őrjöngő tömeggyilkosok. (Habár még lehetünk! ;D ) Amúgy az olvasmányélményeim sokkal durvábbak voltak mindig is, mint a filmesek meg videojátékosak, és a könyveken mégsincs piros karika. (Habár még lehet! :D )

Nagyon vicces egyébként, most vettem meg Ausztriában a Civ Revolutiont, PEGI 12+ van rajta és USK 6+. Azért ez elég nagy eltérés! :D (Én személy szerint nem értem a 12+-t, ez egy jópofa színes civilizációépítő játék, persze lehet benne háborúzni - fura is lenne egy ilyen műfajú játékban, ha nem -, de még az is totál rajzfilmes.)

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.07.13. 19:20:17

gondolom amellett elmentek, hogy headshottal végezheted ki a pásztorfiúkat, mint az 1-2ben.

de ausztrália mindig is ilyen kemény cenzor volt, nem?

lusta vagyok megguglizni, de vajon mit szóltak ahhoz, amikor a max payne-ben a fájdalomcsillapítókat kellett hamizni?

bergeroth 2008.07.13. 20:25:15

Egyenruha, egyenétel, egyenvilág, egyenízlés, egyengondolkodás, stb. stb. ....

2008.07.13. 21:28:15

ez egy szélmalom harc, én egyébként jónak tartom a besorolást, sőt remélem komolyan is veszik mikor behatárolják!
Mert szülő ha bemegy boltba gyerek rámutat játékra és tegyük fel az 16+ akkor ne vegye meg neki ha ő csak 10 éves függetlenül hogy abban a játékban lefejeznek-e vagy nem. látja 16+, oké akkor nem veszem meg.
persze így fiatalon én is azt mondom néha túl sorolják, de én is 286 oson kezdtem ahol tény néha voltak durva játékok :) de mai világ egy kicsit más azért már, mások a játékok is, pl. sokkal realisztikusabbak, mint egy wolfenstein3d...
nem tom ha 1x szülő leszek hogy veszem rá gyereket hogy napi 1-2 óránál többet ne játszon, de ezen még ráér törnöm fejem..

Freechild 2008.07.13. 21:44:53

Ki nem szarja le? Aki akarja ugyis lehuzza torrenten...
Tiltani a neten?? Mekkora marhaság.

Csak a kiadonak okoznak bevételkiesést...

akárki 2008.07.14. 06:44:19

Magyarországon is tilos a vényköteles gyógyszerek reklámozása.

akárki 2008.07.14. 06:50:07

Freechild

Te mekkora jani vagy, törtél már fel játékprogramot valaha?
Vagy azért ilyen nagy az arcod, mert meg tudod nyomni a download gombot?

Igric 2008.07.14. 09:10:42

akárki: Tudtommal a játékban nem reklámoznak vényköteles gyógyszert, hogy jön ez ide?

Amúgy meg van igazság abban amit Freechild mond, én is ilyesmire céloztam az első kommentemben. A tiltás ilyesmire nem megoldás. Pont azért mert annyira könnyű megszegni a szabályt, "megnyomni a download gombot".

akárki 2008.07.14. 09:33:36

Igric
A morfium nem az lenne?

A besorolás a szülőknek szól, a tiltás méginkább.
Ha egy szülő odafigyel a gyermekére, akkor van értelme.
Aki meg lexarja mit csinákl a gyermeke, annak meg úgy is mind1, meg a gyereknek is.

Nem hiszem én sem., hogy van értelme betiltani, de ha következetesek vagyunk és betartjuk a törvényeket, akkor vagy át kell neveztetni a céggel a termékben szereplő szerek nevét, ami 2 perc, vagy nem engedjük meg forgalmazni.

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.07.14. 10:30:52

akárki: Kérdés hogy mit tekintesz reklámnak. Az, hogy valami foglalkozik egy témával, még nem feltétlenül reklámozza. Kérdés, hogy a morfium vásárlása utáni vágyat kelt-e a 18 éven felüli felnőttekben ez a játék. Vagy a 15 év felettiek a Half-Life játszása után amiben említve van a morfium, vérgőzös illegális morfiumfelvásárlásba kezdenek-e? Én nem értek egyet azzal hogy bárminek a megemlítése reklámnak minősül. De nem viszem tovább a gondolatot mert nagyon offtopic lesz belőle.

Leeroy of SMV Design 2008.07.14. 10:44:05

Úgy tűnik, a cenzúra a hozzászólásokra is vonatkozik...

Leeroy of SMV Design 2008.07.14. 10:47:23

Egyébként pedig véleményem szerint egy egészséges emberre semmilyen hatással sincsenek a videojátékokban fellelhető tapasztalatok, Az, hogy megpróbálják gyökerestül kiírtani a problémát, csak még nevetségesebbé teszi az erőfeszítést... Ami tiltott, mindig jobban kelendő és az emberek beszélnek róla.

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.07.14. 11:16:04

Jude: A blog fenntartóiként fenntartjuk a jogot a hozzászólások moderálására, amennyiben azok túllépnek bizonyos határokon. A blogunkra kommentet írni nem jog, hanem lehetőség, és ha káromkodást írsz kommentben, azt törölni fogjuk. A véleménynyilvánításhoz való jogod nem sérül, megteheted azt máshol, ahol elfogadják a kulturálatlan módon való megnyilvánulásokat.

Leeroy of SMV Design 2008.07.14. 11:44:14

Amennyiben kultúrálatlan egy filmes idézet, ami épp ide passzolt. Értem...

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.07.14. 12:07:29

Jude: Ha idézet, ha nem, a káromkodás káromkodás. Ha szerinted rasszista idézet illene ide, azt is törölnénk. Egyébként meg sem vicces, sem releváns nem volt az idézet. (Attól hogy benne van hogy "ausztrál" még nem lesz releváns.)

Leeroy of SMV Design 2008.07.14. 12:23:09

Nem a "viccessége" vagy a "relevánssága" miatt íródott, hanem az irónia végett. Elvégre ugye játékokkal is csak komoly emberek játszanak?

Leeroy of SMV Design 2008.07.14. 12:24:57

Ahogy az is ironikus, ahogy betiltanak egy még meg sem jelent játékot az erkölcscsőszök...
süti beállítások módosítása