Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[Könyv] Drew Karpyshyn: Darth Bane - Path of Destruction

2008.07.03. 19:49 - prezzey

Címkék: scifi könyv star wars kotor tie in

Drew Karpyshyn-összeállításunk második része következik - az elsőben kiderült, hogyan kerülhet valaki a bölcsészkarról a játékiparba, és válhat olyan nagyszerű játékprogramok forgatókönyvírójává, mint a minap magyarul is megjelent Mass Effect vagy a Star Wars: Knights of the Old Republic (KotOR). Most pedig szó lesz Karphyshyn munkásságának másik feléről, ugyanis a játékprogramokhoz kapcsolódó regényeket is ír. A Csillagok Háborúja univerzumban játszódó könyvekhez a borzalmas Ifjú Jedi Lovagok óta óvatosan közelítek (életre szóló trauma volt), vajon neki sikerült-e valamit kihoznia ebből a témából? A tovább után némi fénykardozás és az Erő sötét oldala, azaz Darth Bane: Path of Destruction; legközelebb pedig még több Mass Effect!

A Knights of the Old Republicról megjelenésekor lemaradtam - még egy Star Wars játék? érdekel ez még valakit? -, később viszont, amikor öcsém unszolására kipróbáltam, döbbenten szembesültem vele, hogy minden idők egyik legjobb játékprogramjáról van szó. Ebben meglehetősen nagy szerepet játszott a remek történet, mint arról már többször is áradoztam korábban a blogon... Akkor és ott megjegyeztem Karpyshyn, mint vezető forgatókönyvíró nevét, és amikor megjelentek az első előzetesek a Mass Effectről, dühöngtem, hogy miért csak Xbox360-ra jelenik meg. Azóta egyfelől kijött PC-re is, másfelől nekem is lett Boxom, de közben összefutottam egy érdekes kötettel.

Darth Bane - Path of Destruction

A Régi Köztársaság idejében játszódó regény, egy Sith-lovaggal a főszerepben, mindez Karpyshyn tollából? Remekül hangzik, de ha az ember Star Wars könyvélményei az Ifjú Jedi Lovagokra korlátozódnak, azért gyanakvó marad. Így kicsit bizonytalankodtam, de aztán megláttam a bazi nagy narancssárga "hatalmas leárazás" címkét, és úgy döntöttem, azt a néhány eurót megéri a dolog. Beletelt némi időbe, mire rászántam magam, hogy el is olvassam, mert elég hosszú (és apró betűs ;) ). Aztán nekiálltam és úgy is maradtam: hamar befejeztem és nagyon tetszett.

A Régi Köztársaság talán a legizgalmasabb időszaka a Star Wars univerzumnak, hiába játszódik a klasszikus filmsorozat többezer évvel később. Ebben a korban még virágoznak a Jedi-akadémiák, hemzsegnek a Sithek, nem csak egy-két kósza fénykardos őrzi a régi titkokat és technikákat. Ideális környezet szerepjátékhoz, mert valljuk be, az Erő azért meglehetős ööööö, vonzerőt gyakorol az egyszeri gamerre - és ez nemcsak a papíralapú, hanem a számítógépes szerepjátékokra is igaz. Mik lennétek inkább egy kaland erejéig, birodalmi rohamosztagosok vagy Jedi-lovagok? Naugye. A KotOR sikeréhez is nagyban hozzájárult az erős Jedi/Sith-környezet. Viszont könyv formában nem igazán készültek Régi Köztársaság-történetek, egy képregénysorozatot leszámítva (ez magyarul épp most fut a havonta megjelenő Star Wars képregényben), talán épp azért is, mert ha sok a szuperképességekkel felszerelt szereplő, nehezebb koherens cselekményt összeütni. Bízzuk a feladatot Karpyshyn barátunkra, aki a játékprogrammal már bizonyított, gondolta a Lucasarts, és ím, lőn a Path of Destruction.

Ezúttal a sötét oldalon találhatjuk magunkat, a főhős egy egyszeri, utolsó csepp véréig kizsákmányolt bányász egy kolónián. Sivár és céltalan életét legfeljebb a munka utáni szerencsejáték dobja fel a kocsmában - gyanúsan jól megy neki, de itt még senki sem gondol az Erőre. Egy napon sikerül a kimenős köztársasági katonákat kifosztania a játékban, és menekülnie kell a dühödt fegyveresek elől - hova máshová, mint a másik félhez? Ott hamarosan felfigyelnek képességeire, és így indul Darth Bane Sith-karrierje, amiről a részleteket elolvashatjátok a regényben.

Mennyire kapcsolódik mindez a játékprogramhoz? (Elvégre mégiscsak egy játékos blogon vagyunk, szóval gondolom, mindenkit ez érdekel a legjobban...) Elsőre semennyire - időben jóval később vagyunk, habár még nem bukott meg a Köztársaság. Hősünk szintén nem ismerős a programból. Viszont a helyszínek meglehetősen fedik a KotOR helyszíneit: a korribani Sith-akadémia természetesen kihagyhatatlan egy ilyen könyvben, bárki írja is azt, de amikor már a Star Forge bolygója is előkerül, akkor teljesen nyilvánvalóvá válik, hogy bizony a Path of Destruction erősen a KotOR-rajongókra lett beirányozva. Szerencsére - mint arról már szó esett az előző cikkben - Karpyshyn nem szereti, ha a játékokhoz kapcsolódó könyvek túl szorosan csatlakoznak a játék történetéhez, vagy kiválasztanak egy adott végigjátszást ideálisként. Így nyugodtan elolvasható ez a kötet is anélkül, hogy lelőné a program nagy csavarját, vagy hogy bárki felmérgesítené magát azon, hogy a könyvben nem azt csinálta valaki, mint ő a saját végigjátszásában. (Ez nem könnyű feladat, mert a KotOR eseményei az egész univerzumot megrázták, így értelemszerűleg ebben a regényben is szóba kerülnek, az eredeti játékban pedig több egymástól eltérő végkifejlet is lehetséges.)

És végül a beszerezhetőség - a konkrét lelőhely, ahol megtaláltam, Bécsben a Westbahnhof melletti vicces nevű Buchlandung könyvesbolt, de elég rég volt már, úgyhogy nem biztos tipp. Magyarországon a Bookline katalógusában szerepel a kötet, de nekem elég vegyes tapasztalataim voltak velük angol nyelvű könyvek rendelésénél, több mindent sem tudtak szállítani, ami benne volt a katalógusukban. A Path of Destruction megjelent németül is, de azt egyrészt még drágábban hozzák meg (??), másrészt a fordításról nem tudok nyilatkozni. Magyarul egyelőre nincs, de hátha olvassa valamelyik kiadó a Gémeskutat és lecsap a lehetőségre...

Akinek tetszett a KotOR és olvas angolul/németül, mindenképp próbálja ki ezt is akár csak néhány oldal erejéig, nem igazán fogja tudni letenni; a hardcore Star Wars-fanoknak nyilván nem kell ajánlanom, mert ők úgyis minden hasonlót beszereznek, de a Path of Destruction nem csak hozzájuk szól. Meglehetősen kevés az olyan tie-in regény, aminek önálló értékei is vannak, de ez ilyen. (Hasonló szerintem még a Babylon 5 technomágus trilógia és a Pszíhadtest-trilógia második-harmadik kötete, de hirtelen mást nem is nagyon tudnék mondani.)

De hol itt a csalódás, amit az előző részben harangoztam be? Nos, az  - bármennyire is meglepő - az amúgy nagyszerű Mass Effecttel kapcsolatos, de miután ez a bejegyzés már így is meglehetősen hosszúra sikeredett, a következő részben lesz róla szó... annál nagyobb részletességgel.

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr94551780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eisei 2008.07.04. 10:13:43

Lazán kapcsolódik: Alan Dean Foster: A Jedi Kristály - nagyon szeretem (asszem splinter of the mind's eye a címe) . Öreg vagyok :)

Rod 2008.07.04. 13:14:33

Bocs, hogy ide, de kihagyhatatlan:
WWW.NIBRIS.NET
Megújult az oldal, mégis lesz Sadness!!!!!!!!!! :)

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.07.05. 23:14:40

Thx, kiraktam :] Habár weboldalt egyszerűbb csinálni, mint játékot, és az is vicces, hogy:

Open positions

We are currently looking for:

* Programmers
* Project manager
* 2D animators
* 3D animators
* 3D artists
* 2D (concept) artists

Szóval 1 db zenészük már van, vagy hogy? :DDD (Hú de rosszmájú vagyok ma.)

Rod 2008.07.06. 10:22:00

Igen, mondjuk vicces, hogy kb. 2 ember dolgozik a játékon, de reméljük a legjobbakat! :) Gondoljunk arra, hogy a fejlesztés gyorsítása érdekében akarnak még embereket felvenni :D
(Bízom benne, hogy a 2D concept artist-tal nem a Sadnesshez szeretnének rajzoltatni, mert ha igen, akkor 2011-re se lesz belőle semmi...)

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.07.06. 16:37:21

Eiiiseeiiiii!! Hát teveled mi van? Ezer éve nem láttalak.

Alan Dean Fosternek még el is hiszem, hogy jó Star Wars könyvet ír, kösz a tippet!
süti beállítások módosítása