Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[Portré] Drew Karpyshyn - játékfejlesztő és sci-fi író

2008.06.16. 17:35 - prezzey

Címkék: star wars portré rpg mass effect

A Mass Effect PC magyar verziója a fordítás miatt csúszik, előreláthatólag 19-én kerül a boltokba. Mi a várakozást enyhítendő azzal az emberrel folytatjuk portrésorozatunkat, aki forgatókönyvíróként nemcsak ennek a játéknak a konzolos sikerében játszott kulcsszerepet, hanem emellett majdhogynem otthonosabban mozog a Csillagok Háborúja univerzumban, mint George Lucas, és regényeket is ír. Mégsem örvend akkora ismertségnek, mint azok a produktumok, amiken rajta hagyta a keze nyomát. Talán a kimondhatatlannak látszó (amúgy egyszerűen Karpisinnak ejtendő) név tehet róla, talán az, hogy a játékiparban dolgozókat nem szokás művészeknek tekinteni és ennek megfelelően sztárolni, ki tudja.

A tovább után mindenesetre kiderül, mi miért sztárolnánk Karpyshynt egy kicsit mégis; bemutatjuk, hogyan jutott el odáig, hogy AAA címek vezető írója legyen, és mit csinált eközben. Lesz szó arról a játékról, ami meghozta neki a sikert, a könyvekről, amit írt, és kiderül, hogy mennyire kell eladnia a lelkét egy művésznek, ha piacra dolgozik. Mindez két részben, amiből ma olvashatjátok az elsőt!

Drew Karpyshyn a Bioware-nél, egy neves szoftvercégnél kezdte játékiparbeli pályafutását - bármilyen meglepő, de angol szakos egyetemistaként a tanszéki hírlevélben látta meg az álláshirdetésüket. (Képzeljük el ezt Magyarországon!) Nem sokkal azelőtt nyert meg egy fantasy regénypályázatot, és a Bioware akkoriban éppen egy ilyen témájú - sőt ugyanabban a fantasy világban, a Forgotten Realmsben játszódó - programhoz keresett írókat, ez volt a Baldur's Gate. Mindezek ellenére Karpyshyn ma is elutasítja azt az elképzelést, hogy a befutáshoz szerencse kellene: elsődleges a szorgalom, "írjatok, írjatok, írjatok", tanácsolja a weboldalán.

A Baldur's Gate második része volt az első projekt, amin dolgozott, de mivel nem sokkal a program megjelenése előtt vették fel, már csak az utolsó simításokban tudott részt venni. A küldetéslemez, a Trone of Bhaal volt első komolyabb munkája a Bioware-nél, valamint a történet regényváltozatának elkészítését is rábízták. (Ez utóbbit nem szerette, szerinte elhibázott volt az a koncepció, hogy nem a játékhoz kapcsolódó, hanem annak a történetét újra elmesélő könyveket adtak ki.) Ezek után sorra jöttek a Bioware programok, ma már mind-mind játéktörténelem - az eredeti Neverwinter Nights és második küldetéslemeze, valamint a Jade Empire.

Az igazi elismertséget számára mégis a Bioware első Csillagok Háborúja játéka, a Star Wars: Knights of the Old Republic hozta meg, az első cím, amelynek ő volt a cégnél a vezető írója. A KotOR második részét már nem a Bioware fejlesztette, hanem az Obsidian, így annak a készítésében már nem vett részt... de közben megszületett a nagy terv, hogy saját világban játszódó sci-fi szerepjátékot készítsenek, amivel aztán letarolhatják a piacot. Így senki nem mondhatja, hogy hát persze, azért vette meg mindenki, mert a Csillagok Háborúja azért mégis... sőt, mivel a Bioware nem játszik kicsiben, nem vették a méreteket se kisebbre; jöjjön hát a Star Warshoz mérhető volumenű űrkaland, a Mass Effect (első lépésben szintén trilógiára méretezve). De ki írja? Természetesen cikkünk főhőse, Drew Karpyshyn. Meg még sokan mások, mert bizony itt már annyi a szöveg, hogy meglehetősen nagy stábra van szükség csak ennek a legyártásához; aki próbálta a játékot, az tudja, hogy minden bolygóról több bekezdésnyi, nem véletlengenerált leírást kapunk (hogy ez mennyi meló - nos, itt megnézhetitek a bolygók teljes listáját), valamint egy egész enciklopédiát is tartalmaz a program a különböző fajokról, a jövő technikájáról, és a többiről.

Az első részről itt áradoztam meglehetősen nagy terjedelemben, itt pedig az általa kirobbantott kisebb politikai botrányt foglaltam össze, úgyhogy ezekről most nem lesz szó. Röviden bemutatnám viszont a KotOR-t, és Karpyshyn azon két regényét, amiket olvastam; az egyik a Mass Effect előzménye, a másik a KotOR utózmá folytatása. Ezeken keresztül ugyanis remekül látszik nemcsak az, miért érdemes Karpyshynt kedvelni, hanem az is, milyen lehetőségek adódnak olyankor, amikor az ember nem független művészként ír, hanem piacra, valamilyen kommerciális műfajban - el kell-e adnunk a lelkünket, elnyel-e minket az igénytelenség, vagy éppen ellenkezőleg, mi vihetjük-e be a művészetet a mindennapokba. Ami kiderül, az pedig nemcsak Karpyshynra vonatkoztatható, hanem a játékiparra és a műfaji irodalomra is általánosságban.

Knights of the Old Republic
(játék, 2003)

Az olcsó, de nagyszerű játékokat gyűjtő sorozatunkban már említettem, az ottaniak továbbra is állnak játékmenetről meg Jedi rendről, sőt az ár sem változott. De amire ott nem volt idő kitérni (meg nem is arról szólt a dolog, hanem hogy mit vegyünk karácsonyra meglepetésnek), az az, hogy a KotOR kb. kétharmadánál van egy olyan pont - nem árulnám el, micsoda, játsszátok végig, gyengébb gépeken is fut - amikor én személy szerint, sok-sok játékprogramokkal töltött év után először úgy éreztem, hogy nemcsak hogy valódi művészetet látok, hanem olyat, amilyet más médiumban nem lehetne megcsinálni, mert egyszerűen szükség van rá egy olyan fajta bevonódásra, amit csak az interaktivitás adhat.

Megtört a jég, a játékprogramok felnőttek. Persze előtte és utána is rengeteg kimondottan művészi igényű szoftver létezett (vannak, amelyek szerintem épp ezért siklottak félre, de erről majd máskor), hogy csak a közismertek közül említsek egyet, például ott volt a Final Fantasy VII, mint hasonlóan közmegegyezés szerint "nagy" játék. De azokban azt éreztem, hogy persze nagyszerű, hogy ez egy játékprogram és én csináltatom a főhősökkel a teendőiket, de az egészet könyvben vagy filmen is ugyanennyire élvezném. Itt viszont tényleg valódi többletet adott az interaktivitás. És ha van személy, akire rá lehet mutatni, hogy igen, ő tehet róla, akkor ez Karpyshyn - ő egyébként példás szerénységgel minden interjúban elmondja, hogy a játékfejlesztés csapatmunka, mindenkinek része van benne, stb. és ez igaz is. De ehhez kell egy olyan csapat, ami a Bioware-nél van, meg olyan emberek, mint ő.

Minden nagyon szép, de hol vannak itt az árnyoldalak? Nos, a következő részben, amihez a tervek szerint szintén még a Mass Effect PC megjelenése előtt hozzájuthattok.

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr90505590

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

The_ExilE 2008.06.16. 21:15:07

A Blizzard mellett a Bioware készíti a legminőségibb/jobb játékokat. És nem a grafika vagy a technikai repertoár teszi ezeket a progikat naggyá, hanem a beleélés és a lehengerlő cselekmény/sztori.

Örök kedvencek: BG2 (1 is megvan, de még nem kezdtem bele), KotOR1 (jobb, mint a 2, bár az is klasszikus)...
Nekem a JE nem jött be, talán a túlott konzolosság miatt =s

Thrasher 2008.06.16. 22:47:33

Na, áruld már el, mi az a pont, érdekel. :p

quad damage 2008.06.17. 00:40:33

Én a Bioware-t simán a Blizzard elé helyezem, mert velük ellentétben nem csak a bejáratott sorozataikat fejlesztgetik, hanem mernek új témához is nyúlni. Remélem nem lesz hatással rájuk, hogy már nem függetlenek.

hmikey 2008.06.17. 11:57:21

Amíg volt Troika, addig meg az volt a legjobb. Szerintem.
süti beállítások módosítása