Tyrian 2000
Értékelés: Ugyanaz, mint
Marcinál
Nem tudtam megállni, hogy ne írjak külön cikket én is a Tyrianről. Miért? Mert korának, a kilencvenes évek közepének a legjobb űrhajós lövöldözőse, és talán a legjobb DOS alá készült ilyen műfajú játék. És amiért az: a legtöbb játékelem, ami mellékes is lehetne, mint máshol, de nem az.
Minden általam eddig látott hasonló játékot latba vetve a Tyriannek van a legbonyolultabb és leghosszabb története, melyet vagy követünk, vagy nem. Igazából nem kötelező minden pálya előtt elolvasni a birtokunkba kerülő üzeneteket, amit a játék többi szereplőjétől olvasunk, de ezek amellett, hogy árnyalják a sztorit, gyakran olyan színesek és viccesek hogy vétek kihagyni őket. Egyrészt ezek között is számos titkos van (különböző

kisebb-nagyobb űrhajók vagy tereptárgyak lelövésekor tehetünk láthatóvá ilyen üzeneteket tartalmazó Data Cube-okat, vagyis adatkockákat), másrészt még csak az internetspam hajnalán jártunk, amikor Jason Emery (a programozó és pályatervező) és Alexander Brandon (a történet és a zene szerzője) már olyan jövőt prognosztizáltak, ahol még a hiperfejlett intergalaktikus űrhajók korában is folyton kapjuk a különböző bolygókra invitáló utazási ajánlatokat, őrült ételek és filmek reklámjait.
Maga a történet, amit csak ezekből az adatkockákból tudunk összeállítani, szintén lenyűgözően bonyolult. A játék 1995-ös eredeti három epizódja még érthető és logikus krónikája egy korrupt csillagközi nagyvállalatnak, a Microsolnak, ami a Tyrian bolygón bányászható gravitációs érc haditechnikára használatával akarja átvenni a szektor

irányítását. Főhősünk, Trent Hawkins, természetesen akkor csöppen a történetbe, amikor haverja erről tudomást szerez és kisvártatva meg is ölik érte. Ennek következtében Trentnek menekülnie kell a Tyrianról (épp akkor, amikor szüleitől kap levelet, hogy milyen rendes okos fiú, hogy a Microsol vállalatnál dolgozhat, és hogy a papa is épp most kapott ott állást). Itt kezdődik a bolygóról bolygóra menő hajsza, ahol először minket üldöznek, aztán a második-harmadik epizódban már mi üldözünk :)
Történet szempontjából leginkább csak ez az első három epizód követhető: a negyedik részen már látszik, hogy az eredeti rendszerhez csatolt új elem, már teljesen felborul a sztori, és kapkodhatjuk a fejünket, hogy ki, mi, hova, miért, az ötödik rész pedig ennek is a hatványa. Emlékszem, amikor egyszercsak a birtokomba jutott egy űrhajó, aminek a leírásában az szerepelt, hogy hát ez egy módosított űrhajó amit Trent a jövőből

hozott vissza, amikor másodszor győzte le Vykromodot. De mikor is? Hogy kapott magától űrhajót a jövőből? Ki az a Vykromod? Mi van?? Aztán kifundáltam, hogy Vykromod valahol a második epizód környékén volt egy ellenséges sötét csuklyás valaki, de a többi így is tömény homály. Mondjuk a negyedik rész végefelé beálló őrületet, amikor az utolsó pályák főellenfelei hatalmas orrok, fülek és egyéb furcsaságok lesznek, elég nehéz is történettel megindokolni. (És akkor még nem jött az ötödik epizód! :)
Na de ez ne bátorítson el senkit a játéktól, mert egyébként tényleg kitűnő darabról van s

zó. A legjobb benne a történet-módnak az a funkciója, hogy egyrészt minden pálya után lehet menteni, azaz a rövid napi ötperces időtöltés kategóriájába is simán belefér a Tyrian, másrészt pedig gyakorlatilag örök életünk van, ha az egyik konfigurációban nem sikerült a pálya, akkor simán újrakezdhetjük egy másik összeállításban. Ugyanis útközben az idegen hajók lelövéséből szerzett illetve egyéb módon összeszedegetett pénzünkből vehetjük a Marci által írt rengeteg fejlesztést: hajót, központi fegyvert, oldalfegyvert, külön bal-jobb kiegészítő fegyvert, pajzsot, motort, stb. és nem kerül külön pénzbe ezeket lecserélni, vagyis szabadon válogathatjuk magunknak össze a számunkra legmegfelelőbb összeállítást. És aztán mindegyik fenti kategóriában, főleg a fegyvereknél, több tucatból válogathatunk, mindig attól függően, h

ogy melyik pályán járunk, illetve ha titkos pályát találunk úgy ott titkosabb, egyedibb, őrültebb cuccokat is vehetünk. Nem is tudom például hogy csináltam még kilencvenakárhányban, első DOS-os végigjátszásomkor, hogy egy Supercarrot nevű répahajót szereztem magamnak, amit hatirányú hotdoglövővel sikerült felszerelnem. Bizarr.
Egy dologról nem esett még szó, a futtatásról. Régi DOS-os játék lévén nem egyértelmű a működése, arra külön fel kell hívni a figyelmet, hogy a Marci által belinkelt zip fájlban mindegyik fájl írásvédettre van állítva, ezért azokat kijelöléssel át kell állítanunk, mielőtt elindítjuk a játékot, ugyanis anélkül nem fog működni. A másik dolog, hogy bár a Tyrian 2000-et már Windows alá fejlesztették, vagyis Windows alatt is elindul, a konfigurációs programjában választható hangkártyák már rég nem léteznek, ezért Windows alatt csak elég nehezen fügjuk tudni beindítani a hangot, ha sikerül egyáltalán. Legjobban tesszük ezért, ha beszerezzük az ingyenes
DOSBox programot, ami egy Windowsos alkalmazás, ami úgy csinál, mintha DOS lenne, ezért bármilyen régi DOS-játékot tudunk rajta futtatni (na jó, nem az összeset, de nagyjából mindet, és a Tyrian is kifogástalanul működik).