Tyrian 2000
„Do you love the smell of a vaporized galaxy in the morning?”
Osztályzat: zseniális
Műfaj: 2D lövöldözős
Korosztály: mindenkinek
Nyelvigény: minimális
Nehézség: könnyűtől a véresen keményig
Kifáradási idő: többszörösen újrajátszható
Sokan siratják a PC-s kalandjátékokat, évente legalább kétszer hallom, hogy meghalt a piacuk – úgyhogy most nem is ezekről fogok írni :P Ez csak azért jutott eszembe, mert bizony vannak olyan játékok, amiknek ténylegesen meghalt a piaca, mégsem siratja őket senki. Ezek pedig a lövöldözős programok, és most nem a különböző FPS-ekre gondolok, azokból van több, mint elég. Hiába lehet 3D gyorsítással olyan 2D-s űrhajós játékokat csinálni, amitől eláll az ember lélegzete, az iparból ilyeneket már senki sem gyárt. Szerencsére ettől még vannak jó címek, mint pl. a Starscape, de most inkább az utolsó „neves” PC-s lövöldözős játékról fogok írni, amit ráadásul nemrég ingyenessé tettek a készítői: ez pedig a Tyrian.
Azaz pontosabban már a Tyrian 2000, mivel az eredeti verzió megjelenése óta a készítők rengeteg bónuszt hozzáadtak – egy olyan programhoz, ami már így is tele volt tartalommal. De ne siessünk ennyire előre :) Szóval lövöldözős játék. Miről is szól? Attól függ, milyen módban játszod! Lehet a sztoris üzemmódot választani, amit mindenképpen érdemes, mert a történet a végére igen vicces lesz (nagyon szeretem, amikor a készítők a végére önmagukat parodizálják :)), másrészt meg a legtöbb rejtett cucc ebben az üzemmódban van. Ha ezt választjuk, akkor a pályák között lehetőségünk van különböző fegyverekkel és felszerelésekkel tuningolni az űrhajónkat. Az, hogy mik közül válogathatunk, az attól függ, hogy melyik pályán vagyunk épp, vagy hogy merrefele mentünk – ugyanis előfordul, hogy kettő (esetleg több) útvonal közül választanunk kell. Vegyük ehhez még hozzá azt, hogy rengeteg titkos pálya van elrejtve (majdhogynem annyi, mint amennyi rendes), amiken még brutálisabb fegyvereket vehetünk, és máris garantált a többszörös végigjátszás :)
No és persze nem csak ezért. Először is, a játék grafikája igazán remek. (Na persze a korabeli lehetőségekhez képest.) Másodszor is a zene is remek. Harmadrészt meg remekül eltalálták a játékmenetet :) Mindenki megtalálhatja a számítását: „könnyű” nehézségen szerintem senkinek sem nehéz végigjátszania a játékot, „nehéz”-en viszont meg már új pályákat is kapunk. Ja, és megsúgom azt, hogy ezeken felül van még három titkos nehézségi szint... Én az utolsón egyszer bírtam végigvinni, sűrű transzba-eséssel. Szóval a profiknak is bőven akad kihívás :) Ahogy haladsz egyre előbbre, úgy kapsz jutalomból egyre több információt a különböző rejtett bónuszokról; vagy akár a minijátékokról, mert olyanok is vannak, és bizony azokkal is remekül el lehet szórakozni.
Tehát ez volt a sztori mód. Van ám még más is! Az ún. „Arcade” (játéktermi) módban nem kapunk történetet, és csak egy útvonalon mehetünk végig a játékon, cserébe viszont kapunk pár spéci fegyvert, valamint életeket: így ha meghalunk, nem feltétlenül kell elölről kezdeni a pályát. Ráadásul ezt az üzemmódot egyszerre két játékos is játszhatja: ilyenkor két űrhajóval lehet a játékon végigmenni (sajnos a sztori-módon nem), de ha úgy épp jobban tetszik, akkor összedokkolás után egy nagy hajót irányíthatnak – az egyikük lesz a pilóta, a másik meg a lövegtornyot fogja kezelni.
Ezeken kívül a Tyrian 2000-ben van még egy olyan mód is, amikor adott idő alatt kell végigvinni a pályát, és a teljesítményünk alapján pontoz a játék. Biztos van, aki ezt szereti...
Mindezek mellé még van hálózati játék is, de mivel csak IPX protokollon keresztül, ezért ezt sajnos sose tudtam kipróbálni. DosBox-szal megpróbálhatjátok a neten keresztül összehozni, de nekem eddig egy régi játék se volt képes normális sebességgel futni – egyszerűen nem erre tervezték őket. Helyi hálóban viszont kifogástalanul megy.
Most veszem észre, hogy már agyba-főbe dícsértem a Tyriant, de egy rossz szót nem szóltam még rá.
Hmm. Nos. Hát. Ööö.
Lehet, hogy csak azért, mert én voltam anno érte megveszve, de egyszerűen nem megy. Persze egy-két részletbe beleköthetnék, de maga a játék van annyira jó, hogy nem érdemes. Úgyhogy ha nem lenne ingyen (és legálisan) letölthető, akkor most asszem sokan megvádolnának azzal, hogy voltaképpen egy fizetett hirdetést írtam :D De mivel az, ezért aki szeretné, az nyugodtan letöltheti innen.
Ráadásképp még egy jó hír a végére: készül az OpenTyrian!
„Do you love the smell of a vaporized galaxy in the morning?”
Osztályzat: zseniális
Műfaj: 2D lövöldözős
Korosztály: mindenkinek
Nyelvigény: minimális
Nehézség: könnyűtől a véresen keményig
Kifáradási idő: többszörösen újrajátszható
Sokan siratják a PC-s kalandjátékokat, évente legalább kétszer hallom, hogy meghalt a piacuk – úgyhogy most nem is ezekről fogok írni :P Ez csak azért jutott eszembe, mert bizony vannak olyan játékok, amiknek ténylegesen meghalt a piaca, mégsem siratja őket senki. Ezek pedig a lövöldözős programok, és most nem a különböző FPS-ekre gondolok, azokból van több, mint elég. Hiába lehet 3D gyorsítással olyan 2D-s űrhajós játékokat csinálni, amitől eláll az ember lélegzete, az iparból ilyeneket már senki sem gyárt. Szerencsére ettől még vannak jó címek, mint pl. a Starscape, de most inkább az utolsó „neves” PC-s lövöldözős játékról fogok írni, amit ráadásul nemrég ingyenessé tettek a készítői: ez pedig a Tyrian.
Azaz pontosabban már a Tyrian 2000, mivel az eredeti verzió megjelenése óta a készítők rengeteg bónuszt hozzáadtak – egy olyan programhoz, ami már így is tele volt tartalommal. De ne siessünk ennyire előre :) Szóval lövöldözős játék. Miről is szól? Attól függ, milyen módban játszod! Lehet a sztoris üzemmódot választani, amit mindenképpen érdemes, mert a történet a végére igen vicces lesz (nagyon szeretem, amikor a készítők a végére önmagukat parodizálják :)), másrészt meg a legtöbb rejtett cucc ebben az üzemmódban van. Ha ezt választjuk, akkor a pályák között lehetőségünk van különböző fegyverekkel és felszerelésekkel tuningolni az űrhajónkat. Az, hogy mik közül válogathatunk, az attól függ, hogy melyik pályán vagyunk épp, vagy hogy merrefele mentünk – ugyanis előfordul, hogy kettő (esetleg több) útvonal közül választanunk kell. Vegyük ehhez még hozzá azt, hogy rengeteg titkos pálya van elrejtve (majdhogynem annyi, mint amennyi rendes), amiken még brutálisabb fegyvereket vehetünk, és máris garantált a többszörös végigjátszás :)
No és persze nem csak ezért. Először is, a játék grafikája igazán remek. (Na persze a korabeli lehetőségekhez képest.) Másodszor is a zene is remek. Harmadrészt meg remekül eltalálták a játékmenetet :) Mindenki megtalálhatja a számítását: „könnyű” nehézségen szerintem senkinek sem nehéz végigjátszania a játékot, „nehéz”-en viszont meg már új pályákat is kapunk. Ja, és megsúgom azt, hogy ezeken felül van még három titkos nehézségi szint... Én az utolsón egyszer bírtam végigvinni, sűrű transzba-eséssel. Szóval a profiknak is bőven akad kihívás :) Ahogy haladsz egyre előbbre, úgy kapsz jutalomból egyre több információt a különböző rejtett bónuszokról; vagy akár a minijátékokról, mert olyanok is vannak, és bizony azokkal is remekül el lehet szórakozni.
Tehát ez volt a sztori mód. Van ám még más is! Az ún. „Arcade” (játéktermi) módban nem kapunk történetet, és csak egy útvonalon mehetünk végig a játékon, cserébe viszont kapunk pár spéci fegyvert, valamint életeket: így ha meghalunk, nem feltétlenül kell elölről kezdeni a pályát. Ráadásul ezt az üzemmódot egyszerre két játékos is játszhatja: ilyenkor két űrhajóval lehet a játékon végigmenni (sajnos a sztori-módon nem), de ha úgy épp jobban tetszik, akkor összedokkolás után egy nagy hajót irányíthatnak – az egyikük lesz a pilóta, a másik meg a lövegtornyot fogja kezelni.
Ezeken kívül a Tyrian 2000-ben van még egy olyan mód is, amikor adott idő alatt kell végigvinni a pályát, és a teljesítményünk alapján pontoz a játék. Biztos van, aki ezt szereti...
Mindezek mellé még van hálózati játék is, de mivel csak IPX protokollon keresztül, ezért ezt sajnos sose tudtam kipróbálni. DosBox-szal megpróbálhatjátok a neten keresztül összehozni, de nekem eddig egy régi játék se volt képes normális sebességgel futni – egyszerűen nem erre tervezték őket. Helyi hálóban viszont kifogástalanul megy.
Most veszem észre, hogy már agyba-főbe dícsértem a Tyriant, de egy rossz szót nem szóltam még rá.
Hmm. Nos. Hát. Ööö.
Lehet, hogy csak azért, mert én voltam anno érte megveszve, de egyszerűen nem megy. Persze egy-két részletbe beleköthetnék, de maga a játék van annyira jó, hogy nem érdemes. Úgyhogy ha nem lenne ingyen (és legálisan) letölthető, akkor most asszem sokan megvádolnának azzal, hogy voltaképpen egy fizetett hirdetést írtam :D De mivel az, ezért aki szeretné, az nyugodtan letöltheti innen.
Ráadásképp még egy jó hír a végére: készül az OpenTyrian!