Már volt szó korábban is homebrew szoftverekről a DS-en, ezek közé tartozik a SnemulDS is, ami egy Super Nintendo (lásd: legalsó videó) emulátor; általában szkeptikus vagyok a DS-re írott homebrew-val kapcsolatban, hiszen a fejlesztői szoftvereket a Nintendo "őrzi"; még ha nem is annyira szemtelen a "platformra zárás" mint az IPhone esetében, az biztos, hogy a homebrew fejlesztők nincsenek elkényeztetve a DS-sel - ehhez vegyük hozzá, hogy a legtöbb DS-es hobbifejlesztő egyedül dolgozik, a szabadidejében: így máris nem olyan rózsás a kép.
Super Nintendo (röviden SNES) emulátor pc-n már régóta létezik, jó és szeretjük, mert ha félretesszük a romok (az eredeti játékkártyákról készült lementett virtuális másolatok) okozta legális aggályokat, akkor újraélhetjük gyerekkorunk kedvenc játékait - márpedig romok letöltésére kinek-kinek vérmérséklete szerint van módja elég, a saját játékok archiválásától egészen a különböző rom-dump oldalakig. SNESre ráadásul félelmetes mennyiségű játék jött ki, sőt, ellentétben a Genesis-szel (talán itthon ismertebb volt Sega Mega Drive néven) ezek legtöbbje igen jó minőségű, viszonylag kevés az átirat, annál több köztük az eredeti alkotás - sokat pedig rajongók lefordítottak azon japán kiadások közül, amik soha nem jutottak el a nemzetközi piacra.
A SnemulDS most a 0.6-os verziónál jár, nekem SuperCard-on (ami itthon is beszerezhető) minden további patchelés nélkül működött, a romokat kitömörítve smc formátumban szereti, azonban vagy két tucat játékból egy-kettő volt olyan, amelyik zavaró hibák nélkül működött. DS-re sok a gagyi remake és átirat, jó lenne a régi eredetivel játszani, gondoltam, de sajnos a SnemulDS jelenlegi állapotában még nagyon messze van attól, hogy használhatónak lehessen nevezni. Tulajdonképpen hosszas próbálgatás után régi kedvenceimből egy olyan játékot találtam, ahol nem voltak grafikai hibák: hiába a neten fellelhető kompatibilitási lista, amit játszhatónak minősítenek, az is a legtöbbször úgy játszható, hogy el-eltűnnek figurák, vibrálnak színek, vagy a hátterek mélysége (retegei) vannak összekavarodva. A YouTube-on fellelhető videók azt a keveset mutatják, ami úgy-ahogy működik, a hibákról már nem szól a fáma.
Az emulálás sebességével nem lenne gond - amúgy hangsúlyozom, emulálni mindig roppant nehéz, hiszen egy gép teljes architektúráját kell "eljátszani", így aki azt állítja, hogy DS egy erős gép, ilyen szempontból bizony nagyon téved: amikor PC-n megjelent a ZSnes (2000 előtt), az akkori gépemen sajnos be-belassultak játékok - azonban a minőség rémes, ráadásul az utóbbi időben a fejlesztő nemcsak a honlapot hanyagolta, hanem a fejlesztést is, ami nem csoda, ha valaki ezt csak szabadidejében teszi (egyetem, vagy munka és család után, mellett). Szomorú vagyok, mert egy erős SNES emulátorral a DS szárnyalhatna a rajongók körében - persze ez a Nintendo-nak nem üzlet, ezért annak is örülhetünk, hogy a hasonszőrű fejlesztéseket nem akadályozza (függetlenül attól, hogy az emulátor milyen jogi kategóriába kerül, egy cég már néhány jogi fenyegetéssel is sokat el tud érni), ugyanakkor mennyire csodálatos volna a Final Fantasy régi darabjait elővenni, mindenféle 3D-s "feltupírozás" nélkül, vagy játszani az eredeti Castlevania darabokkal, amikor a franchise még csak szárnyait próbálgatta?
Erre persze várnunk kell és reményre nincs ok, az emulátor régóta nem frissül; mivel azonban a forrása nyílt, így talán akad valaki, aki eléggé ért az arm processzorok lelki világához és vonzza annyira a téma, hogy felkarolja a projektet; ha ez így is lesz, nem pesszimista jóslat, hogy még sokáig be kell érnünk az átiratokkal, ne is számítsunk gyors, játszható, SNES játékokra a DS-en.