Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Super Nintendo játékok DS-en?

2008.06.25. 08:04 - bakaohki (törölt)

Címkék: retro nintendo ds snes homebrew emuláció

Már volt szó korábban is homebrew szoftverekről a DS-en, ezek közé tartozik a SnemulDS is, ami egy Super Nintendo (lásd: legalsó videó) emulátor; általában szkeptikus vagyok a DS-re írott homebrew-val kapcsolatban, hiszen a fejlesztői szoftvereket a Nintendo "őrzi"; még ha nem is annyira szemtelen a "platformra zárás" mint az IPhone esetében, az biztos, hogy a homebrew fejlesztők nincsenek elkényeztetve a DS-sel - ehhez vegyük hozzá, hogy a legtöbb DS-es hobbifejlesztő egyedül dolgozik, a szabadidejében: így máris nem olyan rózsás a kép.

Super Nintendo (röviden SNES) emulátor pc-n már régóta létezik, jó és szeretjük, mert ha félretesszük a romok (az eredeti játékkártyákról készült lementett virtuális másolatok) okozta legális aggályokat, akkor újraélhetjük gyerekkorunk kedvenc játékait - márpedig romok letöltésére kinek-kinek vérmérséklete szerint van módja elég, a saját játékok archiválásától egészen a különböző rom-dump oldalakig. SNESre ráadásul félelmetes mennyiségű játék jött ki, sőt, ellentétben a Genesis-szel (talán itthon ismertebb volt Sega Mega Drive néven) ezek legtöbbje igen jó minőségű, viszonylag kevés az átirat, annál több köztük az eredeti alkotás - sokat pedig rajongók lefordítottak azon japán kiadások közül, amik soha nem jutottak el a nemzetközi piacra.

A SnemulDS most a 0.6-os verziónál jár, nekem SuperCard-on (ami itthon is beszerezhető) minden további patchelés nélkül működött, a romokat kitömörítve smc formátumban szereti, azonban vagy két tucat játékból egy-kettő volt olyan, amelyik zavaró hibák nélkül működött. DS-re sok a gagyi remake és átirat, jó lenne a régi eredetivel játszani, gondoltam, de sajnos a SnemulDS jelenlegi állapotában még nagyon messze van attól, hogy használhatónak lehessen nevezni. Tulajdonképpen hosszas próbálgatás után régi kedvenceimből egy olyan játékot találtam, ahol nem voltak grafikai hibák: hiába a neten fellelhető kompatibilitási lista, amit játszhatónak minősítenek, az is a legtöbbször úgy játszható, hogy el-eltűnnek figurák, vibrálnak színek, vagy a hátterek mélysége (retegei) vannak összekavarodva. A YouTube-on fellelhető videók azt a keveset mutatják, ami úgy-ahogy működik, a hibákról már nem szól a fáma.

Az emulálás sebességével nem lenne gond - amúgy hangsúlyozom, emulálni mindig roppant nehéz, hiszen egy gép teljes architektúráját kell "eljátszani", így aki azt állítja, hogy DS egy erős gép, ilyen szempontból bizony nagyon téved: amikor PC-n megjelent a ZSnes (2000 előtt), az akkori gépemen sajnos be-belassultak játékok - azonban a minőség rémes, ráadásul az utóbbi időben a fejlesztő nemcsak a honlapot hanyagolta, hanem a fejlesztést is, ami nem csoda, ha valaki ezt csak szabadidejében teszi (egyetem, vagy munka és család után, mellett). Szomorú vagyok, mert egy erős SNES emulátorral a DS szárnyalhatna a rajongók körében - persze ez a Nintendo-nak nem üzlet, ezért annak is örülhetünk, hogy a hasonszőrű fejlesztéseket nem akadályozza (függetlenül attól, hogy az emulátor milyen jogi kategóriába kerül, egy cég már néhány jogi fenyegetéssel is sokat el tud érni), ugyanakkor mennyire csodálatos volna a Final Fantasy régi darabjait elővenni, mindenféle 3D-s "feltupírozás" nélkül, vagy játszani az eredeti Castlevania darabokkal, amikor a franchise még csak szárnyait próbálgatta?

Erre persze várnunk kell és reményre nincs ok, az emulátor régóta nem frissül; mivel azonban a forrása nyílt, így talán akad valaki, aki eléggé ért az arm processzorok lelki világához és vonzza annyira a téma, hogy felkarolja a projektet; ha ez így is lesz, nem pesszimista jóslat, hogy még sokáig be kell érnünk az átiratokkal, ne is számítsunk gyors, játszható, SNES játékokra a DS-en.

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr75533230

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lac 2008.06.25. 08:20:40

"még ha nem is annyira szemtelen a "platformra zárás" mint az IPhone esetében" Ez mit jelent? Az iphone sdk nyilt, barki szamara elerheto ellentetben a ds devkittel.

bakaohki · http://deadcabbit.blogspot.com 2008.06.25. 09:48:13

Igen, az sdk nyílt, de a saját szoftvered nem adhatod el, más nem használhatja, tehát ha nem autentikálja a nagy alma, akkor azon kívül, hogy van, semmire nem mész vele (és tudtommal a firmware upgrade nem szereti az unlockolt ifont). Amúgy ez kicsit offtopic, Zittrain könyve miatt és a kurrens netes vita miatt aktuális - a cikk amúgy nem erről szól.

over_ · http://over.bitc.hu 2008.06.25. 11:10:16

Az eredeti fejlesztokornyezet valoban nem kaphatja meg halando, azonban a devkitpro hombrew cuccok fejlesztesre nagyon jo eszkoz. Ha pedig vki gameket szeretne irni akkor kiegeszitheti a palib-el, amivel mar viszonylag gyorsabban lehet szep jatekokat is irni. Persze korantsem annyira kiforrottak mint az eredeti, de cserebe barki hasznalhatja.
En orulok annak, hogy a DSben egy c64hez hasonlo kultuszplatform van szuleteoben. Nagyon sok jo HB cucc, regi c64 es es PC-s katekok. Valoban viszont egy normalis SNES szimulatornak sokkan orulnenek meg.
süti beállítások módosítása