Csatlakozva Halott-e a PC-s játékipar című cikkünkhöz, Theo Valich, a TG Daily újságírója a 2008-as Game Developers Conference keretében készített interjút a képen látható Tim Sweeney játékfejlesztővel, az Epic Games egykori alapítójával (olyan PC-s klasszikusok fűződnek a nevéhez, mint a Jill of the Jungle), aki manapság az Unreal 3D-játékmotor megalkotójatként a legismertebb. Tim 1991 óta folyamatosan a játékiparban dolgozik (és saját elmondása szerint már tíz éves kora óta foglalkozik aktívan a témával), így talán elhihető róla, hogy eléggé átlátja azt. Az interjúban a PC-s játékok helyzetére reagálva alapvető aggályokat fogalmaz meg, és hát igen sötéten látja a PC jövőbeni helyzetét. De nem csak erről beszél, hanem hardver- és szoftvergyártók elhibázott döntéseiről, amik - szerinte legalábbis - kis utánagondolással több fontos problémát megoldhattak volna. Az alábbiakban következzen az interjú fontosabb részeinek fordítása, kommentár nélkül. Az eredeti angol nyelvű cikk itt olvasható.
TG Daily: Tim, arról szól a fáma, hogy létrejön egy új PC-játékos csoportosulás, ami kampányba kezd a PC-n való játék promotálására a konzolossal szemben. Mi erről a véleményed?
Sweeney: Nagyon sok a piacon a túlárazott számítógép. Olyanok, mint a sportkocsik: mindenhol ott vannak, mindenki ír róluk, de alig van, aki meg is tudná venni őket. Nem sok ember van, aki rengeteg pénzt tudna költeni ilyesmire. A PC-k esetében pedig nincs arányban az ár a gép által nyújtott teljesítménnyel: kétszer annyit kell fizetni a 30%-kal nagyobb teljesítményért. Ennek nincs értelme.
TG Daily: És mi a helyzet a csúcskategóriás játékokkal? A hardveripar szerinted rossz üzenetet közvetít a játékokkal kapcsolatban? Gondolok például arra, hogy elkezdtek 3-irányú SLI-ről [három csúcskategóriás videokártya összekötésére alkalmas hardver - Ádám] meg hasonlókról beszélni, miközben a tömegek számára meg sem próbálnak nyitni.
Sweeney: Teljesen. Ez rettenetes nagy hiba volt. A marketingesek azt hiszik, hogy a "játékosok" az csak egy kis csoport embert jelent akiknek baromi sok pénzük van a csúcskategóriás hardverek megvásárlására.
TG Daily: De ez a csoport ettől függetlenül létezik.
Sweeney: Persze, de közben a tömegeket nem lehet csak úgy ott hagyni. Ez szerencsétlen dolog, mert a PC-k népszerűbbek mint valaha. Mindenkinek van PC-je, még annak is, aki korábban nem engedhette meg magának - ezek a rétegek Facebookra, MySpace-re, zeneletöltésre, meg ilyenekre használják a gépüket. A múltban a PC-ket azoknak csinálták, akik elsősorban munkára használták, később meg azoknak, akik elsősorban játszottak. De még ha alacsony kategóriásak is a játékok, mindig meglesz a piaca az alkalmi játékoknak meg az online játékoknak, mint amilyen pl. a World of Warcraft - a World of Warcraftnak például csak DirectX 7-szintű grafikája van, és ezért bármilyen gépen elfut. Végeredményben azonban a konzolok rég lehagyták a PC-játékokat.
TG Daily: Ugyanakkor most főként a hagyományos, bolti kereskedelemről beszélünk. Szerinted növekszik az árok a PC és a konzolok között?
Sweeney: A nagy üzletek, mint a Best Buy [a legnagyobb amerikai és kanadai elektronikus termékeket forgalmazó üzlethálózat - Ádám] egyszerre árulják a PC-játékokat és az integrált grafikus kártyákkal ellátott PC-ket anélkül, hogy elmagyaráznák a különbséget az ilyen gépek és a játékra alkalmasabb PC-k között. Az integrált grafikás gépek jók e-mailezésre, böngészésre, videonézegetésre, de játékra már nem használhatóak. Nem is csoda, hogy szenvednek a PC-eladások. Az online vásárlással más a helyzet, mert akik az interneten vásárolnak játékot, azoknak már megvan a játékhoz megfelelő PC-jük. A legnagyobb probléma jelenleg az, hogy egyszerűen nem lehet játékot tervezni egy csúcskategóriás PC-re és aztán azt lebutítani egy hagyományos gépre, mert a magas- és alacsony kategóriás PC-k között körülbelül százszoros a különbség.
TG Daily: Magyarul túl nagy?
Sweeney: Persze, ez hatalmas különbség. Tíz évvel ezelőtt a csúcskategória és a legalacsonyabb kategória között kb. tízszeres volt a különbség, és erre a különbségre be lehetett lőni a játékokat. Például az Unreal esetében a 320x200-as felbontást bármelyik gép meg tudta csinálni, és hogyha megvolt hozzá az embernek a grafikai teljesítménye, akkor ezt felvihette akár 1024x768-ig. De százszorosával nem lehet lecsökkenteni egy játék teljesítményét, akkor két teljesen külön játékot kell tervezni, egyet az alacsony kategóriás, egyet a magas kategóriás gépekre.
Ugyanakkor most épp ez a folyamat játszódik le: vannak baromi alacsony kategóriás játékok, amiknek nagyon kicsi a hardverigénye. Ilyen a Maple Story [egy internetes 2 dimenziós platform-szerepjáték], ami ma már évente száz millió dollárt hozó üzlet. A gyerekek imádják az ilyen játékokat, és pénzt adnak ki azért, hogy virtuális tárgyakat vegyenek a játékban.
TG Daily: Lényegében a mai átlag-PC nem alkalmas játékra?
Sweeney: Pontosan. A PC mindenre jó, csak játékra nem.
TG Daily: Nos hát itt van egy csillogó-villogó új operációs rendszer, a Windows Vista. Ezt legalább akkora reklámkampány veszi körül, mint egy új konzolt. Mit gondolsz róla?
Sweeney: Hát nem tudom, hogy miért csináltak 32-bites verziót is a Vistából, miért nem csak 64-biteset. Most lett volna a tökéletes alkalom, hogy a 64-bites rendszereket terjeszék el.
TG Daily: Ez a döntés tényleg a számítástechnikai ipar alkonyzónájába tartozik, hiszen majdnem minden gép, amin egyáltalán elindul a Vista, már rég támogatja az x86-64 kiterjesztéseket. ["Egy 64 bites proci nem lenne alkalmas 32 bites alkalmazások futtatására, mivel hiányzik belőle a megfelelő utasításkészlet. Az x86-64 abban különbözik a rendes 64 bites prociktól, hogy szerepel bennük a 32 bites utasításkészlet is" - köszönet zolij nevű kommentelőnknek a felvilágosításért.]
Sweeney: Legyünk őszinték. Ha áttérnénk a kizárólag 64-bites rendszerekre, akkor megszabadulnánk az elmúlt évek gyakorlatilag összes vírusától és kémprogramjától. Az meg nem lehet kifogás, hogy az ilyen rendszereknek több memória kell, mert akinek 64-bites a processzora, annak már úgyis van legalább egy gigabájt memóriája.
TG Daily: Térjünk vissza a játékos PC-kre. Mi lenne, ha mindenki az egyszerűség elvét követné? Például az elmúlt két évben elindultak olyan folyamatok, hogy legyenek külső grafikus kártyák, olyan formában, hogy van egy kis doboz, amiben van egy jó erős grafikus kártya. Sajnos aztán kiderült, hogy a Vista ezzel inkompatibilis lenne, úgyhogy leálltak vele.
Sweeney: Tényleg? Külső grafikus kártya?
TG Daily: Egy évvel ezelőtt több tajvani cég, mint az Asus vagy az MSI is bemutattak ilyen technológiát. A lényeg az volt, hogy csak be kellett dugni az asztali gépbe vagy laptopba a dobozt.
Sweeney: Hát ez király lett volna. Annak idején mindig azzal viccelődtünk, hogy egyszer majd nem a grafikus kártyát teszed be a gépbe, hanem a gépet dugod be egy nagy Nvidia dobozba, mert hogy annak idején ezek olyan hangosak és áramzabálóak voltak. Sajnos ez akkor sem oldaná meg a mai problémánkat, ami pedig az, hogy minden PC-ben kellene lennie egy normális grafikus kártyának. A PC-nek úgy kéne működnie, mint egy játékkonzolnak: kiveszed a dobozból és működjön magától is.
TG Daily: Mi a helyzet a laptopokkal?
Sweeney: Azoknál ez megoldás lenne, mert a laptopokba egyszerűen nem lehet gyors grafikus kártyát beépíteni.
TG Daily: Ezek után kíváncsi lennék hogy neked milyen gépeid vannak.
Sweeney: Munkához Dell workstationöket használunk, nekem például nyolcmagos processzorral és 16 gigabájt memóriával ellátott gépem van. Korábban egyszerűen magas teljesítményű PC-ket vettünk, mert azok nyújtották a legnagyobb teljesítményt, de folyton akadtak stabilitási problémák mind a processzorokkal, mind a grafikával. Úgyhogy most workstationöket használunk, mert szükségünk van a stabilitásra. Az ilyen nagyteljesítményű PCknek az a baja, hogy baromi gyorsak, de hosszú távon nem bírják azt a megterhelést, amire nekünk szükségünk van.
TG Daily: Szerinted mi a "PC mint játékgép" elképzelés jövője? Az AMD már a Spiderről beszél [csúcskategóriás, nagyteljesítményű AMD-PC - Ádám], az Nvidia meg már adja el mindenkinek a fent említett tripla-SLI technológiát, szóval ezekre költhetjük a pénzünket a következő években. Rossz irányba halad az ipar?
Sweeney: Nagyon furcsa helyzetben van most a PC-játék. A jelenleg kapható PC-k hatvan százalékának használhatatlan a grafikus kártyája. Az Inteles beépített grafikus kártyák nem képesek egyetlen modern játékot se lefuttatni. Szóval ha az ember játszani akar, akkor kifejezetten úgy kell PC-t vásárolnia. Ez elég szomorú, és ez van amögött, hogy a PC egyre veszít játékos szerepéből. És ez egyre inkább veszélyezteti a csúcskategóriás PC-játékok eladásait. Régen ha az ember vett egy játékot, legalább működött. Nem biztos, hogy jó élmény volt, de legalább mindig működött.
TG Daily: Változhat ez?
Sweeney: Igen, megvan rá az esély. A processzorgyártók egyre inkább megtanulják, hogy hogyan használják ki a grafikus kártyák működési elvét. Egyre többet bírnak a processzorok, és ki tudja, egyszer talán visszatalálunk a szoftveres rendereléshez. Hogyha minden PC, még a legalacsonyabb teljesítményűek is kiváló processzorokkal rendelkeznének, megint rábízhatnánk a grafikát a processzorokra, és lehet, hogy ez lesz a megoldás. Az Intel integrált grafikás megoldása egyszerűen nem működik, és szerintem sosem fog működni.
TG Daily: Ezek elég erős szavak.
Sweeney: Az Intel mindig azt mondja, hogy "Ó, tudjuk, hogy ez még sose működött, de majd a következő generációs processzor..." Aztán mindig majd a következő generációs processzor. Generációról generációra járnak, és nem lett gyorsabb egyáltalán annál, mint amilyen valaha volt.
TG Daily: Tim, arról szól a fáma, hogy létrejön egy új PC-játékos csoportosulás, ami kampányba kezd a PC-n való játék promotálására a konzolossal szemben. Mi erről a véleményed?
Sweeney: Nagyon sok a piacon a túlárazott számítógép. Olyanok, mint a sportkocsik: mindenhol ott vannak, mindenki ír róluk, de alig van, aki meg is tudná venni őket. Nem sok ember van, aki rengeteg pénzt tudna költeni ilyesmire. A PC-k esetében pedig nincs arányban az ár a gép által nyújtott teljesítménnyel: kétszer annyit kell fizetni a 30%-kal nagyobb teljesítményért. Ennek nincs értelme.
TG Daily: És mi a helyzet a csúcskategóriás játékokkal? A hardveripar szerinted rossz üzenetet közvetít a játékokkal kapcsolatban? Gondolok például arra, hogy elkezdtek 3-irányú SLI-ről [három csúcskategóriás videokártya összekötésére alkalmas hardver - Ádám] meg hasonlókról beszélni, miközben a tömegek számára meg sem próbálnak nyitni.
Sweeney: Teljesen. Ez rettenetes nagy hiba volt. A marketingesek azt hiszik, hogy a "játékosok" az csak egy kis csoport embert jelent akiknek baromi sok pénzük van a csúcskategóriás hardverek megvásárlására.
TG Daily: De ez a csoport ettől függetlenül létezik.
Sweeney: Persze, de közben a tömegeket nem lehet csak úgy ott hagyni. Ez szerencsétlen dolog, mert a PC-k népszerűbbek mint valaha. Mindenkinek van PC-je, még annak is, aki korábban nem engedhette meg magának - ezek a rétegek Facebookra, MySpace-re, zeneletöltésre, meg ilyenekre használják a gépüket. A múltban a PC-ket azoknak csinálták, akik elsősorban munkára használták, később meg azoknak, akik elsősorban játszottak. De még ha alacsony kategóriásak is a játékok, mindig meglesz a piaca az alkalmi játékoknak meg az online játékoknak, mint amilyen pl. a World of Warcraft - a World of Warcraftnak például csak DirectX 7-szintű grafikája van, és ezért bármilyen gépen elfut. Végeredményben azonban a konzolok rég lehagyták a PC-játékokat.
TG Daily: Ugyanakkor most főként a hagyományos, bolti kereskedelemről beszélünk. Szerinted növekszik az árok a PC és a konzolok között?
Sweeney: A nagy üzletek, mint a Best Buy [a legnagyobb amerikai és kanadai elektronikus termékeket forgalmazó üzlethálózat - Ádám] egyszerre árulják a PC-játékokat és az integrált grafikus kártyákkal ellátott PC-ket anélkül, hogy elmagyaráznák a különbséget az ilyen gépek és a játékra alkalmasabb PC-k között. Az integrált grafikás gépek jók e-mailezésre, böngészésre, videonézegetésre, de játékra már nem használhatóak. Nem is csoda, hogy szenvednek a PC-eladások. Az online vásárlással más a helyzet, mert akik az interneten vásárolnak játékot, azoknak már megvan a játékhoz megfelelő PC-jük. A legnagyobb probléma jelenleg az, hogy egyszerűen nem lehet játékot tervezni egy csúcskategóriás PC-re és aztán azt lebutítani egy hagyományos gépre, mert a magas- és alacsony kategóriás PC-k között körülbelül százszoros a különbség.
TG Daily: Magyarul túl nagy?
Sweeney: Persze, ez hatalmas különbség. Tíz évvel ezelőtt a csúcskategória és a legalacsonyabb kategória között kb. tízszeres volt a különbség, és erre a különbségre be lehetett lőni a játékokat. Például az Unreal esetében a 320x200-as felbontást bármelyik gép meg tudta csinálni, és hogyha megvolt hozzá az embernek a grafikai teljesítménye, akkor ezt felvihette akár 1024x768-ig. De százszorosával nem lehet lecsökkenteni egy játék teljesítményét, akkor két teljesen külön játékot kell tervezni, egyet az alacsony kategóriás, egyet a magas kategóriás gépekre.
Ugyanakkor most épp ez a folyamat játszódik le: vannak baromi alacsony kategóriás játékok, amiknek nagyon kicsi a hardverigénye. Ilyen a Maple Story [egy internetes 2 dimenziós platform-szerepjáték], ami ma már évente száz millió dollárt hozó üzlet. A gyerekek imádják az ilyen játékokat, és pénzt adnak ki azért, hogy virtuális tárgyakat vegyenek a játékban.
TG Daily: Lényegében a mai átlag-PC nem alkalmas játékra?
Sweeney: Pontosan. A PC mindenre jó, csak játékra nem.
TG Daily: Nos hát itt van egy csillogó-villogó új operációs rendszer, a Windows Vista. Ezt legalább akkora reklámkampány veszi körül, mint egy új konzolt. Mit gondolsz róla?
Sweeney: Hát nem tudom, hogy miért csináltak 32-bites verziót is a Vistából, miért nem csak 64-biteset. Most lett volna a tökéletes alkalom, hogy a 64-bites rendszereket terjeszék el.
TG Daily: Ez a döntés tényleg a számítástechnikai ipar alkonyzónájába tartozik, hiszen majdnem minden gép, amin egyáltalán elindul a Vista, már rég támogatja az x86-64 kiterjesztéseket. ["Egy 64 bites proci nem lenne alkalmas 32 bites alkalmazások futtatására, mivel hiányzik belőle a megfelelő utasításkészlet. Az x86-64 abban különbözik a rendes 64 bites prociktól, hogy szerepel bennük a 32 bites utasításkészlet is" - köszönet zolij nevű kommentelőnknek a felvilágosításért.]
Sweeney: Legyünk őszinték. Ha áttérnénk a kizárólag 64-bites rendszerekre, akkor megszabadulnánk az elmúlt évek gyakorlatilag összes vírusától és kémprogramjától. Az meg nem lehet kifogás, hogy az ilyen rendszereknek több memória kell, mert akinek 64-bites a processzora, annak már úgyis van legalább egy gigabájt memóriája.
TG Daily: Térjünk vissza a játékos PC-kre. Mi lenne, ha mindenki az egyszerűség elvét követné? Például az elmúlt két évben elindultak olyan folyamatok, hogy legyenek külső grafikus kártyák, olyan formában, hogy van egy kis doboz, amiben van egy jó erős grafikus kártya. Sajnos aztán kiderült, hogy a Vista ezzel inkompatibilis lenne, úgyhogy leálltak vele.
Sweeney: Tényleg? Külső grafikus kártya?
TG Daily: Egy évvel ezelőtt több tajvani cég, mint az Asus vagy az MSI is bemutattak ilyen technológiát. A lényeg az volt, hogy csak be kellett dugni az asztali gépbe vagy laptopba a dobozt.
Sweeney: Hát ez király lett volna. Annak idején mindig azzal viccelődtünk, hogy egyszer majd nem a grafikus kártyát teszed be a gépbe, hanem a gépet dugod be egy nagy Nvidia dobozba, mert hogy annak idején ezek olyan hangosak és áramzabálóak voltak. Sajnos ez akkor sem oldaná meg a mai problémánkat, ami pedig az, hogy minden PC-ben kellene lennie egy normális grafikus kártyának. A PC-nek úgy kéne működnie, mint egy játékkonzolnak: kiveszed a dobozból és működjön magától is.
TG Daily: Mi a helyzet a laptopokkal?
Sweeney: Azoknál ez megoldás lenne, mert a laptopokba egyszerűen nem lehet gyors grafikus kártyát beépíteni.
TG Daily: Ezek után kíváncsi lennék hogy neked milyen gépeid vannak.
Sweeney: Munkához Dell workstationöket használunk, nekem például nyolcmagos processzorral és 16 gigabájt memóriával ellátott gépem van. Korábban egyszerűen magas teljesítményű PC-ket vettünk, mert azok nyújtották a legnagyobb teljesítményt, de folyton akadtak stabilitási problémák mind a processzorokkal, mind a grafikával. Úgyhogy most workstationöket használunk, mert szükségünk van a stabilitásra. Az ilyen nagyteljesítményű PCknek az a baja, hogy baromi gyorsak, de hosszú távon nem bírják azt a megterhelést, amire nekünk szükségünk van.
TG Daily: Szerinted mi a "PC mint játékgép" elképzelés jövője? Az AMD már a Spiderről beszél [csúcskategóriás, nagyteljesítményű AMD-PC - Ádám], az Nvidia meg már adja el mindenkinek a fent említett tripla-SLI technológiát, szóval ezekre költhetjük a pénzünket a következő években. Rossz irányba halad az ipar?
Sweeney: Nagyon furcsa helyzetben van most a PC-játék. A jelenleg kapható PC-k hatvan százalékának használhatatlan a grafikus kártyája. Az Inteles beépített grafikus kártyák nem képesek egyetlen modern játékot se lefuttatni. Szóval ha az ember játszani akar, akkor kifejezetten úgy kell PC-t vásárolnia. Ez elég szomorú, és ez van amögött, hogy a PC egyre veszít játékos szerepéből. És ez egyre inkább veszélyezteti a csúcskategóriás PC-játékok eladásait. Régen ha az ember vett egy játékot, legalább működött. Nem biztos, hogy jó élmény volt, de legalább mindig működött.
TG Daily: Változhat ez?
Sweeney: Igen, megvan rá az esély. A processzorgyártók egyre inkább megtanulják, hogy hogyan használják ki a grafikus kártyák működési elvét. Egyre többet bírnak a processzorok, és ki tudja, egyszer talán visszatalálunk a szoftveres rendereléshez. Hogyha minden PC, még a legalacsonyabb teljesítményűek is kiváló processzorokkal rendelkeznének, megint rábízhatnánk a grafikát a processzorokra, és lehet, hogy ez lesz a megoldás. Az Intel integrált grafikás megoldása egyszerűen nem működik, és szerintem sosem fog működni.
TG Daily: Ezek elég erős szavak.
Sweeney: Az Intel mindig azt mondja, hogy "Ó, tudjuk, hogy ez még sose működött, de majd a következő generációs processzor..." Aztán mindig majd a következő generációs processzor. Generációról generációra járnak, és nem lett gyorsabb egyáltalán annál, mint amilyen valaha volt.