Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[Vita] Meghal-e a PC-s játékipar?

2008.01.22. 16:30 - prezzey

Tele a sajtó az új- illetve most már aktuális-generációs konzolok 2007-es sikertörténetével: rengeteg eladott játék, rengeteg gép. Csak hogy a Nintendót említsük: a Wii eladásainak már több mint egy éve folyamatosan lényegében csak a gyártókapacitás szab határt. Ez egy szezonális, ajándékozási alkalmakra kihegyezett piacon, mint amilyen a konzoloké, minimum ijesztő. De mi van a PC-vel?

A Vista megbukott, a Microsoft új operációs rendszerével telepített laptopokat tömegesen vitték vissza az emberek a kereskedőkhöz, hogy mégis inkább régi és elavult XP-t szeretnének rájuk - és a gyártók meghajlottak a nyomás előtt. Habár 2007 végre valóban a desktop Linux évének bizonyult, az Ubuntu eljutott odáig, hogy mára sokkal egyszerűbb telepíteni, mint a Windows XP-t, a Vista sírját mégsem ez ásta meg, és nem is az elsősorban a médialejátszókra fókuszáló Apple: a Microsoft magának tett keresztbe saját konzolfejlesztésével.

A botrányos hardverproblémák ellenére a hardcore játékosok tömegesen vásároltak Xbox360-at, mert a Microsoft konzoljának két hatalmas előnye van a vistás játékkal szemben: egyfelől, nem kell folyamatosan a PC hardverét fejleszteni (baromi drága, mára már annál még a konzol is olcsóbb, ha csak a játék miatt fejlesztjük a gépünket), másfelől egészen biztos, hogy minden a legszebb felbontásban, legjobb minőségben fog futni: a hardver állandó. Nincs illúziórombolóbb, mint a minimumra levett részletességgel is épp csak hogy döcögő játék, és aki Xboxot vett, jó időre megszabadult ettől a kiábrándító érzéstől. Ráadásul a Microsoft a Playstation3-mal való nagy rivalizálásban amit csak lehetett, Xbox exkluzív címként igyekezett megjelentetni. Hiába lehet az új devkittel egyszerre fejleszteni Vistára és Xbox360-ra, ha egyrészt senki sem állt át Vistára, másrészt az exkluzivitási szerződések miatt úgyis legalább egy évnek kell eltelnie a PC változat megjelenéséig... ha ugyan sor kerül rá egyáltalán.

Így aztán az elmúlt évben igen bizarr helyzetek álltak elő: Magyarországon is jelent meg PC-s játékmagazin Xbox exkluzív programmal a címlapján (olyannal, aminek ráadásul a mai napig nincs PC-s megjelenési dátuma). Ennyire nem volt miről írni PC-n? Valószínűleg igen. Megjelentek a konzol mellékletek, valószínűleg részben beetetési célzattal - és bizony, ezeket elnézve rögtön szembeötlő, hogy az új konzolos játékok sokkal érdekesebbek, mint a PC-sek. Ezt különösen fájó mondanom, mert egészen a mostani konzolgenerációig kőkeményen számítógépes játékos voltam, ellentétben az olyan gémeskutas szerzőtársakkal, mint például Ádám, akinek mára már az egészen extrém retró kategóriába tartozó konzoljai is vannak. (Én maximum egy C-64-et tudok felmutatni.)

Meghal a PC-s játékipar? Valószínűleg nem, de specializálódik. A trendek már most világosak: PC-n maradnak a masszív multiplayer játékok - a World of Warcraft leginkább pénzjegynyomdához hasonlítható, de még amellett is megél rengeteg cím a piacon, elsősorban az alacsony konzolpenetrációjú, de számítógépekkel pukkadásig tömött Dél-Koreában (ennek érdekes történeti, sőt politikai okai vannak - majd lehet, hogy írunk róla). A PC-n és konzolon is megjelent MMO játékok konzolos vásárlói kényelmetlen irányítással, a kiegészítővásárlás kényszerével és effélékkel szembesültek; elég csak a Final Fantasy Online PS2 változatát említeni.

Szintén maradnak a belsőnézetes akciójátékok, amiknek a fanatikusait nem lehet lebeszélni az egér+billentyűzet kombinációjú irányításról (habár ugye egyre több az Xbox exkluzív cím... hoppá), valamint azok a programok, amikhez sok-sok billentyűre van szükség. Így a rétegjáték ultrarealisztikus szimulátorok és komplex stratégiák kérdés, átkerülnek-e valaha is konzolra - az egyik első fecske lehet az idén tavasszal megjelenő Civilization Revolution. A klasszikus második világháborús taktikai játék, a Panzer General pedig bizony, Nintendo DS-en talált tavaly színvonalas követőre, de azért ezek egyelőre inkább kivételek.

Mi lesz azokkal, akik nem vagy legalábbis elsősorban nem ilyesmit játszanak, és eddig a PC-jüket építgették? A játékhiány és az elszabadult PC hardverigények előbb-utóbb átkényszerítik őket konzolra. (Én jelenleg is csak Civilization IV-et játszom PC-n, gyakorlatilag minden mást konzolon.) A Nintendo aranyos japán világát kedvelőknek, családosoknak, a szokatlan játékokat kedvelőknek ott a Wii, a kemény PC-s akció híveinek az Xbox360, és a Playstation 3... hát, arról majd inkább akkor beszélnék, ha megjelenik a Final Fantasy XIII, amikor is várhatólag hirtelen nagy spórolnivalóm akad majd. Sokat úton levőknek, elfoglaltaknak ott a DS, barkácsoló kedvűeknek és linuxosoknak a GP2X, és minden bizonnyal a PSP is jó valamire (ez volt a mai napra jutó 1 db nagyon gonosz megjegyzés helye). Akik pedig olcsón szeretnének rendkívül széleskörű játékkínálattal rendelkező, igazán univerzális gépet, vegyenek meglepetésre PS2-t: én most kaptam születésnapomra, és egyszerűen Nem. Bírok. Leszakadni. a Final Fantasy XII-ről, pedig összeírtam magamnak egy első nekifutásra lazán 30 elemű listát, amin csak az igazán nélkülözhetetlen címek szerepelnek...

Hogy konzolon nehezebb illegális tartalmakat letölteni, és hogy Magyarországon ez is szempont? Erről inkább nem írnék. Lehetne sokat beszélni a magyar játékárakról, amelyek bizonyos üzletláncoknál leginkább szürreálisnak nevezhetők (amikor valami drágább, mint Ausztriában, az azért morbid, főleg ha belegondolunk az osztrák és a magyar átlagfizetés különbségeibe). De az igazság az, hogy nincsen olyan sok olyan jó játék, hogy ne lehessen őket megvenni, hacsak nem az ember napi 5+ órában játszik, ami amúgy sem túl egészséges... aki meg mindenáron warezolni akar, az nyilvánvalóan konzolon is fog.

Ti mit gondoltok? Milyen gépe(i)tek vannak? Gondolkoztok az átálláson? Esetleg a közelmúltban álltatok át? Mire? Miért? Következzenek a Nintendo-Sony-Microsoft és Microsoft-Apple-Linux vallásháborúk, mi megígérjük, hogy csak nagyon szélsőséges esetekben moderálunk (konkrét warez linkeknek sajnos mennie kell, ilyesmivel ne is próbálkozzatok).

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr25306379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dewla · http://konnektor.org 2008.01.22. 18:07:48

Ez aztán a vitaindító :) Először is le kell szögeznem, hogy 6 db konzollal rendelkezek. (PS2-PSP-XBOX-X360-Wii-DS). A hiányzó PS3 egynlőre nincs, mert nincs miért, de a post írójához hasonlóan ha kijön a FF XIII, a God of War 3, és a Metal Gear Solid 4, akkor azonnal instant get-té válik a cucc.Nem nagyképűzök, csak azért írom, hogy van némi összeahsonlítási alapom. Ráadásul Apple-Win témában is érintett vagyok, nemrégiben a teljes háztartás átállt az almás termékekre, azaz az asztali gép helyett iMac a notebook helyett meg egy Macbook érkezett.

véleményeim:

Az otthoni infomatika irányati és igényet szerintem az Apple nagyságrendekkel jobban érzi. Ha a Microsoft nem szedi össze magát az OSX egyszerűen lenyomja a Windows. A Leopard és a Vista között olyan ég és föld különbség van, hogy könyvet lehetne vele megtölteni. Tény ugyanakkor, hogy az Apple hardverek nem oclsóak, így ezek nem tudnak mindenkihez eljutni. Ha meg még játszani is akarunk rajtuk akkor aztán teljesen elszállnak az árak.

Konzolok szerintem jelen pillanatban tarolnak durván. Főleg a PC-hez képest. Elég csak összehasonlítani mondjuk a Halo3 és a Crysis eladási statisztikáit. Az emberek kiábrándulnak abból, hogy a 100.000 Ft-os videókártyájuknál fél év múlva kijön egy 50%-al gyorsabb. Én is elsősorban ezért hagytam abba a PC-vel való játékot. Lásd a témában született postom:

dewla.blog.hu/2007/10/30/mac_ni_vagy_nem_mac_ni

Szerencsére az MMORPG korszakomon túl vagyok, kilábaltam belőle, de tény hogy ez a műfaj önmagában a WOW miatt képes életben tartani a PC-s játékipart.

A konzolokon egyszerűen szórakoztatóbb játszani, bár tény, hogy aki az építős (sim city), vagy RTS műfajt kedveli annak nem nagyon fognak bejönni a konzolos stuffok, de ők nincsenek sokan.

Érdekességként jegyezném még meg, hogy John Romero (aki azért nem akárki...) blogján áprilisban lényegében a konzolok végét vizionálta. Viszont a Nintendo eszközeit külön kategóriának tekintette, így rájuk ez nem vonatkozik.

rome.ro/2007/04/console-lovers-lash-back.html#links

SeRapH89 2008.01.22. 18:42:38

Üdv.
Pc nem halott, csak nagy a pangás a Vista miatt, azért a Bioshockot kifelejtettétek a Crysissal együtt, ami azér üt :)
Ugyancsak kifelejtettétek a Counter-Strike sorozatot, ami azért messze veri az összes konzolos játékot mind a játékosok számában, mind a színvonalban.
Én DS-en szórakozgatok, jóaz. Amúgy megszereztem az Advanced Wars folytatását, még csak az USÁban jelent meg de én már játszok vele :) Tényleg jó lenne ezt a cikkírósdit megoldani, mert akkor már most tudnék is írni róla :) Szóval minden premier játékot megjelenése után 1-2nappal megszerezhetek minden gond nélkül :) Hombrew dolgokról is szívesen írnék(irc,msn,böngészés,paint,képnézegető,videólejátszó,emailkliens,zenelejátszó, távoli asztal a számítógépre, stb...).

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.01.22. 19:00:12

SeRapH89:
nem volt célom felsorolni az összes jó aktuális PC játékot, vagy te úgy értelmezted? ;]
Warezról nem írunk, homebrew viszont jöhet! Szerintem holnap vagy holnapután kikerül, hogy hogyan lesz a cikkbeküldés stb., csak még egyezkedünk a részleteken.

Dewla:
"A Leopard és a Vista között olyan ég és föld különbség van, hogy könyvet lehetne vele megtölteni."
ezzel teljesen egyetértek, pedig én linuxos vagyok, és nem szeretnék átállni Macre (használtam, szóval nem arról van szó, hogy nem ismerem... de nekem a Linux jobban bejön, ez egyéni preferencia kérdése).
Érdekes, hogy már talán a Microsoft se akarja annyira nyomatni a Vistát, ma délután láttam a Slashdoton:
slashdot.org/articles/08/01/22/1314235.shtml
(Ha tegnap láttam volna, ennek is utánajárok és beleírom...)

John Romerótól ez is nagyon érdekes a linkelt cikkből és szerintem tök igaza van:
"if you want to play Mario, Zelda, Starfox, Wario, Donkey Kong, etc. you'll only be able to do it on a Nintendo system be it handheld or console. Nintendo's power is in their IP and they own a universe of their making in which most of us are gladly a resident."
Tényleg nem csoda, hogy a Microsoft ráfekszik az exkluzivitásra, ha a Nintendónak ennyire bevált.

Viszont azt nem hiszem, hogy a konzoloknak vége van, szerintem ezzel mellélőtt, mint a Daikatanával :D

SeRapH89 2008.01.22. 19:31:49

Nem warezról írásra gondoltam, hanem arról hogy így nagyon hamar akármilyen friss játék megjelenik már tudom is tesztelni, és írni róla :)

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.01.22. 23:13:07

Igen, de nyilván hogy ha Amerikában megjelenik és egy nap múlva nálad van akkor elég egyértelmű, hogy hogy került hozzád, egyrészt, másrészt meg nem ez a blog profilja, hanem legfőképpen Magyarországon kapható játékokkal foglalkozunk, kevés kivétellel, és a nem hardcore játékosok a fő célcsoport, hanem az itthon és környéken kapható játékok között akarunk segíteni eligazodni azoknak, akiket a magyar játékújságírás elhanyagol. De ez majd persze tisztázva lesz abban a cikkben, ami a vendégírás szabályait tisztázza, mindenesetre az biztos hogy a blogra továbbra is csak kisebb arányban fogunk kitenni mások által írt cikkeket és nagyobb arányban sajátot.

nincsharag 2008.01.23. 13:46:26

Anno én C64-el kezdtem, azután PC jött, ahol egy egész rövid időszakot leszámítva mai napig linux-al éltem (most van win partíció is, egy spec. probléma miatt). Még így sokat tudtam játszani és nem csak nethack-el 8). Volt Homm3, SimCity, Quake3-4, Doom4. A konzolokat sokáig nem értettem, aztán valahogy ( 8) ) vettem egy Dreamcast-et és az teljesen elvarázsolt. A játékok többsége ma is bőven megállja a helyét. Ezután Ds jött és Wii. Mind jó választásnak bizonyult.

nincsharag 2008.01.23. 13:48:36

Khmm, Doom3. Amúgy a PC fejlsztést én kb. 2 éve untam meg. Majd ha tönkremegy valami központi alkatrész, akkor veszek egyben újat. Bár a Witcher-t szívesen játszanám 8).

Dewla · http://konnektor.org 2008.01.23. 14:13:32

nincsharag, én imádom az rpg-ket. Witcher betölt, megdöbben, mi ez a borzalom, 15 perc erőltetés mert mégis annyit írtak róla, rájövés hogy de ez tényleg lehet ennyire gyenge, quit, unistall.

Csokis 2008.01.23. 20:48:25

Nekem pl. elegem lett a folyamatos fejlesztgetésből és felhagytam a PC-s játékokkal. Hamarosan veszek egy Nintendo DS-t és egy Playstation 2-t! Igen, tudom, hogy "elavult" és HDTV-re nem való, de nekem tökéletesen elegendő lesz, ráadásul PS2-re a mai napig jelenik meg új játék. Sőt, sok jó játék! :) Ráadásul még soha nem volt konzolom és szeretnék játszani ilyenekkel, mint pl. God of War, Final Fantasy és sok verekedős meg platformjáték. Nekem bizony jó lesz annak ellenére, hogy egy 26"-os LCD-n fogom nézni. Havertól kölcsönkértem a PS2-jét és összekötöttem komponensen. Én meg voltam elégedve a 3 játék grafikájával. Spiderman 2-3. és a GT4. Ennyi! ;)

alma 2008.01.23. 21:41:40

PC-n játék? Hmmm. Putt-Putt sorozat, Fatty Bear, DOS emuval még elmegy... Sajnos miután az Atari átvette a céget (Humongous), 1-2 silány példány után leálltak.
Sonic-Heroes, ami ugye eredetileg GC játék...
Akkor ott van a Rollel Coaster Tycoon és az Open Tycoon mindig vissza-vissza térő játékok. Kedvenc volt még az X-COM: Terror from the Deep.

Csilli-villi szuper háromdés véres gyilkolászás nem az én stílusom. Nem is értem, hogy mit lehet rajta élvezni?
Monjuk a COD-dal jó volt multiban lövöldözni egyet, de az SP? Semmi logikai furfang, semmi megoldandó titok, semmi taktika...
Pl.: GTA SA-t néztem PC-n, néhány küldit meg is csináltuk.
Hát ennyi energiával, amivel megcsinálták az egész világot, (ami tegyük hozzá tényleg zseniális és gyönyörűen kidolgozott) rakhattak volna bele valami jobb történetet is normálisabb küldetésekkel. Szomorú, hogy ez a véres, erőszakos maszlag kell a népnek.

A Wii-vel 100%-ig meg vagyok elégedve. Akinek kevés rá a felhozatal, annak ott a töménytelen GC progi, amiből azért elég jól lehet mazsolázni.

Én tuti, hogy nem fogok többet a PC-re költeni, amíg meg nem pusztul. Max egy új monitor.

kexx 2008.01.24. 01:42:53

Elolvastam a bejegyzést és a nagy részével egyet értek, azonban van egy két dolog, ami másként látok. Először is a warez szerepét kicsit elbagatelizáljátok. Nekem van - a hasamra ütök - 500 játékom, és körülbelül 30-cal játszottam 5 percnél tovább. Ugye mondanom se kell, hogy ha mind az 500-at megvettem volna, akkor most nagyon elkeseredett ember lennék. Hasonló ez a mozihoz, ha megnézem ezer forinttért egy rossz filmet, akkor elég rossz szájízzel jövök ki onnan, ezért inkább nem is mozizok, csak akkor ha tényleg a nagy vászon kell. Azokat a játékokat, amik nagyon megtetszettek évek múlva megvettem kb 3000 ftért, és nyilván nem azért, mert szeretem a dvd tok szagát, hanem mert korrekt akartam lenni valamennyire. Ha rajtam múlna, akkor minden játék teljes verziója letölthető lenne, két óráig free, aztán korrekt (!) áron (2-3k ft) folytatható lenne a móka. Ha hirtelen mindenki ezt kezdené csinálni, rendeződne a piac, és anyagilag is működne a dolog, nem beszélve arról, hogy a minőségkényszer nagyobb lenne. Hasonló már működik mondjuk a zene esetén, belehallgathatsz, ha tetszik, megveszed (szintén normális áron), ez lesz a jövő (vagy már a jelen). A filmeknél ezt ugye nem lehet megcsinálni, de erre most nincs is jó ötletem.
A warez másik érdekes sajátossága, amit szeretnek elfelejteni az emberek, a marketing értéke. Azzal, hogy sok játékot töltöttem le, rengeteg dolgot, játékfajtát, minőségi fokozatot, élmény megismertem, így fokozottan alakult ki bennem az igény a játékok iránt. Meggyőződésem, hogy warez nélkül a játékipar nem tartana ott, ahol van.

A PC versus konzol kérdésben is két dolog van, amit kihagytatok, vagy csak érintőlegesen írtatok róla. Az egyik, hogy pc-vel hozzá tudsz nyúlni a játékhoz. Ennek még önmagában nincs tömegbázisa, az érdekes akkor lesz, amikor mások által készített modokat fel is használhatsz. Innentől már érdekesebb a dolog, és elég sok embert érint, hogy szempont legyen. A konzolokat ettől erőszakosan tartják vissza, emiatt ez is éltetni fogja még a PC-t.
A másik, és ez a legfontosabb dolog: konzol = pc. Egyszerűen értelmetlen a vita, mert az összes konzol, már a NEStől kezdve is, egy személyi számítógép eleve. Látjátok a trendet, a konzol egyben médialejtszó, internetböngésző is. Na mihez hasonlít ez? Igen, a PC. Később majd lesz szövegszerkesztő rá, billentyűzetet és egeret egyszerűen hozzá lehet rakni. Lehet, hogy az x86 meg fog halni, de a PC soha, mert most is egy PC-vel játszotok kedves konzolosok, csak még meglehetősen buta, de ne aggódjatok, lesz még okosabb is :)

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.01.24. 02:25:39

"Először is a warez szerepét kicsit elbagatelizáljátok."

Ezt már elmagyaráztam feljebb és az előző bejegyzésben is, *Magyarországon* súlyos probléma, de amikor szóba került, akkor eredetileg az USA-beli eladáscsökkenésekről volt szó.

"Ha rajtam múlna, akkor minden játék teljes verziója letölthető lenne, két óráig free, aztán korrekt (!) áron (2-3k ft) folytatható lenne a móka"

Van már erre példa, pl. az új Sam & Max sorozatok. (Hú tényleg, arról is írnunk kellene!) Be is jött a cégnek.

"A filmeknél ezt ugye nem lehet megcsinálni, de erre most nincs is jó ötletem."

Youtube? ;] Rengeteg film, sorozat felkerül a webre videomegosztókra, pocsék minőségben és részekre darabolva, de nyilván ez is egyfajta hírverés (van stúdió, amelyik törölgetteti a szolgáltatókkal, van, amelyik nem)

"Az egyik, hogy pc-vel hozzá tudsz nyúlni a játékhoz. Ennek még önmagában nincs tömegbázisa, az érdekes akkor lesz, amikor mások által készített modokat fel is használhatsz. Innentől már érdekesebb a dolog, és elég sok embert érint, hogy szempont legyen. A konzolokat ettől erőszakosan tartják vissza, emiatt ez is éltetni fogja még a PC-t."

Ez teljesen jogos észrevétel, de azért konzolon is komoly tábora van az ilyesminek (tképp ez a homebrew). Amúgy ott is cégtől függ a visszatartás lendülete, pl. a Sony nagyon rászállt a PSP-sekre, folyamatos firmware frissítések, stb., de a Nintendo-t nem igazán érdekli, hogy mit csinálnak az emberek a DS-sel. (Ezzel kapcsolatban van egy összeesküvés-elméletem :D )

A holnapi cikkben (vagy a holnaputániban, még egyezkedünk a sorrendben) pont egy olyan konzolról lesz szó, ahol a hasonló belenyúlás *bátorítva* van, szóval nem lehet általánosítani...

"A másik, és ez a legfontosabb dolog: konzol = pc. Egyszerűen értelmetlen a vita, mert az összes konzol, már a NEStől kezdve is, egy személyi számítógép eleve."

Nem vagyok benne biztos, hogy ennek van értelme... ezek mind számítógépek, természetesen, ezt senki sem tagadta. (

Billentyűzetet és egeret már most is hozzá lehet rakni a konzolokhoz (sőt fordítva - wiimote-ot PC-hez!), mégsem szokás, mert minek. Már PS2-re is volt hivatalos, a Sony által támogatott Linux disztribúció, a Dreamcastról meg ne is beszéljünk :D Mégse terjedt el a dolog, azóta se.

Persze afelé megy a trend, hogy a konzolok médiacenter-szerepet is betöltsenek - bluray-lejátszó, stb -, de a titkárnő nem fog az Xbox előtt üldögélni munkavégzés céljából. Legalábbis szerintem ez minimum valószínűtlen. Meg a klasszikus NES-t médiacenterként elképzelni is kissé szürreális :D (de most tuti mindjárt előhúz valaki valami linket, ahol valami rém bizarr irodai Nintendo kiegészítőről vannak nyolcvanas évekbeli játékmagazinok oldalai bescannelve, úgyhogy inkább csendben maradok :O ) Számítógép persze, olyan értelemben, hogy Turing-teljes dolgok futtathatók rajta, de hát ilyen alapon a mobilom is az, meg a Pokémon mini. Azért ezek mégse válthatják ki mind egymást, és nem is cél.

alma 2008.01.24. 02:33:45

Hmm érdekes dolgokról írsz.
Warez: Én úgy látom, hogy két probléma van:
Az egyik a honi fizetések, a másik a játékok minősége (ár/érték aránya).

Az elsőhöz:
Sajnos a játékokat nem nekünk írják, hanem Japánnak, USÁ-nak és az EU szerencsésebb történelmű fejlődésű országainak (Fábry után szabadon), illetve az ott élő játékosoknak. Eltérő árat ugye nem alkalmazhatnak az egyes országokra pl. az EU-ban, mivel akkor a piaci törvények egyszerűen mindenhol levinné az árat.

A második a játékok minősége.
Ha összehasonlítjuk pl. a Super Mario Galaxy árát, egy akármilyen - vegyünk most minőségibb, tartósabb cuccot - legóval. Hát sajnos nem sok jó legót tudnál venni 13.000 Ft-ért. Tehát szerintem a SMG nagyon jó ár/érték arányt képvisel, simán megéri az árát. (mondjuk azért a lego is).
Ha vesszük a Gt Pro Series (Wii) 15.000-ért (ami egy förmedvényes vicc), akkor azt kell mondanom, hogy nagyon drága játék. Ez utóbbinak a reális ára szerintem tényleg az 1-2000 Ft-os kategória. (még Wario barátunk is elszégyelné magát, ha ilyent gyártana..).
Tehát azt mondom, hogy egy átlag belga, vagy holland fizuval én is megvennék minden olyan játékot, ami érdekel. És nincs szükségem letölthető demo-ra, mivel a neten még akár magyar nyelven is rengeteg beszámolót, játék video-t, nézhetek meg, ami alapján el tudom dönteni, hogy az kell-e nekem. Eddig még 1 olyan játékot se vettem, ami nem tetszene.
Hogy a játék ipar hol tartana Warez nélkül azt nem tudom, minden esetre abban megállapodhatunk, hogy nem a Warez tartja el, hanem az a néhány milla játékos, aki nem sajnál pénzt adni azért, ami megérdemli.
Szerintem a Warez szerepét a konzoloknál túl értékelik itthon. (talán mindenki magából indul ki). Egy emberke itt a környéken Ausztriából hoz be használt konzolokat, kiegészítőket és használt játékokat. Nagy ritkán veszek tőle ezt, azt. Elmondása szerint berhelt géppel még nem találkozott.

A másik dologban teljesen egyet értünk.

kexx 2008.01.24. 04:22:08

prezzey
Ide válaszoltam neked, mert kicsit hosszú lett:
temptemp.fw.hu/komment/komment2.htm

alma
Abban egyetértünk, hogy az ár/érték arány eléggé alacsony a játékok esetén. De én nem tartom túl megbízható forrásnak az ilyen-olyan játékportálokra felrakott ismertetőket. Az ilyen vállalkozások a játékmarketing melegágyai, de még ha objektívek is, akkor is különbözhet az én vélemény az adott remekműről. Sokkal célszerűbb leszedni, kipróbálni, és utána elgondolkodni a vásárláson. Ezt tanácsolnám annak is, aki amúgy erkölcsi megfontolások miatt nem tölt le. Szerintem a warez igen is katalízátorként hat az egész iparra, és ha nem lenne, akkor az eladások is kisebbek lennének. Mindenki hajlamos lebecsülni az a hype-ot, amit a warez okoz, jobb mint az összes többi marketing együttvéve. Mindenesetre nem mentegetni akarom a warezt, nekem fejlesztőként nem érdekem, de abban biztos vagyok, hogy nem keresnék többet, mert warez nélkül a verseny szépen lenyomná az árakat (ha a játék átlagos jószág warez nélkül, akkor jön a közgáz: növekszik a kereslet=>csökken az ár).

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.01.26. 19:24:02

Hú hát ez tényleg hosszú, de most akkor hova válaszoljak? (Van egyáltalán a blog.hun kommenthossz-limit?)

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2008.01.29. 04:21:57

A PCs játékipar halálát vizonálók egy dologról feledkeznek el: Nagyon sok olyan PCs játék van amiből több példányt adnak el, mint új generációs konzolokat együttvéve (ergo: Ha minden új generációs konzollal rendelkező megvenné, nem kéne 3* fejleszteni ehhez, akkor lenne egál a profit), hogy sok játék esetén észrevehető: Az online játékok során a játékosok többsége feltört példányt használ.

Ergo: A PCs játékpiac nagyságrendileg nagyobb.

Sokan a játékra alkalmas számítógép és a konzol árát hasonlítják össze, elfelejtve, hogy bizony a digitális fényképezőgép mellé nem árt a PC, a külön DVD felvevőnél egyszerűbb a PCt használni a DV kamerák képének DVDre írására, és a nagyfelbontású formátumoknál sem lesz ez másképpen. Emailt írni sem PS3on fogunk. Ergo számítógép a legtöbb otthonban lesz, És ez sok feladat ellátására alkalmas relatíve erős számítógép lesz.

A kérdés az: mennyivel drágább egy ilyen erős számítógép attól, hogy jól lehet rajta játszani? A konzolpiacon jellemző, hogy az erős konzolt vesztességgel kell adni, hogy megvegyék. Idővel talán megtérül. Kérdés, hogy a PS3 megtérül-e?

Ma már konzolra sem lényegesen olcsóbb fejleszteni, itt is megjelent a nagyobb felbontás, itt is kell multiplayer, nem árt több hardware verziót támogatni, stb.

Ahogy látszik a Wii kilóg a sorból: Nem versenyezni akar a PCvel, hanem mást kínálni, kiegészíteni. Nyerte is eladási adatok tekintetében az egész konzolháborút. "Meglepetésre":

Hogy nincsenek rá "top játékok"? Ezek jelentős része egyfelől szemét, másfelől a tisztelt cikkírók által használt értékelési szempontok finoman szólva is érdekesek.

Merthogy a Wii kapcsán a Nintendo pontosan tudta mi a különbség egy konzol és egy PC között: Egy PCvel nem fogsz a buliban csoportosan ökörködni, körbeállva a TVt, nem fog a család együtt játszani egy nem túl nagy monitor előtt ülve (közelről) a csoportos szórakozás ilyen formájára csak a konzol alkalmas. És minden játék jobb, ha nem egyedül csinálja az ember.

Meg is lett az eredménye: A Wii kapcsán nem csak azért jó a mozgásérzékelő mert újdonság, hanem azért is, mert az összegyűlő társaság java azon röhög, hogy hogyan is sikerült elütnöd a labdát. Nem a képernyőn, a játékoson, térbe, a közösségbe helyezi a játékot a konzolok legnagyobb erősségeire építve.

Ma készpénznek vesszük, ilyen PC sosem lesz.

Közben a másik két konzol drága, az általuk jelentett piac kicsi, akkor lesz exclusive title, ha fizetnek érte, és ezek jelentős része olyan top játék amiről sokat hallunk, sokan megnézik (kipróbálják), utána nem játszanak velük. Nagyon kevés az olyan top játék ami nem elégszik meg a grafika által jelentett rövidtávú "örömök" nyújtásával, ami nem csak hype.

Persze: várjuk őket, lesz aki miattuk vesz PS3at is... De megéri? Megmondom őszintén engem egyetlen top játék motivál, de bízom benne, a konzolos verzió után lesz belőle PCs is. Ez pedig az új GTA. Sokan mondják: A San Andreas körüli botrány kapcsán befürdött a fejlesztő a PCvel. A kérdés az, miért hagyták benne a jelenetet, ha egyszerű lett volna kivenni, ha előre lehetett tudni, hogy benne van, hogy botrány lesz?

Mert a GTAnak nem kell, hogy polcon legyen, mindig az amerikai társadalmat kifigurázó, polgárpukkasztó botrányjáték volt, aminek kevés dolog tesz jobbat, mint a botrány, és ebből a botrányból nagyon jól jöttek ki. Ez szerintem egy okkal több a PCs verzió mellett. Ezen kívül viszont az XBOX360 is, a PS3is keveset nyújt, és drágább mint az árkülönbség a játékra nem jó, és a játékra is remek PC között.

Amikor pedig a konzol "szociális" oldala jön szóba: csak a Wiinek van esélye. A konzolpiac jelenleg, csak új, asztali konzolok, de Wii nélkül? Ez lenne veszélyes a PCre?

Ugyanakkor a PCs játékpiac átalakul, nem csak az MMORPGk a példa, hanem a GalCiv II is. Megjelent egy felismerés: nem a játék az ami igazán értékes és nehezen másolható, hanem a kapcsolódó szolgáltatás.

A konzol a nappali része, előkerül a buliban.
A PCs játék időigényesebb hobbi, a nagyobb, komolyabb projekteknek lehet esélye, legyen szó MMORPGkről, szimulátorokól, stb. Vagy pár perces kikapcsolódás.

Persze könnyen lehet, hogy a következő generációban a határ a PC és a konzol közöttelmosódik, hiszen a Windows Media Center kiválthat számos eszközt, és egyre többen gyártanak ilyet, és nem kerül semmibe a Microsoftnak azt mondani, hogy a következő generációnak funkciója lesz a konzol szinten egyszerű játék, ami azonban a jóval elterjedtebb PCk többségén is futtatható.

A Games for Windows Live és az XBOX live összekapcsolása, a media center funkciók elérhető desktop operációs rendszerekbe való integrálása, a televíziózás terén tapasztalható egyik másik változás ebbe az irányba mutat. Márpedig könnyen elképzelhető, hogy a következő XBOX nem önálló termék lesz, hanem az UMPChez hasonlóan egy specifikáció, ami alapján sokan gyárthatnak sokféle terméket.

A zeneiparnak azonban sokkal többet ártanak a konzolok...

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.01.29. 20:03:32

Szerintem ekkora terjedelműeket inkább mailben nekünk, és kitesszük cikknek. De te tudod.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2008.01.30. 16:53:55

prezzey: Ez utóbbi kinek szólt? Ha nekem: semmi akadálya, hogy kitedd cikknek (innen meg kivedd) de, akkor érdekes a lemezkiadók haláláról szóló email mellé tenni :) A kettő ugyanis összefügg :)

kexx 2008.01.31. 13:36:52

prezzey: Igazából nem a méret miatt raktam más helyre, hanem mert itt nem nagyon tudok formázgatni. Bemásolhatom ide is a kommentet, csak akkor követhetetlen lesz, hogy ki, kinek és mire válaszolt.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2008.01.31. 19:16:23

kexx: A válaszodban több dologgal sem értek egyet.

1.) A Warez megszüntetése szerintem a fejlesztőnek minimális szinten érdeke csak. Játék esetén a Warez ugyanis nem a "megveszem", hanem a "nem játszom vele" alternatívája a legtöbb esetben. Sok múlik persze azon, hogy mit adsz és mennyiért, stb. de amivel tartósan játszik az ember azt megveszi. Többnyire még magyarországon is.

Amit nem: Abból ha van, akkor warezt tölt, mert abból ismerhető fel a legjobban, vagy demot tölt ha nem fér warez példányhoz, vagy van mááásik. Vagy ugye eleve ingyenes a játék, mert ilyen is van.

Azzal, hogy demo helyett warezt tölt ugyanarra a célra, ugyanúgy használva SEMMIT nem vesztesz, ellenben hírveréssel, felépülő közösséggel, stb. találkozol, készülnek trainerek, ez az, és ezzel vásárlókat nyerhetsz.

A játékok, a zene, a film, a kütyük a pénzedért, idődért és érdeklődésedért versenyeznek, ha több a versenyző kevesebb pénz jut egynek. Akkor veszel meg egyet, ha jut neki pénz is, érdeklődés is, idő is, és úgy látod van értelme megvenni (tartósabb szórakozást jelent).

2. Ha a PCs játékpiac jelenleg nagyobb mint akonzolos akkor nem hiszem, hogy ott lenne a több pénz. Ellenben PCje szinte mindenkinek van, de társaságban ezzel nehezen játszol, a sok embert vonzani képes konzol, ami egy társaság szórakozásához képes hozzájárulni kevésbé elterjedt még, viszont terjed. Ergo a piac nem telített. Ergo sokkal könnyebb a nagy piaci részesedésért harcolni, és konzolra talán kicsit egyszerűbb fejleszteni.

3. Nintendo titkára nem kell kíváncsnak lenni, nem titok az: Nintendo vs többiek a garázsprojekt piacon: Nintendo nem vesztességgel, hanem nyereséggel adja el a konzolokat, az üzleti modell nem elsősorban a játékok árába beépülő jogdíjakraépül. Ha van saját projekted a konzolt is vonzóbbá teheted, és a Nintendo saját játékait, tehát keresnek rajta, és nehéz többet megjelentetni, a többi játékból pedig keveset profitálnak a múgyis.

A Sony és a Microsoft viszont keményen lehúzza a fejlesztőket, ha nem fizetsz, ne akarj fejleszteni. Mert a jó garázsprojekt konkurencia sok gyengébb játéknak, amiből viszont jogdíj jönne be. Ezért célja a Sonynak és a Microsoftnak az, hogy sűrűn vegyél játékot. Ha egyszer megveszel egy konzolt, 1 játék kedvéért, és utána csak a GTA4 marad rajta, az sem jó nekik igazán, persze még kaphatsz ajándékba is játékot. A játékok evolúciójának irányát.

Ha ezt figyelembe veszed, akkor azt is látnod kell, ami a a konzolok evolúciója kapcsán nagyobb veszély mint az egér és a billentyűzet.

PCn egye drágábban (nem csak a játék, de a szükséges hardware ára) egyre rosszabb (szép de nem szórakoztató) játékokat kaptunk, a mostani HD grafika, a rövid megcélzott élettartam, a véges de így is túl magas fejlestési költségek erre terelik akonzol piacot is, egyre kevésbé éri meg konzolt venni. Ugyanis nem a teljes gamer PC árához kell mérni, hanem csak a hardware bővítés árához, ai a meglévő PCt játékra alkalmassá teszi.

Egyre kevésbé lehet bárkivel is elhitetni, hogy a szép de unalmas, rosszul kiegyensúlyozott, egy kaptafára készülő játékok a jövő, egyre erősebb a hajlam arra, hogy mást keressünk, akár amúltban, akár más platformon. Ezzel nyert a Wii is. Ez a csicsás modern konzolokat elértékteleníti. Hogyan lehet ez ellen tenni? Internet elérés, több médiacenter funkció, stb.

Ez jobban emeli a készülék értékét, mint az árát, de az áremelkedésről sem szabadelfejetkezni. Ugyanakkor a PC esetében az elvárások növekedése azt jelenti: Egyre többet tud az átlagos otthoni PC, mert pl. a fotók mellett már videókat is feldolgozunk vele (vágunk, effektezünk), egyre több eszközünk vár a PCnktől adatot, stb. az egyre okosabb PCk esetében egyre kevesebb plusz költséget jelent az, hogy játékra is alkalmasak legyenek.

Sok PCs játék (tipikus PCs műfajok) esetében a hardware igény egyre kevésbé durva, a játékok között akadnak szórakoztatóbbak is...Sok esetben pedig az új játékok sem elsősorban grafika terén versenyeznek egymással.

Ha a konzolok egyre több funkcióra törekednek, akkor lassan azokra is kell majd vírusírtó, tűzfal, kellenek biuztonsági beállítások, stb. és elveszik az egyszerűségük, a sokféle kiegészítő, periféria elhozza majd a driverekkel kapcsolatos problémákat, és a konzolok elvesztik az értelmüket.

Az ilyen jellegű konzolok könnyen beleolvadhatnak majd a PCs piacba, ha a Media Center PCk elterjednek. Az ötletes, olcsó, atársaságnak számos helyen szórakozást jelentő Wii utódai azonban erősödnek.

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.02.03. 22:24:47

OK, megkaptam, most még 1-2 napig nem tudok vele foglalkozni, mert határidőm van :O (ez kb minden másra is érvényes)

Hipra 2008.03.27. 21:13:14

Egyet mondok: Team Fortress 2.
süti beállítások módosítása