Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Falkitörőlegendák vs. Arkanoid DS, avagy vigyázz, átver a Square!

2008.07.06. 14:06 - DobayAdam

Címkék: ds borzalmas shovelware játéktermi arkanoid falkitörős square enix breakout

Arkanoid DS
Osztályzat: borzalmas
Kiadás éve: 2008
Műfaj: Falkitörős
Korosztály: 3+
Nyelvigény: Nincs
Nehézség: Kezdő
Beletanulási idő: Nincs

    Azt már megszokhattuk, hogy van egy-két tucat nemzetközi sajtótermék, ami minden beérkező játékról csak jót mond, akár azért, mert nem akar összeveszni a kiadóval, akár anyagi okokból (mert például ha összeveszne a játék kiadójával akkor nem kapna tőlük többet cuccokat). Azt viszont már nem eljesen értem, hogy a külföldi kritikusoknak miért a szokásosnál jóval nagyobb hányada dícsérte az Arkanoid DS-t. Lehet, hogy sok év után falkitörő-elvonásuk lett, és ezért gondolják jobbnak, mint amilyen, de lehet az is, hogy egyszerűen elfelejtették azt a játékot, amiből készült. Az Arkanoid DS-nek ugyanis csak az egyik baja az, hogy fél nap alatt összetákolt gagyi - a másik, fontosabb baj, hogy szinte semmi köze az Arkanoidhoz, és rosszízű imitációja egy szívemhez oly kedves műfajnak. Tovább után emlékezés a régi szép időkre az eredeti Arkanoiddal, Krakouttal, DX-Ball-lal, majd felhívás az Arkanoid DS megvásárlása ellen.

    A TAITO játéka kétszer reformálta meg a falkitörős játékok alapítóját, a BreakOutot - először az 1986-os első résszel, (Arkanoid) aztán az egy évvel későbbi másodikkal (Arkanoid: Revenge of Doh). A Krakout mellett (mely szintén Arkanoid-klón volt) talán ezt játszottam a legtöbbet a műfajból a Commodore 64-en (a képeket a szebb grafikájú játéktermi változatból hoztam, ami szintén rendkívüli népszerűségnek örvendett akkoriban). Újrajátszhatóságát egyrészt az adta, hogy a véletlenszerűen megjelenő szörnyek és a 13 féle bónusz képesség igencsak dinamikussá tették és feldobták a játékot, másrészt minden pálya elvégzésekor jobbra, vagy balra mehettünk ki a játéktérből, s ez mindig másik pályára juttatott minket, szóval valamilyen szinten nonlineáris játékmenetet kapott a felhasználó. A falak hol csak több ütéssel voltak eltüntethetőek, hol mozogtak, hol eltűntek majd visszajöttek, csupa kis ötlet akadályozta vagy segítette a játékost.
      A hangeffektek egyszerűek, de jól eltaláltak voltak, és kellemesen kitöltötték az egyébként csöndes játék atmoszféráját. Zenét egyedül a két főellenség-pálya alatt kaptunk, ami hihetetlen atmoszférakeltő volt, hiszen egy szimpla de félelmetes zene dobta meg azt a meglepetést, hogy az ember nem is számított főellenségre egy falkitörős játékban ("Senki sem számít a főellenségre! Legfőbb fegyverünk a meglepetés..."). Főleg nem egy agyra, amiről az ütőre nézve halálos golyók potyognak, vagy a hatalmas húsvét-szigeteki fejszoborra, ami a játék legvégén várt minket az ütőre mért célzott lövéseivel. A szobor, becses nevén Doh, a játék központi figurája maradt az összes folytatásban, a történet szerint ő tartotta fogva az űrhajónkat (az ütőt), s az ő elpusztításával tudtunk kiszabadulni és hazatalálni.
    Az Arkanoid ugrásszerű lökést adott a falkitörős játékoknak, gyorsan elterjedt a power-upok, ellenségek, speciális blokkok használata. A korszakban a Krakout és a TRAZ hoztak megint újat a műfajba (előbbi oldalra fordított játékteret és rejtett pályaugrási technikákat, utóbbi a pályák közepén elhelyezett labdafogókat és a játéktér több oldalán levő ütőket), a nagy sikerű PC-s DX Ball sorozat pedig a kilencvenes évek végén, kétezres évek elején dobott nagyot gyönyörű grafikával, jó zenével, több száz pályával és továbbgondolt játékmenettel.

    Na aztán aki bármi ilyesmit keres az Arkanoid DS-ben, az hamar csalódni fog. Egyrészt fogták a játékteret és beszűkítették, majd kinyújtották két képernyőre, pedig egy képernyőn is röhögve elfért volna. Mindenesetre ennek következtében a tégla-alakú falakból négyzet-alakúak lettek, a nyúltság miatt pedig a labdának az ütő eltalálása után másodpercekig tart felérni a falig, majd visszajönni. Sőt, a pályába bele van számolva a két DS képernyő közötti rész is, vagyis még plusz fél másodpercet bele kell számolni fel- és lemenetelenként úgy, hogy akkor nem is látjuk a labdát. Ez nevetségesen lassú játékmenetet eredményez, kivéve, ha őrült sebességre gyorsítottuk a labdát, akkor viszont meg nehéz eltalálni.
    Mondjuk a program ezellen is véd, mert indítás előtt szabályozhatjuk, hányszor fogja meg a labdát az ütő alatti védőháló - ezzel a falkitörők még egy alapjellegzetességét kivették, érthetetlen okokból. Miért nem lehetett adni, mint rendesen, x életet, és utána azt szabályozhatóvá tenni? Aztán. Hol vannak a szörnyek? Ja, nincsenek. A pályák statikusak, soha semmi nem történik rajtuk. Újabb rossz pont.
    Ejtsünk néhány szót a körítésről. A mellékelt képen látszik a grafika, ami erősen a Windows alap háttérkép kategóriába sorolható, szép-szép, de nem dobja fel a dolgot, ráadásul a háttérkép az első húsz pálya alapján minden pályán ugyanaz csak más színben. Na jó, néhány pályánként cserélődik egy kicsit, hűha. A zenéről már ne is beszéljünk, valami miatt úgy gondolták, hogy a kilencvenes évek közepének britpop-techno keveréke lesz az üdvözítő megoldás.
    Azt talán már mondanom sem kell, hogy a történetből sem hagytak semmit az új változat alkotói. Doh sehol, helyettük valami idióta koncepciójú pöttöm izék lettek kreálva, akik aranyosak szeretnének lenni, akiket a gonosz fekete piros szemű valami jól elvitt és akiket ezért jól meg kell menteni. Elvileg főellenséget - a képernyő tetején elhelyezkedő nagy robotfejet - azért tettek a legutolsó pályára, biztos ami biztos, de eddig már nem voltam hajlandó elvinni a játékot. Általában nem vagyok az újítások ellen, de amikor az eredetit és jót silányra cserélik, akkor igen.
    Az utolsó szöget az irányítás veri be az Arkanoid DS koporsójába. Az ütőt mozgathatjuk a nyilakkal vagy a DS-tollunkkal, utóbbi esetben ahova érintjük a tollat, egyszercsak ott terem az ütő. Vagyis (bár amúgy is elég limitált volt a mozgástér) elveszett az a játékelem is, hogy az embernek ki kelljen számolnia, hogyan fog odaérni, ahova a labda esik, mire az visszaér fentről. Az ütő mindig azonnal ott van, ahol akarjuk ahogy legyen, és ennek végérvényben semmi értelme.
    Japánban kiadtak egy külön kontrollert is a játékhoz (illetve a Space Invaders Extreme-hez, amiről a következő alkalommal lesz szó), amit a DS alsó slotjába kell dugni, és egy olyan tekerős akármit kapunk, mint amivel huszonkét éve irányíthattuk a játékot. Az ezt megrendelő, azt hiszem ténylegesen is fanatikusnak mondható amerikai elemzők szerint ez a programmal nagyjából egy árban kapható periféria rendkívül megdobja a játékélményt, de az összesen negyven perc tesztelés alapján azt hiszem, biztonsággal állíthatom, hogy ez teljesen kizárható.

   Talán a cikk alapján érezhető, hogy az eredeti játékból alig maradt valami az Arkanoid DS-ben. Szomorú dolog, mert régi, nagy műfaj a falkitörős játékoké, és ezzel sem sikerült feléleszteni. Talán a kritika alapján nem látszik majd önfényezésnek, ha azt mondom, hogy a valamikor 1996 környékén a Klik&Play nevű borzalmas játékmotor kicsit fejlettebb nagytestvérével készített, az akkor még PC-X magazin CD-mellékletén bemutatott falkitörős játékom is jobb volt ennél.
   Ha valakinek falkitörő-elvonása van, annak inkább azt ajánlom, hogy szedje elő a régieket, sokkal jobban jár, mintha ezért pénzt ad ki. Sőt, ha valaki hozzámvág egy Flash-programozót, akkor összedobunk egy Arkanoid DS-t messze túlszárnyaló jobbat. (Ez felhívás volt.)

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr13549324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chr(27) 2008.07.07. 11:32:43

A WiiWare-s Block Breaker Deluxe (sic!) is nagyon gyenge.

JesusTheSuperStar 2008.07.07. 11:44:37

Szépen el osztjátok egymás között a borzalmas játékokat ahogy látom :P

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.07.07. 13:57:11

Hát a többség eddig nekem jutott :) Szerencsére a következő két játék már jó lesz.
süti beállítások módosítása