Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[DS] The World Ends with You - Tetkók az emók ellen!

2008.07.02. 16:12 - tmarxell

Címkék: zene nintendo akció ds rpg zseniális square jrpg

The World Ends with You
Osztályzat: zseniális
Műfaj: akció, japán rpg-elemekkel
Korosztály:
12+
Nyelvigény: középfok
Nehézség: kezdő-haladó (állítható)
Beletanulási idő: viszonylag rövid
Kifáradási idő: kétszeri végigjátszás, kb. 20-25 óra (összesen)
 
Amikor meglát az ember egy olyan című játékot, hogy "The World Ends with You", akkor elsőre mire gondol? Gondolom az engrish fog beugrani, de az nem, hogy egy, a Square(-Enix) által DS-re kiadott játékkal lesz dolga, ami arról szól, hogy emópankok lövöldöznek a tetkószörnyekkel elárasztott Sibujában, miközben mindenféle jó zene szól. Ja, meg persze emóznak. Mindemellett állítólag még valami RPG-elemek is helyet kaptak benne. De akkor miért nem lehet Magyarországon kapni?

Hát, gondolom azért, mert valahogy senkinek sem tűnt fel, hogy milyen jó programról van szó. A Square most is tudta, hogy mihez adja a nevét, pedig nem is egy bejáratott sorozat huszadik részéről van szó. Hanem miről? Van a tizenvalahány éves főhősünk, aki egy nap arra ébred, hogy Sibuja közepén fekszik egy kereszteződésben, és mellesleg nem emlékszik a nevén kívül semmire. Csak arra, hogy utálja az embereket. Ezt egy intróban elő is adja, amiből két dolgot állapíthatunk meg: egyrészt szépen néz ki a grafika, ráadásul stílusos, másrészt a főhős fejét nem ártana egy baltával újradolgozni. (Ja, hogy ez még nem a Véreskút?) Aztán rövid úton megtámadja pár félig tetkó, félig szörny mutáns, majd előkerül egy kiscsaj, aki szinte ráerőszakolja magát Neku-ra, a főhősre, de így legalább már tudnak harcolni. Rövid úton kiderül, hogy mindketten a Kaszások játszmájába kerültek: naponta teljesíteniük kell a kijelölt feladatokat (amiket persze sms-ben kapnak meg), különben eltörlik őket. Hét napig tart az egész, de mi jön utána?
 
Mielőtt előreszaladnék: egyáltalán milyen a harc, meg maga a játék? Az első szép nagy meglepetés: a DS-nek ugye két képernyője van, és mi most mindkettőn egyszerre fogunk küzdeni! Az alsón Neku-t irányíthatjuk az érintőképernyővel, a felsőn pedig az adott fejezetbeli társunkat, a gombok segítségével. Ez elsőre úgy hangzik, mintha négyszemű élőlényekre tervezték volna (már folynak a kutatások a japánoknál), de szerencsére jól megoldották ezt is: ha akarjuk, a gép rögtön átveszi a partnerünk irányítását, és nekünk csak az alsó képernyőre kell figyelni (annak az irányítása amúgy is bonyolultabb). A harc abból áll, hogy jönnek az ellenségek, akiket meg kell ölnünk, különböző kitűzők segítségével, amiket vagy veszünk, vagy növesztünk sajátokat. Ezek ugyanis mindenféle speciális képességeket adnak a főhösnek, mint minden jó japán gyereknek. (Ha ez a valóságban tényleg így lenne, Akihabara már rég lángokban állna. Ja, hogy ez még mindig nem a Véreskút?) Szóval le kell győznünk őket, miközben arra figyelünk, hogy se minket, se a társunkat ne öljenek meg. A jobb oldalon található HP-csík ugyanis mindkettejükre vonatkozik - ezért is célszerű legalább a gépre ráhagyni a felső képernyő irányítását - de szerencsére a szörnyekre is vonatkozik ez, ők is mindkét térfélről kapják a pofonokat.

Szóval harcoltunk, de mi következik ezután? Lehet menni bevásárolni, ápolgatni a jó kapcsolatokat a különböző eladókkal: minél több pénzt költünk el náluk, annál több cucc közül választhatunk, és annál jobban fognak szeretni (ami egy idő után már kicsit ijesztő méreteket is ölt). Nem csak kitűzőket, hanem mindenféle márkás ruhákat rakosgathatunk magunkra: az éppen divatos cuccok jobban védenek, vagy kitűzők esetén többet sebeznek. Egyes ruhadarabok meg, attól függően, hogy kire rakjuk őket, különböző bónuszokat is adnak - hogy miket, azokat az eladóktól tudhatjuk meg. Persze lehet, hogy a méregdrága aranyláncról csak a pláza gyorséttermében dolgozó diáklány tudja, hogy mit is ad, úgyhogy már csak ezért is érdemes rengeteg kaját venni. Etetni is kell a hőseinket ugyanis: jobban érzik így magukat, és amíg tele vannak, jobban tudnak összedolgozni, valamint ha megemésztették a kajákat, szintén különböző bónuszokat kapnak. Egy (nem játékbeli) nap alatt azonban csak adott mennyiségű ételt képesek elfogyasztani, így sajnos nem lehet tömni őket, mint a ludakat, hogy hízzon a HP-jük. Látszik, hogy ki van ez találva rendesen: ha nem akarunk nagyon szöszölni vele, úgy is végig tudjuk vinni a játékot, de ha nagyon bele akarunk mélyedni, akkor bőven lehet kombinálni, és persze tápolni.

De mire is jó ez az egész, ha nem elég a jó harc, meg a jó zene? Nem akarok mindent lelőni előre, de azt előrebocsátom, hogy a játéknak a története meglepően jó. Szerencsére a klisés amnézián elég gyorsan túl fogja tenni magát a főhősünk, ráadásul még logikus oka is van annak, hogy mitől felejtett el mindent - és szép lassan azt fogjuk észrevenni, hogy megkedveltük még őt is. (Pedig milyen emónak indult!) Ahogy halad a sztori, úgy derül ki... nem sok minden. Körülbelül 11-12 óra alatt kényelmesen végig lehet vinni a játékot, és a fő vonalban ugyan minden le lesz zárva, de marad majd jópár nyitott kérdés. Ezeket azonban nem egy folytatás fogja megválaszolni (nem is kéne a történetet tovább fűzni, szépen le lesz zárva a vége), hanem a New Game+. Végigvihetjük a játékot még egyszer, ha akarjuk, csak most már az általunk választott szereplőkkel. Ha teljesítjük a kiadott extra feladatokat (pl. megkeresünk különböző rejtett cuccokat), akkor elolvashatunk fejezeteket egy olyan naplóból, ami teljessé teszi a történetet. Úgyhogy még az újrajátszhatóság is megvan.

Ehhez még elméletileg hozzáadna a játékban létező multiplayer mód is, amivel azonban két nagy baj van: az egyik az, hogy nem lehet rögtön elérni, a másik meg az, hogy baromira nem azt nyújtja, amire számítanánk. Mit lehet benne csinálni? Hát, más játékosokkal játszhatunk pöckölőset a kitűzőinkkel. Oké, hogy lehet variálni őket, meg mindegyiknek más-más jellemzői vannak, de ez azért az amúgy remek játék mellé elég nagy csalódás volt. Nemigen tudom elképzelni, hogy ez a része a játéknak bárkit is lekötne tíz percnél hosszabb időre, pedig ezzel is lehet(ne) mindenféle értékes cuccokat szerezni. Ez a harácsolás a másik része a multiplayernek: egyrészt kereskedhetünk másokkal, akik szintén a programot futtatják, másrészt meg szerezhetünk pontokat úgy is, ha megyünk  az emberek közé vegyülni. Ennek az értelme az lenne, hogy bekapcsolt wifivel rohangálunk, és a játék számolja, hogy hány más DS-sel, ill. hány más TWEWY-t futtató DS-sel találkozunk, aztán ezek alapján kapunk pontokat. Japánban ugyan lehet, hogy sok más ember csinál így, de idehaza szerintem örülhetünk, ha egyáltalán egy ilyen emberrel találkozunk hetente. (Vagy inkább havonta.)

Végiggondolva az egész programot, körülbelül ez a multiplayeres dolog a legfájóbb része az egésznek. Remekül kivitelezték ugyanis az egészet: szép grafika, jó design, kellemes harcrendszer, okosan skálázható nehézség, opcionális (de masszív!) tápolás, fülbemászó zene, és ráadásul még a történet is jó (pedig az egy ilyen játéktól nemigen várnánk :) ) Mi kell még? Voltaképpen semmi, és talán ez a legnagyobb erénye a programnak: apróságokon kívül semmit sem változtatnék, javítanék - remekül bejáratott játékot kapunk, ami ennek ellenére nagyon újszerű. Sajnos rég találkoztam ilyennel :) Éppen  ezért ajánlom is mindenkinek, akinek van DS-e, hogy feltétlenül próbálja ki! Valószínűleg megtetszik majd, és jó szórakozást fog nyújtani a játék.

Csak dugjatok jó minőségű fülhallgatókat a gépbe, mert a hangszórókon keresztül nem érdemes hallgatni a zenéket! (Mégsem figyelmeztethettek a készítők erre, mivel nem hinném, hogy a Nintendo örült volna egy ilyen feliratnak :))

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr12535723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2008.07.02. 17:15:31

Az az előnye sincs a multiplayer-nek, ami a Gameboy Color-os Pokémon-nak volt, hogy ha más színű Pokémon-os játékossal találkozunk (IRL), akkor olyan itemekhez juthatunk, amihez egyébként nem?

tmarxell 2008.07.02. 19:31:11

Tudtommal nincs: tárgyakat biztosan csak olyanokat tudunk egymás között cserélgetni, amiket a játékban megszereztünk. Egyedül még az lehet, hogy néhány kitűzőt a multiból szerzett pontokkal más irányba, vagy gyorsabban tudunk felfejleszteni.
süti beállítások módosítása