Picross DS
Osztályzat: zseniális és addiktív
Kiadás éve: 2007
Műfaj: Logikai/Puzzle
Korosztály: PEGI 3+
Nyelvigény: minimális
Nehézség / Nehézségi ív: Kezdő-Szupernehéz
Beletanulási idő: rövid
Ár: Gamepark rendelésre 10.000 körüli árat mondott
A Picross szó a picture és a crosswords (kép és keresztrejtvény) szavak összevonásából származik. A cím egy különleges logikai/rejtvény játékra utal. Korábban picross játékok már Super Nintendón is jelentek meg, de igazán népszerű a Gameboy-ra megjelent Mario's Picross volt. Retro címként a Mario's Picross felturbózott változata a Wii Virtual Console-ján is megvásárolható.
A Picross DS-ről először Angelday blogján, a Plastik.hu-n olvastam, ahol a szerző igencsak lelkendezett a játékkal kapcsolatban. Ekkor még nem is volt DS-em, de elraktároztam magamban, hogy ha lesz, ezt biztos beszerzem magamnak. A Picross első ránézésre egy aknakereső-szerű logikai játéknak tűnik, és valóban nem nagyon tér el a játék a mindenki által ismert beépített Windowsos programtól, de a összességében egy annál sokkal élvezetesebb és addiktívabb címről beszélhetünk. Magyarországon a beszerzése nem egyszerű, Angelday véletlenül bukkant rá egy Media Marktban, nekem pedig egész Ausztriáig kellett mennem, mire megtaláltam (ott sem a szokásos műszaki áruházakban, hanem a Gerngross áruház gyerekjáték osztályán). Tudtommal a Gameparkban rendelésre hoznak.
A szabályok nagyon egyszerűek, van egy négyzethálónk, aminek a jobb oldalán és a tetején számok találhatóak. Ezek a számok azt mutatják, hogy az adott sorban illetve oszlopban hány darab és milyen hosszú sötét négyzet van. Pl. a képen látható rejtvényben a bal oldalon legfölül a hatos az azt jelenti, hogy az első sorban valahol egy darab 6 hosszúságú sötét négyzetekből álló rész van (a képen ebből a játékos még csak négyet talált meg, a többi helyében egyenlőre nem lehet biztos), míg a rejtvény tetején világos szürkével látható 1-6-1 számok azt jelenti, hogy abban az a oszlopban van egy 1, utána egy 6, majd megint egy 1 hosszú sötét rész. Látható a képen, hogy ezeket a játékos már meg is találta, ezért is lesznek világos szürkék a számok. Jelzik a program, hogy ezzel az oszloppal már nincs dolgunk. Aki a pontosabb és részletesebb szabálymagyarázatra kiváncsi az ellátogathat a magyar wikipedia vonatkozó szócikkére.
A játék lényege az, hogy a fenti szabályok figyelembevételével, és a logikánk segítségével kirakjuk a képet. Nem csak a számok segítenek, hanem az általunk lerakott X-ek is, amiket oda rakhatunk ahol biztosak vagyunk benne, hogy nincs sötét négyzet. Gyakran ezek az X-ek segítenek abban, hogy hova tudunk biztosan kockát rakni. A képen látható rejtvény egyébként ha befejeznénk, akkor egy labdát ábrázolna.
A kezelés a DS érintőképernyőjével nagyon egyszerű és jól megoldott, bár a nagyobb méretű rejtvényeknél már elég könnyű eltévedni, mivel ilyenkor az alsó képernyőn egy ráközelített részt láthatunk, míg a felsőn az egész hálót látjuk lekicsinyítve.
A Picross DS számos játékmódot kínál. Vannak könnyű, ún. tanuló rejtvények, ahol az egyes megfejtési technikákkal ismertet meg minket a program. Ezt követi a normál mód, ahol 10 szinten, minden szinten 15 rejtvényt kell megoldanunk. Ahogy haladunk előre, egyre nagyobb lesz a rejtvények mérete. A könnyű rejtvények között az elsők, még csak 5x5-ösek, a képen egy 10x10-est látunk, a 10-es szinten már 20x25-ös rejtvények fogadnak bennünket. A könnyebb és kisebb rejtvények pár perc alatt megoldhatók, de a későbbiekben több mint egy órát is elszöszölhetünk, mire kijön a megoldás. A megoldási idő sem mindegy, ha sikerül egy óránál rövidebb idő alatt befejeznünk, akkor a kirakott kép megelevenedik és egy rövid animációval ajándékoz meg minket a program. A bonyolultabb rejtvények esetében ez az időkorlát igen szűkös tud lenni, mivel a normál módban ha olyan helyre rakunk sötét négyzetet, ahol igazából nincs, akkor először kettő, majd négy, végül minden további hibánkért 8 perc büntetést kapunk. A haladó játékosoknak rendelkezésére áll a szabad mód, ahol szintén 10 szinten áll rendelkezésünkre szintenként 15 rejtvény, viszont itt a program már nem javít ki, ha rossz helyre teszünk. Ez persze azt jelenti, hogy büntetést sem kapunk, de nagyon könnyen futhatunk teljes vakvágányra is. A rejtvényeket lehetőségünk van a legelső képen látható letisztult felületen oldani, de vállalkozó kedvűek bekapcsolhatják a grafikus felületet, ami mindig az adott rajz témájához passzoló, de jóval átláthatatlanabb (ld. kép).
Tovább szinesíti még a kínálatot a Daily Picross játékmód, ahol a Brain Training típusú játékokhoz hasonlóan napi szinten edzhetjük különböző feladványokkal magunkat. Említést érdemel még az online játékmód. Kompatibilis Wi-Fi adó közelében lehetőségünk van online mérkőzni. Az online vetélkedés két darab 10x10-es rejtvény megoldásából áll, aki előbb végez, az nyer. Ez a villámjáték teljesen megbolondítja a szokásos játékmenetet, valahogy a villámsakkhoz tudnám hasonlítani. Online ranglista nincs, de a nyert-vesztett menetek számát nyilvántartja a játék, és így különböző rangokhoz juthatunk. Én az első online meccsemet olyan ellen játszottam, aki több, mint 2000 menetet nyert. Ha nem tudjuk a két 10x10-es rejtvényt 2-3 perc alatt kirakni, akkor szinte biztosan vesztünk, így az online vetélkedésbe csak az kezdjen bele, aki már gyakorlatot szerzett a többi játékmódban. Több DS-el egyetlen játékkal akár 5-en is versenyben szállhatunk egymással. Lehetőségünk van rejtvények készítésére is, és az elkészült rejtvényeket barátainknak elküldeni. Apró kedvesség a Nintendo részéről, hogy a klasszikus Mario's Picross kétszer tíz rejtvényét online letölthető tartalomként ingyen elérhetővé ették.
Egyetlen igazi negatívumot tudok elmondani a játékkal kapcsolatban, ez pedig a zene. Három fajta közül választhatunk, egyik sem igazán jó, ráadásul nagyon hamar megunjuk őket, és ekkor elkezd idegesítővé válni (ami egy 40-50 percig oldott rejtvény esetében azért nem mindegy). A legtöbben szerintem azonnal kikapcsolják.
A Picross DS Amerikában 20 dollár körüli áron kapható, ami elképesztően jó ár egy ilyen komplex, érdekes, és hosszan tartó szórakozást kínáló játékért. Európában már a szokásos 10.000 Ft körüli összeget kell fizetnünk érte, ami szerintem még mindig megéri annak aki szereti a logikai játékokat. Egyszerűen ki kell próbálni, lehetetlen abbahagyni. Aki szeretné ,kipróbálni a Picross-t. mielőtt beleveti magát a DS változat levadászásába, az az alábbi weboldalak valamelyikén kipróbálhatja, vagy ha van otthon Wii, akkor keresse a Mario's Super Picross-t a Virtual Console boltban:
Kezdőknek:
http://www.picross-time.net/
Picit komolytalanabb, de nagyon jó a zene:
http://www.freewebarcade.com/game/armor-picross-2/
Kezdőknek, haladóknak, egyszerűen elképesztő mennyiségű rejtvénnyel (még többszínű rejtvények is vannak):
http://griddlers.net/
A szabályok nagyon egyszerűek, van egy négyzethálónk, aminek a jobb oldalán és a tetején számok találhatóak. Ezek a számok azt mutatják, hogy az adott sorban illetve oszlopban hány darab és milyen hosszú sötét négyzet van. Pl. a képen látható rejtvényben a bal oldalon legfölül a hatos az azt jelenti, hogy az első sorban valahol egy darab 6 hosszúságú sötét négyzetekből álló rész van (a képen ebből a játékos még csak négyet talált meg, a többi helyében egyenlőre nem lehet biztos), míg a rejtvény tetején világos szürkével látható 1-6-1 számok azt jelenti, hogy abban az a oszlopban van egy 1, utána egy 6, majd megint egy 1 hosszú sötét rész. Látható a képen, hogy ezeket a játékos már meg is találta, ezért is lesznek világos szürkék a számok. Jelzik a program, hogy ezzel az oszloppal már nincs dolgunk. Aki a pontosabb és részletesebb szabálymagyarázatra kiváncsi az ellátogathat a magyar wikipedia vonatkozó szócikkére.
A játék lényege az, hogy a fenti szabályok figyelembevételével, és a logikánk segítségével kirakjuk a képet. Nem csak a számok segítenek, hanem az általunk lerakott X-ek is, amiket oda rakhatunk ahol biztosak vagyunk benne, hogy nincs sötét négyzet. Gyakran ezek az X-ek segítenek abban, hogy hova tudunk biztosan kockát rakni. A képen látható rejtvény egyébként ha befejeznénk, akkor egy labdát ábrázolna.
A kezelés a DS érintőképernyőjével nagyon egyszerű és jól megoldott, bár a nagyobb méretű rejtvényeknél már elég könnyű eltévedni, mivel ilyenkor az alsó képernyőn egy ráközelített részt láthatunk, míg a felsőn az egész hálót látjuk lekicsinyítve.
A Picross DS számos játékmódot kínál. Vannak könnyű, ún. tanuló rejtvények, ahol az egyes megfejtési technikákkal ismertet meg minket a program. Ezt követi a normál mód, ahol 10 szinten, minden szinten 15 rejtvényt kell megoldanunk. Ahogy haladunk előre, egyre nagyobb lesz a rejtvények mérete. A könnyű rejtvények között az elsők, még csak 5x5-ösek, a képen egy 10x10-est látunk, a 10-es szinten már 20x25-ös rejtvények fogadnak bennünket. A könnyebb és kisebb rejtvények pár perc alatt megoldhatók, de a későbbiekben több mint egy órát is elszöszölhetünk, mire kijön a megoldás. A megoldási idő sem mindegy, ha sikerül egy óránál rövidebb idő alatt befejeznünk, akkor a kirakott kép megelevenedik és egy rövid animációval ajándékoz meg minket a program. A bonyolultabb rejtvények esetében ez az időkorlát igen szűkös tud lenni, mivel a normál módban ha olyan helyre rakunk sötét négyzetet, ahol igazából nincs, akkor először kettő, majd négy, végül minden további hibánkért 8 perc büntetést kapunk. A haladó játékosoknak rendelkezésére áll a szabad mód, ahol szintén 10 szinten áll rendelkezésünkre szintenként 15 rejtvény, viszont itt a program már nem javít ki, ha rossz helyre teszünk. Ez persze azt jelenti, hogy büntetést sem kapunk, de nagyon könnyen futhatunk teljes vakvágányra is. A rejtvényeket lehetőségünk van a legelső képen látható letisztult felületen oldani, de vállalkozó kedvűek bekapcsolhatják a grafikus felületet, ami mindig az adott rajz témájához passzoló, de jóval átláthatatlanabb (ld. kép).
Tovább szinesíti még a kínálatot a Daily Picross játékmód, ahol a Brain Training típusú játékokhoz hasonlóan napi szinten edzhetjük különböző feladványokkal magunkat. Említést érdemel még az online játékmód. Kompatibilis Wi-Fi adó közelében lehetőségünk van online mérkőzni. Az online vetélkedés két darab 10x10-es rejtvény megoldásából áll, aki előbb végez, az nyer. Ez a villámjáték teljesen megbolondítja a szokásos játékmenetet, valahogy a villámsakkhoz tudnám hasonlítani. Online ranglista nincs, de a nyert-vesztett menetek számát nyilvántartja a játék, és így különböző rangokhoz juthatunk. Én az első online meccsemet olyan ellen játszottam, aki több, mint 2000 menetet nyert. Ha nem tudjuk a két 10x10-es rejtvényt 2-3 perc alatt kirakni, akkor szinte biztosan vesztünk, így az online vetélkedésbe csak az kezdjen bele, aki már gyakorlatot szerzett a többi játékmódban. Több DS-el egyetlen játékkal akár 5-en is versenyben szállhatunk egymással. Lehetőségünk van rejtvények készítésére is, és az elkészült rejtvényeket barátainknak elküldeni. Apró kedvesség a Nintendo részéről, hogy a klasszikus Mario's Picross kétszer tíz rejtvényét online letölthető tartalomként ingyen elérhetővé ették.
Egyetlen igazi negatívumot tudok elmondani a játékkal kapcsolatban, ez pedig a zene. Három fajta közül választhatunk, egyik sem igazán jó, ráadásul nagyon hamar megunjuk őket, és ekkor elkezd idegesítővé válni (ami egy 40-50 percig oldott rejtvény esetében azért nem mindegy). A legtöbben szerintem azonnal kikapcsolják.
A Picross DS Amerikában 20 dollár körüli áron kapható, ami elképesztően jó ár egy ilyen komplex, érdekes, és hosszan tartó szórakozást kínáló játékért. Európában már a szokásos 10.000 Ft körüli összeget kell fizetnünk érte, ami szerintem még mindig megéri annak aki szereti a logikai játékokat. Egyszerűen ki kell próbálni, lehetetlen abbahagyni. Aki szeretné ,kipróbálni a Picross-t. mielőtt beleveti magát a DS változat levadászásába, az az alábbi weboldalak valamelyikén kipróbálhatja, vagy ha van otthon Wii, akkor keresse a Mario's Super Picross-t a Virtual Console boltban:
Kezdőknek:
http://www.picross-time.net/
Picit komolytalanabb, de nagyon jó a zene:
http://www.freewebarcade.com/game/armor-picross-2/
Kezdőknek, haladóknak, egyszerűen elképesztő mennyiségű rejtvénnyel (még többszínű rejtvények is vannak):
http://griddlers.net/