
Műfaj: akció-stratégia
Osztályzat: Elmegy
Korosztály: 12+ (emberi figurák elleni erőszak, vér nincs)
Nyelvigény: Alapfok (a háborús kifejezéseket azért érteni kell)
Nehézség: Középhaladó
Beletanulási idő: Közepesen hosszú
Nemzetközi értékelés: 75% (Metacritic / GameRankings)
Ár: 12.900,-
Félig stratégiai, félig akciójáték, szép grafikával, összeszedett játékmotorral, sőt kezdőknek is ajánlják. Hol itt a baj? Gyorstesztünkből kiderül, a jó alapötlet gyakorlati megvalósítása már sántít az elbaltázott kamerakezelés, a játékot percenként félbevágó átvezető jelenetek és az ezerszer ismételt, unalmas és elcsépelt történet miatt (és akkor még nem beszéltünk a vérciki sztereotipizálásról). Aki ezeket meg tudja szokni, annak jó szívvel ajánlható a Battalion Wars II, aki nem (mint én), az inkább hagyja ki. Tovább után rövid ismertetőnk.


Szóval ezzel a jelentőségteljes revelációval indítunk, és kezdődik a nemzet- és kultúraközi háború, egyelőre csak ezzel a két szereplővel - szerencsére addig már nem jutottam, hogy a Tundra Terület felett uralkodó cár is bejöjjön a képbe, azon azt hiszem már végképp lehaltam volna. Hozzátartozik, hogy a happy end azért nem marad el, a játék végére a három nagyhatalom egymás nyakába borulva békül ki, amikor az összes létező Nintendo-s háborús játék egyetlen, jól bevált csavarjával élve kiderül, hogy senki se gonosz csak a sötét negyedik nagyhatalom a háttérben. "Bocs, hogy leigáztunk Lei-ko hercegnő." "Sebaj Windsor ezredes. Még egy sütit?"

Itt az elején, amíg csak egyetlen, illetve picit később egy kis csapat mezei katona irányítása van ránkbízva, még jól működik a játék alapkoncepciója, vagyis hogy akciójáték-köntösben tálalják elénk a háborús stratégiát. Amint azonban túljutunk a bevezető küldetésen, egyre bonyolultabb lesz egyszerre törődni a különböző csapatoknak (könnyű tüzérség, nehéz tüzérség, tankok, stb.) való parancsosztogatással és a konkrét csatával. Egyben ugyanis sosem látjuk a játékteret: mindig egy adott egység egy képviselőjét irányítjuk, miközben az ő látóterében kiválasztott ellenségek egyikére küldhetjük rá a többi csapat egyikét, vagy az
összeset. Ami egyrészt azért nehéz feladat, mert közben gyakran előfordul, hogy konkrétan minket lőnek.

Másrészt pedig a kamera miatt nehéz feladat. Alapesetben a kamera egy normál külső nézetes akciójáték távolságát tartja tőlünk, de ez ritkán enged jó rálátást a körülményeinkre. A felülnézetes tág kameraállás sem túl jó azonban, mert ugyanúgy kalézol mindenfelé a kamera. És hogy miért teszi ezt? Hát azért, mert az egyébként mozgó ellenfelekre a Z gomb segítségével rá kell állítani az automatikus célzást, hogy egyáltalán eltalálhassuk őket, ettől viszont rendszeresen meghülyül a kamera, aztán leshetjük, hogy hol vagyunk mi, hol a többi csapatunk, és legfőképpen hol az ellenfél. Ha mindennek a tetejébe még azt is szeretnénk, hogy az ellenfél minket esetleg ne találjon el, akkor ide-oda kell szaladgálnunk, illetve elugrálni a lövések elől (ezt az irányítógombok használata mellett a Wiimote adott irányba rántásával érhetjük el), ez viszont már végképp betesz a kamerának. Nem egyszer történt meg, hogy a csata kellős közepén elkezdett körözni a kép, és közben ki-be zoomolt - mindezt azért, mert kétoldalt fák voltak, és az nem számít játéktérnek, vagyis amikor épp afölött jár a kamera, akkor beközelít, amikor meg az út fölött, akkor meg távolít... brr.

Ami viszont csúnyán beleszól a játékélménybe, azok a gyakran felesleges átvezetések - ezekből a leírások alapján később sem lesz kevesebb, sőt, az egyik külföldi kritikus szerint minden egyes pályán annyiszor szakasztják meg a játékot a közbeékelések, mintha még mindig a betanítópályán lennénk. A közbevetések ugyanis általában teljesen nyilvánvaló dolgokra hívják fel a figyelmet - pl. "Nézd katona, most ideértél, de ott a távolban van egy tank!"; vagy "Ó, a fenébe, te gonosz ellenség, most jól legyőztél, de várj csak, mert most aztán mindjárt küldök rád még sok katonát!" Mind a baráti, mind az ellenséges parancsnokok szinte folyamatosan dumálnak, de sok értelme nincs a mondandójuknak, a fentiekhez hasonló stílusú és tartalmú szöveget kapunk csak. Ami még viccesebb, hogy amikor álldogálunk, a mi katonáink velős közmondásokat mantráznak, ilyeneket, hogy "Minden a becsület!" Biztos sok hadsereg megirigyelné az ilyen magas morális szintet.
Nem egészen tudom, hova helyezzem a Battalion Wars II-t, így a blog történetében elősz
ör egyszerre kap elmegy és jó osztályzatot. Jó azért, mert jók a pályák, jó az atmoszféra, és amikor rendesen megy a játék, jó is az élmény, de a fent említett idegesítő negatívumok hamar legyűrték a jó tulajdonságokat. Egyébként a nagy nemzetközi játékosközösség is hasonlóan megosztott a kérdésben, a veterán stratégiai játékosok (vagy akár csak azok, akik Advance Warsoznak) például egyöntetűen túl könnyűnek ítélték a programot, mondván az akció rovására jócskán lebutították a stratégiát. Rajtam mindenesetre elsőre már a harmadik normál küldetés is kifogott, a végjátékra (amikor egy rakás katona és tank ostromolta meg a főhadiszállást) egy darab katonám maradt állva, és hősies küzdelemben ugyan de lenyomtak. Én ezeket az érveket és ellenérveket tudom felhozni, innentől mindenki döntsön maga.
Nem egészen tudom, hova helyezzem a Battalion Wars II-t, így a blog történetében elősz
