
A Wii egyensúlyozó lap annyiban hasonlít a táncszőnyegekre, hogy a földre helyezhető, és igény szerint rá lehet állni, de már nyomáserősséget is érzékel - így akár fekvőtámaszokat is végezhetünk rajta, képes számolni őket - és nincsenek különálló érintkező felületei. Jóval kisebb, úgyhogy olyan programok biztos nem fognak készülni rá, ahol számos különböző részére kell ugrálni; a Wii Fit tartalmaz egy kicsit a DDR-re emlékeztető (ld. előző rész) step-aerobic játékot, de ez csak a lap bal és a jobb oldalát különíti el egymástól.
Felmerül a kérdés, hogy kinek szánták a Wii Fitet. Egyértelműen az egész családnak, amibe öcsike és nagymama is beletartozik - ez máris behatárolja a végezhető mozgásokat, egy bizonyos kor fölött valószínűleg nem a DDR a legmegfelelőbb sport. Így kicsit gyógytorna vagy jóga jellege van a játéknak, de a Nintendo nem csinál ebből titkot, jógázó fiatal nőkkel és hasonló képekkel reklámozza a kiegészítőt; valamint a "balance board" elnevezés is egy gyógytorna-segédeszközre utal. Én itt Magyarországon még csak kórházban találkoztam vele, ott viszont rögtön azzal indítottam, hogy leestem róla. A Wii Fit-lap szerencsére magától nem billeg, így talán nem fogjuk egy videojáték használata közben kitörni a nyakunkat (pedig kellően groteszk lenne!). Mindenesetre az agressziónkat nem itt fogjuk kiélni. Előny, hogy valószínűleg megsérülni se fogunk, akkor se, ha amúgy nem sportolunk rendszeresen - pl. a táncszőnyegezést nulla edzettségi szintről nem biztos, hogy értelmes rögtön elkezdeni, mert tuti megrántjuk valaminket. Ha a Nintendo okos, akkor már a bemelegítés is végezhető ezzel az eszközzel és a játék részévé válik. (Persze a végleges véleménnyel megvárjuk a tényleges kipróbálást.)
Nekem személy szerint nagyon rokonszenves a hardver, mert a DDR-rel járó veszett taposás helyett egészen másfajta, akár egészen lassú mozgásokat igényel. Remélhetőleg a kedves olvasók közül senki se szorul rá a gyógytornára, nekem mindenesetre naponta kell gerinc- és egyensúly-gyakorlatokat végeznem (a félreértés elkerülése végett: nem a DDR tehet róla ;] ), és egyvalami elmondható róluk: baromi unalmasak. (A gyógytornász szerint ez nem az én szélsőségesen élménykereső természetemnek tudható be, az emberek nagy része így van vele.) A Wii Fithez pedig leginkább ilyen dolgokat kell csinálni - helyenként egészen ugyanazokat a gyakorlatokat, mint nekem -, és ez nagyon ravasz dolog: mindjárt sokkal kevésbé unalmasak ezek a mozdulatok, hogyha a gép pontozza őket, versenyezhetsz a haverokkal, szintet léphetsz, és a többi. Rugalmasak lesznek a gamerek?! Szédítő perspektíva.
(Csak közbevetve: érdekes, hogy a Nike és az Apple számítógépesített futócipőt dobott a piacra, aminek körülbelül hasonló lehet az értelme - a futás sem az a kimondottan izgalmas sport, de az emberiség kockábbik felének valószínűleg nagy élmény, hogy mindenféle statisztikát és kimutatást szemlélhet meg a saját futóteljesítményéről, így sokkal megfoghatóbbá válik a haladás. Én mindenesetre szívesen kipróbálnám, habár még egy iPodot is venni kéne hozzá, mert mással nem kompatibilis.)
A Wii Fit nem váltja ki a fizikoterapeutát meg a jógaoktatót, de használni valószínűleg használ valamennyit, és közben várhatóan jól is érezzük magunkat. Kis ráfejlesztéssel akár meg is jelentethetik a rehabilitációban használható változatot, ennek külön előnye lehet majd, hogy a készülék wifin keresztül elküldheti a gyógytornásznak, hogy halad a páciens, csinálja-e a gyakorlatokat, és megfelelő hatásfokkal végzi-e őket. Így az egyelőre még elkerülhetetlen személyes találkozásokon is nagyobb haladást lehet elérni.
Már csak két dologtól kell tartani; elsősorban attól, hogy a játék nehézségi foka még a magasabb szinteken is túl alacsony lesz. Sajnos erről a japán tapasztalatok alapján sem lehet következtetést levonni, mert a szoftvercégek régi tapasztalata, hogy a japán piac sokkal nehezebb játékokat is elbír... és bizony megesik, hogy a nyugati országokba már könnyített változatok jutnak el. Reméljük, ezúttal nem így alakul! Másodsorban pedig amiatt lehet aggódni, hogy kevés lesz a hardverhez a játékprogram. A Wii Fit mellett már fejlesztenek egy snowboard-játékot is, és mi nagyon reméljük, hogy a Tony Hawk gördeszkás sorozatnak is lesz a Balance Boardot kihasználó része; igazán kézenfekvő lenne. De az is meglehet, hogy az érdeklődés elhalványulásával az Eye Toy kamerás játékok sorsára jut az eszköz. Erről mindenesetre majd a következő részekben!
(Ebben a videóban különösen ajánlom a síelést - Tux Racert akarok Wii lappal!)