
Meglehetősen érdekes, hogy a BMJ weblapján még a Wii fogyasztó hatásáról van szó:
"Az új generációs, aktivitást igénylő számítógépes játékokkal való játék szignifikánsan több energiát vesz igénybe, mint az ülve játszhatóaké, de kevesebbet annál, mintha magát az eredeti sportot végeznénk."
A BBC már a következőképp ír:
"A Wii-játékosok csak 2%-kal több energiát használnak fel."
Ha valaki megnézi az eredeti cikket, kiderül, hogy a neves brit televízió hírszerkesztője még százalékot sem tud számolni. (Persze, mondhatjuk, hogy nem az a dolga... tényleg nem?) Itt véget is érne a történet, legalább egy hetes, nem bloghírnek való; csakhogy történt közben még valami.
Ha valaki szeretne megnyugodni, hogy nem csak Magyarországon nem divat a szövegértés, az látogasson el most a Slashdot techportálra, ahol bizony a BBC cikke az imént került ki a főoldalra. Hogy ez látogatottságban mit jelent, arról csak annyit, hogy angol nyelvterületen igévé vált a "to slashdot", ami annyit tesz, forgalmas helyen meghirdetve annyi látogatottságot generálni egy weblapnak, hogy a szervere bemondja az unalmast. Ráadásul nem a BBC-től, hanem egy játékos oldaltól (a neves papíralapú Edge magazin online változatáról!) vették át a hírt...
Várható, hogy ez a beugratás hosszú életű lesz, ti mindenesetre ne dőljetek be; lehet, hogy a Wii fogyaszt, de az is lehet, hogy nem. Egyelőre nem tudjuk, de hátha valaki csinál majd egy valódi kutatást... mert természetesen olyanok is léteznek. Csak néhány apróság, egészen röviden (ha érdeklődés mutatkozik a téma iránt, indíthatunk sorozatot!):
Akik sokat játszanak Tetrissel, elalvás előtt a hipnagóg fázisban Tetris-animációkat láthatnak. (Én anno - ne röhögjetek - a Tony Hawk 2-vel jártam így.) A hatás kiterjedt kétoldali mediális temporális sérülésben is fennáll - ez az agyterület a deklaratív emlékezettel kapcsolatos, tehát kimondható, hogy a hipnagóg hallucinációkhoz nem szükséges deklaratív memória. A Science-ben jelent meg, ez kb. a világ első számú tudományos folyóirata a Nature mellett, amiben szintén volt már ilyen témájú vizsgálat, arról, hogy a videojátékozás módosítja a szelektív figyelmi feldolgozást. Mielőtt bárki kétségbeesne: javítja a teljesítményt.
Egész könyvek is léteznek már a témában: például a Springer kiadó virtuális társas környezetekkel foglalkozó kötetéből olyan dolgokat tudhatunk meg, mint hogy a férfiak átlagosan inkább az objektív célok eléréséért, a nők inkább a társas kapcsolatok miatt játszanak MMORPG-kkel.
De nem kell messzire menni, az ELTE pszichológia szakon is született a videojátékokról szakdolgozat, egy laborban dolgoztam a készítőjével... de erről majd talán később ;)