Már hetek óta szeretnék írni a témáról, mert a közelmúltban többször is igen negatív tapasztalataim voltak, de eddig mindig akadt valami fontosabb. Most viszont újabb csavart vett a történet, és már nem bírom magamban tartani az indulataimat. A másolásvédelemről lesz szó, egészen pontosan arról a fonák helyzetről, amikor valami félresiklik, és az ember a saját legálisan megvásárolt játékprogramját sem tudja elindítani... eddig ez csak valamilyen hiba folytán állhatott elő (ehhez képest meglehetősen gyakran), de a legújabb módszer bevezetésével már előre tervezett is lehet.
A PC-s játékvilágra mindig is igen erősen jellemző volt a kalózkodás, többek között ez is vonz egyre több kiadót a konzolos játékfejlesztés felé. Természetesen konzolon is lehet warezolni, de ez számos nehézséggel jár: a gép megbontásával elveszíthetjük a garanciát, vagy ha az internetre csatlakozunk, letilthatnak az online játékról. Speciális, mezei felhasználó számára dokumentálatlan hardverekről és szoftverekről van szó, nem úgy mint PC-n, ahol habár a Windows továbbra is zárt forráskódú, azért meglehetősen kitapasztalták a crackercsapatok. A Vista már számos funkciót tartalmaz csak a rajta futó tartalmak megvédésére, ezek viszont tovább lassítják a rendszert, vagy akár a saját tartalmainak a szerkesztésétől is sikeresen "megóvhatják" a felhasználót.
Hamarosan megjelenik PC-re is a Mass Effect nevű sci-fi szerepjáték, aminek az Xbox360 változata jelen sorok szerzőjének az egyik kedvenc konzolos játékprogramja, tehát bízvást állítható, hogy jó ötlet beruházni rá, ha valaki ezt eddig Xbox hiányában nem tette volna meg. Valamint rohamosan készül a Spore is, Will Wright Sim-nagymester univerzális építőjátéka, amiről szintén ígéretes dolgokat hallani. Csakhogy most jelentették be, hogy mindkettő meglehetősen fura másolásvédelmi rendszerrel fog rendelkezni, ami akár teljesen lehetetlenné is teheti, hogy játsszunk a legálisan beszerzett programunkkal. It's not a bug, it's a feature!
A technológiát SecuROM-nak hívják, és a következő műveleteket igényli: az első indításkor interneten keresztül aktiválni kell a játékot, és utána ezt öt nap múlva és innentől fogva tíz naponként ismételni kell. A telepítéshez magához nem kell internet! Viszont ha a későbbiekben nem csatlakozunk, akkor a játékkulcsot központilag letiltják és onnantól fogva egyáltalán nem fogjuk tudni futtatni. Háromszor aktiválhatjuk a játékot, többször nem.
Persze már most megjósolható, hogy a védelmet napokon (órákon?) belül fel fogják törni. Ez mihez fog vezetni? A hasonló bonyolult másolásvédelmekben rengeteg a hibalehetőség, ráadásul mivel a kiadó rendszerint paranoid, általában úgy vannak a szoftverek belőve, hogy kérdéses esetben inkább tiltsanak, mint engedélyezzenek. Arról nem is beszélve, hogy mi van, ha valakinek nincs internet azon a gépén, amin játszani szeretne (miután a Mass Effect egy játékosra tervezett cím, ez nem is annyira valószínűtlen), vagy ha két hétre elmegy nyaralni, stb.? És ha valamilyen egzotikus porton keresztül zajlik az aktiváció, ami mondjuk a koleszban le van tiltva, és mehet az egész emelet kórusban könyörögni a rendszergazdának? (Ez nem légbőlkapott példa, én már jártam így.) Valamint szolgáltatói oldalról is adódhatnak problémák: a hasonló másolásvédelemmel rendelkező Bioshock indulásakor összeomlottak a kiadó szerverei a terheléstől, mert mindenki egyszerre akart aktiválni. És mi van akkor, ha megszűnik a kiadó?! Semmi sem tart örökké.
Aki rendszeresen vásárol játékprogramot, igen, valódi pénzért, az PC-n egyre gyakrabban fut bele abba a hibajelenségbe, hogy a szigorú másolásvédelem az eredetit sem hajlandó elindítani. Én csak az elmúlt évben három ilyet láttam, a legextrémebb esetben két gyári példány birtokában sem sikerült túljutni a másolásvédelmen. Néha egyszerűbb letölteni az egész hóbelevancot a netről, vagy valamilyen törést keresni, mint arra rávenni a programot, hogy ugyan fogja már fel, hogy ő eredeti példány. És ha valaki a játékait általában megveszi, akkor elég, ha mondjuk 20-ból 1-nél fut bele ebbe a hibába, arra fog emlékezni. Már csak azért is, mert ez ma Magyarországon nem olcsó mulatság... És akkor még azt nem is említettem, hogy rengeteg játék igényli az eredeti lemezt a meghajtóban, akkor is, ha nem arról fut; míg pl. egy ultraportable-ben nincsen optikai meghajtó, de azért játszani van benne elég hardver. Nem igaz, hogy ezt a mai webkettes korban nem lehetne valahogy legálisan megoldani; akár valamilyen kombinált módszerrel, pl. internetről aktivál, vagy keresi a lemezt a meghajtóban, stb. Persze itt megint sokszorozódnak a hibalehetőségek, úgyhogy visszaértünk a kör elejére.
Egyre bonyolultabb másolásvédelmeket vezetnek be a kiadók, másik gyönyörű példa az MMO-kon elterjedt GameGuard, ami a másolások ellen való küzdelemben lehetetlenné teszi azt is, hogy Linux alól futtathassuk az ilyen védelmet alkalmazó programokat. A GameGuard ugyanis csúnyán belenyúl a Windows lelkivilágába, és biztonságosabb operációs rendszerek nem szeretik az ilyesmit...
Pedig az aranyszabály nagyon egyszerű. Ha a kalózmásolatot könnyebb telepíteni és/vagy használni, mint az eredetit, és mindkettő ugyanazokat a szolgáltatásokat nyújtja, a felhasználók a kalózmásolatot fogják használni. (Akár akkor is, ha megvették az eredetit... legfeljebb nagyon baleknak érzik magukat.)
Cselekedni ugyanolyan egyszerű lenne, ezt a Microsoft az Xboxnál nagyon sikeresen alkalmazza is. Ha a másolt játékokkal nem lehet online játszani, sőt az ember a konzolja teljes letiltását kockáztatja, akkor még a legvadabb warezosok is kénytelenek lesznek (legalább) két gépet vásárolni és legalább azokat a játékokat megvenni, amiket online szeretnének használni. Csak hát ezt a fentebbi okokból Windows alatt nagyon nehéz megoldani úgy, hogy ne sikerüljön valami félre valahol... nem véletlenül egyre több az exkluzív konzolos program, de ez már egy másik téma.
Egyébként a probléma (és még számos más gond) felhasználói oldalról megoldható azzal, ha átállunk a konzolos játékra - én ezt tettem. Bármilyen meglepő ugyanis, én meg szoktam vásárolni azokat a programokat, amiket használok, és nem ellenzem a másolásvédelmet sem: teljesen jogos, ha egy készítő szeretne hozzájutni a megérdemelt pénzéhez, és ennek érdekében konkrét lépéseket tesz. De nem szeretem, ha a pénzemért cserébe ott szúrnak ki velem, ahol tudnak, és ott korlátoznak, ahol csak tehetik... ha ez a PC-s játékipar jövője, akkor én nem sok jövőt jósolok neki.
Ezúton is elnézést kérek mindenkitől, akinek megvételre ajánlottam a PC-s Mass Effectet. Vegyetek inkább Xboxot és óvjon titeket Bill Gates a vörös körtől...
(Videók: Mass Effect PC előzetesek)
A PC-s játékvilágra mindig is igen erősen jellemző volt a kalózkodás, többek között ez is vonz egyre több kiadót a konzolos játékfejlesztés felé. Természetesen konzolon is lehet warezolni, de ez számos nehézséggel jár: a gép megbontásával elveszíthetjük a garanciát, vagy ha az internetre csatlakozunk, letilthatnak az online játékról. Speciális, mezei felhasználó számára dokumentálatlan hardverekről és szoftverekről van szó, nem úgy mint PC-n, ahol habár a Windows továbbra is zárt forráskódú, azért meglehetősen kitapasztalták a crackercsapatok. A Vista már számos funkciót tartalmaz csak a rajta futó tartalmak megvédésére, ezek viszont tovább lassítják a rendszert, vagy akár a saját tartalmainak a szerkesztésétől is sikeresen "megóvhatják" a felhasználót.
Hamarosan megjelenik PC-re is a Mass Effect nevű sci-fi szerepjáték, aminek az Xbox360 változata jelen sorok szerzőjének az egyik kedvenc konzolos játékprogramja, tehát bízvást állítható, hogy jó ötlet beruházni rá, ha valaki ezt eddig Xbox hiányában nem tette volna meg. Valamint rohamosan készül a Spore is, Will Wright Sim-nagymester univerzális építőjátéka, amiről szintén ígéretes dolgokat hallani. Csakhogy most jelentették be, hogy mindkettő meglehetősen fura másolásvédelmi rendszerrel fog rendelkezni, ami akár teljesen lehetetlenné is teheti, hogy játsszunk a legálisan beszerzett programunkkal. It's not a bug, it's a feature!
A technológiát SecuROM-nak hívják, és a következő műveleteket igényli: az első indításkor interneten keresztül aktiválni kell a játékot, és utána ezt öt nap múlva és innentől fogva tíz naponként ismételni kell. A telepítéshez magához nem kell internet! Viszont ha a későbbiekben nem csatlakozunk, akkor a játékkulcsot központilag letiltják és onnantól fogva egyáltalán nem fogjuk tudni futtatni. Háromszor aktiválhatjuk a játékot, többször nem.
Persze már most megjósolható, hogy a védelmet napokon (órákon?) belül fel fogják törni. Ez mihez fog vezetni? A hasonló bonyolult másolásvédelmekben rengeteg a hibalehetőség, ráadásul mivel a kiadó rendszerint paranoid, általában úgy vannak a szoftverek belőve, hogy kérdéses esetben inkább tiltsanak, mint engedélyezzenek. Arról nem is beszélve, hogy mi van, ha valakinek nincs internet azon a gépén, amin játszani szeretne (miután a Mass Effect egy játékosra tervezett cím, ez nem is annyira valószínűtlen), vagy ha két hétre elmegy nyaralni, stb.? És ha valamilyen egzotikus porton keresztül zajlik az aktiváció, ami mondjuk a koleszban le van tiltva, és mehet az egész emelet kórusban könyörögni a rendszergazdának? (Ez nem légbőlkapott példa, én már jártam így.) Valamint szolgáltatói oldalról is adódhatnak problémák: a hasonló másolásvédelemmel rendelkező Bioshock indulásakor összeomlottak a kiadó szerverei a terheléstől, mert mindenki egyszerre akart aktiválni. És mi van akkor, ha megszűnik a kiadó?! Semmi sem tart örökké.
Aki rendszeresen vásárol játékprogramot, igen, valódi pénzért, az PC-n egyre gyakrabban fut bele abba a hibajelenségbe, hogy a szigorú másolásvédelem az eredetit sem hajlandó elindítani. Én csak az elmúlt évben három ilyet láttam, a legextrémebb esetben két gyári példány birtokában sem sikerült túljutni a másolásvédelmen. Néha egyszerűbb letölteni az egész hóbelevancot a netről, vagy valamilyen törést keresni, mint arra rávenni a programot, hogy ugyan fogja már fel, hogy ő eredeti példány. És ha valaki a játékait általában megveszi, akkor elég, ha mondjuk 20-ból 1-nél fut bele ebbe a hibába, arra fog emlékezni. Már csak azért is, mert ez ma Magyarországon nem olcsó mulatság... És akkor még azt nem is említettem, hogy rengeteg játék igényli az eredeti lemezt a meghajtóban, akkor is, ha nem arról fut; míg pl. egy ultraportable-ben nincsen optikai meghajtó, de azért játszani van benne elég hardver. Nem igaz, hogy ezt a mai webkettes korban nem lehetne valahogy legálisan megoldani; akár valamilyen kombinált módszerrel, pl. internetről aktivál, vagy keresi a lemezt a meghajtóban, stb. Persze itt megint sokszorozódnak a hibalehetőségek, úgyhogy visszaértünk a kör elejére.
Egyre bonyolultabb másolásvédelmeket vezetnek be a kiadók, másik gyönyörű példa az MMO-kon elterjedt GameGuard, ami a másolások ellen való küzdelemben lehetetlenné teszi azt is, hogy Linux alól futtathassuk az ilyen védelmet alkalmazó programokat. A GameGuard ugyanis csúnyán belenyúl a Windows lelkivilágába, és biztonságosabb operációs rendszerek nem szeretik az ilyesmit...
Pedig az aranyszabály nagyon egyszerű. Ha a kalózmásolatot könnyebb telepíteni és/vagy használni, mint az eredetit, és mindkettő ugyanazokat a szolgáltatásokat nyújtja, a felhasználók a kalózmásolatot fogják használni. (Akár akkor is, ha megvették az eredetit... legfeljebb nagyon baleknak érzik magukat.)
Cselekedni ugyanolyan egyszerű lenne, ezt a Microsoft az Xboxnál nagyon sikeresen alkalmazza is. Ha a másolt játékokkal nem lehet online játszani, sőt az ember a konzolja teljes letiltását kockáztatja, akkor még a legvadabb warezosok is kénytelenek lesznek (legalább) két gépet vásárolni és legalább azokat a játékokat megvenni, amiket online szeretnének használni. Csak hát ezt a fentebbi okokból Windows alatt nagyon nehéz megoldani úgy, hogy ne sikerüljön valami félre valahol... nem véletlenül egyre több az exkluzív konzolos program, de ez már egy másik téma.
Egyébként a probléma (és még számos más gond) felhasználói oldalról megoldható azzal, ha átállunk a konzolos játékra - én ezt tettem. Bármilyen meglepő ugyanis, én meg szoktam vásárolni azokat a programokat, amiket használok, és nem ellenzem a másolásvédelmet sem: teljesen jogos, ha egy készítő szeretne hozzájutni a megérdemelt pénzéhez, és ennek érdekében konkrét lépéseket tesz. De nem szeretem, ha a pénzemért cserébe ott szúrnak ki velem, ahol tudnak, és ott korlátoznak, ahol csak tehetik... ha ez a PC-s játékipar jövője, akkor én nem sok jövőt jósolok neki.
Ezúton is elnézést kérek mindenkitől, akinek megvételre ajánlottam a PC-s Mass Effectet. Vegyetek inkább Xboxot és óvjon titeket Bill Gates a vörös körtől...
(Videók: Mass Effect PC előzetesek)