A héten már több szó is esett a felülnézetes repülős-lövöldözős játékokról és a műfaj tetszhalott állapotáról, bármilyen platformon - habár a Nintendo DS mint hardver szinte kínálja magát, mégis szinte alig készülnek rá ilyen programok. A meglehetősen negatív kritikákat kapott Nanostray folytatása hamarosan megjelenik, de minket jobban érdekel a Raid over the River (ROTR), egy kis lengyel fejlesztőcsapat, a Nibris nagy dobása. Ha valaha napvilágot lát...
A Nibris egyszerre több exkluzív Nintendo címet is fejleszt, de mindről rendkívül kevés a hozzáférhető információ, és a megjelenési dátumok is egyre későbbre tolódnak. A továbbiakban áttekintjük, mit lehet eddig tudni róluk, és végiggondoljuk, van-e ok a reménykedésre.
A stúdióról
Egyszerre legalább négy játékon dolgoznak, ezekből kettőről vannak videók, tehát feltételezhető, hogy tényleg léteznek és lassan használható állapotba kerülnek. Állítólag 14 alkalmazottjuk van, ez egy időben fejlesztett egy címre elégnek tűnne (legalábbis DS-re - Wiire már korántsem), de ennyire ijesztően kevés.
Az interneten összekaparható infókból kiderül, hogy abszolút garázsfejlesztőként indultak, még akkoriban, amikor a Wiit Revolutionnek hívták. Jó ideig nem is volt hivatalos Nintendo devkitjük - azóta ez megváltozott, ami örömmel tölthet el minket, mert bizony az ilyesminek kemény feltételei vannak: a licenszekre elegendő pénz mellett még szükség van irodákra (különben a Nintendo nem látja biztosítva a hardverrel kapcsolatos titoktartás feltételeit), játékiparbeli tapasztalatra, részletes tervekre és így tovább.
A Nibris többször váltott kiadót, gyakorlatilag minden esetben kis ismeretlen lengyel cégekkel álltak össze, így aztán nem is jutottak sehova. Az idei lipcsei játékvásáron jelentették be, hogy a Fog Studios menedzseli őket, ez az 1979 óta az iparban lévő játékügynökség segítette korábban a Westwoodot és az Ubisoftot is; kár, hogy manapság leginkább az olcsó játékokra specializálódnak. De most már csak egy kiadó kellene! A Fog Studios mindenesetre szerzett a Nibrisnek megbízást: a Slitherine Strategies PC-s ókori római környezetben játszódó stratégiáját adaptálják Nintendo DS-re. Nem igazán A-kategóriás cím, de legalább történik valami, és egy megjelent játékkal a hátuk mögött talán a saját garázsprojektjeiknek is találnak kiadót.
Raid over the River (újabban ROTR) - DS, Wii (WiiWare?)
Ebből a tervből a legvalószínűbb, hogy lesz tényleg valami: a hivatalos bemutatók már 2006 karácsonyán felkeltették az érdeklődésünket, azóta pedig egy igen kellemes játékmenet-videó is napvilágot látott már. A játék maga leginkább a Tyrianre hajaz, jól bevált felülnézetes lövöldözés, mindenféle extra és rejtett funkció, és hála az égnek bonyolult történet, időutazással a második világháborútól a távoli jövőig (vagy fordítva?)... most már csak kiadó kellene, mert a ROTR tényleg A-kategóriásnak ígérkezik. Ide vele, gyorsan!
Sajnos a trailerből nincsen Youtube-on normális képarányú változat (nekem van, ha győzködtök egy kicsit, akkor feltölthetem), de a játékmenetben itt lehet gyönyörködni, ez biztos nem kamu:
Sadness - Wii
Egy meglehetősen kellemes koncepció-videón és néhány rajzon kívül semmi sem látott még napvilágot ebből a 19. századi környezetben játszódó túlélőhorrorból... irreálisan hatalmas ígéretekből viszont nem szenvedtünk hiányt. "Hollywoodi film is készül belőle a játék után", "AAA+ cím lesz", és így tovább.
Az eddig látottak jók (lejjebb az említett bemutató), de ahogy telik az idő és nem derül ki semmi, egyre inkább az az érzésünk, hogy ez a játék nem is létezik. A játékmenetről alig tudni valamit - habár keringenek a neten hamis videók, PC-s szoftverekből - és úgy egyáltalán sehol semmi információ. A fentebb említett Fog Studios szóvivője azt nyilatkozta, hogy annyira ígéretesnek találják a címet, mint anno az első Command & Conquert... ehhez mi annyit tennénk hozzá, hogy ígéretes dolgokat sokan találtak már ki, de jóval kevesebben jutottak el a tényleges megvalósításig; valamint ennyi ígérgetés után hisszük, ha látjuk. Pedig magyar vonatkozás is van: a videóban is megcsodálható, picit a Gémeskút Mioujára hasonlító főhősnő a történet szerint lengyel-magyar származású.
Double Bloob - DS
A legkevésbé ígéretes, ez az akció-logikai cím egyszerű Buster Bros klónnak tűnik, szintén máshonnan lopott minijátékokkal (izé, Puzzle Bobble?). A grafika kellemes, de ennyi ezen a platformon sem elég a sikerhez. Homebrew szösszenetnek remek lenne, ott úgy is tarolnak a klasszikus apró, egyszerűen leprogramozható logikai/ügyességi játékok, de így... a program szemlátomást még az érintőképernyőt sem támogatja. Nekünk az az érzésünk, hogy ezt a cuccot anno valamelyik programozójuk hobbiból összedobta, és ha már közben a ROTR-ral beszálltak a big business világába, a Double Bloobot is megpróbálják valamilyen kiadónak lepasszolni, hátha. Azért nézzetek bele a videókba:
A Nibris egyszerre több exkluzív Nintendo címet is fejleszt, de mindről rendkívül kevés a hozzáférhető információ, és a megjelenési dátumok is egyre későbbre tolódnak. A továbbiakban áttekintjük, mit lehet eddig tudni róluk, és végiggondoljuk, van-e ok a reménykedésre.
A stúdióról
Egyszerre legalább négy játékon dolgoznak, ezekből kettőről vannak videók, tehát feltételezhető, hogy tényleg léteznek és lassan használható állapotba kerülnek. Állítólag 14 alkalmazottjuk van, ez egy időben fejlesztett egy címre elégnek tűnne (legalábbis DS-re - Wiire már korántsem), de ennyire ijesztően kevés.
Az interneten összekaparható infókból kiderül, hogy abszolút garázsfejlesztőként indultak, még akkoriban, amikor a Wiit Revolutionnek hívták. Jó ideig nem is volt hivatalos Nintendo devkitjük - azóta ez megváltozott, ami örömmel tölthet el minket, mert bizony az ilyesminek kemény feltételei vannak: a licenszekre elegendő pénz mellett még szükség van irodákra (különben a Nintendo nem látja biztosítva a hardverrel kapcsolatos titoktartás feltételeit), játékiparbeli tapasztalatra, részletes tervekre és így tovább.
A Nibris többször váltott kiadót, gyakorlatilag minden esetben kis ismeretlen lengyel cégekkel álltak össze, így aztán nem is jutottak sehova. Az idei lipcsei játékvásáron jelentették be, hogy a Fog Studios menedzseli őket, ez az 1979 óta az iparban lévő játékügynökség segítette korábban a Westwoodot és az Ubisoftot is; kár, hogy manapság leginkább az olcsó játékokra specializálódnak. De most már csak egy kiadó kellene! A Fog Studios mindenesetre szerzett a Nibrisnek megbízást: a Slitherine Strategies PC-s ókori római környezetben játszódó stratégiáját adaptálják Nintendo DS-re. Nem igazán A-kategóriás cím, de legalább történik valami, és egy megjelent játékkal a hátuk mögött talán a saját garázsprojektjeiknek is találnak kiadót.
Raid over the River (újabban ROTR) - DS, Wii (WiiWare?)
Ebből a tervből a legvalószínűbb, hogy lesz tényleg valami: a hivatalos bemutatók már 2006 karácsonyán felkeltették az érdeklődésünket, azóta pedig egy igen kellemes játékmenet-videó is napvilágot látott már. A játék maga leginkább a Tyrianre hajaz, jól bevált felülnézetes lövöldözés, mindenféle extra és rejtett funkció, és hála az égnek bonyolult történet, időutazással a második világháborútól a távoli jövőig (vagy fordítva?)... most már csak kiadó kellene, mert a ROTR tényleg A-kategóriásnak ígérkezik. Ide vele, gyorsan!
Sajnos a trailerből nincsen Youtube-on normális képarányú változat (nekem van, ha győzködtök egy kicsit, akkor feltölthetem), de a játékmenetben itt lehet gyönyörködni, ez biztos nem kamu:
Sadness - Wii
Egy meglehetősen kellemes koncepció-videón és néhány rajzon kívül semmi sem látott még napvilágot ebből a 19. századi környezetben játszódó túlélőhorrorból... irreálisan hatalmas ígéretekből viszont nem szenvedtünk hiányt. "Hollywoodi film is készül belőle a játék után", "AAA+ cím lesz", és így tovább.
Az eddig látottak jók (lejjebb az említett bemutató), de ahogy telik az idő és nem derül ki semmi, egyre inkább az az érzésünk, hogy ez a játék nem is létezik. A játékmenetről alig tudni valamit - habár keringenek a neten hamis videók, PC-s szoftverekből - és úgy egyáltalán sehol semmi információ. A fentebb említett Fog Studios szóvivője azt nyilatkozta, hogy annyira ígéretesnek találják a címet, mint anno az első Command & Conquert... ehhez mi annyit tennénk hozzá, hogy ígéretes dolgokat sokan találtak már ki, de jóval kevesebben jutottak el a tényleges megvalósításig; valamint ennyi ígérgetés után hisszük, ha látjuk. Pedig magyar vonatkozás is van: a videóban is megcsodálható, picit a Gémeskút Mioujára hasonlító főhősnő a történet szerint lengyel-magyar származású.
Double Bloob - DS
A legkevésbé ígéretes, ez az akció-logikai cím egyszerű Buster Bros klónnak tűnik, szintén máshonnan lopott minijátékokkal (izé, Puzzle Bobble?). A grafika kellemes, de ennyi ezen a platformon sem elég a sikerhez. Homebrew szösszenetnek remek lenne, ott úgy is tarolnak a klasszikus apró, egyszerűen leprogramozható logikai/ügyességi játékok, de így... a program szemlátomást még az érintőképernyőt sem támogatja. Nekünk az az érzésünk, hogy ezt a cuccot anno valamelyik programozójuk hobbiból összedobta, és ha már közben a ROTR-ral beszálltak a big business világába, a Double Bloobot is megpróbálják valamilyen kiadónak lepasszolni, hátha. Azért nézzetek bele a videókba: