Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[X360] Civilization Revolution: első benyomások

2008.08.27. 17:54 - prezzey

Címkék: stratégia xbox360 nagyon jó körökre osztott civilization 4x

Osztályzat: jó-nagyon jó
Kiadás éve: 2008
Műfaj: Civilization ;] öööizé manapság 4X-nek hívják ezt a műfajt.
Korosztály:
PEGI 12+, ESRB E/10+, de nincs benne semmi véres elem, habár harcok vannak.
Nyelvigény: Alap-középfok
Nehézségi ív: Kezdő-übertápállat
Beletanulási idő: Közepesen hosszú
Ár: 50-60€, nekünk Magyarországon nem sikerült megvenni, csak Ausztriában

Most már játszottam annyit a Civilization legújabb konzolos változatával, hogy el tudjam mondani róla a véleményemet; aztán persze lehet, hogy a későbbiekben ez változni fog, ezért az alcím. A játék fejlesztés közben és megjelenése után is kisebb viharokat kavart, sokat bírálták, de sokan szeretik is - lássuk, mi igaz a vádakból, és mi nem!

Először intézzük el a legfontosabbat. A fejlesztés kezdeteitől ment a hihetetlen emózás a rajongók körében, hogy majd a játék - a JÁTÉK, a Játékok Játéka - konzolra átültetve egyszerű lesz, mint a faék, hogy az űrgárdistás-lövöldözős-kétbitesagyú konzolisták is elboldoguljanak vele. Nos, a Revolutionből tényleg kispóroltak rengeteg mindent, de hogy ettől könnyebbé vált volna-e, azzal kapcsolatban komoly kételyeim vannak. (Valamint új tapasztalatokat szereztem az egyplatformos gamerek bigottságával kapcsolatban. *sóhaj*)

Eltűnt az építkezés nagy része, nem kell egyenként a térkép minden egyes kockáját helyre kis farmokkal és falvakkal benépesítenünk, ez a szakasz teljesen automatizált. Az útépítés is annyiban merül ki, hogy kiválasztjuk a kiinduló várost, a célvárost, hozzáadunk egy adag pénzt és kész is a Via Akármicsoda. Egyféle térképméret van, viszont baromi látványos módon nem sík, hanem gömb a világ. (Ezt már a Civ4-ben is próbálkoztak bevezetni, de nem túl sok sikerrel. Itt viszont nagyon eltalálták!) A civilizációk száma is adott, tehát ezzel mindjárt egy csomó állítgatnivalót elvesztettünk - de erre a méretre, ennyi számú kultúra, ekkora területen pont ideális; az teljes mértékben lejön menet közben, hogy rengeteget tesztelhették, mire így sikerült belőniük.

A játékmenet egészen más, mint amit megszokhattunk - itt nem a kellemes, nyugodt tempójú építkezés teszi ki az időnk legnagyobb részét, hanem a veszett támadás vagy védekezés. Az ellenfeleink közel vannak, és mind meglehetősen agresszívak, ráadásul hajlamosak szerencsétlen emberi játékosra kollektíve rászállni. Peregnek az események, a kezdeti rövid felfutás után tényleg minden körben történik valami fontos! Természetesen azért megmaradtak a győzelem békésebb feltételei is, lehet nyerni gazdasággal, kultúrával, illetve hatalmas technikai fölényünk révén. Ez utóbbival kapcsolatban azért elmondandó, hogy mihelyt megépítjük a megnyerés felé vezető utolsó lépésként az űrhajónkat és elküldjük kolonizálni az Alfa Centaurit, készüljünk fel, hogy az egész bolygó hadat üzen nekünk, és addig kell állnunk a sarat, amíg az a szerencsétlen űrhajó meg nem érkezik a céljához. Tapasztalataim szerint a legegyszerűbb nyerni vetélytársaink padlóba döngölésével, illetve technikai úton, a legnehezebb pedig kultúrával. Ez utóbbit nekem még nem is sikerült, egyszerűen mindig vérontásba torkollott a dolog. De még nem adtam fel! (Viszont jó pont, hogy kultúrával gyorsabban és hatékonyabban lehet városokat szerezni, mint a PC-s Civekben.)

A mellékelt videókon látszik, hogy a grafika igazán kellemes, rajzfilmszerű - a fanatikusok persze erre is háborogtak, csak azt felejtették el, hogy a Firaxis remekül sikerült Pirates! feldolgozása már évekkel ezelőtt is hasonlóan nézett ki. (Egy helyen éreztem azt, hogy már sok a rajzfilmes karikírozásból, a barbároknál... ez a lentebbi videóban pont megfigyelhető.) Talán a színtelítettséget kicsit lejjebb vehették volna, de egy sárbarna-acélszürke konzolos FPS után üdítően hat ;] Vannak pici Pirates! utalások elszórva játék közben is, Firaxis-rajongók figyeljenek! Még egy hasonló jellegű dolog, hogy a szereplők sajátos halandzsanyelven beszélnek, itt viszont kicsit idegesítőbb, mint a kalózos-harácsolósban; igény szerint lekapcsolható, habár én bennhagytam.

Az irányítás nagyszerű, szenzációs, tényleg nem találok szavakat. Nagyon szkeptikus voltam, hogy hogy lehet majd egy Xbox kontrollerrel megoldani azt, amihez PC-n egy billentyűzet és egy egér együttes használata szükséges, de a Firaxisnek remekül sikerült. Minden könnyen-gyorsan-egyszerűen elérhető - ez főleg az egymás elleni játszmákban lehet majd fontos, de mivel most nincs Gold előfizetésem, ezért ezt egyelőre még nem tudtam kipróbálni. A sima Silver felhasználók is örülhetnek viszont, mert a játék bőségesen adagolja az achievementeket, tuningolhatjuk a pontszámunkat.

Ide tartozik még egy érdekes történet is. Természetesen habár nem lehet mindent a legapróbb csapszegig átállítgatni, azért néhány extra küldetést adnak a játékhoz, de itt már nem éreztem azt, hogy minden annyira tökélyre lenne optimalizálva. A "Beta Centauri" nevűben például a sztori szerint frissen leszállva egy új bolygóra kezdünk, de mivel az összes technológiánk megvan már, az MI ezt úgy érzékeli, hogy technológiai győzelem felé törekszünk, és azon nyomban hadat üzen... hiába van meg neki is minden. Mindemellett pedig hihetetlenül bután használja a rendelkezésére álló erőforrásokat, nem terjeszkedik, stb., így ha magasabb nehézségi fokozaton könnyű győzelmet és szekérderéknyi achievementet szeretnénk, esetleg tesztelni akarjuk az egységek teljes skáláját, akkor próbáljuk ki a Beta Centaurit... különben ne.

Összességében azért elmondható, hogy a játék nehezebb szinteken veterán Civeseknek is kihívást jelent, habár vigyázzunk, mert alapból a legegyszerűbb szinten indul, nem valamilyen közepes beállításon! Nyugodtan rakjuk feljebb, ha tapasztaltak vagyunk - mondjuk King után már meglehetősen frusztráló, hogy mindenki minket akar abajgatni, főleg ha inkább az építkezős és nem a hadviselős stílust favorizáljuk. Viszont nagyon alkalmas rövid menetekre, és gyorsan meglátszik, hogy mennyire várható a végső győzelem, érdemes-e tovább folytatnunk... nincsen az, hogy sok-sok óra után omlik a fejünkre a birodalmunk, a gyors játékmenet miatt szinte azonnali a visszajelzés a teljesítményünkről. Éppen ezért úgy érzem, hogy legalábbis részben azoknak készült ez a program, akik a régi Civeken nőttek föl, de ma már nincsen feltétlenül idejük végeláthatatlan játszmákra; hiába, felnőttünk. Sőt mivel viszonylag áttekinthető ez a leegyszerűsített formátum, papa-mama a gyerekeivel is leülhet a CivRev elé, újabb generációknak átadva a Civ-függőséget. (Akarjuk ezt? Tényleg? ;] )

Kis- és nagykorú újoncoknak egyébiránt is ez az ideális alkalom a műfajjal való ismerkedésre, mert a Civ-szerű játékstruktúra és élmény megmarad, viszont nem kell huszonötmillió dologra figyelni, mint a játék asztali gépes változataiban. Én anno az első résszel kezdtem DOS alatt, és még azt is nehéz volt elsajátítani (főleg hogy akkor még angolul se tudtam túl sokat...), onnan pedig szépen sorban jöttek az egyre bonyolultabb folytatások. A Civ Revolution az újaknak is belépési pontot kínál, kellemes kinézettel, pörgős (ölős :D ) játékmenettel.

Nem helyettesíti a Civilization IV-et, hanem inkább kiegészíti; a két program egészen más jellegű, az egyik az elmélyült stratégiázásra és az agybafőbe moddolásra helyezi a hangsúlyt, a másik pedig a gyors, akciódús, de azért Civ-élményt nyújtó játékmenetre. (Érdekességképp megjegyezném, hogy a CivRev soksok verzió óta az első Civilization, aminek újból személyesen Sid Meier volt a vezető fejlesztője.) Én mind a kettővel fogok továbbra is játszani, ha valaki szerint ettől már nem vagyok igazi trú arc, az az ő baja. Viszont sajnos az általam még jobban várt kézikonzolos CivRev változat messze nem sikerült ilyen jól, de azt még csak nagyon röviden volt alkalmam tesztelni... de kell valaminek maradnia legközelebbre is!

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr20599280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

uran 2008.08.27. 18:21:03

Xboxom ugyan nincs, de a DS-es verziót gyűröm már 1-2 hete és imádom :D Ehhez hozzátartozik az is, hogy nagyon béna vagyok Civben, és ebben a verzióban volt hosszú idő óta először sikerélményem XD

hmikey 2008.08.27. 18:47:28

Én a PS3 demót toltam végig, de valahogy nem jött be, túl bolondbiztos volt. Semmi rizikó, simán megnyertem úgy, hogy kiegyeztem meg beolvasztottam a környéket.

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.08.27. 21:32:37

hmikey: de a demó csak az első két nehézségi fokot hagyja, nem? Azok nagyon könnyűek.

hmikey 2008.08.28. 14:36:17

No ez lehet. Mindenesetre én a bonyolultabb játékokat szeretem :)
süti beállítások módosítása