A múlt héten egy tudományos kutatásra hivatkozva körbejárta az online játéksajtót egy olyan hír, miszerint a sokszereplős online játékok, MMO-k függői Asperger-szindrómásokra és autistákra jellemző személyiségjegyeket mutatnak. Többeknek gyanús lett a dolog - hiszen már nem először fordulna elő, hogy kutatások valódi eredményeit értelmezik félre, egyszerűsítik le és nagyítják fel a bulvárosodás jegyében - ezért a GameSpot felkereste az egyik kutatót, Dr. John Charlton pszichológust, hogy mesélje el, eredetileg mire jöttek rá a kutatásuk során. Az alábbi riportban (az eredeti itt olvasható) a boltoni egyetem kutatója tisztáz jó pár félreértést a témával kapcsolatban.
- Annyit mondtunk csak az Aspergerrel kapcsolatban, hogy a függőség és az általunk vizsgált személyiségjegyek összevetése során arra jutottunk, hogy a sokszereplős online szerepjátékok függőséget okozhatnak Asperger-szindrómás embereknél. Próbáltam hangsúlyozni a feltételes módot.
Charlton számos kritérium alapján állapította meg, hogy egy játékos függő-e vagy sem, a kritériumokat pedig két csoportra osztotta. Az egyik csoport a perifériás kritériumok, ezek megtalálhatóak a nagyon elkötelezett játékosoknál is (akik nem feltétlenül függők). A másik csoportba tartozó központi kritériumok mindegyikének megléte esetén lehet valakire azt mondani, hogy függő.
A nagyon elkötelezett játékosokra jellemző, hogy sokat gondolnak az adott játékra, amivel sok időt töltenek, és ami kellemes érzést vagy izgatottságot okoz nekik. A függő játékosok életét viszont a játék szükségletként uralja - kellemetlen fizikai vagy érzelmi elvonási tünetek lépnek fel, ha nem játszhatnak, ezen kívül egyre többet kerülnek konfliktusba mással vagy magukkal a játék miatt, és minden próbálkozás ellenére is vissza tudnak esni korábbi, játékkal kapcsolatos viselkedési mintákba.
Charlton kiemelte, hogy van különbség az elkötelezett és a függő játékosok között, de más részeit is tisztázni akarta a kutatásnak:
a) Nem kifejezetten Asperger-szindrómásokon végeztük a kutatásunkat, hanem az Asheron's Call játékosain általában
b) A kutatás egyik résztvevőjére sem mondtuk, hogy Asperger-szindrómás lenne.
c) Azért lehet különösen addiktív a sokszereplős online szerepjáték az Aspergeresek számára, mert vannak közös tulajdonságok ebben a fajta játékban és az Aspergeresek pszichológiai ismertetőjegyeiben.
d) Külön kutatásra lenne szükség, hogy megvizsgáljuk, felülreprezentáltak-e az Asperger-szindrómások a sokszereplős online szerepjátékok játékosai közt, és hogy gyakrabban sorolják-e őket a függők közé, mint a többi játékost.
e) Egyáltalán nem lehet kimondani, hogy bármilyen játék okozhat Asperger-szindrómát, hiszen az Aspergernek jelen tudásunk szerint biológiai gyökerei vannak.
f) Nem mondjuk azt sem, hogy az olyan emberek, akiket játékfüggőknek nevezhetünk, egyben Asperger-szindrómásak is.
Charlton és kutatótársa, Ian Danforth szeretnék majd publikálni kutatásuk eredményeit, de jelenleg még írják a tanulmányt.
- Annyit mondtunk csak az Aspergerrel kapcsolatban, hogy a függőség és az általunk vizsgált személyiségjegyek összevetése során arra jutottunk, hogy a sokszereplős online szerepjátékok függőséget okozhatnak Asperger-szindrómás embereknél. Próbáltam hangsúlyozni a feltételes módot.
Charlton számos kritérium alapján állapította meg, hogy egy játékos függő-e vagy sem, a kritériumokat pedig két csoportra osztotta. Az egyik csoport a perifériás kritériumok, ezek megtalálhatóak a nagyon elkötelezett játékosoknál is (akik nem feltétlenül függők). A másik csoportba tartozó központi kritériumok mindegyikének megléte esetén lehet valakire azt mondani, hogy függő.
A nagyon elkötelezett játékosokra jellemző, hogy sokat gondolnak az adott játékra, amivel sok időt töltenek, és ami kellemes érzést vagy izgatottságot okoz nekik. A függő játékosok életét viszont a játék szükségletként uralja - kellemetlen fizikai vagy érzelmi elvonási tünetek lépnek fel, ha nem játszhatnak, ezen kívül egyre többet kerülnek konfliktusba mással vagy magukkal a játék miatt, és minden próbálkozás ellenére is vissza tudnak esni korábbi, játékkal kapcsolatos viselkedési mintákba.
Charlton kiemelte, hogy van különbség az elkötelezett és a függő játékosok között, de más részeit is tisztázni akarta a kutatásnak:
a) Nem kifejezetten Asperger-szindrómásokon végeztük a kutatásunkat, hanem az Asheron's Call játékosain általában
b) A kutatás egyik résztvevőjére sem mondtuk, hogy Asperger-szindrómás lenne.
c) Azért lehet különösen addiktív a sokszereplős online szerepjáték az Aspergeresek számára, mert vannak közös tulajdonságok ebben a fajta játékban és az Aspergeresek pszichológiai ismertetőjegyeiben.
d) Külön kutatásra lenne szükség, hogy megvizsgáljuk, felülreprezentáltak-e az Asperger-szindrómások a sokszereplős online szerepjátékok játékosai közt, és hogy gyakrabban sorolják-e őket a függők közé, mint a többi játékost.
e) Egyáltalán nem lehet kimondani, hogy bármilyen játék okozhat Asperger-szindrómát, hiszen az Aspergernek jelen tudásunk szerint biológiai gyökerei vannak.
f) Nem mondjuk azt sem, hogy az olyan emberek, akiket játékfüggőknek nevezhetünk, egyben Asperger-szindrómásak is.
Charlton és kutatótársa, Ian Danforth szeretnék majd publikálni kutatásuk eredményeit, de jelenleg még írják a tanulmányt.