Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

A Limbo of the Lost és a "kreatív" játékfejlesztés

2008.06.26. 21:49 - prezzey

Címkék: hírek pc botrány plágium kaland

Az éppen aktuális videojáték-botránynak semmi köze sem a szexhez, sem az erőszakhoz - a Limbo of the Lost azért vált hírhedtté, mert darabonként lopták össze a "fejlesztők". Lássuk, mi is történt, hogyan lett a World of Warcraftból, Diabloból, Unreal Tournamentből igazi horrorjáték, több értelemben is...


A Limbo of the Lost klasszikus 2D point & click kalandjáték, ez a műfaj hosszas tetszhalott állapot után az utóbbi években élt át meglehetős felfutást. Ennek két egymástól független oka is van: az egyik, hogy a Nintendo új konzoljainak irányítása (a DS érintőképernyője és a Wii kontrollerrel való mutogatás) adja magát az ilyen játékokhoz, a másik pedig, hogy PC-n több olyan ingyenes vagy olcsó engine is készült, ami meglehetősen egyszerűen és gyorsan teszi lehetővé point & click kalandok előállítását.

Persze itt ugyanarról van szó, mint az RPG Makerrel készült RPG-k esetében, hogy az ilyen játékfejlesztő környezetekkel összerakott produktumok legnagyobb része rajongásból lett otthon "a garázsban" elkészítve, a profi grafika vagy hang vagy animáció vagy történet közül legalább egy, de inkább több hiányzik. Most kicsit hazabeszélek, mert én is csinálok ilyen kalandjátékot (hobbiból, a szabadidőmben), és habár írni, rajzolni, meg ha nagyon muszáj, programozni még csak tudok valamennyire, de egyelőre halvány fogalmam sincs, hogy fogok sprite animátort találni. (Sprite animátorok, jelentkezzetek!) Szóval arra akarok kilyukadni, hogy habár viszonylag kevés ember is tud kalandjátékot készíteni - nem arról van szó, mint az FPS-ek esetében, hogy 50 ember is kevés lehet -, azért 1-2 főnél több kell hozzá, mert egyszerűen nem érthet mindenki mindenhez.

Nos, a Limbo of the Lostot tulajdonképpen két ember fejlesztette, és meglehetősen kreatív megoldást találtak erre a problémára, most a "kreatív"-ot olyan értelemben véve, mint ahogy az adócsalást hívják Amerikában kreatív könyvelésnek. Fogták a Photoshopot, meg egy csomó híres és kevésbé híres játékprogramot, kiszedtek képeket a belőlük és összevágták őket egybe. Ezzel addig nem is lenne semmi baj, amíg az internetre teszik fel ingyenesen a készterméket, egy csomó fan-játék létezik máshonnan kiszedett grafikával, satöbbivel... sőt egyes játék engine-ek például alapesetben a klasszikus Lucasarts és Sierra betűtípusokat használják, amiket nyilván védenek a szerzői jogi törvények. De ez ugyanolyan, mint a műfaji irodalomban a fanfic, a legtöbb kiadót egyáltalán nem zavarja, amíg valaki pénzt nem próbál keresni belőle.

A Limbo of the Lost viszont, most kapaszkodjatok, a fizetős letöltés mellett még igazi dobozos játékként is megjelent. Nem nagy kiadónál, de így is többet érve el, mint számos kimondottan jó kalandjáték. Hogy miért éppen nekik sikerült, az rejtély; valószínűleg a kitartó házalás vezethetett eredményhez, mert - kapaszkodjatok csak tovább - a fejlesztés még Atari ST-re indult, aztán Amiga 500-ra, majd CD32-re portolódott a program. Végül ők is felfedezték a remek kaland-motorokban rejlő lehetőségeket, és így már PC-re készült el a végleges verzió.

Most júniusban figyeltek fel rá az online gamer magazinok, akik tesztelték az (egyébiránt meglehetősen rémes) programot, hogy egyes helyszínek az Oblivionből ismerősek. Az Oblivion teljesen 3D-s szerepjáték, de nem arról van szó, hogy a helyszíneket újra lemodellezték volna a készítők és egyszerű ismerősségről beszélnénk, hanem egyszerűen képeket mentettek a játékból, és berakták a maguk programjába háttérnek.

Erre megindult a lavina: játékosok ezrei keresték a más címekből lopott grafikai elemeket, és rengeteget találtak is. A World of Warcrafttól az Unreal Tournamentig számos program esett áldozatul, de még filmekből kimásolt elemekkel is lehet találkozni. Ma már egy egész wiki létezik csak a LotL-botránynak szentelve, ahova saját találatainkat is feltölthetjük. Érdemes végignézni, egyfelől persze ez hihetetlenül felháborító, másfelől viszont leírhatatlanul röhejes. Kérdés, hogy létezhetett az, hogy a kiadóknak nem tűnt fel a szerzői jogsértés, mert azért be kell vallani, az érintett címek nem a tizenkettő egy tucat kategóriába tartoznak, hanem nagy sikerek voltak a maguk idejében. Vajon hány más játék létezhet a shovelware kategóriában, ahol hasonló módszerekhez folyamodtak a fejlesztők?

Olyanok is belekeveredtek az ügybe, akik nem szerettek volna: a játék zenéjének legnagyobb részét egy külső fejlesztő készítette, ő most nem győzi bizonygatni, hogy csak saját kútfőből dolgozott.

Meglehetősen érdekes az előállt helyzet, ugyanis legtöbbször a játékok körüli botrányok rendszerint úgy néznek ki, hogy a (rendszerint konzervatív) média valamilyen erkölcsi kifogásolnivalót talál az éppen aktuális sikerprogramban. Ilyen volt a Mass Effect meglehetősen visszafogott szexjelenete, vagy a GTA kapcsán az olyan tartalom körül kavart botrány, ami nem is szerepelt a végleges produktumban és csak némi szerkeszgetéssel volt előhozható. Általában a játékostársadalom ilyenkor élesen szembenáll a média megmondóembereivel. Itt viszont nehezen lehetne találni bárkit is, aki erkölcsileg védhetőnek találja a fejlesztők eljárását, sőt igazából a játékosoknak ártottak vele a legtöbbet. Persze mindenki utálja a szerzői jogvédőket, amikor az egyszeri mp3-letöltőket akarják börtönbe dugni, de ez viszont egy olyan helyzet lenne, ahol tényleg szeretnénk, ha aktivizálnák magukat. Jellemző, hogy ezt egyelőre nem tették meg...

Nem értekeznék többet, menjetek és nézegessétek a wikit, nevessetek és szörnyülködjetek nagyokat! Mást nem igazán tehetünk...

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr52540916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

deadcabbit · http://deadcabbit.blogspot.com 2008.06.27. 13:13:52

Off: nem-e lehetne-e aláhúzni a linkeket? Nálam itt bent nagyon összefolyik a fekete bold és a bordó, zavaró.

JesusTheSuperStar 2008.06.27. 17:15:24

De ezek anyira buták :-/ . Legalább torzitanák el rendesen vagy kevésbé ismert játékokbol lopnának de neem! Az egyik legnépszerübb RPG-böl lopnak ehh.

v150r · http://v150r.buzz.hu 2008.06.27. 23:32:58

omfg.
jesszusom! ehhez azért már pofa kell rendesen :D
de azért azt meg kell hagyni, hogy remek helyszíneket választottak, akár még meg is lehetne őket dicsérni az utómunkákért, de az a mesterséges lens flare nagyon gány...

tomi 2008.06.28. 20:13:49

Kár, hogy pénzért adják. Pedig a humor-faktora zseniális, mármint annak, hogy felfedezni, hogy mit honnan lopkodtak össze. Ha az volt a céljuk, hogy röhögjünk, akkor sikerült.
Megjelenhetne a limbo of the lost 2 is, a következő alcímen:
Lego Theft Crysis: The Elder Sims.
Komolyan, jót röhögnék, ez lehetne a játékok Irigy Hónaljmirigye (vagy inkább weird al yankovic-a)