Ha már meghallgattuk Tim Sweeney-t, hallgassuk meg az ellenoldalt is. Igazából nem is annyira ellenoldal, hiszen kiindulási pontjuk ugyanaz (szidják az Intelt és a Microsoftot), a Microsoft DirectX API (alkalmazásprogramozási interfész) megalkotásáért felelős Alex St. John végeredményben mégiscsak a PC-t propagálja a konzolokkal szemben. Az alábbi interjúfordításból kiderül, St. John szerint miért cseszte el az Intel meg a Microsoft a fogyasztói PC-ket, hogyan lehet ezt megoldani, hogy miért járt le a konzolok ideje és hogy miért van küszöbön a nagy PC-forradalom.
Bevezetőnek annyit érdemes megemlíteni, hogy bár Alex St. John nevével e cikk előtt még nem találkoztam, cége, a WildTangent ismerős volt: a kisebb játékok interneten keresztüli forgalmazásával, illetve a játékokban megjelenő hirdetésekkel foglalkozó cég újszerű fizetési módot dolgozott ki a játékokért való fizetésre. A WildCoins rendszer úgy működik, mintha érméket dobnánk a játékgépbe: kevés pénzért cserébe adott játékokkal megadott órán át játszhatunk. Ez volt a pozitívum. A negatívum, hogy a WildTangent klienst a legtöbb kémprogramirtó szoftver veszélyesnek mondja évek óta, mondván alkalmas személyes adatok kiszivárogtatására. Sőt, a CounterSpy kémprogramellenes szoftver szerint lehetséges, hogy a WinPipe nevű kémprogram a WildTangent részeként, vagy azt kihasználva terjed. Annyi biztos, hogy évekkel ezelőtt valahogyan az én gépemre is felkerült a WildTangent, igencsak leterhelte a gépet, nem tudom, hogy honnan került oda, és igen sokáig tartott levakarni. Szóval mindenki döntsön maga, az ExtremeTech riportja a tovább után.
Bevezetőnek annyit érdemes megemlíteni, hogy bár Alex St. John nevével e cikk előtt még nem találkoztam, cége, a WildTangent ismerős volt: a kisebb játékok interneten keresztüli forgalmazásával, illetve a játékokban megjelenő hirdetésekkel foglalkozó cég újszerű fizetési módot dolgozott ki a játékokért való fizetésre. A WildCoins rendszer úgy működik, mintha érméket dobnánk a játékgépbe: kevés pénzért cserébe adott játékokkal megadott órán át játszhatunk. Ez volt a pozitívum. A negatívum, hogy a WildTangent klienst a legtöbb kémprogramirtó szoftver veszélyesnek mondja évek óta, mondván alkalmas személyes adatok kiszivárogtatására. Sőt, a CounterSpy kémprogramellenes szoftver szerint lehetséges, hogy a WinPipe nevű kémprogram a WildTangent részeként, vagy azt kihasználva terjed. Annyi biztos, hogy évekkel ezelőtt valahogyan az én gépemre is felkerült a WildTangent, igencsak leterhelte a gépet, nem tudom, hogy honnan került oda, és igen sokáig tartott levakarni. Szóval mindenki döntsön maga, az ExtremeTech riportja a tovább után.
Intel- és Microsoft-bűnök, és feloldásuk
ExtremeTech: A WildTangentnél jelenleg a The Orb-on ["A Gömb" - a ford.] dolgoztok, ami gyakorlatilag egy PC-s konzol. Arról biztosan hallottál, hogy Tim Sweeney egy interjúban azt nyilatkozta, hogy a PC-k mindenre jók, csak játékra nem. Ezt a félmondatot persze kivették a szövegkörnyezetéből, hiszen Tim azokról a PC-kről beszélt, amikben nem elég erős a grafika meg a hang. Hogyan reagálnál a Tim által elmondottakra?
Alex St. John: Régóta ismerem Timet és azt hiszem, fontos dologra mutat rá. Hogy pontosan fogalmazzak, a PC az Intel és a Microsoft ellenére fantasztikus játékplatform. Felelősségre is kellene vonni őket a sok hülyeségért, amit a PC-vel csináltak, amik miatt most nem olyan jó játékplatform, mint amilyen magától lehetne, ha nem cseszik el.
Szóval az a szégyen, hogy a PC mindent túlszárnyaló fantasztikus játékplatform, minden konzolnál jobb, de a Microsoft meg az Intel teletette szarral, amitől nem olyan jó. Ha megnézel egy olyan PC-t, amit nem fog le valami Microsoft- vagy Intel-termék, mint például egy gagyi Intel grafikus csip vagy egy rohadt Microsoft Vista operációs rendszer, akkor látod, hogy az egy fantasztikus játékplatform. [Nem szóismétlés, Alex tényleg ennyiszer mondja. - a ford.] És az a szégyen, hogyha az alacsony kategóriás PC-piacon - azoknak a PC-knek a piacán, amiket mindenki megvesz - nem ilyen béna grafikus magok lennének és nem nehezedne rájuk egy bazi operációs rendszer, akkor a PC nagyobb játékplatform-rendszer lenne, mint az összes többi új generációs konzol összesen. Nézzük csak meg, hogy a PC ad otthont a valaha készült legjövedelmezőbb játéknak, a World of Warcraftnak, ami évi 1.2 milliárd dolláros bevételével több pénzt generál, mint a 10 legtöbbet hozó konzoljáték együttvéve.
Teljesen tiszta sor, hogy a PC játékok teljesen lenyomják a többieket a bevétel és a felhasználók tekintetében is. A Powers Associates felmérése szerint az átlagos konzoljátékos többet játszik PC-játékokkal, mint a konzolos játékaival.
ET: Tényleg?
ASJ: Bizony. Pénzt viszont többet költenek konzolra, de ez megint a Microsoft meg az Intel hibája.
ET: Hogyhogy?
ASJ: Két baromi egyszerű dolog miatt. Az egyik az, hogy a nagy céges hátterük miatt a Microsoftnak meg az Intelnek is az üzleti szféra a fő piaca, szóval nekik csak másodlagos piacot jelentenek az egyszerű fogyasztók, akiknek az eredetileg cégek számára készült termékeiket adják el. Ennek a hozzáállásnak nem mindig feltűnő a következménye, de attól még van. Arról van szó, hogy a játék, a multimédia másodlagossá válik, nem tudják eltenni az operációs rendszert az útból, a lényeg a hülye biztonsági infrastruktúra meg egy halom más rendszerszemét lesz. Ezek meg értelmetlenül vesznek vissza a játékok teljesítményéből.
A másik dolog meg az, hogy az Intel a lehető legolcsóbb, legszarabb grafikus chipet árulja, és erre hajtja a gyártókat is, mert ő csak a Nagy Intel Chipet, a processzort akarja eladni, mert az Intelnél ahhoz értenek igazán - üzleti szempontból a grafikus chip az valami mellékes gondolat.
ET: Az Intel évek óta azt mondogatja, hogy a grafikus chipjei ötszörösen, tízszeresen jobbak lesznek. Látsz olyan jövőt, amiben ez megvalósul?
ASJ: Szerintem az Intel is meg az AMD is őszintén próbálkozik, hogy felfejlesszék a következő generációs chipek képességeit, és ami felé haladnak, az bámulatosan is végződhet, akár forradalmiasíthatják is a PC-játék lehetőségeit. Persze nem fogadnék rá, hogy az Intel ezt tökéletesen meg is csinálja, de legalább mondani ezt mondják, másrészt meg az emberek, akik dolgoznak rajta, őszintén csinálják.
Szóval az Intel új generációs chipeket gyárt, amiben nem csak processzor, hanem grafikus mag is van, és ez 2009 körül jön ki. Mivel újfajta módon működnek, elméletben nem csak öt-tízszeres grafikus gyorsulást tudnak elérni, hanem olyan dolgokra is képesek lehetnek, amiket mással nem tudunk megcsinálni. A grafikus mag és a processzor egyesítésével ugyanis sokkal gyorsabbak lesznek a vektoros számítások, illetve a két mag egymás között megosztja a képmegjelenítést, így Tim Sweeney és a hozzá hasonlók teljesen új módon kell majd, hogy megírják a játékmotorjaikat, hogy kihasználják ezt az új architektúrát.
A lényeg, hogy az Intel meg az AMD ezeket a chipeket a normál fogyasztói számítógépekbe akarja pakolni, és bár ez egy-két évig eltarthat, mégis olyan időszakban fog történni, amikor a jelenlegi konzolgenerációt már rég meghaladta a kor: lassúak, öt éve nem fejlődött a teljesítményük, lassan elérnek az életciklusuk végére. Ezzel szemben a fogyasztói PCk és laptopok ugyanilyen vagy még jobb játéklehetőségeket kínálhatnak. Tehát mondhatjuk azt, hogy legalább a szándék jó.
ET: Hát reménykedjük.
ASJ: Reménykedünk. Tetszik az a jövőkép, amit az Intel felvázol, és én mérnök vagyok, látom, hogy ez a rendszer, amiről beszélnek, ha jól csinálják meg, akkor fantasztikus forradalmat hozhatnak a PC-játékok területére. Ez egy rég hiányolt változás kezdete lehet.
A konzolok halála
ET: Tim Sweeney és a God of War: Chains of Olympus stúdiójának főnöke, Didier Malenfant is azt mondta, hogy lelkesek a konzolok következő generációjával kapcsolatban - mármint nem a ma kapható "következő generációval", hanem az ezutánival. Amikor legutóbb beszélgettünk, azt jósoltad, hogy a konzolok jelen generációja lesz az utolsó. Miért?
ASJ: Eretnek dolog ezt állítani, de alá tudom támasztani. Abban semmi őrültség nincs, ha rámutatok, hogy egy-egy konzol bukása nem csak a gyártó céget tette tönkre, hanem az egész konzolpiacot évekre hazavágta. A Sega és a Colecovision a két klasszikus példa. Ők vezették a piacot, minden jó volt, amit csináltak, aztán puff, el is tűntek.
Ebben a korszakban pedig az az érdekes szerintem, hogy a Sony és a Microsoft is túlnyújtóztak a takarójukon. Kiégtek. Több pénzt dobtak ki az új konzoljaikra, mint amennyit valaha beszedhetnek belőlük. Még akkor is, ha hosszú távon is sikeres az Xbox 360 és a PlayStation 3, a befektetett pénzüket sosem kapják vissza.
Itt dollármilliárdokról beszélünk. És valószínűtlennek tartom, hogy bármikor is a közeljövőben hajlandóak lennének ugyanezt megcsinálni, ez pedig azt jelenti, hogy a jelen konzolgeneráció sokáig az egyetlen konzolgeneráció marad.
Közben meg ki az, aki sokat keres a konzolpiacon? Hát a Nintendo! Pedig polcról árult "ócsó" ATI chipeket szereltek a Wiibe, közben meg simán verik a konkurenciát. A Nintendo-nál helyesen ismerték fel, hogy a grafika ma már nem megkülönböztető tényező, hanem egyszerű árucikk. A Nintendo Wii megkülönböztető tényezője az új irányítás adta újfajta játékmechanizmus. És a lényeg az, hogy a grafika árucikk lett: ahogy mondtam, a PC-knek is lesz már olyan jó, sőt jobb, grafikája mint a konzoloknak. A japánok vagy a Microsoft nem fognak tudni jobb grafikus chipet létrehozni, mint amit megvehetsz az ATItól vagy az Nvidiától. Őrület lenne, ha a Sony vagy a Microsoft fogná magát és saját grafikus chipet dobna össze a következő generációs konzoljához.
Ez azt jelenti, hogy ha lesz is következő generáció, akkor vagy az irányítóeszközökön, vagy az online közösségen fog eldőlni - a grafika ugyanis már mindenütt ugyanolyan jó lesz. A közösségi játékok pedig ki fogják szorítani a konzolokat a piacról. Mert miért akarna a Wal-Mart [Amerika legnagyobb kiskereskedelmi üzletlánca és legnagyobb játékeladója - a ford.] veszteséges konzolokat forgalmazni, amikor az értékes tartalmakat nem a boltban, hanem az interneten árusítják majd? Annyit beszélnek a konzolra letölthető dolgokról, de ha a kereskedő abból nem részesül, akkor egy idő után azt fogja mondani, hogy mi a francnak árulom veszteséggel ezeket a gépeket?
ET: Igaz, már rebesgették is, hogy a következő PlayStationben már nem is lenne optikai meghajtó, mindent letölteni kellene rá.
ASJ: Érdekes és fontos, amit felvetsz, és itt van még egy példa: miért a World of Warcraft a legtöbb profitot hozó játék a PC-n?
ET: A közösség miatt.
ASJ: Igen, de mitől hoz annyi pénzt? Rengeteg a közösségi játék. De mitől hoz annyi pénzt? A közösségből?
ET: Nem tudom, mondd meg te.
ASJ: A DRM. Másolásvédelem. Nem lehet csak úgy ellopni.
ET: Á, értem.
ASJ: Egy közösséget nem lehet illegálisan reprodukálni. A sokszereplős online játékoknak két nagyon értékes tulajdonsága van. Az egyik a közösség, de ez igazából másodlagos. A lényeg, hogy egy közösségi játékot nem lehet ellopni, és mivel nem tudod ellopni, a gyártó megkapja érte az összes bevételt. A konzol viszont nem több egy nagy másolásvédő gépnél. A konzol nem azért jó, mert játszani engedi a felhasználót, hanem épp azért, hogy megakadályozza, hogy olyan játékokkal játssz, amikért nem fizettél. Ha egy konzol felmegy az internetre és közösségi játékokat lehet rajta futtatni, akkor a Microsoft és a Sony számára az a fő értéke, hogy azon a konzolon lehet futtatni, amiből ők kapják a részesedést. Ilyenkor viszont lényegtelen, hogy az adott játék közösség-alapú. A fejlesztőknek meg nincs szüksége a másolásvédelemre meg a közösségekre, szóval ki az a hülye, aki megosztaná velük a bevételt?
Amikor PC-n csinálsz közösségi játékot, akkor azzal mindenkit elérsz, mert az átlag konzoljátékos több PC-játékkal játszik, mint konzolossal, mert van PC-jük is. Ha a korong-alapú játékokról végleg átállunk internetes játékokra, az tönkre fogja tenni a konzolos üzleti modellt, szóval vagy ki kell találni valami teljesen újat, vagy elhinni azt, hogy a konzolok mai formájukban meghaltak.
A riportot folytatjuk!