Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[PC] Sins of a Solar Empire

2008.03.15. 22:56 - tmarxell

Címkék: pc stratégia remek rts 4x

Sins of a Solar Empire - még mindig nem jöttem rá, miért ez a neve

Osztályzat: nagyon jó
Műfaj: valósidejű űrstratégia
Nyelvigény: alapfok
Nehézség: kezdő-középhaladó
Beletanulási idő: viszonylag rövid
Kifáradási idő: gép ellen viszonylag hamar, emberi játékosok ellen már kevésbé

Legutóbb amikor egy jó kis Orion-szerű, 4X-es űrstratégiát kerestem, kezembe akadt egy játék, aminek a neve még tetszett, aztán már az intró megtekintése után bedőltem a szék alá. Ez bizony a Sword of the Stars volt, egy független fejlesztők által készített játék, ami kapásból „ez bizony multira van kihegyezve” felkiáltással jutott el hozzám. Több szót nem is akarok rá vesztegetni, gyorsan hagytam a francba (még multihoz is valahogy túlbonyolítottnak tűnt) – ezért is voltam kicsit szkeptikus, amikor először a Sins of a Solar Empire-ről hallottam... mert ugye ennek már a neve sem az igazi. Na lássuk, hogy ebből mi sikeredett!

Van egy intró, amit gyorsan el is felejthetünk. A játék története végül is teljesen mindegy, hisz voltaképpen nincsen: a többjátékosos módra kihegyezettség itt abban nyilvánul meg, hogy sincsen semmilyen egyjátékos hadjárat. Szerencsére a géppel azért még megmérkőzhetünk. De azelőtt van egy (azaz pontosabban négy) tutorial, amiket még bevezető küldetésnek is csak nehezen tudnék hívni – voltaképpen a játék irányításának alapjait tanulhatjuk meg belőle, minden másra a kézikönyvből vagy magunktól kell rájönnünk. (Tessék szépen olvasni :)) Ha túl sok választási lehetőséget nem is, különböző térképeket bőven kapunk a gép elleni játékhoz, de hát ez nem is csoda, elvégre ezek a multiplayer részhez is kellenek. Meg választhatunk három faj közül, amiket végigtekintve először az jutott eszembe, hogy „hehe, mi ez, Supreme Commander?”. Hiszen voltak az emberek, az emberekből leszármazott pszí-emberkék, meg az (érdekes lábú) idegenek. Aztán később az asszociáció még párszor eszembe jutott – mint később kiderült, nem véletlenül, hiszen a fejlesztők bevallottan sok ötletet lopt... kölcsönöztek onnan.

Ami viszont egyáltalán nem is baj! A játék interfésze ugyanis remek lett (nem is csoda, hiszen finoman szólva is bőven kölcsönöz az SC-ből), és ez bizony kell egy megalomán űrstratégiai játékhoz, különösen, ha annyira valósidejű, hogy nem is állíthatjuk le az eseményeket. Az ember elég hamar hozzászokik a kezeléshez, és ha már kicsit belejött, akkor meglepően kényelmesen el tudja igazgatni a terebélyes birodalmát és a hatalmas flottáit. Itt mondjuk negatívumként előjön, hogy a játéktér hatalmas méretéhez nem társul a rengeteg választási lehetőség – már űrhajóból is elég kevésféle van, és ehhez még hozzávehetjük azt is, hogy a különböző fajok egységei legtöbbször csak az értékeikben (ezé olcsóbb és gyorsabb, azé drágább és strapabíróbb, stb.) térnek el egymástól. Mondjuk a különböző kutatások terén azért már markánsabb a különbség, de azért a győzelemhez nem a technológiánk és a flottánk gondos megtervezése fog vezetni, hanem az utóbbiak jó elhelyezése és mozgatása. Meg az, hogy az utolsó pillanatban rá tudunk-e még az ellenség fejére egy kis vérdíjat szórni, hogy aztán a kalózok őket támadják – nem rossz ötlet, de egy idő után kifejezetten elegem lett belőle. Ilyenkor ugyanis a pórul járt játékosra rázúdul egy combos kalózflotta, és ilyenkor ha még más meg is támadja, jó eséllyel elveszt egy, vagy két bolygót. De legalább szép nagy űrcsaták (vagy egyoldalú mészárlások) lesznek belőle.

Apropó, űrcsaták! No, ezekből szerencsére van dögivel, még a legkisebb pályákon is össze tudunk hozni szép nagy ütközeteket. Sajnos ezekre magukra már nem tudom ugyanezt a jelzőt aggatni, ugyanis hiába van sok hajó, ha egyszerűen nem látványos az összecsapás. Az még hagyján, hogy a Homeworld 2 jobban nézett ki (elvégre nem ugyanaz a műfaj), de bizony a Haegemonia is sokkal jobban tetszett nekem kinézetre. Oké, hogy amögött több pénz állt, meg minden, de a grafikának max. a design-ját tudom dicsérni, magát a kivitelezést nem. (Azért elég szépen eszi az erőforrásokat.) Van viszont egy pont, amiben magasan veri az előbb említett magyar alkotást a játék: a mesterséges intelligenciában. Kicsit meglepő ez egy olyan program esetében, amihez nem is kapunk teljesértékű egyszemélyes játékot, de a fejlesztők bizony odafigyeltek rá, ami meg is hozta a gyümölcsét. Azt nem állítom, hogy a gép nem fog néha bődületes hibákat elkövetni, mert nem tökéletes, és szokott, de bizony volt, hogy meglepett egy-egy ügyes lépéssel, aztán szívhattam a fogamat. Mondjuk a gépi játékos stratégiájának beállítottságát nem egészen értem, hiszen pl. többször előfordult, hogy a „védekező” változat hamarabb nekemrohant, mint az „agresszor”. Mindenesetre kellemes meglepetés, hogy egyedül is élvezetes a játékkal játszani – jó ötlet így gyakorolni, hogy ne két perc alatt mészároljanak le minket az emberi ellenfeleink.

Hmm, mi van még? Zene például nincs, vagy csak nagyon elbújt szegényke, a szinkronhangok meg... viccesek. (Legalább nem fordultam le a székről, mint amikor meghallottam a Sword of the Stars elejét. Na jó, nem szapulom azt többet.) Ja, arról még nem írtam, ami viszont különösen impresszív: nem csak az interfész képes gyönyörűen kezelni egyszerre a „galaktikus” (na jó, egyszerre max. kilenc naprendszerrel találkoztam, de már egyben is lehet egy tucat bolygó) birodalmat, és a kis helyőrségeket, hanem az engine is szépen megbirkózik a feladattal – sosem érzékelünk olyasmi váltást, hogy „na itt most megkezdődött a küzdelem”, ha bezoomolunk valahová. Ennek viszont egy kicsit sajnálatos velejárója az, hogy a bolygófelszíni ütközetek teljes egészben kimaradtak a játékból: egy ellenséges bolygót úgy tudunk elfoglalni, hogy porig bombázzuk (szó szerint; az nem elég, ha kiirtjuk az összes ellenséges lakost), aztán ezután mi kolonizáljuk. Nem éppen egy humanista (/ vasarista) játék, de a fentebb említett egyszerűségbe szerintem ez is belefér. Van ugyan kereskedelem és kulturális terjeszkedés is a játékban, de ezek csak minimális szerepet töltenek be – a győzelemhez vezető egyedüli út a totális megsemmisítés.

Szóval végül is milyen lett a játék? Kellemes, sőt, határozottan szórakoztató. Azt ugyan senki se várja, hogy klasszikusként lesz számontartva, hiszen igazán új, eredeti ötletet nem hozott, de jó helyekről kevert össze jó ötleteket, és ráadásul ebből nem is lett káosz. Így kapunk egy programot, ami a műfajtól megszokottakhoz képest kicsit egyszerű (a nagy körökre osztott elődökhöz képest meg pláne), de ennek ellenére egész jól kiegyensúlyozott és élvezhető. Szerintem remek móka, és érdemes mindenkinek kipróbálnia, aki szereti az űrstratégiákat és/vagy az RTS-eket.

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr97382545

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dawey 2008.03.16. 12:00:29

Par honapja kaptam ra a blogotokra, eddig kibirtam kommenteles nelkul de most muszaj :) Mindenek elott tetszenek a cikkek amiket irtok, viszont a Sins of a Solar empire raebresztett mi hianyzott nekem eddig is: a konkretumok.

Ket kiragadott pelda: leirod, hogy nagyon ugyes huzasai vannak az MI-nek, es aztan ennyiben marad. Harom oldalrol rohant Rad egyszerre, vagy elcsalogatott egy bolygotol es hatbatamadott? Szoval valami eletszeru pelda hianyzik innen, amitol maris tobb lesz a leiras, mint egy kiado marketingesenek a reklamszovegei... A masik a jatek gepigenye. Az, hogy szepen eszi az eroforrasokat megint log a levegoben. 15 fps-re esik le a teljesitmeny, vagy csak megakad scrollozas kozben? Vagy jatszhatatlanul ugral az eger? Es egyaltalan milyen gepen lett tesztelve - csucskategorias Intel Quad vagy egy mezei P4-es?

Remelem erzed, hogy nem banto szandekkal irom le ezeket, hanem hogy tenyleg tanulj(atok) belole es ezaltal meg jobb bejegyzesek szulessenek a blogon. Persze ez csak az en velemenyem, de lehet erdemes atgondolni...

Tovabbi jo munkat :)

tmarxell 2008.03.17. 21:19:44

Szevasz dawey! A gond az, hogy igazad van, úgyhogy kösz a kommentet - legközelebb jobban fogok az ilyesmikre figyelni, te meg ne várj pár hónapot a hozzászólással :P (Mondjuk azért marketingszöveget szerintem nem írtam.)
Na akkor nézzük a mostani konkrétumokat!

Két gépen próbáltam ki a játékot, mindkettőben 2 giga ram, és 64 bites AMD proci (2800+ és 3400+), a videókártyák pedig: Geforce 6600GT és 8600GT. Egyik sem egy négymagos atomerőmű, de a játéknak nem is olyan jó a grafikája, hogy AA és bloom nélkül az előbbi gépen 1280x1024x32-ben már fél órás saven is láthatóan akadozzon. A felbontást lejjebb véve az előbbi gépen már szépen ment, de azon azért csodálkoztam, hogy az erősebb gépen se tudtam feltenni a maximumra (vagy a közelébe) a beállításokat. Annyira azért nem néz ki jól a játék :) (Ja, közepes méretű pályákon néztem, de nekem úgy tűnt, hogy nem a proci a szűk keresztmetszet.)

Az AI-ról meg kicsit bővebben. Azzal lepett pl. meg, hogy már normal-on csinált olyan okos húzásokat, hogy amikor egy kalóztámadás után ráküldtem majdnem az egész flottámat az egyik gépi ellenfélre, akkor a másik szépen megvárta, míg majdnem odaértem, és akkor támadott, ráadásul számára kerülő útról. Amikor meg az utolsó előtt pillanatban visszafordultam, akkor persze jött utánam az a flotta is, amelyiket eredetileg meg akartam támadni. Szóval ez szép volt - az viszont nem, hogy később pl. úgy akart a hajóival menekülni, hogy két rendszer között ide-oda ugráltatta őket. Ráadásul a gép az egyik bolygóját így védtelenül hagyta, és amikor otthagytam pár fregattot (őrizet nélkül), hogy bombázzák porrá, rájuk se hederített.

Összességében véve viszont egész jól játszik a gép (pláne az ilyen játékokhoz képest), az építkezési tempójával nincs gond. Nem vagyok biztos benne, hogy a legnagyobb nehézségi fokozaton nem csal, de nem tudtam tetten érni :)

Na vége a nagyméretű kommentnek. Lehet legközelebb inkább mégis átírom a cikket magát.

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.03.17. 23:39:54

Részletes hardverigényről azért nem szoktunk írni, mert elsősorban konzolos játékokról, ill. ritkábban olcsó/ingyenes PC-s játékokról szokott szó esni. Persze bele lehetne írni a névsorba itt bal oldalt, hogy kinek egész pontosan mije van, de elég gyakran változik (az enyém biztosan). De azért nem úgy kell elképzelni, hogy közülünk bárki négymagos procin tol bármit, most épp az én asztali gépem is kb. ugyanazon a szinten van, mint Marxé (sőt, a Geforce 8600GT konkrétan stimmel is).

Valószínűleg ez a probléma hosszabb távon úgy fog megoldódni, hogy teljesen átállunk konzolra :( Most az újabb leárazással már igen komoly kísértés az Xbox360 is, lassan olcsóbb lesz, mint az ember PC-jébe egy aktuális játékokat igazán jól futtató videokártya (és akkor a többi alkotóelemről nem is beszéltünk). Ha a papíralapú újságokról van szó, pl. a PC Guruban lassan tartalmasabb lesz a konzol rovat, mint az újság fő témája (ami baromira dühít, mert én alapvetően PC-s gamer lennék). Na de ennek már volt egy külön flame témánk, úgyhogy itt abbahagyom :D

Köszönjük az észrevételt! Mondjuk hozzám most futott be a múlt héten e-mailben pont egy ellenkező, hogy túl hosszúakat írunk és nem kell minden apróságról szót ejteni... szóval most nem is igazán tudom, kinek adjak igazat ;) Lehet, hogy kéne egy szavazás? Persze azért jók egy blogban a kommentek, mert mindenre rá lehet kérdezni, és jobb esetben a szerző elolvassa és válaszol...

dawey 2008.03.18. 20:49:52

Hu, koszonom a valaszokat, igyekszem sorban hozzafuzni ami meg eszembe jutott:

1. gepigeny. A konzolos resz miatt mindenkeppen igazatok van: teljesen felesleges. Engem sem erdekelne minden leiras elejen egy pontos es minden reszletre kiterjedo PC specifikacio. Meg csak annyi sem kell, hogy kozepes konfigon vagy min szuletett a teszt. Ha viszont lassu a jatek, es (szerintetek) indokolatlanul az, szerintem erdemes megemliteni, hogy "megis csak egy 4000+ -os AMD-n futott". Igy van minimalis viszonyitasi alapja az olvasonak...

2. Lassan evmilliok ota nem olvasok rendszeresen PC-s jatekmagazinokat. Meg 93-ban kezdtem 576-tal, majd amikor 96 utan kepeskonyv lett belole valtottam a GURU-ra. Most nemreg vettem megint egy szamot, es majdnem elsirtam magam, hogy milyen cikkeket irnak benne az "ujsagirok". Oldalakon keresztul kepesek ugy meselni egy jatekrol, hogy kvazi azt erzem ha adnak harom fotot es egy videot, en is megirom a cikket. SEMMI konkretum, csak nagy hadovalas a szemkapraztato grafikarol, az atmoszferikus hangzasrol es a fejlett mesterseges intelligenciarol.
Szerencsere itt nem csak ezzel talalkoztam, ezert is vagyok rendszeres olvaso. Viszont nem lennek boldog, ha itt is elterjednenek az ilyen semmitmondo "lozungok". Mert ez tenyleg olyan, mintha egy marketinges irta volna (az pedig hogy minden jatek 80% folott kap, szinten egy vicc).

Azt hiszem hirtelen ennyi. Igerem legkozelebb rovidebbre fogom ;)

Ja, cikket szerintem ne irjatok at, jo ez igy ahogy van. Akit erdekel az ugyis elolvassa a kommenteket :) Illetve sajnos aranyigazsag, hogy nem lehet mindenkinek az igenyeit kielegiteni. Esetleg csinalhatjatok azt, hogy a blog cimlapjara mindig csak egy tomor osszefoglalo kerul ki, es a regenyt kedvelo olvasok lapozhatnak a hosszabb valtozatert...

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.03.18. 23:48:12

Hát a nemzetközi értékelési arányokat nézve az tényleg elég furcsa, ha egy újság mindennek nyolcvan százalék fölött ad - persze külföldön is bőven vannak ilyenek, a Metacriticen lehet nézni hogy még a 25-30 pontos borzalmaknak is van egy 100%-értékelője. Mi azt hiszem elég szigorúak vagyunk e tekintetben. :)