Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[Retro] Thunder Hoop

2008.03.13. 08:00 - DobayAdam

Címkék: retro elmegy ügyességi platform mászkálós játéktermi

    Miután előző két cikkünkben röviden megpróbáltuk tisztázni és kategóriákba sorolni a néhány évvel régebbi játékok lehetséges jogi helyzetét, elérkezettnek látjuk az időt, hogy belecsapjunk a pixellecsóba és - most már a kellő alapokkal rendelkezve - új sorozatunkban visszamenjünk az időben. Mostantól sorra látogatjuk gyerek- és fiatalkorunk játékait Commodore 64-ről, régi konzolokról és játéktermi gépekből, hogy megnézzük, akkor mit szerettünk bennük, és főként, hogy ma is megállják-e még helyüket - ha nem is a hardverek adta lehetőségeket, hanem a játékélményt tekintve.

Thunder Hoop
Osztályzat: Elmegy
Kiadás éve: 1992
Eredeti platform: Játéktermi
Gyártó: Gaelco
Műfaj: Mászkálós ugrálós
Korosztály:
7+
Nyelvigény: Nincs
Nehézségi ív: Haladó-profi
Beletanulási idő: Nincs

    Azért ezzel a címmel kezdem, mert egy szerencsés véletlen és néhány segítőkész amerikai retro-fanatikus segítségével pár napja sikerült rátalálnom tizennégy évvel azután, hogy először és utoljára játszottam vele egy bő negyed órát a Westend City Center helyén egykor létezett pénzbedobós flipper- és játékteremben. Akkor a második pálya közepéig jutottam és lenyűgöztek a szörnyek, a szokatlan pályatervezés, meg az egész hangulat. Most viszont arra kellett rájönnöm, hogy ez a játék pont addig volt jó, amíg játszottam vele: a második pálya közepéig, kb. 10 percig. Tanulságos példa ez azokra a játékokra, amik nem állják ki az idők próbáját.

    A játéktermi játékokat jellemző B-filmszintű, rövid történetecske szerint egy géntechnológiával foglalkozó professzort jól kirúgtak, hát bosszúból mutánsok egész hadseregét zúdította a világra. Az ő technológiájával fejlesztették ki főhősünket, hogy jól szembeszálljon az öreggel. De ne tévesszen meg senkit a Songoku-hajú, mangarajz-szerű hős, ez a játék egy spanyol gyártó, a Gaelco szüleménye. És sajnos nincs is meg a tervezésben az a kifinomultság, ami a nagynevű japán vagy amerikai kiadókra jellemző. Valószínűleg a rutintalanság az oka így a Thunder Hoop negatívumainak, mert önmagában nem is lenne rossz, sőt.
    A grafika 1992-höz képest egész jó, a zene elektromos gitáros akkordokkal teletűzdelt alapvetően ambient háttérmoraj, nem kiemelkedő, de mindenesetre szokatlan. Ezen a ponton még változatosak az ugráló, csúszó-mászó, létrán mászkáló vagy sarokból előszaladó, rajzfilmszerű szörnyek, illetve a helyszínek is újszerűen hatnak: az első pálya a "New Live Corporation" (ha japán lenne a játék, most mondhatnám, hogy a japánok angolhasználati sajátosságaiból eredő Engrish egy megjelenésével van dolgunk, de mivel spanyol, inkább azt mondom, ejnye-bejnye, igazán utánanézhettek volna hogy az nem Live hanem Life) gyárában játszódik, melyből meg egyenes út vezet a gyár alatt húzódó szennyvízcsatornába, ahol víz fölött és víz alatt egyaránt meg kell küzdenünk az újabb és újabb fajta mutánsokkal.
    A harmadik pályára viszont már - egyszerűen nincs jobb szó rá - szétesik az egész koncepció. Mintha a készítők kifogytak volna az ötletekből, nem tudták volna, hogy mit kezdjenek a maradék tartalommal (pedig mivel összesen öt pálya van, annyira nehéz dolguk talán nem lett volna). Egy elég szabványos város-pálya után hirtelen elkerülünk egy dinoszaurusztemetőbe, onnan pedig a főgonosz prof laboratóriumába. A szörnyek pedig csak jönnek, jönnek, az előbukkanásukra használt módszert talán ahhoz tudnám hasonlítani, mintha újra meg újra kivennénk egy marék babot a zacskóból és eldobálnánk az asztalon. Ez azért is baj, mert így hirtelen lesz értelmetlenül nehéz a játék -- jó, persze, csak a játékos számára értelmetlen, hiszen ha meghalunk, újabb pénzérme bedobásával kicsit korábbról újrakezdhetjük a lövöldözést.
    Emellett van még egy nehézsége a játékosnak: bár a főszereplőnk lőni mindig tud, lövései elég gyengék, muszáj különböző extra tűzerő-lehetőségeket összeszednünk. Ezekből vagy féltucat is van, viszont egyrészt mindegyik ugyanúgy lő (egyenesen, ferdén felfelé vagy felfelé), másrészt a több "átverős" ezek közül a power-upok közül, alig erősebbek mint a normál lövésünk.
    Sajnos szomorú csalódás volt a Thunder Hoop, bár talán csak azért, mert mégiscsak több mint tíz évet töltöttem a keresésével, és hát az idő az ugye szépít. Az első két pálya továbbra is a helyén van, az összes többi tulajdonsága azonban nagyon lehúzta ezt az egyébként ígéretesnek induló játékot.

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr63373392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

deadcabbit · http://deadcabbit.blogspot.com 2008.03.13. 08:34:25

Megint csak kötözködni fogok, de mi az, hogy a hardver megszűnt? Bezúzták az összes még létező 68k csipet? Hivatkozol a korábbi cikkekre is, ezzel pedig azt implikálod, hogy ott lefeditek ezt a jogi kategóriát (rom dump), holott nem. No meg az biztos, hogy sok régi árkád játék tényleg nem állja meg a helyét ma, de sok meg igen: nem lehetne azokról írni?

Ettől függetlenül imádom a mame-t :D

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.03.13. 10:34:09

"Megint csak kötözködni fogok, de mi az, hogy a hardver megszűnt? Bezúzták az összes még létező 68k csipet?"

Azért írtam amit írtam, mert a játék eredeti hardverén a nagyközönség számára elérhetetlen, beszerezhetetlen. De tudod hogy kompromisszumképes vagyok, tehát szívesen meghallgatom a szituációt jobban lefedő javaslatodat.

"Hivatkozol a korábbi cikkekre is, ezzel pedig azt implikálod, hogy ott lefeditek ezt a jogi kategóriát (rom dump), holott nem."

Igaz hogy konkrétan erről nincs szó de azért belefér a jogvédett de önmagában beszerezhetetlen kategóriába, amikor már nem áll rendelkezésre a hardver. Mert tényleg nem áll rendelkezésre, és itt most nem számít ha egy texasi gyűjtőnek még van a garázsban vagy egy régi terjesztőnek egy kanadai raktárépületben.

"No meg az biztos, hogy sok régi árkád játék tényleg nem állja meg a helyét ma, de sok meg igen: nem lehetne azokról írni?"

Öö, de? :)

deadcabbit 2008.03.13. 13:28:23

Kis ebédszünet :)
Az, hogy mi beszerezhetetlen elég érdekes egy romnál: szerinted itthon (értsd káeurópa) hány cps3-as árkád gép volt? Ergo a "beszerezhetetlen" érdekes terminus, de nem tudok jobbat modani, inkább csak arra akartam rávilágítani, h. érdekes dolog ez... Azt mindenesetre rémesen sajnálom, hogy itthon nincs játékterem-kultúra (ellenben vannak nem karbantartott, lepusztult mocskos fekete lyukak, plázával vagy anélkül) ;(

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.03.13. 16:42:43

"szerinted itthon (értsd káeurópa) hány cps3-as árkád gép volt?"

Csak tipp, de kb. 0? Szóval gondolom nem sok. Én személy szerint a legtöbb játékgéppel 1989 és 1995 között találkoztam főleg Pesten de a Balatonon is rendszeresen, azután már csak néha és csak flipperekkel.

"Ergo a "beszerezhetetlen" érdekes terminus, de nem tudok jobbat modani, inkább csak arra akartam rávilágítani, h. érdekes dolog ez..."

Igen, igaz, értem, hogy mire gondolsz, és az emulálhatósági faktor miatt tényleg valószínű az lesz hogy egszerűen megszűntetem ezt a kategóriát, egyszerűen az lesz ott hogy mire lett gyártva, asztán kész.