Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[Interjú] Tim Sweeney: A PC mindenre jó, csak játékra nem

2008.03.12. 14:47 - DobayAdam

Címkék: pc interjú tim sweeney háttér játékipar

    Csatlakozva Halott-e a PC-s játékipar című cikkünkhöz, Theo Valich, a TG Daily újságírója a 2008-as Game Developers Conference keretében készített interjút a képen látható Tim Sweeney játékfejlesztővel, az Epic Games egykori alapítójával (olyan PC-s klasszikusok fűződnek a nevéhez, mint a Jill of the Jungle), aki manapság az Unreal 3D-játékmotor megalkotójatként a legismertebb. Tim 1991 óta folyamatosan a játékiparban dolgozik (és saját elmondása szerint már tíz éves kora óta foglalkozik aktívan a témával), így talán elhihető róla, hogy eléggé átlátja azt. Az interjúban a PC-s játékok helyzetére reagálva alapvető aggályokat fogalmaz meg, és hát igen sötéten látja a PC jövőbeni helyzetét. De nem csak erről beszél, hanem hardver- és szoftvergyártók elhibázott döntéseiről, amik - szerinte legalábbis - kis utánagondolással több fontos problémát megoldhattak volna. Az alábbiakban következzen az interjú fontosabb részeinek fordítása, kommentár nélkül. Az eredeti angol nyelvű cikk itt olvasható.

TG Daily: Tim, arról szól a fáma, hogy létrejön egy új PC-játékos csoportosulás, ami kampányba kezd a PC-n való játék promotálására a konzolossal szemben. Mi erről a véleményed?

Sweeney:
Nagyon sok a piacon a túlárazott számítógép. Olyanok, mint a sportkocsik: mindenhol ott vannak, mindenki ír róluk, de alig van, aki meg is tudná venni őket. Nem sok ember van, aki rengeteg pénzt tudna költeni ilyesmire. A PC-k esetében pedig nincs arányban az ár a gép által nyújtott teljesítménnyel: kétszer annyit kell fizetni a 30%-kal nagyobb teljesítményért. Ennek nincs értelme.

TG Daily:
És mi a helyzet a csúcskategóriás játékokkal? A hardveripar szerinted rossz üzenetet közvetít a játékokkal kapcsolatban? Gondolok például arra, hogy elkezdtek 3-irányú SLI-ről [három csúcskategóriás videokártya összekötésére alkalmas hardver - Ádám] meg hasonlókról beszélni, miközben a tömegek számára meg sem próbálnak nyitni.

Sweeney:
Teljesen. Ez rettenetes nagy hiba volt. A marketingesek azt hiszik, hogy a "játékosok" az csak egy kis csoport embert jelent akiknek baromi sok pénzük van a csúcskategóriás hardverek megvásárlására.

TG Daily: De ez a csoport ettől függetlenül létezik.

Sweeney: Persze, de közben a tömegeket nem lehet csak úgy ott hagyni. Ez szerencsétlen dolog, mert a PC-k népszerűbbek mint valaha. Mindenkinek van PC-je, még annak is, aki korábban nem engedhette meg magának - ezek a rétegek Facebookra, MySpace-re, zeneletöltésre, meg ilyenekre használják a gépüket. A múltban a PC-ket azoknak csinálták, akik elsősorban munkára használták, később meg azoknak, akik elsősorban játszottak. De még ha alacsony kategóriásak is a játékok, mindig meglesz a piaca az alkalmi játékoknak meg az online játékoknak, mint amilyen pl. a World of Warcraft - a World of Warcraftnak például csak DirectX 7-szintű grafikája van, és ezért bármilyen gépen elfut. Végeredményben azonban a konzolok rég lehagyták a PC-játékokat.

TG Daily: Ugyanakkor most főként a hagyományos, bolti kereskedelemről beszélünk. Szerinted növekszik az árok a PC és a konzolok között?

Sweeney: A nagy üzletek, mint a Best Buy [a legnagyobb amerikai és kanadai elektronikus termékeket forgalmazó üzlethálózat - Ádám] egyszerre árulják a PC-játékokat és az integrált grafikus kártyákkal ellátott PC-ket anélkül, hogy elmagyaráznák a különbséget az ilyen gépek és a játékra alkalmasabb PC-k között. Az integrált grafikás gépek jók e-mailezésre, böngészésre, videonézegetésre, de játékra már nem használhatóak. Nem is csoda, hogy szenvednek a PC-eladások. Az online vásárlással más a helyzet, mert akik az interneten vásárolnak játékot, azoknak már megvan a játékhoz megfelelő PC-jük. A legnagyobb probléma jelenleg az, hogy egyszerűen nem lehet játékot tervezni egy csúcskategóriás PC-re és aztán azt lebutítani egy hagyományos gépre, mert a magas- és alacsony kategóriás PC-k között körülbelül százszoros a különbség.

TG Daily: Magyarul túl nagy?

Sweeney: Persze, ez hatalmas különbség. Tíz évvel ezelőtt a csúcskategória és a legalacsonyabb kategória között kb. tízszeres volt a különbség, és erre a különbségre be lehetett lőni a játékokat. Például az Unreal esetében a 320x200-as felbontást bármelyik gép meg tudta csinálni, és hogyha megvolt hozzá az embernek a grafikai teljesítménye, akkor ezt felvihette akár 1024x768-ig. De százszorosával nem lehet lecsökkenteni egy játék teljesítményét, akkor két teljesen külön játékot kell tervezni, egyet az alacsony kategóriás, egyet a magas kategóriás gépekre.
Ugyanakkor most épp ez a folyamat játszódik le: vannak baromi alacsony kategóriás játékok, amiknek nagyon kicsi a hardverigénye. Ilyen a Maple Story [egy internetes 2 dimenziós platform-szerepjáték], ami ma már évente száz millió dollárt hozó üzlet. A gyerekek imádják az ilyen játékokat, és pénzt adnak ki azért, hogy virtuális tárgyakat vegyenek a játékban.

TG Daily:
Lényegében a mai átlag-PC nem alkalmas játékra?

Sweeney: Pontosan. A PC mindenre jó, csak játékra nem.

TG Daily: Nos hát itt van egy csillogó-villogó új operációs rendszer, a Windows Vista. Ezt legalább akkora reklámkampány veszi körül, mint egy új konzolt. Mit gondolsz róla?

Sweeney: Hát nem tudom, hogy miért csináltak 32-bites verziót is a Vistából, miért nem csak 64-biteset. Most lett volna a tökéletes alkalom, hogy a 64-bites rendszereket terjeszék el.

TG Daily: Ez a döntés tényleg a számítástechnikai ipar alkonyzónájába tartozik, hiszen majdnem minden gép, amin egyáltalán elindul a Vista, már rég támogatja az x86-64 kiterjesztéseket. ["Egy 64 bites proci nem lenne alkalmas 32 bites alkalmazások futtatására, mivel hiányzik belőle a megfelelő utasításkészlet. Az x86-64 abban különbözik a rendes 64 bites prociktól, hogy szerepel bennük a 32 bites utasításkészlet is" - köszönet zolij nevű kommentelőnknek a felvilágosításért.]

Sweeney: Legyünk őszinték. Ha áttérnénk a kizárólag 64-bites rendszerekre, akkor megszabadulnánk az elmúlt évek gyakorlatilag összes vírusától és kémprogramjától. Az meg nem lehet kifogás, hogy az ilyen rendszereknek több memória kell, mert akinek 64-bites a processzora, annak már úgyis van legalább egy gigabájt memóriája.

TG Daily: Térjünk vissza a játékos PC-kre. Mi lenne, ha mindenki az egyszerűség elvét követné? Például az elmúlt két évben elindultak olyan folyamatok, hogy legyenek külső grafikus kártyák, olyan formában, hogy van egy kis doboz, amiben van egy jó erős grafikus kártya. Sajnos aztán kiderült, hogy a Vista ezzel inkompatibilis lenne, úgyhogy leálltak vele.

Sweeney: Tényleg? Külső grafikus kártya?

TG Daily: Egy évvel ezelőtt több tajvani cég, mint az Asus vagy az MSI is bemutattak ilyen technológiát. A lényeg az volt, hogy csak be kellett dugni az asztali gépbe vagy laptopba a dobozt.

Sweeney: Hát ez király lett volna. Annak idején mindig azzal viccelődtünk, hogy egyszer majd nem a grafikus kártyát teszed be a gépbe, hanem a gépet dugod be egy nagy Nvidia dobozba, mert hogy annak idején ezek olyan hangosak és áramzabálóak voltak. Sajnos ez akkor sem oldaná meg a mai problémánkat, ami pedig az, hogy minden PC-ben kellene lennie egy normális grafikus kártyának. A PC-nek úgy kéne működnie, mint egy játékkonzolnak: kiveszed a dobozból és működjön magától is.

TG Daily: Mi a helyzet a laptopokkal?

Sweeney: Azoknál ez megoldás lenne, mert a laptopokba egyszerűen nem lehet gyors grafikus kártyát beépíteni.

TG Daily: Ezek után kíváncsi lennék hogy neked milyen gépeid vannak.

Sweeney: Munkához Dell workstationöket használunk, nekem például nyolcmagos processzorral és 16 gigabájt memóriával ellátott gépem van. Korábban egyszerűen magas teljesítményű PC-ket vettünk, mert azok nyújtották a legnagyobb teljesítményt, de folyton akadtak stabilitási problémák mind a processzorokkal, mind a grafikával. Úgyhogy most workstationöket használunk, mert szükségünk van a stabilitásra. Az ilyen nagyteljesítményű PCknek az a baja, hogy baromi gyorsak, de hosszú távon nem bírják azt a megterhelést, amire nekünk szükségünk van.

TG Daily: Szerinted mi a "PC mint játékgép" elképzelés jövője? Az AMD már a Spiderről beszél [csúcskategóriás, nagyteljesítményű AMD-PC - Ádám], az Nvidia meg már adja el mindenkinek a fent említett tripla-SLI technológiát, szóval ezekre költhetjük a pénzünket a következő években. Rossz irányba halad az ipar?

Sweeney: Nagyon furcsa helyzetben van most a PC-játék. A jelenleg kapható PC-k hatvan százalékának használhatatlan a grafikus kártyája. Az Inteles beépített grafikus kártyák nem képesek egyetlen modern játékot se lefuttatni. Szóval ha az ember játszani akar, akkor kifejezetten úgy kell PC-t vásárolnia. Ez elég szomorú, és ez van amögött, hogy a PC egyre veszít játékos szerepéből. És ez egyre inkább veszélyezteti a csúcskategóriás PC-játékok eladásait. Régen ha az ember vett egy játékot, legalább működött. Nem biztos, hogy jó élmény volt, de legalább mindig működött.

TG Daily: Változhat ez?

Sweeney: Igen, megvan rá az esély. A processzorgyártók egyre inkább megtanulják, hogy hogyan használják ki a grafikus kártyák működési elvét. Egyre többet bírnak a processzorok, és ki tudja, egyszer talán visszatalálunk a szoftveres rendereléshez. Hogyha minden PC, még a legalacsonyabb teljesítményűek is kiváló processzorokkal rendelkeznének, megint rábízhatnánk a grafikát a processzorokra, és lehet, hogy ez lesz a megoldás. Az Intel integrált grafikás megoldása egyszerűen nem működik, és szerintem sosem fog működni.

TG Daily: Ezek elég erős szavak.

Sweeney: Az Intel mindig azt mondja, hogy "Ó, tudjuk, hogy ez még sose működött, de majd a következő generációs processzor..." Aztán mindig majd a következő generációs processzor. Generációról generációra járnak, és nem lett gyorsabb egyáltalán annál, mint amilyen valaha volt.

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr95377851

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zolij 2008.03.12. 16:43:20

Egy 64 bites proci nem lenne alkalmas 32 bites alkalmazások futtatására, mivel hiányzik belőle a megfelelő utasításkészlet. Az x86-64 abban különbözik a rendes 64 bites prociktól, hogy szerepel bennük a 32 bites utasításkészlet is (athlon64 és coreduo procik).

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2008.03.12. 16:51:15

Többet sírnak a fejlesztők, mint kéne. Temetik a PC-t, miközben arról mélyen hallgatnak, hogy mennyire nem egyszerű dolog például PS3-ra portolni. Ellentmondásokat vélek felfedezni.

rszarvas · http://www.mastars.hu 2008.03.12. 16:55:17

Nem csak a videókártya és a processzor a kérdés. Hová lettek az igazán tökös programozók, akik minden regiszterét kihasználták a processzornak assembly-ben? A C64-es kóder korszak után valahogy divat lett mindent többszörannyiban és többszörannyi hardverigénnyel leprogramozni, mint amennyire szükség volna. Kicsit hiányolom ezt a lelkes korszakot a mai programozók hozzáállásából

Sonnevend Lőrinc 2008.03.12. 17:04:51

A cikk iroja atolvashatna leadas elott az anyagot, vagy megtanulhatna magyarul...

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.03.12. 17:06:27

Linkovic Csumoszky: Szerintem a kettő nem zárja ki egymást. Én 2001-2002 környékén adtam fel a PC-játékok követését, mert akkortájt kezdett el annyira gyorsulni a hardverek lecserélődése, hogy egyszerűen pénzügyi szempontból lehetetlen volt együtt haladni a fejlesztésekkel.

Rszarvas: Ugyanezt érzem, pont az előző bekezdés alapján is. Pont azt éreztem akkor, hogy mintha ellustultak volna a készítők, hogy eddig jó volt a Pentium 2 és a Voodoo 3000, most meg már hajjaj. Viszont a programozók védelmében, nézd meg hogy mennyire hajtják a kiadók a határidőket, szerintem egy csomó esetben egyszerűen nincs idő a kód optimalizálására. Ahol viszont sok évet szánnak a kódfejlesztésre, ott valahogy mégis megoldható a dolog. A Half-Life 2: Episode One például simán elfut a laptopomon, ami pedig már öt éves és alig 16 megabyte grafikus memóriája van, amivel a 2004 után készült játékok általában már szóba se állnak. Mégis el tudták érni Valve-ék, hogy ha nem is csillivilli effektekkel, de menjen a játékuk (még akkor is, ha az engine-jük nem mai darab).

Dömper Ármánd 2008.03.12. 17:16:55

Tim Sweeney sok pénzt kapott ezér az ökörségért, vagy csak fentről utasították, hogy ugyan ekézze egy kicsit a PC-t, mert az emberek nem vásárolnak elég konzolt...

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.03.12. 17:22:33

Dömper Ármánd: Kizárt, mert Sweeney még mindig PC-re fejleszt FPS-motorokat, emellett a Microsoftnál dolgozik a DirectX-csapatban. Szerintem egyszerűen ki van akadva, és bizonyos dolgokban jogosan, hiszen a cikkben is említett hülyeségek azoknak a rovására is mennek, akik PC-re akarnak fejleszteni (pl. ő :).

landov · http://landov.blog.hu 2008.03.12. 17:22:59

rszarvas

Azért ne feledd, hogy minden "proci" más, és más. Ha grafikus prociról beszélsz az még inkább. Szóval ha minden regiszterét kihasználod az adott rendszernek, akkor nagyon kafa lesz a progi, de csak azon az adott hardveren fog futni.
És még ott van a PC-s oprendszer, ami azért szerintem nem engedi, a hardver ilyen mértékű buherálását.
Ezért nyernek a konzolok. Fix hardver, aminek aztán lehet buherálni a regisztereit.

landov · http://landov.blog.hu 2008.03.12. 17:25:24

A regiszter buherálással nagy hülyeséget mondtam, de általánosságban akartam a hardverközeli programozásra utalni.

grigorij (törölt) 2008.03.12. 17:27:41

rszarvas: csodálom, hogy számodra kimaradt vagy 15 év... A C64 és a mai, .net-es, visual alkalmazások között volt ám néhány csodás korszak!
Amit Te állítsz, az ugyanannak a rendkívül primitív folyamatnak az eredménye, mint amiről ez a cikk is szól!
Mert a mai hw fejlesztési verseny kizárólag a játékok miatt van!
Valamikor egy irodai alkalmazást gond nélkül fordítottuk Clipperben és egyetlen flopin elfér minden! Ma is lehetne C-ben valódi alkalmazásokat fejleszteni, de ha igénybe veszed a "korszerű" maszlagot is, akkor persze kapod mellé a batyut rendesen!
Ugyanakkor van cég aki tud ötletes, látványos játékokat fejleszteni, van amelyik nem!
A mostani sztár, a NFS ProSreet állítólag tele van "eredeti" ötletekkel... Tedd fel például a Word Racing II-őt, elmegy egy átlagos gépen és ugyanazt a látvány kapod és törnek az autók.. És törtek a Colin 05-ben is stb.
Szóval ez egy fszság! Kamu!

rszarvas · http://www.mastars.hu 2008.03.12. 17:35:04

landov: igazad van, ebbe annyira nem gondoltam bele. Pont ez a hardveres sokszínűség az, ami egyszer talán a PC veszte lesz sajnos, mert a konzolok és barátaik szépen elhúznak ?majd? mellette. Ha a PS3-on vagy XBOX-on (gyorsabban) futnának azok az alkalmazások, amikkel dolgozok, nem lenne kérdés, mi elé ülök le.

Raszputyin · http://zsir.blog.hu 2008.03.12. 17:41:10

rszarvas

A kérdésre nagyon egyszerű a válasz: a játékok evoluciója bedarálta a kifinomult, optimalizált kódot, egyszerűen annyira komplex rendszer lett egy játék, hogy nincs idő tökölni, az apró kis részletekkel. Persze optimalizálás még mindig van, de azt eleve úgy tervezik, hogy a játék tervezett kiadási időpontjában a középkategóriás (annak is inkább a felső szegmense) hardver a célteljesítmény. Ráadásul erről nem a programozók tehetnek, egyszerűen ilyen az üzleti környezet, és még így is drasztikusan emelkednek a fejlesztés költségei.

Raszputyin · http://zsir.blog.hu 2008.03.12. 17:52:37

Poszthoz:

A cím tipikus példa arra, hogy a kontextusától megfosztott mondat teljesen más jelent.

Ez: "A PC mindenre jó, csak játékra nem" valójában azt jelenti, hogy a gyenge, intergrált grafikus kártyával ellátott PC nem jó játékra. De a rendesen összerakott rendszer meg jó, mert pont arra találták ki. Aki elolvassa ezt a mondatot arra gondolhat, hogy maga az architektúra, mondjuk az x86 parancskészlet nem jó. Ez persze hülyeség.

De nézzünk bele a mondat mélyebb értelmébe.
Szerintem a mondat kb ezt jelenti:

"A heterogén hardverarchitektúra mindenre jó, csak játékra nem"

Így már jobban megállja a helyét az állítás, és logikus is, egy hardverre könnyebb fejleszteni, mint ezerfélére, ahol ráadásul a minőség is erőteljes ingadozásokat mutat.

És ez látszólag a konzol győzelme, de valójában nem. Fenntartom korábbi véleményemet: a PC lassan, mint játékplatform el fog tűnni, a mostani konzolokból viszont PC lesz, azaz heterogén architektúra lesz. Ennek jelei már most is megvannak: ebben van hdd, de csak ennyi; ebben ilyen dvd drive van; egyre több a különféle vásárolható kiegészítő, stb. Persze az alapok változatlanok (processzor, videókártya), de olyan, hogy "konzol" (homogén architektúra) eleve nincs, hanem van Sony, Nintendo és MS. Ez eleve heterogén, szóval a PC eltűnésével nem oldodnak meg a fejlesztők ilyen jellegű problémái. És akkor még a szoftver architektúráról nem is beszéltünk (PS3 ilyen böngésző, XBox360 olyan böngésző)

A megoldás persze egyszerű lenne, jó szabványok és ajánlások kidolgozása, és ezek betartása, de a gyártók (különösen a Sony, de az MS is) egyszerűen nem látnak tovább az orruknál, meg "az enyém úgyis jobb" (napersze meg a "fizess jogdíjat") filozófiánál.

Szóval jó mondat ez:

"A heterogén hardverarchitektúra a megfelelő szabványok nélkül mindenre jó, csak játékra nem"

Denus 2008.03.12. 18:13:04

Annyira k*rva okos itt mindenki! Ti tudtok programozni egyáltalán?
Ez a fazon tizeniksz éve az egyik legjobb. Lehet, hogy abból a helyzetből, ahol ő van, kissé máshogy látszódnak a dolgok, mint itthon a gép előtt ülve.

Raszputyin · http://zsir.blog.hu 2008.03.12. 18:25:08

Én tudok, abból élek. De a meglátásod hamis, nem vagyok kurv* okos, és szerintem a többiek se, csak leírják a véleményüket. Te viszont ku*va okos vagy, ha ilyen kur*a okos meglátásaid vannak.

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.03.12. 18:40:32

Megkérem a tisztelt kommentelőket, hogy a káromkodásokat mellőzzék. Ez családbarát blog.

hmikey 2008.03.12. 18:40:38

Hát, sajnos a programozók ellustultak, mert amíg csak c64 volt, addig abból kellett kihoznod a legtöbbet, amit csak bírtál. Most sokkal egyszerűbb venni egy gyorsabb procit, vagy videókártyát, esetleg még egy kis memóriát, oszt' má' jól is van... Nem véletlenül mondom ezt, én anno a commodore-érában kezdtem, demókódolással. Aztán meg fejlesztettem játékot, sok évig. Most ugyan nem játékot csinálok, de olyat, ahol kicsit jobban kell figyelni a memóriára, a sebességre, stb. Szal nem a levegőbe beszélek: esetleg annyi enyhítést lehet tenni, hogy a szerencsétlen programozó kénytelen kapkodni a fejét jobbra-balra az új és újabb "szabványok" között, amik folyamatos tanulási lehetőséget biztosítanak számára :) Most akkor csoda, hogy jobban szeretik a konzolos fejlesztést? :) (És még a nagyobb biznisz is abban van... :D)

deadcabbit · http://deadcabbit.blogspot.com 2008.03.12. 20:06:09

Én az eredetit olvastam végig, nagy lufi, de azért sok mindenben igaza van a programozó bácsinak - az biztos, hogy ma az olcsó és a játék-specifikus hardver között óriási a minőségi és árbeli különbség:

ha tehát venni akarok egy asztali pécét, mondjuk szövegszerkeszteni és webpropgramozni (csak semmi .net és java:)), akkor kihozom használt vasakból 40-50e hufból, ha veszek egy laptopot 150e-ért, azon még mindig nem tudok játszani, de ha ugyanennyiből építek egy atomerőművet, akkor azon talán, de azon is csak másfél évig. Szóval csúnya világ ez :)