Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Elhanyagolt, elárvult játékok - nagy retro-körkép 2

2008.02.25. 12:18 - DobayAdam

    A retrokörképünkben nyolcvanas-kilencvenes évekből származó játék jelenlegi jogi helyzetének próbálunk utánanézni. A sorozat első részében a pozitív megoldásokat vettem át, amikor is akár ingyen, akár pénzért legálisan hozzá lehet férni az adott régi játékhoz. A második részben következzenek a szomorúbb történetek: ködbe veszett hardverek, tisztázatlan helyzetű szoftverek, illetve arrogáns és buta nagy nemzetközi cégek, akiknek nincs szívük akik üzleti okokra hivatkozva nem hajlandók a fogyasztóik érdekeit szolgáló döntéseket meghozni. A továbbiakból többek között azt is kiderül, mit válaszolt az egykor kedvenc flippereimet gyártó svéd Digital Illusions, amikor néhány hete felhívtam őket, hogy mi is a helyzet a régi játékaikkal.

Jogvédett, de beszerezhetetlen 1. - nem is kapható, de nem is futna
    Ebbe a kategóriába tartozik gyakorlatilag minden, ami a két generációval ezelőttinél korábbi konzolra készült és nem lehet legálisan letölteni. Ha mázlink van, működik még a Commodore 64-ünk és akkor még mindig legálisan játszhatunk a legálisan megvásárolt C64-lemezeinkkel, de mi van, ha nincs mázlink? Ugyanez a helyzet az összes régi konzollal, amikkel már senki sem foglalkozik.
    Megint csak ha mázlink van, valamelyik cég felkarolja a játékot és megcsinálja Virtual Console-ra, vagy esetleg többet összegyűjtve kidobja őket DS-en - van több ilyen retro gyűjtemény, de általában csak a nagy cégek csinálják meg és ez se mindig sikerül jól. A nem nagy cégek játékai (a kis vagy csődbement konzolokról nem is beszélve) majdnem biztos, hogy kiesnek a feldolgozás köréből. Minél régebbi a játék, annál biztosabb, hogy már nem is létezik az a cég, amelyik gyártotta, vagy kiadta.
    Az ilyen játékok gyártóinak persze semmi értelme utánajárni - ma már senki nem fog a két szép szemünkért egy tizenöt évvel ezelőtti konzolra leülni kazettát gyártani. Nem csoda, hogy népszerű az emuláció, régi vagy kevésbé régi konzolok működésének PC-reprodukciója. A ma is jelenlevő nagy cégek természetesen teljes mellszélességgel állnak ki az emuláció üldözése mellett, és jogilag igazuk is van. A Nintendo egész hosszú cikkel gondoskodik arról, hogy az emulációval, játék ROMokkal, stb. kapcsolatos leggyakoribb kérdésekre választ adjon. Mégis fontos kérdésekre kitérő választ ad: persze, akkor is illegális egy játék emulációja, ha az már tíz éve nem kapható, mégis, megnyugtató megoldással nem szolgálnak erre a problémára, hiszen teljes körű támogatottságról nincs szó (és nem is lesz) még úgy sem, hogy több száz játék érhető már el a Virtual Console-on keresztül.
    De mi van, ha nem a Nintendoról van szó? Számos konzolt és játékra használható számítógépet tudunk felsorolni, amiknek a cégei már nem léteznek, anno csődbe mentek, stb. A ZX Spectrum, a Commodore 64, a Sega Saturn, Wonderswan vagy Dreamcast emulátorok használóinak ki fog utánaszaladni? Hogy idézzem az elég feltűnő domainnevű C64.com fenntartóját, "Igen, ezeket a játékokat szerzői jog védi, de a legtöbb cég nem foglalkozik azzal, hogy terjesztik a játékát, ha nem szednek belőle pénzt". Bár jogilag tényleg nem állja meg a helyét az ezekhez a régi gépekhez tartozó ROMok terjesztése, tény, hogy konkrét jogi akciók eddig a pontig nem történtek.

Állapota ismeretlen
    Az előző bekezdéssel kicsit már összelóg ez a kategória, ami gyakorlatilag a furcsa jogi helyzetű játékokat jelenti. Ezek azok, amiknek a gyártó cége, kiadója megszűnt, a játék legálisan már nem beszerezhető, és általában senkinek nincs fogalma arról, hogy kinél is vannak a jogok, vagy maga a jogtulajdonos cég nem tud róla, hogy nála vannak a jogok. Aki ingyenessé szeretné tenni (valamelyik programozó, egykori készítő) vagy akár újra árusítani (mint pl. a 3D Realms) ezeket a játékokat, nem teheti meg, mert nincsenek nála a jogok. Így aki az előző cikk alapján kedvet kapott hogy megvegye a Commander Keen mind a hat részét, szomorú hírem lesz, mert a hatos epizód jogai valahol ki tudja hol járnak. Ilyen játékokat a 3D Realms elég sokat felsorol az egykori sajátjai közül a Discontinued Games alatt.
    Ha már Commander Keen, meg kell említeni, hogy a tisztázatlan jogi helyzet sok népszerű játéksorozat folytatását is megakadályozta már. A jogok nem megfelelő kézben levésének köszönhetjük, hogy Tom Hall, a Keen szellemi atyja a mai napig nem készíthette el a sorozat zárórészeit. Talán még irritálóbb, hogy ha a LucasArts tartja magát ahhoz a 2006-os nyilatkozatához, hogy "talán majd a következő évtizedben (!) megint fejlesztünk kalandjátékokat", lehet, hogy sose fogjuk megtudni, hogy mi a Majom-sziget igazi titka Ron Gilbert befejezetlen Monkey Island-trilógiájában. A Monkey Island harmadik és negyedik részt ugye nem Gilbert csinálta, teljesen más irányba ment el a történet az eredeti tervhez képest, de nincs mit tenni, hiszen a jogok a LucasArtsnál vannak. Na de erről majd máskor.
    A neten igen népszerű (és gyakran - tévesen - legálisnak kikiáltott) abandonware oldalak gyakran épülnek a jogi tisztázatlanságra. Bár az ezeken az oldalakon tárolt játékok terjesztése nem legális, az oldalak fenntartói tudják, hogy a legtöbb régi játékot (a megszűnt konzolcégekhez hasonlóan) nem fogja üldözni a vélt vagy valós jogtulajdonos - és tényleg ez is a tapasztalat. Amit pedig igen, azok a szoftverek általában lekerülnek az ilyen oldalakról.

Jogvédett, de beszerezhetetlen 2. - tudjuk, de nem érdekel
    Végül pedig a legirritálóbb kategória. A cég tudja, hogy a régi játékai baromi népszerűek voltak, tudja, hogy még mindig van rájuk kereslet, de nem hajlandó csinálni vele bármit is. Érthető ez a konzolfejlesztőknél, ahol egy mai konverzió elkészítésébe időt, energiát kell ölni, PC-n azonban ez értelmetlen dolog, hiszen nincsenek a konzolokéhoz hasonló hardverkorlátok (talán annyi, hogy a késői nagy gépigényű DOSos játékok emulálásához bitang erős gépre van szükség - viszont ez nem elvi korlát). A sorozat előző cikkében láttuk, számos cég tette meg a lépést, hogy akár növeli saját presztízsét azzal hogy - mivel pénzt nem keres már úgyse belőle, akkor miért ne? - ingyenessé teszi játékát, vagy akár potom összegért, de még mindig árulja, további bevételt szerezve.
    Mások viszont nem tették meg. Sok ma is létező egykori nagy PC-játékcég honlapján hiába keresgélek régi címeik után, azokat sehol sem találom. Egyik egykori kedvenc cégemnél, a Digital Illusionsnál gondoltam, teszek egy próbát. Színes-szagos flash honlapjukon már gyanús volt, hogy híres nagy flipperjeik közül csak egyet említenek meg a játékaik között, annak is csak a dobozáról tettek ki egy képet. Telefonszámukon érdeklődtem ezután, a kedves titkárnő szaktájékozottság híján arra kért, emailen forduljak a céghez. Meglepő módon néhány napon belül visszaírtak:
    "Unfortunately, these games are currently not available for purchase and there are no plans of re-releasing them any time soon."
    Vagyis a kérdéses játékokat (a Pinball Dreamstől a Pinball Illusionsig) sem jelenleg nem lehet megvásárolni, sem a jövőben nem tervezik őket megvásárlásra bocsátani. Gyanítom, hogy nem ez az egyetlen cég, ahol érdeklődés esetén ilyen falakba ütköznék.

    De ezt teszi a rohanó üzleti szellem - hajtjuk az újat, dobjuk a régit. Kár, mert az előző cikkbeli pozitív példák mutatják, hogy milyen jól is lehet bánni a régi játékokkal, mind a fogyasztó, mind pedig a gyártó számára pozitív végkifejlettel.

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr57328818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.02.25. 18:03:05

Most találtam a Slashdoton, nagyon meglepő:
www.hidden-palace.org/?news/c/15

Ez vajon mennyire legális? Milyen szabályozás vonatkozik az ilyen félkész verziókra?

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.02.25. 18:46:18

Hát ez is az a kategória, hogy nagyon nem legális, de senki sem fog ma már utánamenni.

Még érdekes kérdés a játéktermi MAME-játékok emulációja, dehát ez megint egy egész cikkre elég lenne.

Rod 2008.02.25. 19:54:24

A Nintendo-t megértem, mert még mindig aktív cég, és ott van neki ugye most a VC, amivel még pénzt is tud keresni, de a többiek... Szerintem is fontos lenne, legalább a presztizs szempontjából, hogy ingyenessé tegyék az ilyen régi címeket.

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.02.25. 20:41:49

Ádám:
miután a fazon ezeket megvásárolta, feltételezem, hogy a többségét (ha nem is mindet) az eredeti fejlesztők valamelyikétől vette meg, mert kinek lennének ilyen cuccai otthon máskülönben? És ahogy néztem a weblapját, eléggé nyílt azzal kapcsolatban, hogy neki azért kellenek ezek, hogy ROM dumpot csináljon belőlük és felrakja őket a netre.

Ennek érdemes lenne utánanézni. Honnan lehet ilyen cuccokat szerezni?

Rod:
a többiek számára még az is alternatíva, hogy eladják a Nintendónak, jó biznisz a VC, a WiiWare meg még inkább az lesz ;] XBLA ugyanaz.

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.02.25. 20:49:48

"feltételezem, hogy a többségét (ha nem is mindet) az eredeti fejlesztők valamelyikétől vette meg, mert kinek lennének ilyen cuccai otthon máskülönben?"

Hát nem tudom, ez lehet hogy egyszer megér egy cikket, de a Mother / Earthbound Zero nagyon kalandos úton került ahhoz aki végül a ROMot megcsinálta belőle, és a kilencvenes évek végétől egészen egy-két évvel ezelőttig vita volt róla, hogy egyáltalán valós-e a játék. Aztán valaki megtalálta a fejlesztőt aki annak idején a Nintendo of Americanál megkapta a konverzió feladatát, és az a fickó megerősítette, hogy valóban az a játék.

alma 2008.02.25. 20:54:56

Legális, nem legális? Szerintem olyan játékoknál, amit nem lehet kapni, egyszerűen nem kellene ezzel a kérdéssel foglalkozni, pláne nem lelkiismereti problémát csinálni belőle.

Ha a lopás, nem lopás mintájára nézzük a dologot, akkor találsz egy szoftvert, amit nem tudsz visszaadni az eredeti gazdájának. Érzem, hogy sántít a dolog, de akinek annyira fáj, hogy nem fizethet érte, utaljon át némi pénzmagot a Vörös Keresztnek és a feladónak jelölje meg a szoftver céget és a program nevét.

Az, hogy más ebből hasznot húzzon, az természetesen megengedhetetlen (pl PDA verziót gyárt belőle és azt értékesíti)

Más jogi eset: Állítólag a Super Smash Bros Brawl szeptember jön csak ki Európában. Ha tetek WiiKey-t a Wii-nkbe az eredeti Amerikai verziót tudom majd futtatni?
A múltkor már feszegettem ezt a kérdést, de most már nyílik a bicska a zsebemben és kezdek mérges lenni! De úgy ám! Ezért csak finoman eligazítani, mert harapok!

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.02.25. 21:11:08

Alma: Persze, ez ugyanolyan helyzet, mint a beszerezhetetlen zenék letöltése. Ahogy a zenéknél, a játékoknál is örülnék annak az üzleti modellnek, ahol a jelenleginél jóval több pénz menne az alkotó zsebébe.

A másikról meg annyit, hogy nézz körül a Wii-fórumokon és wikiken, és akkor láthatod, hogy rengeteg embernek tette már véglegesen tönkre a Wiijét egy más régiókódos lemezről indított Wii-frissítés (amiből biztos hogy lesz a Smash Bros.-on). Az ilyesmivel jobb nem játszani (vagyis lehet, csak költséges).

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.02.25. 21:30:05

Alma, nekem ismerősöm járta meg a Wii chippeléssel, úgyhogy én nem merném bevállalni. Az aktuális asztali konzolgeneráció szerintem még túl új a megbízható chippelési módozatokhoz. (Ld. nemrég az Xbox360 témát a kétgépes megoldással.)

Szerintem még egyáltalán nincs hivatalos PAL régiós SSBB dátum... de a Wii Fit viszont előbb lesz Európában, mint Amerikában, ilyen se volt még :D sőt a Mario Kart Wii is előbb jön ki Európában, úgyhogy még a végén trend lesz ebből...

alma 2008.02.26. 08:27:15

Na jó, már lehiggadtam. Csak hát a gyerkőc naponta 3-5x akarja megnézni a játék intróját, mivel a Mele a nagy kedvence GC-n. Így az ősz meglehetősen késői időpntnak tűnik. (info a gamer365-ről származik)
Szerintem arról van szó, hogy nem akarják kiadni egy időben a WiiFit-tel, és a Kart-tal. Utálom a régió kódot. Nyiff-nyaff!
Bocsánat, hogy elkanyarítottam a hozzászólásokat a témától.

Rod 2008.02.26. 12:49:24

OFF:
A NoA nyilatkozta, hogy azért jön nekünk előbb a Wii Fit meg a Mario Kart, mert náluk előbb lesz a SSBB, és ez így fair. Végre rájöttek, hogy Európa is fontos piac, valamit csak érdemlünk... Aminek viszont nem örülök, hogy így nem tudom elolvasni az IGN-es review-kat a cuccokról, és az alapján dönteni :D A Wii Fit biztosan befigyel nálam, de a Mario Kart... Elolvasnám az értékelést róla szívesen, mielőtt megveszem, mivel nem ismerem a szériát. Mindössze annyit tudtam tenni, hogy megnéztem a GC-re megjelent Mario Kart: Double Dash reviewt, ami viszont egyáltalán nem fényes... 7.9/10, nem Nintendo termékhez méltó pontszám. Valakinek esetleg játszott vele? Érdekelnének a benyomásai!

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.02.26. 13:09:01

Hát, szerintem a Wii Fit inkább azért nekünk jön előbb, mert az európai célcsoport nem olyan arányban túlsúlyos mint az amerikaiak, akik miatt náluk jóval nagyobb teherbírású Wii Fitet kell piacra dobni.

A Mario Kart Double Dash sokkal jobb, mint a Mario Kart 64 volt, igaz, a Mario Kart 64 rettenetes. Jók a pályák, izgalmas a verseny, és jól megvariálja a játékot a két vezetős irányítás. Ami visszavesz belőle, az az, hogy mivel már a Wii-korszakban játszottam vele, sajnos nem köt le sokáig a Gamecube-irányítás, ami az Excite Truck után már nem tud olyan izgalmas lenni.
A 7.9-cel kapcsolatban meg egy kritika nem kritika, nézd meg a Metacriticet, ott 58 kritika alapján az összesítettje 87/100, a GameRankingsen 79 kritika alapján 87%-os, és általánosságban 80-as összesített eredmény felett már egészen biztosan jó a játék.

Rod 2008.02.26. 14:59:07

Ádám: köszi!
MÁS: nem mérvadó egyáltalán, de az IGN-en a SSBB profilban ez szerepel >

Release Date:
US: March 9, 2008
Japan: January 30, 2008
Europe: May 2008
Australia: TBA 2008

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.02.26. 18:01:16

Az IGN dátumát viszont tudtommal nem is cáfolták hivatalosan, több felmerült dátumot (pl. június, meg talán a szeptember is?) viszont igen. Szóval az még akár igaz is lehet.

Az IGN-en már mennek a Wii Fit előzetesek a japán verzió alapján ;]

Mario Kart DS az tök jó, szerintem az öcsém fog róla írni hamarosan. Más résszel nem játszottam a sorozatból.

alma 2008.02.26. 18:18:30

Nálunk a Márió Kart Double Dash 10 pontos játék. A multi része kiváló, maga a verseny és a többi kiegészítő dobálós játék is nagyon jó. Amikor ketten ülnek az autóban, szintén nagyon jó, mert kisebb gyerkőcöket is be lehet vonni a játékba. (mi vezetünk, ők dobálják a cuccot). Nálunk az egyik legtöbbet használt GC/WII játék.
A verseny része, amikor a kupákért lehet menni, szintén jó, ám 100 és 150 cc-nél hihetetlenül idegesítő és csaló MI ellen kell helytállni. Aki nem bírja idegileg inkább hanyagolja, mert várhatóan kárt fog okoznia konzolban, vagy az irányítóban...
Véleményem szerint, az a kritikus, aki 90% alattira értékelte, az nem játszott vele eleget, vagy nem próbálta ki minden egyes funkcióját...

Rod 2008.02.26. 18:31:40

alma: Köszi! :)
prezzey: Reméljük a legjobbakat! Nem bánnék egy májusi megjelenést! Ha viszont ez a helyzet, fájni fog a pénztárcámnak: Mario Kart + Wii Fit + SSBB --- egy kisebb állam éves költségvetése :D