Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[PC] Sim City Societies - akár jó is lehetett volna

2008.02.20. 21:30 - prezzey

Címkék: pc rossz szimulátor gyerekeknek sandbox városépítő építő

Osztályzat: Rossz
Műfaj:Városépítő, casual
Korosztály: 3+
Nyelvigény: Alapfok?
Nehézség: Kezdő
Beletanulási idő: Rövid
Ár: 3-4000 Ft


Hogyan ne reformáljunk?
A nagyszerű Sim City városépítő sorozat legújabb része számos érdekes újdonságot hoz, csak hogy aztán rövid úton kiderüljön, a tartalom elképesztően szegényes. "Nem városszimulátor, hanem társadalomszimulátor", dicsekedtek a készítők - de az igazat megvallva, ez a játék egyáltalán nem is szimulátor, hanem babaház. Ami nem baj, csak ne legyünk 14 éven felüliek... és persze egy vadiúj gép sem árt, amit azért a szülők rendszerint inkább megtartanak maguknak, úgyhogy ez a két tényező egyszerre meglehetősen ritkán jön össze.

Az előre renderelt intró kimondottan szánalmas minőségű, főleg egy olyan cégtől, mint az EA; láttunk már sok jobban összerakott garázsrendert. Sőt valahogy nem mozog finoman, pedig ilyenkor aztán igazán nem a videókártya minőségéről van szó. Itt meg lehet nézni:



A játék maga nagyon egyszerű, sőt leginkább leegyszerűsített. A korábbi Sim Citykhez szokottak egészen biztosan csalódni fognak, mert itt nem lehet mindent a részletekbe menően variálni, pl. még a metróvonalak elhelyezkedését se adhatjuk meg, lehet ugyan metróállomásokat építeni, de minek de arról ne is álmodjunk, hogy részletes szimulációt kapunk.

Az oktató üzemmód mindent elmagyaráz bő fél óra alatt (legyünk jóindulatúak), és innentől kezdve nekiállhatunk egyenként kipakolni az épületeket. Lényegében ez lesz az összes dolgunk, mert az áramellátás pl. kimerül annyiban, hogy erőműveket építünk, nem kell semmilyen távvezeték vagy más, korábbi részekből - akár a legeslegelsőből - megszokott elem, a póver valamilyen rejtélyes úton-módon jut el az épületekhez. Zónázás sincs, persze ha akarjuk, hasonlókat rakhatunk egy helyre és akkor már majdnem olyan, mintha.

Van hatféle mennyiség, amire ügyelnünk kell, ezeket mindet termelik és fogyasztják az épületek, nem ajánlatos kifogynunk egyik értékből sem. Például kreativitást termel a park, de fogyaszt a kunyhó (ahol a kreatív lakik, gondolom én). Sajnos gyakran teljesen esetleges, hogy mi mit termel és fogyaszt, de pozitívum, hogy vannak egészen jópofa építenivalók is, pl. legálfal, játékfejlesztő központ, stb. Az épületek emellett még stílusok szerint is különféle csoportokba tartoznak, a helyre kisvárostól a cyberpunkon át a tőkésbirodalmak világot szaggató fogáig. Specializálódhatunk, konstruálhatunk rendőr(mini)államot vagy akár bűnbarlangot szerencsétlen városunkból... persze csak megadott határokon belül, mert bizonyos stílusok bizonyos épületekben szegényesek - ami engem személy szerint kissé dühít, az a cyberpunk spiritualitás, mint fehér folt a játéktervezők kognitív térképén - meg természetesen lehet, hogy a nyerő kombináció pont egy olyan épületben testesül meg, ami nem a miáltalunk kiszemelt stílusú. Hát ilyen az élet.

Emellett növelni kell a népességet és boldogan tartani, biztosítani kell megfelelő számú munkahelyet és lakhelyet (lehetőleg ugyanannyit, nehogy egymásnak essenek a dühös munkanélküliek), valamint szórakozási lehetőséget. Ezeket mindet épületek termelik, de nem lehet pl. zónázni, hanem csak ledobálni a házakat egyenként, aztán hátradőlni és élvezni, amint kicsi simjeink dolgoznak, végül meg jól elkölteni a pénzt. Adóztatás sincs, a simek direktben nekünk dolgoznak... ez minimum érdekes, de hát végül is játékról van szó, még elnézhető lenne, de.

De ennyi az egész, a játék kezelése maximum egy óra alatt elsajátítható, a kihívás sem különösen magas. Kimondottan az az érzésem, hogy a kicsit idősebb gyerekek lettek belőve célcsoportnak (habár van egy-két "felnőtt poén", főleg abban, hogy mi mit termel és miért), a PEGI korhatára a legalacsonyabb 3+, és tényleg nem is fogunk különösebb durvulással találkozni... persze azért bűnözés van. (Jópofa, hogy nem muszáj a rendőrséggel harcolni ellene, biztathatjuk önbíráskodásra is polgárainkat, vagy persze egyenesen bűnözésre.) A normál nehézségi szint is kimondottan könnyű.

Sajnos ahogy nő a város mérete, úgy durvul a gépigény, és nem igazán egyenes arányosság az összefüggés a kettő között, inkább képzeljünk el egy helyes kis iksznégyzet-függvényt*. Összehasonlításképp: a Civilization IV - ami sokkal, de sokkal több mögöttes változót számol a szimulációhoz, és a grafikája is vonzóbb - a végjátékban sem lassul be a gépemen, igaz, ehhez kisebb hardverfrissítés kellett. Persze, a Sim City Societies sokkal intenzívebb dolgokat renderel - napszak függvényében pontos árnyékok, stb. -, de nem is igazán a rendereléssel van esztétikai problémám, hanem a designnal. Kicsit elment az egész a giccses irányba, minthogyha cukorsüveg-házakat kellene építeni... lásd feljebb az intrót, habár annyira azért szerencsére a játék maga nem brutál. Szóval olyan tizenéves kislányos valahogy az egész. Jobb lett volna kevesebb renderszadizmus (azt most higgyétek el, hogy nem gyenge a gépem) és több átgondolt grafikai tervezés, mert persze szép nézni, ahogy maximális időgyorsításnál mozognak az árnyékok, de egyrészt úgyis leveszi az ember a részletességet a sebesség érdekében, másrészt meg még így sem annyira jó ránézni a játékra, mint pl. a Civre (pedig az sem egy tündércsoda).

A zene eléggé semmilyen, nem is érdemes rá sok szót vesztegetni.

Cél az nem igazán van, de hát ez egy sandbox játéktól nem is igazán elvárt. Lehet különböző érmeket, díjakat gyűjtögetni, de a dolog hamarosan unalmassá válik, annál is inkább, hogy nagyon kevés dologra kell figyelni (feljebb található a kimerítő felsorolás). Az első Sim City, DOS alá, na az is bonyolultabb volt. Helyenként az volt az érzésem, hogy kis túlzással egy flash játékban vagyok.

Aztán rájöttem, hogy lehet ezt élvezni. Úgy kell felfogni, mint egy babaházat. Ide egy szép épület, oda egy jópofa torony (most ezt prezzey ízlésének megfelelően kell elképzelni, valahol a régivágású cyberpunk és a rendőrállam határán). Gondolkodni nem nagyon kell. Relaxációs játéknak végül is oké, de akkor én magam részéről inkább alszom egyet. Gyerekeknek viszont jó lehet, de arra számítsunk, hogy a csimota azzal fog minket percenként molesztálni, hogy "ez az épület micsoda" és hogy "mér azt termel" és hogy "hol van ilyen nálunk a környéken" :D

Még jó, hogy a Sim City 4 Deluxe-ból is van egy kósza példányom (valamilyen előfizetéshez adták, úgyhogy valószínűleg rajtam kívül még sokaknak), ezek után kicsit aggódom, de ki fogom próbálni és majd írok a terv szerint arról is.

___________
* Ádám azt mondta, ne használjak idegen szavakat ;]

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr76327165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.