Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[Portré] Johnny Chung Lee, Wii hacker és reneszánsz ember

2008.01.03. 18:00 - prezzey

Címkék: hack videó tudomány eeg nintendo wii portré zseniális wiimote

Már többször írtunk Johnny Leeről itt a Gémeskúton, és miután rövid időn belül a harmadik videóját raknánk ki, talán érdemes bemutatnunk őt magát is.

A Carnegie Mellon egyetem PhD-hallgatója, ember-számítógép interakcióval foglalkozik, 28 éves, és meglett heteroszexuális férfiak vallanak neki szerelmet a Youtube-on. Nem is ok nélkül; a kínai származású amerikai fiatalember az az embertípus, aki egyszerűen nyilvánvalóan zseniális. Várhatóan jövőre doktorál, már előre megjósolható, hogy a fél cégvilág a lábai előtt fog tipródni. (A Mitsubishinél dolgozott korábban gyakornokként, több szabadalma is született ez idő alatt.)

Mi a titok nyitja?


Johnny Lee ontja magából az egészen egyszerű hardver-ötleteket, amik még senki másnak sem jutottak eszébe. Az elmúlt néhány hétben három Nintendo Wii videóval állította el a lélegzetünket (az első kettőről írtunk itt és itt), de ez nem az első nagy médiafigyelmet keltő húzása: az 2001-ben történt, amikor is feltalálta a 14 dollárnyi összegből elkészíthető videokamera-képstabilizátort. Barkácsoló kedvű olvasók megépíthetik a részletes útmutató alapján.

Lee igazi reneszánsz ember: szervezett már közösségi művészeti performance-ot, ahol  gigantikus csúzliból lövöldözhettek a pittsburghi polgárok festékkel teli léggömböket egy bontásra váró épületre, készített helyes kis webes art-projektet, dolgozott grafikusként, forgatott dokumentumfilmet, és így tovább.

A művészetek és a mérnökség mellett a tudományok területén is sikerrel próbálkozott. Személyes kedvenc ötletem tőle a következő: az EEG-vizsgálatok nagy problémája a mozgásos műtermékek jelentkezése. Nem tudom, vettetek-e már részt ilyen mérésben, mindenesetre lehetőleg rezzenéstelenül kell ülni/feküdni, hogy Davita blogger elvtársnőt idézzem (remélhetőleg megbocsát): "Ne csukd be a szemed, mert akkor nem látod a feladatot, de lehetőleg ne is pislogj... na jó... azért egy kicsit lehet, de csak finoman! És ritkán!" Másik hasonló jellegzetes probléma az egyéb készülékek okozta interferencia, "ne hagyd nyitva az ajtót, mert bejön rajta a Kossuth rádió!" Márpedig az EEG tökéletes lenne arra, hogy a számítógépet (Playstationt, Nintendót ;] ) az agyunkkal vezéreljük - nem kell hozzá felnyitni a koponyát, nem fáj, stb. De ha Faraday-kalitkában kell ülni feszes vigyázzban a gép előtt, az nem fog menni. Sokan próbálják ezeket a nehézségeket megoldani, köztük főhősünk is.

Johnny Lee és társszerzője, Desney Tan a következővel próbálkoztak: sajnos a mozgásos műtermékektől a jelenlegi technikával egyhamar nem fogunk megszabadulni (olcsón pedig biztosan nem), ráadásul ezek jellege erősen együtt jár az elvégzendő feladat típusával. Hoppá - olvassuk csak el még egyszer! Mit is jelent ez, és mi következik ebből? Bizony, magukat a műtermékeket is felhasználhatjuk arra, hogy beazonosítsuk, milyen feladatot végez a személy. (Persze ha kizárólag alapkutatásos jelleggel szeretnénk információt szerezni az agy működéséről, ez nem járható út, de gyakorlati alkalmazásoknál annál inkább.)

Kísérletet is végeztek kipróbálni, tényleg működik-e a dolog: a kísérleti személyeknek játékprogramot kellett játszaniuk egy normál PC-n, egy normál irodában... méghozzá Halo-t, merthogy a kutatást a Microsoft szponzorálta. Közben úgy mozoghattak, ahogy kedvük tartotta. Az EEG-mérést a lehető legolcsóbban beszerezhető hardverrel (és nagyon egyszerű elrendezéssel) végezték - habár szerzőink megjegyzik, hogy otthon építeni sokkal kevesebbe kerülne, de úgy kevésbé érvényesülne a megismételhetőség, ami kutatásnál meglehetősen hátrányos. Az eredmény: néhány ügyes, rövid offline szakasz után akár valós időben (!) futtatható algoritmus használatával 83.3-100% pontossággal sikerült megállapítani, hogy a játékos éppen pihen, felderít vagy harcol-e.

Persze itt nem arról van szó, hogy magát a játékot az EEG jelek alapján irányítja a személy, ezt ők is kiemelik; de ezzel a rendszerrel egyszerűen lehet kontextusfüggő alkalmazásokat készíteni. Ők nem írják, de nyilván a Microsoftnak is az jutott először eszébe, mint nekem: Alone in the Dark (fiatalabbaknak Resident Evil). Egyszerűen kínálja magát a rendszer, hogy túlélő-horror játékokban használják fel: mész, mész a kihalt terepen, és a számítógép által észlelt legmegfelelőbb pillanatban ugrik a nyakadba egy zombi. Félelem, rettegés, szívinfarktus - Hitchcock megnyalná mind a tíz ujját. Érdeklődéssel várjuk a fejleményeket!

Spekuláljunk egy kicsit! Ez a hosszú példa talán arra is rávilágított, mi a "Johnny Lee-módszer" lényege - másszunk le az elefántcsonttoronyból, és oldjunk meg viszonylag olcsó eszközökkel, valószerű környezetben bonyolult feladatokat! Kora alapján Lee is a Commodore-korszak gyermeke, valószínűleg egészen fiatalon beleivódott a home computing szelleme - minden otthonba számítógépet, és számítógéppel megoldani mindent. Ma már kicsit mulatságosan hangzik, hogy akkoriban ezt (az azóta bőven elért) célt mennyire nevetséges számítási/tárolási/stb. kapacitással képzelték elérni - és elérték. Nyilván nem mindent, de meglehetősen sokat, egészen lehetetlennek hangzó dolgokat is. Itt egy extrém példa a Bigyóblogról, a házilag összerakott scanner C-64-hez.

Azok a gyerekek azóta felnőttek, és a korai tapasztalatok nem múltak el - ők a ma linuxosai, buherátorai, garázsból a csúcsra került fejlesztői. Vannak még páran - például Tarn és Zach Adams, akik egy karakteres terminálon (!) futó játékkal érték el azt 2007-ben (!!!), hogy olyan offline magazinok áradozták körbe őket, mint a PC Gamer UK és a Microsoft hivatalos játékújsága, a Games for Windows. (Valamint olyan online magazinok, mint a Gémeskút ;) )

De őróluk majd egy más alkalommal, most zárjunk Johnny Lee legfrissebb Nintendo videójával: mozgásészleléses 3D megjelenítés a Wii irányító segítségével.

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr16273824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.