Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

A nagy karácsonyi tudományos bedőlés

2007.12.27. 03:00 - prezzey

Címkék: hírek hoax bbc slashdot tudomány nintendo mmorpg átverés tetris hellókarácsony

A tekintélyes brit orvosi szaklap, a British Medical Journal minden évben karácsonyra álcikkekkel örvendezteti meg olvasótáborát. Idén többek között a Wii volt soron, a 'tanulmány' összehasonlította az új Nintendo konzol és az Xbox360 fogyasztó erejét. Azon természetesen már meg sem lepődünk, hogy a BBC valódi hírként tálalta a cikket, de történtek más váratlan dolgok is, a legutóbbi pont most néhány órája... A továbbiakban kiderül, hogy a Slashdoton nem olvasnak Language Logot, valamint néhány valódi tudományos vizsgálatról is szó esik. Holnaptól pedig újból a megszokott menetrend szerint jelentkezik a Gémeskút, hogy a két ünnep között se maradjatok játékprogram nélkül! (Azért szilveszterre meglepetéssel készülünk.)

Meglehetősen érdekes, hogy a BMJ weblapján még a Wii fogyasztó hatásáról van szó:

"Az új generációs, aktivitást igénylő számítógépes játékokkal való játék szignifikánsan több energiát vesz igénybe, mint az ülve játszhatóaké, de kevesebbet annál, mintha magát az eredeti sportot végeznénk."

A BBC már a következőképp ír:

"A Wii-játékosok csak 2%-kal több energiát használnak fel."


Ha valaki megnézi az eredeti cikket, kiderül, hogy a neves brit televízió hírszerkesztője még százalékot sem tud számolni. (Persze, mondhatjuk, hogy nem az a dolga... tényleg nem?) Itt véget is érne a történet, legalább egy hetes, nem bloghírnek való; csakhogy történt közben még valami.

Ha valaki szeretne megnyugodni, hogy nem csak Magyarországon nem divat a szövegértés, az látogasson el most a Slashdot techportálra, ahol bizony a BBC cikke az imént került ki a főoldalra. Hogy ez látogatottságban mit jelent, arról csak annyit, hogy angol nyelvterületen igévé vált a "to slashdot", ami annyit tesz, forgalmas helyen meghirdetve annyi látogatottságot generálni egy weblapnak, hogy a szervere bemondja az unalmast. Ráadásul nem a BBC-től, hanem egy játékos oldaltól (a neves papíralapú Edge magazin online változatáról!) vették át a hírt...

Várható, hogy ez a beugratás hosszú életű lesz, ti mindenesetre ne dőljetek be; lehet, hogy a Wii fogyaszt, de az is lehet, hogy nem. Egyelőre nem tudjuk, de hátha valaki csinál majd egy valódi kutatást... mert természetesen olyanok is léteznek. Csak néhány apróság, egészen röviden (ha érdeklődés mutatkozik a téma iránt, indíthatunk sorozatot!):

Akik sokat játszanak Tetrissel, elalvás előtt a hipnagóg fázisban Tetris-animációkat láthatnak. (Én anno - ne röhögjetek - a Tony Hawk 2-vel jártam így.) A hatás kiterjedt kétoldali mediális temporális sérülésben is fennáll - ez az agyterület a deklaratív emlékezettel kapcsolatos, tehát kimondható, hogy a hipnagóg hallucinációkhoz nem szükséges deklaratív memória. A Science-ben jelent meg, ez kb. a világ első számú tudományos folyóirata a Nature mellett, amiben szintén volt már ilyen témájú vizsgálat, arról, hogy a videojátékozás módosítja a szelektív figyelmi feldolgozást. Mielőtt bárki kétségbeesne: javítja a teljesítményt.

Egész könyvek is léteznek már a témában: például a Springer kiadó virtuális társas környezetekkel foglalkozó kötetéből olyan dolgokat tudhatunk meg, mint hogy a férfiak átlagosan inkább az objektív célok eléréséért, a nők inkább a társas kapcsolatok miatt játszanak MMORPG-kkel.

De nem kell messzire menni, az ELTE pszichológia szakon is született a videojátékokról szakdolgozat, egy laborban dolgoztam a készítőjével... de erről majd talán később ;)

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr11275994

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.12.27. 18:09:43

Kicsit messziről kezdeném a kommentet, bár legszívesesebben ugye emailben küldtem volna el (úgy nektek jobban használható).

Sokan gondolják azt, jétékokról írni annyi, mint lülni, játszani, és utána megírni a véleményünket. Csakhogy akad egy gond: Az olvasó többet vár, "objektív" tesztet, ami alapján megbecsülheti NEKI mennyire fog tetszeni a játék. Csak könnyen lehet, hogy a szerző azt szereti, ha haverokkal egymás ellen játszanak, az olvasó együtt megoldandó célokért rajong, a szerzőnek erőgépe van, és fontos azon milyen szép, az olvasó pedig egy közepes gépen elérhető grafikára kíváncsi.

Ezzel vége lenne a szívásnak? Áhh, dehogy. Az újságíró azt látja, hogy bánnak a sajtóval, milyen a tesztpéldány pár hétig. A játékost, mondjuk egy MMORPG esetén, az érdekli, milyen lsz a szolgáltatás egyszerű játékosként fél év múlva. Az újságíró meg jósoljon.

Az objektív és a tisztességes kritika azt is jelenti: A játékot saját magát kell elbírálni. Mondjuk milyen játék a Need for Speed Pro Street. Vagy milyen lesz a Starcraft II, a WoW új kiegészítője. Nem lehet azt mondani, hogy az NFS: Pro Street egy hagyományosan erős, jó sorozat tagja, rengeteg újdonsággal.... Össze kell mérni a játékot a többi új autós játékkal. De ugyanakkor nem árt elmondondani, aki a megszokott városi száguldozást, könnyű irányítást, az ezzel elért hangulatot keresi: Keresse máshol, mert csalódás lesz.

Jön a Starcraft, jön az új WoW kiegészítő: A tesztelő játszik vele. De tudja, az ismerősei sokat szenvednek a Blizzarddal, Mi a helyes értékelés? Hogy módosítja ezt az, hogy a Blizzard szerint sem változik a support minősége?

Tudjuk, hogy a Blizzard tud úgy feladatot feladat után pakolni, hogy mindig legyen "csak még egy" cél, ami miatt maradsz, és amíg játszol függő leszel. De azt is tudjuk, tud szerepjáték nélküli szerepjátékot alkotni, hogy a Burning Crusade gyűjtői változata a felár ellenében pocsék minőséget kínált, hogy a support sok esetben csapnivaló (lehet jópár történet), ergo jó esélye van a felhasználónak abban, hogy a szórakozás, vidám percek reéményében vásárolt játék inkább bosszúságot, idegeskedést, kellemetlen perceket szerezzen. És mutatnak jelek arra is, hogy ez az új játékkal is így lesz.

Magas pontszám? Mert az elején odaszegezett a képernyő elé? Közepes, mert érted a módszert és sok dolog mégsem akkora újdonság, a módszer meg aljas? Vagy alacsony, mert a cég nemcsak, hogy ilyenfajta függőségre játszik, de sok esetben alacsonyak aa minőségi követelmények és kibabrál a játékossal?

Vagy nincs pontszám, és elmondod, hogy miért nem tudsz fair pontszámot adni, és mosolyogsz, hogy a figyelmeztetések ilyenkor mennyivel több játékost tartanak távol a játéktól? Majdcsak tanulnak az elmaradt profitból alapon...

Mit vár a kiadó, a hirdető, a partnerek, mit vár az olvasó, az adott játék rajongója? Hogy ne bántsd meg az utóbbi csoportot?

Ugye, hogy nem is egyszerű.

Sokkal egyszerűbb azt mondani, hogy "X" magazinban megjelent, hogy ez szar, mint azt, hogy ez pontosan ezért és ezért szar. Az eredmény: Copy+Paste, átlagpontszámok figyelése, és a beígért egyenjogúság, fair elbírálás elmaradása. Mert ugye, ha egy játéknál ilyen kérdések merülnek fel: Ha a Blizzard adja ki, írni kell róla, ha egy kis kiadó: Nem volt elég hely, vagy idő... És pénz beszél, ciki nagyon rosszat írni a játékról, mert mit szól a forgalmazó, aki hirdeőként a fő bevételi forrás. Marad a copy + paste, a forrásmegjeölés mert az biztonságos. A sokszor átvett hír pedig torzul, mint az itteni poénnak szánt tartalomból kreált hír is. Szóval, hiába a biztonság: ezért meg kiröhögnek, így ez se jobb. Megértem az Edget, a BBCt... Ha ígyis-úgyis szar, az ilyen copy + paste olcsóbb. Marad ez a színvonal, vagy a blogok, ahol kevesebb az objektivitás, a kényszerű korrektség, de őszinte vélemény talán akad.

Őszintén szólva, amit a Blizzard elbaszott, az után nem szívesen írnék Starcraft II ismertetőt. Inkább átvenném, akkor is, ha esetleg utólag szarnak bizonyul. (Érdekes kérdés: Ki, hogy kezdene egy Starcraft II ismertetőt)

prezzey · http://www.prezzey.net 2007.12.27. 19:02:40

TheElf:
Sajnos ezzel egyetértek, sőt, kb. egy órája (tehát jóval az után, hogy kiraktuk ezt a cikket) az álhír az index főoldalára is kikerült, most írtam nekik, hogy talán pontosítani kéne... :(

Igazából valamennyire ezért jött létre a blog, amit te is írsz - nemrégiben nagyon felhúztam magamat egy inkább nem nevesítendő papíralapú konzolos újságon, és az Ádám mondta, hogy tulajdonképpen mi is írhatnánk, erre vannak a blogok kitalálva. Ám legyen. Minket tuti nem pénzel a Blizzard.... habár nyilván van olyan dolog is, hogy astroturfing, "az ellen nem véd". Mondjuk gyakorlatilag mindenki olyan nicken fut közülünk, hogy fél perc alatt kideríthető a polgári nevünk, ez talán valamennyire biztosíték lehet, hogy nem a Nintendónak dolgozunk főállásban. Meg miután eléggé sokfélék vagyunk, talán az objektivitás sem szenved annyira csorbát... legalábbis dolgozunk rajta, nyilván nem ez a blog fogja megváltani a világot meg a játékipart, de van még egy pár rajtunk kívül is ;)

Akit én személy szerint nagyon szeretek olvasni angolul, az Chris Kohler, ő abszolút korrektül és precízen tud mindenkit elküldeni oda, ahova való.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.12.28. 16:23:01

Prezzey: Én még 90es évek közepén írtam utóljára játékleírást, akkor más témában is írtam cikkeket gamer magazinokba (nem a reklám helye ugye?), azóta is akad ismerős aki ilyesmiből él, és pont ezért látom, hogy sokszor nehéz korrekt leírást írni.

prezzey · http://www.prezzey.net 2007.12.29. 22:55:20

(off: te az enerlás TheElf vagy?)

Persze, az egyértelmű, hogy nem egyszerű, pl. azt hiszem, bajban lennék, ha nekem kéne objektívan írnom egy FPS-ről :O Meg természetesen beszólni mindig könnyebb, mint csinálni, ez bármire igaz :p

miou 2007.12.30. 15:26:42

TheElf: eszméletlen nehéz kérdésbe tenyereltél bele, amit leírsz, az nem csak a játékokkal kapcs. kritikákra igaz. pl. uez jellemzi a filmkritika írást is, de én hiszem, hogy ez nagyon erősen beállítódás kérdése, mert a kétféle tendencia ugyanaz: vagy legyen objektív, szakértő, tudományos igényű, nagyralátó jóslatokban és értékítéletekben bővelkedő az írás, vagy tökéletesen szubjektív, az érzést, az atmoszférát átadni próbáló. aha, tyúk meg tojás klasszikus alapesete, vagyis akkor ki volt előbb és melyik az előbbrevaló.

játékok esetében én nem tudok az előbbivel mit kezdeni, sokkal jobban meg lehet fogni egy _jól megírt_ szubjektív kritikával. a filmre ez már nem igaz az esetemben, mert azzal mondjuk így, professzionálisan foglalkozom, mást is látok meg benne, mint a műkedvelő mozibajáró - mi a tanulság? azt hiszem, fontos tisztázni a célközönséget.
ide mi van írva? "Konzolos és PC-s játékkritikák _mindenkinek_." (kiemelés tőlem - m.) ebbe ugyanúgy beletartozik a gyermeke lelki épségéért aktívan aggódó anyuka, aki szerint a konzol meg a pc öl, butít és nyomorba dönt, és neki aztán lehetsz objektív, amennyire akarsz, nem fogod megnyugtatni (szakzsargon, referenciák, szőrszálhasogató pontozás használata).