Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[Wii] Super Mario Galaxy - második blikk

2007.12.06. 21:39 - DobayAdam

Címkék: wii mario zseniális platform hellókarácsony

    Első kritikám óta most jutottam el oda, hogy Via segítségével elértem a Super Mario Galaxy első befejezéséhez (azaz megszereztem a játék utolsó pályájának eléréséhez kellő minimális 60 csillagot az összesen 120-ból), ezért gondoltam, pár szó erejéig kicsit visszatérek a Galaxy ismertetéséhez. A véleményem mindenesetre nem változott a két heti játék alatt, sőt, az eltelt idő megerősített abban, hogy tényleg minden idők egyik legjobb platformjátékáról van szó, amit mindenkinek ajánlok, a karácsonyi Wii-s játékfelhozatalban talán ennek a játéknak van a legjobb ár-érték aránya. A következőkben bővebben lesz szó a pályákról, a játékmenetről, a nehézségről, az extrákról és a kétjátékos üzemmódról. Katt!
    A játék hatvan pálya után sem válik ismétlődővé, a készítők nem spóroltak a pályaterveken. Amikor négyszer-ötször is visszatérhetünk egy adott pályára, biztosak lehetünk benne, hogy az ugyanannyi féle csavarást is jelent a pálya működésében, vagy az adott pálya egy teljesen más részén kell navigálnunk. Ez nagy váltást jelent a Super Mario 64-hez vagy a Super Mario Sunshine-hoz képest, ahol gyakran kellett úgy visszamennünk régebbi pályákra, hogy nagyjából ugyanazokat a pályarészeket kellett újra meg újra bejárnunk, kis variációval. A Galaxyban az azonos galaxisba való visszatérés már leginkább a pálya jellegének hasonlóságát jelenti. Emellett pedig nem is erőltették, hogy minden pályára három-négy variációt készítsenek. Sok az egy-egy alapötletre épülő galaxis is, például egyik kedvenc szupernehéz pályám, ahol a padlókon, falakon folyamatosan szabályos lyukak haladnak át, és ilyenkor ott meg is szűnik az anyagok szilárdsága. Az ilyen egyedi pályákból számos van, ezért is biztosított, hogy az ember nem unja el a játékot.
    A rengeteg pálya rengeteg választási lehetőséget is kínál. Igazi non-lineáris játék ez, ahol néhány, a továbbhaladáshoz kötelező pályán kívül szabadon válogathatunk a küldetések között, főleg ahogy egyre messzebb jutunk a galaxisokban. Az utolsó pálya - ami veterán platformjátékosként nekem nem volt megterhelő, de a célközönség középhaladó játékosok számára kihívásnak ígérkezik - már hatvan csillag megszerzésétől elérhető, ezekhez az igazán nehéz pályákból elég csak néhánnyal megbirkózni. (Azt persze nem mondhatom, hogy a kezdőbb játékosokat ezek nem fogják alaposan megizzasztani.)
    Bár egyes korai képeken és videókon még azt lehetett látni, hogy Mariónak ebben a játékban is 7-8 életpontja van egy pályára, mint a 64-ben vagy a Sunshine-ban, a végleges játékba már csak 3 került. Ez a húzás elsőre furcsának tűnik de összességében izgalmasabbá és egyszerűbbé teszi a játékot, mert egyrészt most már egységesen 1 életerőt szed el tőlünk minden ellenfél illetve negatív hatású tereptárgy, másrészt a még mindig viszonylag gyakran előforduló pénzérméket gyűjtve vissza tudjuk tölteni az életerőnket - ezzel egyben stratégiai kérdéssé is válik, hogy mikor szedünk össze egy-egy pénzdarabot.
     Ha pedig mégis túl nehéznek bizonyulna egy-egy pálya, a Galaxy rendelkezik egy egyedülálló kooperatív kétjátékos móddal. Ez azt jelenti, hogy az első játékos irányítja Mariot illetve a Wiimote-mutatójával az egérkurzornak megfelelő kiscsillag-ikont (amivel lehet lövöldözni az ellenfeleket és gyűjteni az extra életekhez elengedhetetlen csillagdarabkákat), míg a második játékos saját Wiimote-jával kap egy másik kiscsillag-ikont, amivel szintén lehet csillagdarabokat gyűjteni, lövöldözni, de extraként az A gomb lenyomásával le tud fogni bizonyos ellenfeleket, például a nagy guruló sziklákat vagy a Mariot üldöző töltényeket. Bár a főellenségek ellen ez nem véd és a nehezebb manőverek végrehajtását sem lehet vele pótolni, viszont sokat segít, ha nem kell külön figyelni a csillagdarabkák gyűjtésére, és szorult helyzetben szintén életmentő lehet egy-egy közeledő hőkövető töltény megállítása.
    Minden Mario játékhoz hozzátartoznak a különféle átváltozások. A korábbi 3 dimenziós Mariokban ezt nem vitték nagyon túlzásba, itt azonban újra a kreativitáson volt a hangsúly. Amellett, hogy visszatérnek olyan rég nem látott képességek, mint a tűzgolyódobálás, a sérthetetlenséget adó csillag, illetve a repülés is a játék második felében, vannak mókás új kiegészítők is. A darázscsíkos gombától például darázzsá változik Mario és bizonyos ideig lehet vele zümmögve röpködni, de a kedvencem a szellemgomba, amivel a  régi  Mario-játékokból jól ismert szellemmé lehet átváltozni és megszerezni a képességeiket, a lebegést és a láthatatlanná válást. De az, ahogy ilyenkor Mario kinéz, az az igazán vicces. (Még a nyelve is lafog jobbra-balra.) Egy harmadik kellék a rugó-gomba, ettől Mario konkrétan rugóvá változik. Ez a legnehezebb átváltozásfajta, mert csak kicsit ugrálni meg nagyot ugrani tudunk vele, szerencsére nem gyakran kell használni.
    Két hét után azért már előjönnek a problémák is a játékokkal, szerencsére a Galaxyban ezekből sincs sok. Az úszás irányítása kicsit problémás, és a rugó-Mario ugrásával is gondok vannak, nem mindig érzékeli, amikor nagyot akarunk ugrani. És ezzel végére is értem a hibalistáknak, mert minden más szempontból teljesen jól működik a játék.
    Még egy utolsó megjegyzés a zenére. A nagyzenekari felvételek szerencsére végig maradnak, ami újabb szintjét adja a profizmusnak. Nem számoltam össze, összesen hányfajta zene található a játékban, de épp elég ahhoz, hogy egyszer se tűnjön ismétlődőnek. Jól illeszkednek a zenék a pályákhoz, és remek hangulatot biztosítanak.
    Hát második kedvcsinálónak ennyit gondoltam a játékról. A TV-kártyám még mindig nem megy, úgyhogy saját képek helyett kénytelen voltam a netről válogatni, de talán ezek is jól illusztrálják. Ha egyetlen játékot kellene választanom a magyarországi karácsonyi Wii-felhozatalból, akkor egyértelműen ez lenne az.

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr62254636

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PSZ · http://pszt.blog.hu 2007.12.06. 22:13:57

azt hiszem gondolkozom azon, hogy egy wii-t:)

segabor 2007.12.09. 10:13:36

Már megvan két hete a játék, de még nem álltam neki. A prioritást ugyanis a Metroid Prime 3: Corruption élvezte! Na ez a játék mindenképpen az, amiért Wii-t érdemes venni.

Közben belekezdtem a Zeldába, utána jön a Mario Galaxy. Amúgy már annyi játékom van Wii-re, hónapokig lesz mivel játszanom.

alma 2008.01.07. 00:53:55

Egy picit megkésve, mivel távol tartottam magam mindenféle cikktől, ami elrontaná az újdonság varázsát...
Igazi mestermunka! Igényes, gyönyörű és kaprázatos.

Nálunk a rugós Márióval nem volt probléma, annál inkább az úszással. Most valami cápát (talán Bronto(?) a Nemo-ból...) próbálunk utolérni, aki komótosan úszkál a tó mélyén és számozott karikákat hullajt maga után... kevés sikerrel... :)

Néha a kamera kezelés is lehetne jobb, bár sok helyen segítenek a remote irányító nyila, de néha ezek nem működnek. (megjegyzem, nem értem miért?)
Persze ez csak szőrszál hasogatás, mivel tényleg 10/10-es program. Kötelező mindenkinek!

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.01.08. 11:14:20

Alma: a kameramozgatásban épp az a kritika érte a Mario 64-et és a Sunshine-t, hogy nem jó hogy a játékosra van bízva a kamerakezelés, mert mindig hülyén látszik minden. Ezt itt úgy akarták megoldani, hogy csak néha lehet irányítani a kamerát (általában a nagy nyitott területeken), a többin fix. Nem tökéletes, de jobb.
A cápával viszonylag egyszerűen elbántam, ha ugyanarra a pályára gondolunk (amikor egy nagy körben megy a víz és a pingvinek a cápa miatt nem tudnak úszni menni). Az úszásnál az a lényeg, hogy a lehető legkevesebbet mozgasd Mariot a joystickkel. Állítsd be egy irányba, és hagyd ott amíg nem kell korrigálni. Leginkább a nagy fordulásokkal van nekem gondom, de a kicsik viszonylag jól manőverezhetek.

alma 2008.01.08. 22:49:07

Nem, itt nincsenek pingvinek. :)
Ez már eléggé a vége fele van.