Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[PC] Age of Mythology - The Titans Expansion

2007.11.27. 22:23 - miou

Címkék: kiegészítő stratégia hellókarácsony nagyon jó 5000ft

"És klasszikusban kezdtem és aztán jól exploráltam a teljes térképet, és bazz, volt három fortified town centerük, és már advancoltak a mítikusba, de akkor belehúztam, megépítettem a dwarven forge-ot és mindent felfejlesztettem maxra, onnan advancoltam Baldr-ral a heroikusba és elkezdtem Thryme Frost Gianteket meg Fire Gianteket építeni, meg persze Jarlokat a Fort Hillben, aztán már nagyon ízi volt lerohanni őket." He?!

Egészen különleges módon sikerült megismerkednem az Age of Mythologyval: miután törölték a Frankfurtból Drezdába tartó vonatot, és sok kalandos átszállás után mégis eljutottam Berlinbe, az éjszakai S-Bahnon hazafelé tartva fáradtan bámultam a kocsiban utazó német hipster fiatalokat. Egyikük elnyúlt egy duplaülésen és előkapta a táskájából a kis MacBook Prot és játszani kezdett valamivel, amiből csak annyit láttam, hogy kis figurák mászkálnak ide-oda, a képernyő bal oldalán elképesztő mennyiségű szöveg sorjázik, és egy gombnyomásra szivárvány és felhők ereszkednek a zöld mezők fölé és elkezd ömleni az eső. Ekkorra én már kellőképpen fellelkesültem, és szerencsémre a kilépésnél feltűnt a játék neve is, ilyenformán hamar rákaptam a bevezetőben olvasható stílusra.

A játék természetesen az Age of... nevű fejőstehén egyik sarja, már nem is új és modern, de a többi darabnál kevésbé fárasztó a történelemfelfogása és erőteljesebb a mesés-mítikus elem, ezért alapvetően atmoszférikusabb, mint akár a legismertebb testvér, az Age of Empires. Vagy fogalmazzunk így, alacsonyabb a "meh"-faktor, ami nagymértékben hozzájárul, hogy az AOM meglehetősen közel kerül a műfajban még mindig etalonnak tekintett Dűne II-höz.

Arkantosszal, az atlantisi hőssel kelünk útra Kemszyt, Kamosz és Gargarenszisz nyomában, akik egymással szövetkezve tulajdonították el a városisten Poszeidón arany trigonját, ezzel átkot hozva Atlantiszra. Poszeidón ráadásul jelet is küld, miszerint szívesebben látná Arkantoszt a trójai háborúban. És itt kezdődik ez a 32 pályán átívelő epikus utazás, melynek során megnyerjük Odüsszeusszal a trójai háborút, szövetkezünk a kentaurokkal, majd egy núbiai nővel, akivel összeszedjük Ozirisz isten holttestének darabkáit, majd megpróbáljuk megbékíteni a normann törzseket és végül hazatérünk. De vajon sikerül-e végül megakadályozni Gargarensziszt, a küklopszot ördögi terve véghezvitelében?

Van rá esély, ha alaposan kiismerjük a játék világait és színtereit. A fennebb leírt alapküldetésben három kultúrával találkozunk: hellén, egyiptomi és normann, s ezeket használjuk a földrajzi helyzettől és hőseinktől függően. A cél is változó, de többnyire
szükséges, hogy falusi gyűjtögetőinkkel egy településből falut építsünk, és innen kiindulva
hozzunk létre virágzó gazdaságot fa, fémek és élelem feldolgozásával és az isteni jóakarat
megszerzésével. Ez teszi lehetővé az ütőképes és magasan fejlett hadsereg létrehozását. A kultúrák között izgalmas, apró különbségek vannak - Egyiptomban például minden falunak van fáraója, aki felerősítheti bizonyos épületek termelékenységét.

Talán már ebből is kitűnik, meglehetősen komplex játék az AOM, egyszerre kell jó sok mindenre odafigyelni: a falusiak foglalkoztatására, a fejlesztések nyomonkövetésére, a térkép felderítésére és az ellen legyőzésére. A pályák nemritkán csak több, egymásra épülő részcél teljesítésével játszhatók végig, ezért ritkán válik rutinszerűvé vagy lapossá a játékmenet. Ugyanakkor a századik teve vontatta Ozirisz-szarkofág begyűjtése, az ötödik normann egyesítési kísérlet lehelletnyit idegesítővé válhat, de mindezért bőven kárpótolnak az aprólékosan kitalált és megtervezett kulturális vonatkozások, az ősi nyelvek pontosnak tűnő használata (ezek a hellének tényleg ógörögül beszélnek!) és a nagyon bájos grafika (a kecskék és a disznók tényleg híznak, valamint figyeljük meg a vadászható állatok sokféleségét: akad itt zsiráftól a farkasig minden!). Ugyanilyen élvezetes a három kultúra panteonja: nagyon akkurátus, mégsem porlepte vallástudomány ez, hanem élő és mulatságos kevercs, amely kellően megnehezíti a döntést az egyes korszakhatárokon. Apollónnal vagy Hérával lépjek a heroikus korba?

Szerencsére a 32 pálya jó sokáig kitart, de azoknak, akik időközben alaposan megkedvelték a játékot, jó hír, hogy akad egy nagyszerű Titán-kiegészítő, amelynek meséje 10 évvel az Arkantosz-történet után kezdődik, és a Poszeidóntól elforduló, az archaikus titánokhoz pártoló atlantisziakkal kalandozhatunk tovább.

Minden összevetve azt hiszem, méltán kapja a nagyon jó minősítést a stratégiai gámák között az Age of Mythology - és nem csak tőlem. Egy nagy Vault of Plenty-t mindenkinek karácsonyra!

A bejegyzés trackback címe:

https://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr49244873

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leeroy of SMV Design 2007.12.10. 22:18:22

Ez a game tényleg nagyon ottvan. Anno jól szórakoztam vele, de lehet, most kedvet csináltál, hogy újra elővegyem... Főleg, hogy az RTS műfaj is erőteljes hanyatlásnak indult manapság - csak hogy elrettentő példát hozzak, Empire Earth III...

sz.g. 2007.12.10. 23:37:25

üdv, nagyon jó a cikked, nekem is kedvet csinált, hogy újrarakjam a játékot, már elő is kerestem :). anno elakadtam az egyiptomiakkal, és amilyen lusta vagyok, nem vittem végig, de majd most :). egyébként ebben a témában (RTS) a jó öreg Command and Conquer a kedvencem, a Warcraft három része, meg a Starcraft is nagyon ott volt :). a Dűnét inkább olvasni szeretem, meg nem is ismerem a játékot. le lehet tölteni ingyenesen, vagy még jogdíjas?

Leeroy of SMV Design 2007.12.11. 05:17:33

Pedig a Dune 2 volt a legeslegelső RTS, mérföldkő, kihagyhatatlan... Nem is a grafika miatt, hiszen az már mára túlhaladott lett, ám a játékélmény, az a maradandó. Megfontolt stratégiával sikerült anno mindhárom házat sikerre vezetnem, bár az utolsó pálya elég véres. :) Nagyon úgy tűnik egyébként, hogy letölthető a játék, persze DOSBox vagy ilyesmi szükségeltetik valószínűleg, csekk: www.abandonia.com/en/games/36

miou 2007.12.11. 19:31:52

sajnos, ami a dune 2-t illeti, nem sikerült futtatni sehogyan sem, dosboxon keresztül sem, ráadásul úgy is hiányoznának alapfunkciók (több egység kijelölése?! :p). van/volt egy újraírós projekt, de amikor az éppen aktuális sikerterméket megpróbáltuk telepíteni, agyonvágta a szgépet, úgyh azóta csak csendben nosztalgiázgatok.

az aom-hez még annyit, h sztem abszolút rewarding játszani, azóta végigvittem a titános sztorit is, ha lehet, az még jópofább volt. úh "vuloumeh!" :)

Leeroy of SMV Design 2007.12.12. 21:22:49

Tehát DOSBox kilőve. Ez csak javaslat volt, hiszen én még Amigán toltam a D2-t. :)

prezzey · http://www.prezzey.net 2007.12.12. 21:57:25

tmarxell közben azt mondta nekem, hogy neki ment dosbox alatt, próbáljátok meg a legújabb verziót.

Habár nem biztos, hogy ma már érdemes, mert az MI néhol már akkor is vicces volt: egyszer megcsináltam azt, hogy bementem hátulról egy szem gyalogossal a bázisába, és mindent szétlőttem, elől meg ott várakozott a hatalmas védelme közben...

De persze örök klasszikus *_* (és a Dűne 1 is, habár ha lehet két különböző játékról beszélni, akkor ezek azok.)

Leeroy of SMV Design 2007.12.13. 05:40:38

Ez is volt a fő stratégia, hogy hátulról kellett támadni. Persze miután megtudtad, hogy meddig terjed az ellen, és hol van a bázisának hátulja. :) Ez utóbbi megtapasztalásáig azért voltak veszteségek...

Dune 1-et nem sikerült végignyomnom, bár nehézsége ellenére kijelenthető legalább, hogy korának egyik legszebb játéka volt.

erik 2008.01.19. 19:56:29

nagyon kerlek titteket hogy jatszatok vele es szavazzatok ra.

arkantos 2008.01.19. 20:04:49

tok jo volt amikor atvaltozott arkantos fel istenné hogy leverdte pseidon szobrat.tok jo volt majdnem szazan egtamadtak es ne birtak legyozni.es en akarom az Age of Mytology the Titans reszet.