Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[PC] American McGee's Grimm

2008.12.10. 22:40 - tmarxell

Címkék: pc olcsó platform epizódos

Gémeskút osztályzat:
Kiadás éve: 2008
Műfaj: platform
Korosztály: nincs besorolva, de kicsiknek nem ajánlanám
Nyelvigény: középfok
Nehézség / Nehézségi ív: kezdő
Beletanulási idő: rövid
Kifáradási idő: max. egy óra
Ár: 4 USD epizódonként
 
 
 
 
Ami tetszett:
* egyedi ötlet
* jól megírt szövegek, jó hangszínész...ek
* átgondolt design

Ami nem tetszett:
* azért lehetett volna jobb grafika, pláne ilyen hardverkövetelményekkel
* nagyon egysíkú játékmenet
* és még annál is egysíkúbb zene (szerencsére nagyon a háttérben van)
* újrajátszhatóság és kihívás szinte teljes hiánya

"Kedves gyerekek! Ma elmesélek nektek egy mesét, de csak akkor, ha NEM IJEDTEK MEG!!!" Jó, nem nyúlok többet az Önképző szakkörtől, csak valahogy pont a Rémálomföld jutott eszembe, amikor arra a játékra gondoltam, amiről most írni fogok: az American McGee's Grimm címűről. Mostanában kicsit már lecsengett az epizódikus, letölthető játékok divatja, de ez a program még mindig folytatódik, kb. kéthetente jön ki egy új rész. De miről is szólnak ezek? Vannak mesék, amiket mindenki ismer, de legtöbben a cukormázas változatban: ezeknek a leggyakrabb közös vonása, hogy a jó elnyeri a végén a méltó jutalmát, a gonosz meg elnyeri a végén... vagy a jutalmát, vagy egyszerűen semmit, de bűnhődni nemigen bűnhődik. Itt lép elő Grimm, a sötét - és büdös - kis manó, aki szerint ez így egyszerűen nem mehet: az a minimum, hogy a rosszak bűnhődjenek meg, lehetőleg kegyetlenül. Mert hát a valóság már csak ilyen, és ő elénk tárja a mesék komorabb változatát. Azaz pontosabban ez a mi feladatunk lesz: Grimm irányításával a történet mesélése közben elsötétíteni az egész mesét. Jó ötletnek tűnik, lássuk, milyen játék sült ki ebből!

Nagyon rövid eligazítás után kiderül, hogy a feladatunkat egy ugrálós játékon keresztül kell véghezvinnünk: Grimmel rohangálunk a különböző helyszíneken, és körülöttünk minden elsötétül, átváltozik, attól függően, hogy mennyire vagyunk romlottak. Természetesen minél több mindent "fertőzünk" meg, annál inkább leszünk azok, így egyre nagyobb körben terjesztjük a sötétséget, és egyre nagyobb tárgyakat tudunk átváltoztatni, valamint egy idő után az állatokat, majd az embereket is. Ez utóbbiak ugyanis ellenünk dolgoznak: amerre járnak, nekiállnak megtisztítani a környezetüket, ami persze minket fog gyengíteni. Éppen ezért igyekeznünk kell minél gyorsabban bemocskolni őket is, hiszen ilyenkor már csak csüggedten fognak járni-kelni - vagy gonoszan, ha pl. katonákról van szó. Addig azonban, amíg nem vagyunk elég romlottak ahhoz, hogy be tudjuk feketíteni őket, annyit tudunk tenni, hogy elkábítjuk őket pár pillanatra, mégpedig úgy, hogy nyomunk egy seggest a talajra: Grimm felugrik, majd jó hangos robajjal a fenekére csapja magát. Ezzel nem csak megszédítjük a körülöttünk levőket, hanem a mocskot is jóval szélesebb körben terjesztjük, mintha csak rohangálnánk: sokszor egy-egy pályán egy részfeladat abból áll, hogy egy adott romlottsági szintet elérve nyomjunk egy seggest egy adott helyen. Sőt, szinte mindig kizárólag ezek a feladatok. Az egyetlen másik mozdulat, amit végre tudunk hajtani, az az ugrás. Így talán már látszik, hogy miért mondom azt, hogy bizony a programnak az a része, amikor ténylegesen játszunk, meglehetősen monoton.


 
Szerencsére viszont rövid. Egy-egy epizód úgy fél-háromnegyed órás szórakoztatást nyújt, beleértve az átvezető jeleneteket. Persze csak azoknak, akik szeretnek szövegelést hallgatni, hiszen a játék legélvezetesebb része az, amikor Grimm mesél: a program elején elmeséli a mesék "eredeti", cukormázas változatát, távolságtartó undorral, és közben persze a háttérben a bábszínház mutatja a jeleneteket. A végén elmondja, hogy szerinte miért bugyuta ez a mese, és hogyan lehetne "feljavítani": itt jövünk aztán mi a képbe. Epizódonként hat fejezeten keresztül kell szép sorjában átváltoztatnunk a történetet, és ha sikerült teljesen, akkor Grimm előadja a fekete bábszínházban a történet komorabb változatát.

Ki hiszi azt például el, hogy Hamupipőke, akit a mostohanővérei folyton terrorizáltak, nem áll bosszút rajtuk, miután a herceg elveszi őt feleségül? Vagy azt, hogy a vadász egész véletlenül pont akkor járt Piroskáék házánál, amikor a nagymamát megette a farkas - nem valami egészen másért mehetett eredetileg oda? Vagy azt, hogy Midász király csak úgy, minden következmény nélkül lemoshatta magáról az átkot? Vagy... Őszintén szólva, ha nem lenne remekül megírva az egész játék szövege, és ha nem lett volna teljesen eltalálva Grimm hangja, akkor nem is írnék a programról, hiszen egy teljesen sík, unalmas játék lenne. Tipikusan olyan lett, amit egyszer gyorsan végigjátszunk, aztán el is dobunk: a pályák többszöri teljesítése max. azt a bónuszt adná, hogy az összes tíz elrejtett titkos érme összegyűjtése után előhozhatunk egy galériát. Valamint a neten nyilván vannak tartva a speed runok. Szóval ezekért sem nagyon fogjuk újból elővenni a játékot - de hát négy dollárért mit várunk? :)

Ehhez kapcsolódik a játék két legnagyobb negatívuma: az első az, hogy csak a Gametap-en keresztül lehet megrendelni, akiket viszont csak Észak-Amerikából (USA és Kanada) lehet elérni. Az első meg a legújabb mese (az utóbbi egy napig) ingyenesen letölthető, a többiekért fizetnünk kéne, ha megtehetnénk. Elég égő, hogy a Steam és a PayPal korában a Gametap még mindig nem képes másoknak "szállítani", és persze pont őket kellett a csapatnak választaniuk.
 


A másik dolog, ami viszont még égő, az a grafika és a hozzá tartozó gépigény. Az alant mellékelt videóban láthatjátok, hogy a program kinézetére mondhatjuk azt, hogy stilizáltan rajzfilmszerű, de mondhatnánk azt is, hogy ronda. Miközben játszunk, ezt azért vesszük kevésbé észre, mert valamivel távolabbról nézzük az eseményeket, és annyit meg kell hagynom a játék javára, hogy a designra szerintem nem lehet panasz, az átváltozásokat pl. remekül megoldották. Az azonban nagyon meglepett, hogy a cím alatt az Unreal Engine 3 dübörög. Ilyen olcsón lehet azt már licenszelni? Direkt ki is próbáltam egy haverom régebbi gépén: egy 2600+-os Sempronon, 2 Gb memóriával meg Radeon 9600XT videókártyával, amin a lehető legalacsonyabbra vett beállításokkal is zavaróan szaggatott. Tudom, hogy egyáltalán nem egy erőmű, de azért a játék kinézete sem olyan (pláne, hogy a minimumra véve már élvezhetetlenül rusnya), hogy ne kellett volna simán elbírnia a gépének.

 Szóval, mi a végső véleményem róla? Szerintem az éppen kapható ingyenes két részt érdemes letölteni, ha egy kis rövid szórakozásra vágyunk, érdekes történettel. Megvenni  lehet, hogy megvenném a többi részt is, négy dollár nem olyan vészes érte - de ez éppenséggel lényegtelen, hiszen nem is tudnám. Mindenesetre érdekes egy program, még ha nagyon egysíkú is a játékmenete, szerintem egy cikket megért: most már csak reméljük, hogy American McGee végre magára talál, és csinál megint egy nem csak egyedi, hanem nagyon jó játékot is. (Ha minden igaz, akkor egy-két éven belül kijön az American McGee's Alice mozi-változata, amire azért kíváncsi leszek. Az eredeti játék meglepően jó trailerét megnézhetitek pl. itt, ha kíváncsiak vagytok.)

A bejegyzés trackback címe:

http://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr80779953

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Rod 2008.12.10. 23:34:18

...mint a de Blob Wii-re, de mégis kicsit másképp... :) Azt nem próbáltátok még? Kíváncsi lennék, tényleg olyan jó-e, mint amilyenek mondják...

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.12.11. 03:11:56

Én még sajnos nem, sőt én most nem is játszottam Wiivel az utóbbi időben, mert eltörött a komponens kábel (hogy hogyan, az rejtély, de eltörött :O ) és nem volt rendes kép. Most vettünk egy új kábelt két napja és így végre már megy. Most már csak a World of Goo kéne hogy kijöjjön :[

de Blobról jut eszembe, régi, de most nagyon ideillik:
www.ukresistance.co.uk/2005/11/blue-sky-in-games-campaign-launched.html
Azt hiszem, a fejlesztők megfogadták a tanácsot ;]

wice 2008.12.11. 12:11:02

sokat igero volt ez a jatek, amikor meg csak hirek meg screenshotok szoltak rola, aztan a kritikak alapjan ugy dontottem, nem nekem valo ez. hiszen mennyire kiraly otlet mar, h nyalas tundermesek tortenetet felkavarjuk, kivalo kalandjatekot lehetne ebbol kesziteni, ahol ugyes kombinalassal, dolgok athelyezesevel, egy-egy megjegyzes elejtesevel befolyasolhatnank a tortenet vegkifejletet. remek szorakozas lenne. csak hat ehhez nem lett volna eleg a jo otlet, meg a jo kepi vilag, muszaj lett volna alaposan vegiggondolni a dolgot, az meg mar tul sok melo, arrol nem beszelve, h egy gondolkodos jatek sokkal kisebb esellyel lesz bestseller, szal lett helyette inkabb rohangaszas, meg a szereplok pofanhugyozasa. szomoru.

tmarxell 2008.12.11. 15:29:08

Kalandjátékként tényleg még remekebb ötlet lenne, azt nagyon szívesen láttam volna. (Pofánhugyozás azért szerencsére nincs a játékban. Habár ha nagyon akarod, asszem meg lehet csinálni, de nem szükséges.) De American Mcgee (stábja) még sose csinált ilyet: az Alice is TPS volt, a Scrapland-et akár nevezhetjük űr-GTA-nak is - ha a játék fele után nem laposodott volna el rohamosan, akkor sokat dícsérném, mert elsőre nagyon tetszett, aztán be se fejeztem. A Bad day LA meg említésre sem érdemes.

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.12.14. 22:26:00

Hamarosan kimegy külön bejegyzésként, de nem szeretném egyszerre az összes látogatót ráengedni (ahhoz azért sokan vagytok... habár nem tudom, ebből hányan szeretnének fórumozni is), úgyhogy először legyen itt kommentben:

Van fórumunk:
forum.gemeskut.net
- gyertek próbáljátok ki! A spam regisztrációk miatt egyelőre adminisztrátori visszaigazolás kell, de igyekszünk mindenkit gyorsan engedélyezni.

Az első 20 hozzászóló kap egy aranyos digitális plecsnit, ami majd biztos jó lesz valamire ;] valamint bekerültök a Gémeskút történelembe, és elmesélhetitek majd az unokáitoknak, stb.

(És már csak évek kérdése, és a blog is megújul...)