Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[PC] [ingyen] The Battle for Wesnoth

2008.08.26. 17:57 - tmarxell

Címkék: mac linux pc ingyen stratégia multiplayer zseniális körökre osztott multiplatform

 

 

 

Osztályzat: zseniális
Műfaj: körökre osztott stratégia
Platform(ok): Windows, Linux, Mac OS X
Korosztály: nincs hivatalos besorolás (de bárkinek)
Nyelvigény: középfokú
Nehézség: kezdőtől haladóig
Beletanulási idő: rövid
Kifáradási idő: meglehetősen hosszú :)


A változatosság kedvéért most ismét egy körökre osztott stratégiai játékról fogok írni, amit ugyan a DS-en nem futtathattok, de többféle családba tartozó számítógépeken igen. Ez az egyik nagy előnye a nyitott forráskódú játékoknak, a másik pedig az, hogy bárki készíthet hozzá új kiegészítőket, extra tartalmat. Végül, de nem utolsó sorban pedig az, hogy mindenki számára ingyenesen (és legálisan) hozzáférhetőek. Sajnos a nyílt forrású játékokat kevesen ismerik, hiszen sokszor leírják őket azzal, hogy nem szép a grafikájuk, a zenéjük, satöbbi. Mi azonban most lássuk, hogy a stílushoz tartozó játékok között hogyan állja meg a helyét a Battle for Wesnoth, amit a legtöbbször simán csak Wesnoth-ként szoktak emlegetni...

A Wesnoth fejlesztésének történetéről csak annyit jegyeznék meg, hogy 2003-ban kezdte David White.  Szeretett volna egy olyan szabadon terjeszthető stratégiai játékot, aminek a szabályai ugyan nem bonyolultak, de mégis kihívást jelent és szórakoztató. Ehhez természetesen kell egy jól átgondolt és kivitelezett szabályrendszer, meg egy jól játszó mesterséges intelligencia.

Az előbbit szerintem majdhogynem tökéletesen sikerült kivitelezni: a játék alapjait tényleg hamar el lehet sajátítani, de ahogy egyre többet játszunk vele, úgy jövünk rá arra, hogy rengeteg lehetőséget, taktikázást tud nyújtani. Azért csak majdhogynem, mert hiába tart a program az 1.4-es verziócsaládnál, még mindig vannak benne olyan kis kiegyensúlyozatlanságok, amik (tapasztalt játékosok kezében) egy amúgy egyenlő esélyekkel induló csatát képesek az egyik fél javára billenteni. Itt hozzá is kell tennem, hogy a játék jellegéből fakadóan a szerencsének is elég nagy szerepe van: habár jópár tényező befolyásolja az egyes ütközetek végkimenetelét, a véletlennek, azaz a véletlenszám-generátornak elég nagy szerepe van.

Akinek ez nem tetszik, annak nem feltétlenül ajánlom, hogy felmenjen a multiplayer szerverre :) ugyanis a fejlesztők olyat is futtatnak, amire játszi könnyedséggel csatlakozhatunk. (Kivéve persze, ha valamiért nem megy, de az szerencsére nagyon ritkán szokott előfordulni, és természetesen bárki más is futtathat saját szervert.) Hiszen hiába játszik viszonylag jól az MI, akkor is elég hamar ki lehet ismerni az algoritmusát, és az ember néhány egyjátékosos hadjárat után inkább kipróbálná magát emberi ellenfelek ellen. Tévedés ne essék, a játékhoz mellékelt legtöbb "hivatalos" kampány mind magas színvonalú, de én legalábbis néhány végigjátszása után már meguntam, hogy az egyes csaták kimenetele leginkább azon dől el, hogy osztottam be a pénzt a korábbiakban, és hogyan menedzseltem a visszahívható egységeimet. Ezekért természetesen bőven kárpótolt a történet, és a jól felépített küzdelmek, de mi van akkor, ha ezeket már végigcsináltuk és/vagy meguntuk? Természetesen várhatunk arra, hogy újabbak kerüljenek be a kiadott verziókba, de ki is próbálhatjuk magunkat más játékosok ellen a multiplayer szerveren :)

Sok más, a legtöbb esetben ráadásul fizetős játékkal ellentétben az online meccsek keresése és létrehozása ugyanis roppant könnyű. Mint korábban említettem, egyszerűen csatlakozhatunk a központi dedikált szerverre, ahol találkozhatunk párszáz másik játékossal. Azzal sosincs gond, hogy ne legyenek nyitott menetek, de ha mégsincs olyan, amibe épp szívesen beszállnánk, akkor egy-két perc alatt nyithatunk mi is egy újat. Szerencsére a beállításokkal nemigen kell szöszölnünk ahhoz, hogy mások is csatlakozhassanak hozzánk, és játszhassunk: mostanra már a Wesnoth hálózati része teljesen kiforrott, konkrét szinkronizálási hibával én pl. csak egyszer találkoztam. (A Windowsos változat néha állítólag megbicsaklik ezen a téren, nekem Linux alól csak ez az egy volt.) Csalni pedig elég nehéz lenne benne - noha a program nyitott jellegéből fakadóan elméletileg lehetséges - és még senki sem tud olyan helyzetről, hogy valaki látványosan csalt volna. A komoly játékosok többsége ugyanis barátságos közösséget alkot, akik nem töltenek időt ilyesmivel, inkább szívesen játszanak, és szívesen válaszolnak a kérdéseidre, nem pedig annyit mondanak, hogy "lol stfu noob". (A nem komoly játékosoknál ez sajnos előfordul, de hát hol nem?)

Ha valaki úgy érzi, hogy szívesen megmérettetné magát pontozott mérkőzésekben, akkor ajánlom, hogy tekintse meg a (nem hivatalos) ranglétrát itt. Az oldal segítségével könnyen találhatunk olyanokat, akikkel pontozásos versenyeket játszhatunk: a rangsorolás az Élő-pontok rendszerével történik, bővebb szabályok ott találhatók. Ha a "ladder" játékosaival játszunk, akkor majdnem biztosak lehetünk abban, hogy ellenfelünk segítőkész, és jó játékos. Úgyhogy szerintem ha valaki szeretne gyorsan sokat megtudni a multiplayer üzemmódról (ami egyébként meglepően különbözik az egyjátékosostól, noha a szabályok ugyanazok), és nem fél elveszteni pár ütközetet, akkor regisztrálja magát és keresse meg a más rangsorolt játékosokat. Bővebben lásd az oldalon!

Rengeteget írtam már a játékról, de a bevezetőben említett grafikáról meg hangokról még egy szót sem ejtettem. Nos, a játék grafikája, mint ahogy azt a thumbnailek mögé rejtett képek is (remélhetőleg) tükrözik, meglehetősen szép, jól elkészített és hangulatos. (A gémeskutas fejlécben egyébként egy régebbi kép szerepel. Anno fel is róttam prezzeynek, hogy miért nem volt képes egy újabbat rakni bele :)) (Oldszkúl! - prezzey) Nekem leginkább a különböző egységek - amikből van rengeteg - kinézetei tetszenek, hiszen a stílus konzisztens, szép, és az animációra se lehet panasz. Legfeljebb arra, hogy a rengeteg egység közül nem mindegyik rendelkezik az utóbbiból ugyanannyi képkockával, de annyit legalább elmondhatunk, hogy amik már elkészültek, azokkal nincsen különösebb gond. A játék zenéjével sem, hiszen hangulatos, nem túl hangsúlyos, de nem is felejthető: egyedül azt a gyermekbetegségét nem nőtte ki a nyitott forrású fejlesztésnek szerintem, hogy még mindig érezhető rajta az, hogy a több különböző szerző között elég nagy stíluskülönbségek vannak. De a program szerencsére ilyen téren is fejlődik.

Mindezek után tehát nagyon ajánlom a Wesnothot bárkinek, aki valamennyire is szereti a körökre osztott játékokat. Igaz, hogy nincs benne tüzérség, ellátmányozás és változó időjárás (noha a különböző napszakoknak nagyon fontos szerepe van), de az egyszerű alapszabályok ebben az esetben egyáltalán nem jelentik azt, hogy maga a játék túlzottan leegyszerűsített lenne. Éppen ezért olyan kezdőknek is szívesen ajánlom a programot, akik még csak kacsintgatnak a hasonló stratégiák irányába, de igazán még egyet se mertek a bonyolultsága miatt kipróbálni. Azok pedig, akiket pedig teljesen hidegen hagynak az ilyen cuccok, nem jutottak el a cikkolvasásban idáig, nem? :)

(Én még a végén megjegyezném, hogy itt a Gémeskúton több szerző hihetetlen Wesnoth-függőséget alakított ki magában, én még nem tartozom közéjük, de komolyan, rossz nézni :D Szóval a Wesnoth egyszerűnek tűnik, de szemlátomást van benne valami, ami nem ereszti az embert, ez pedig csak az igazi nagy játékok sajátja... - prezzey.)

A bejegyzés trackback címe:

http://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr52633996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

anon 2008.08.26. 21:06:43

Tenyleg jo jatek, foleg annak, aki szereti a korokre-osztott strategiat. (Meg addig, amig ki nem jon a King's Bounty, meg Disciples 3.)
Sajnos en eleg bena voltam benne, igy meg a kampanyt sem toltam vegig.
Na most majd ujra belefogok, hatha jobban megertem az alapokat...

deadcabbit · http://deadcabbit.blogspot.com 2008.08.26. 21:30:14

A játék pofátlanul nehéz és a véletlennek túl sok jut, olyannyira, hogy egyszer betettem a fiókba és többet ki sem vettem onnan (hozzáteszem, UFO-t végigtoltam anno Superhuman-on). Írtam a Wesnoth fórumon is, hogy normálon talán nem kéne kivéreztetni a játékost, de hiába...

tmarxell 2008.08.26. 21:40:23

Normálon melyik kampányban? :) Ha jól tudom, a hadjáratok elején választható nehézségi szintek az MI-t nem befolyásolják, csak azt, hogy neked ill. a gépnek mennyi pénze van egy adott pályán. Esetleg még azt, hogy különböző eseményeknél mekkora erősítéseket kap, stb. - de azt, hogy hogyan játszik, nem.
Abban igazad van, hogy csomó kampány rohadt nehéz már normálon, de ezek elé kiírják h expert level scenarios :)

A véletlennek tényleg nagy szerepe van, de nagyon kevés olyan meccset láttam, ahol a két ember közül az egyik csak és kizárólag a pechje miatt vesztett. Szóval ez nem sakk, de nem is kockázás :) Ha viszont megpróbálnánk teljesen kiszedni belőle a véletlengenerátort, akkor nagyon újra kéne írni a szabályokat - gondolom ezért nem akarta senki se megtenni ezt :P

miou 2008.08.26. 22:04:24

az tényleg bosszantó, de bármelyik kampányban és i got proof, amikor lv1 elf sámánnő lerongyolja az lv4 nagy lovagodat fényes nappal, amikor utóbbi +25-ben van, 60%-os terepen.

tmarxell 2008.08.26. 22:11:03

Nem kell a sorsot (azaz az RNG-t :P) kísérteni azzal, hogy nyílt terepen kinn hagysz egy agyonsebzett lvl 3 lovagot :P Az utóbbinak akkor max 6-8 hpja lehetett, ami már rég rossz :/ (A +25% csak a sebzés nagyságára érvényes, másra nem.) Szal azért ez nem Civilization, ahol a görög falanx simán elpusztíthatja a modern tengeralattjárót :D

Merras · http://miyazakijun.hu 2008.08.26. 22:25:00

Másfél éve nagy fanja vagyok a játéknak, tényleg 10 pontos.

Gans 2008.08.26. 22:32:43

@miou:
Tudtommal a nagy lovag védekezése még várkastélyban is csak 40%... Ezzel együtt tényleg bosszantó tud lenni, amikor egy nagy mágussal támadok egy trollt, ami elvileg minden terepen 70% eséllyel talál, és hegyekben vagyok, ami 60% védettséget ad, és a 4-ből 1x találok, bezzeg a visszatámadó troll 2-ből 2x talál.

Shamen 2008.08.26. 23:04:15

Hello! A cikkbeli "szkrínshot"-ok miért nem a magyar nyelvű verzióról készültek? Még több rajongója lesz a játéknak, ha megtudják, magyarul is lehet játszani :))

Dekatlon 2008.08.27. 00:02:38

Marha jó játék, de a készítők fanatikusok, semmilyen javaslatot nem fogadnak el, ami a véletlen szerepének csökkentéséről (nem kiiktatásáról!) szólna.
Illetve a fajokat kicsit még jobban ki lehetne egyensúlyozni. A sárkányok csöppet erősre sikeredtek szvsz.

blaen 2008.08.27. 00:58:44

Én már elég régóta ismerem ezt a játékot, mivel szívesebben használok linuxot, viszont a stratégiai játékokat se szeretném hanyagolni, így egyértelmű választás volt ez a játék pár éve. A mai napig rendszeresen előveszem és eljátszogatok vele pár napot. A véletlenről meg az a véleményem hogy tanuljatok egy kis statisztikát: hosszú távon nincs jelentősége, ugyanazokkal az esélyekkel indulsz te is meg a gép is.

tmarxell 2008.08.27. 01:17:38

Gans: igazad van, a lovagok közül egyiknek sincs semmilyen terepen se 40%-nál nagyobb védelme. Azt hittem, nyílt terepen igen, de úgy néz ki tévedtem :)

Shamen: igaz, legalább meg kellett volna említenem, hogy van magyarítása is a játéknak :) Ráadásul nem is rossz, noha helyenként még nincs kész. Az egyetlen oka annak, hogy nem ilyen képeket készítettem, az, hogy jobban szeretek az angol változattal játszani :P (Meg hát, ööö, izé... perzsékenyek?)

Dekatlon: a sárkányok ("perzsékenyek") nekem is a kedvenceim, de védekezésre nagyon gyengék. Próbálj ki például egy menetet a lojalisták ("hűségesek") ellen, kemény lesz :) Viszont mindkettejük kettes szintű vezetői (Lieutenant, Drake Flameheart) nagyon erősek a többiekhez képest, pláne a hat mozgáspontjukkal. Szó is van róla, hogy visszavesznek ebből.

WinG 2008.08.27. 07:44:52

Hehehehe, én már legyőztem a Wesnoth-kórt, és nem játszok vele :D

tényleg fasza játék, szerettem nagyon, multiztam vele anno sokat.

Dekatlon 2008.08.27. 11:47:15

blaen:
Tanultam én statiszitikát, azért mondom:
ha ennyire számít a véletlen, az általad említett "hosszú táv" nagyon hosszú is lehet.
De még ha igaz is a kiegyenlítődés: és a játék felében nekem kedvez a véletlen pl. túléli egy egységem, amiről már rég lemondtam, nem jelent igazi előnyt. Ha viszont elesik egy egységem, amitől nagyon nem várnám az nagyon nagy hátrány. Ez a baj a túl hangsúlyos véletlennel, megöli a stratégiát. Ezt nem én találtam ki, igényesebb táblás játékokon fel is tüntetik az véletlen szerepét a stratégiával szemben.

nagyokos9 · http://users.cwi.hu/rudanar 2008.09.07. 16:26:02

Érdemes ellátogatni a Magyar Wesnoth Közösségi Portálra a users.cwi.hu/wesnoth címen.

Megbeszélés, eszmecsere, érdekességek, tippek.

nagyokos9 · http://users.cwi.hu/rudanar 2008.09.07. 16:31:06

Ja, és a sárkányszerű lények a magyar fordításban nem Perzsékenyek, hanem PERZSEKÉNYEK. :) Az eredeti angol a "Drakes" egyértelműen nem dragoons... és azért a névváltás, mert ők csak a sárkányok távoli leszármazottai... :) Nem is tud mind tűzet okádani... :D

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.09.07. 18:44:23

Hát a "perzsekény" nálam kiveri a biztosítékot, nem is hangzik magyar szónak, míg a "perzsékeny" csak szimplán vicces, úgyhogy teljesen meg tudom érteni, hogy Marx rosszul emlékezett rá... most ezt a "perzsekény" fordítást teljesen komolyan gondoljátok? Honnan jött?

Persze mindenkinek más a mentális nyelvtana, szóval ha azt mondjátok hogy nektek jól hangzik, akkor nem tehetek mást, elhiszem :]

És mi ez a dragoons dolog? (nem játszottam a Wesnoth magyar verziójával, csak az angollal, és azzal se sokat)
dragons = sárkányok
dragoons = dragonyosok
Most akkor melyik? Mert egy fantasy taktikai játékban nagyon nem mindegy :O

nagyokos9 · http://users.cwi.hu/wesnoth 2008.09.07. 20:55:17

Nos, az én fejemben a perzsekény szó határozottan a perzseléssel rímel. Innentől kezdve meg érthető a megoldás: kifejezi az eredetet és a tulajdonságokat, de kifejezi a különbözőséget is.

Bocs, a dragont véletlenül elírtam. :) Amúgy a Wesnothban vannak dragonyosok is, ők az emberek/hűségesek lovasai (www.wesnoth.org/units/1.4/hu_HU/Dragoon.html)

users.cwi.hu/wesnoth

Charlie Brown 2008.09.21. 22:51:29

A "drake" igaz hogy archaikus szó, de a jelentése ettől függetlenül szó szerint "sárkány".