Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[X360] Mass Effect megateszt

2008.05.19. 18:55 - prezzey

Címkék: pc rpg xbox360 mass effect

A Bioware tavaly elsöprő sikert aratott sci-fi szerepjátéka június 6-án PC-re is megjelenik; előzetesként most az Xbox360 verziót teszteljük. Dewla már írt róla a saját blogján régebben, de most én is sorra kerítem hosszabban itt a Gémeskúton. Miután a másolásvédelem körüli botrány elcsitulni látszik, valamint Magyarországon a PC verziót a CD Projekt a tőlük megszokott alacsony árfekvésben fogja megjelentetni (8000 Ft-ról csiripelnek a verebek), ezek után mi minden PC tulajdonosnak csak ajánlani tudjuk a vételt. Ha minden igaz, a gépigény sem lesz különösebben magas! De most lássuk az eredeti konzolos változatot, sok-sok információval és látványos videókkal...


Osztályzat: fantörpikus
Kiadás éve: 2007
Műfaj: Szerepjáték
Korosztály:
PEGI 18+
Nyelvigény: Középfok-felsőfok
Nehézség / Nehézségi ív: Kezdő-profi
Beletanulási idő: Közepesen hosszú
Ár: 13-15 ezer Ft

Őszintén bevallom, hogy ez az első játékom a platformon, sőt régebbi-generációs Xboxom se volt soha; nemrég viszont úgy döntöttem, hogy az újabb játékokat nem PC-n fogom futtatni, mert semmi kedvem megint lecserélni a nem is olyan rég vásárolt videókártyámat, stb. stb., és úgyis minden konzolra jön ki először (sőt az engem érdeklő programok elég nagy része nem is jelenik meg PC-n, pl. japán szerepjátékok). Úgyhogy videókártya-alaplap-RAM stb. helyett Xbox360. Egy szem játékot vettem hozzá első nekifutásra, a Mass Effectet, és bízvást állíthatom, hogy jó választás volt.

Egy kisebb negatívumot tudok mondani: aki nem vásárolt még magának valamilyen HD-jellegű tévét, és Xboxozni szeretne, az most kezdjen el igen intenzíven gondolkozni rajta. Még pont ki tudtuk próbálni a Mass Effectet a régi CRT TV-nken, mielőtt bedobta a törülközőt (brutális képátlója volt szegénynek, ha jól emlékszem 17 éve vette a család és akkor ez volt a technika csúcsa, szóval nem egy apró darab), és habár szépen nézett ki a játék, az üzenetek, menük, stb. egy része olyan apró betűs volt, hogy alig lehetett kibogarászni... valamint kicsit is messzebbi célpontokra lövöldözni sem volt annyira egyszerű. Nyilván a PC-s verzió az átlag monitorra lesz méretezve, de az Xboxosat szerintem csak HD-ra képes megjelenítőn érdemes kipróbálni (van ilyen az átlag Xbox-tulajdonosnak? Magyarországon is?).

A hátrányok azonban itt be is fejeződtek. A Mass Effect ugyanis szenzációsan jó; csak azért nem adtam neki "zseniális" értékelést, mert tulajdonképpen nincsen benne semmi nagy újítás. Egyszerűen csak (csak?!) tökélyre fejleszti a meglévő és más nyugati szerepjátékokban látott megoldásokat, és közben nem hibázik. Ha valaki sokat játszott a Knights of the Old Republickal (KotOR) és hasonlókkal, az tulajdonképpen most is ugyanezt kapja, csak nagyobban, szebben, gazdagabban.

Ugyanaz az ember, Drew Karpyshyn felelős a forgatókönyvért, mint a KotOR első részében, amit szívem szerint iskolában tanítanék, annyira profi a dramaturgiája. Ha valakinek kimaradt az életéből, feltétlenül pótolja be mielőbb, viszonylag régebbi gépeken is remekül elfut és olcsón hozzá lehet jutni. A Mass Effectben Karpyshyn szabadabb kezet kapott, ez a program ugyanis nem a Csillagok Háborúja univerzumban játszódik, hanem saját világgal rendelkezik. A háttértörténet nem egetverően bonyolult: az emberek naprendszerük felfedezése során titokzatos csillagkaput találnak, ami aztán nyomban az intergalaktikus civilizációk közé katapultálja őket.




Ezután valamilyen sablonos lövöldözős-mészárolós dolgot várnánk, de nem; habár persze ezúttal is nekünk kell megmentenünk a világot, meglehetősen erős a hangsúly a diplomácián. A játék kezdetén az emberiség már a számos viszonylag fejlett civilizációjú faj egyike a galaxisban, de miután ezt a rohamos fejlődést a közelmúltban abszolválta, politikailag még meglehetősen kis súllyal rendelkezik. Mi mezei katonát alakítunk, akit hősies tettei (vagy éppen kíméletlen hatékonysága, esetleg túlélő potenciálja - ezt a karaktergeneráláskor választhatjuk ki) okán arra választottak ki, hogy a galaxis legelitebb nemzetközi alakulatának a tagja lehessen, az emberek közül elsőként. Persze ez nem mindenkinek tetszik, sőt a többségnek egyáltalán nem tetszik, így az első néhány órát azzal fogjuk tölteni, hogy különböző bizalmatlan földönkívülieket győzködünk a fővárosban fel s alá rohangászva, és csak utána kapjuk meg csillaghajónkat és vághatunk neki az univerzumnak.

Ami amúgy szép nagy: habár a történeten viszonylag gyorsan végig lehet szaladni, ha valaki azt szeretné, de rengeteg érdekes mellékküldetés létezik, és ezek ráadásul meglehetősen eltérő jellegűek. A mész és lősz fajtájúaktól kezdve politikai intrikákba is belefolyhatunk, bolygókat deríthetünk fel kincsek után kutatva, és így tovább.  A továbbiakben némi pénzért letölthető extra küldetések is lesznek, a már megjelent elsőt ráadásul a PC-sek ingyen fogják kapni a hosszú várakozásért kárpótlásul. (Viszont ők nem gyűjtögethetnek Xbox achievement pontokat, amikkel egyébként a Mass Effect meglehetősen szűkmarkú; 445 pontot sikerült az ezerből elérnem első végigjátszásra, és több olyat se kaptam meg, amit szerintem meg kellett volna.)




Csapattársaink szintén változatosak és jól eltaláltak, a böszme izomagyú zsoldos szörnytől kezdve a kissé autisztikus kutatóhölgyig számos igazi karakter vonul fel. Nemünk függvényében szerelmi kapcsolatba is bonyolódhatunk a nagy világmegmentés közben, habár nem lehet csak úgy bárkire ráhajtani (pl. a már említett zsoldos szörnyet sajnos se fiúként, se lányként nem környékezhetjük meg). Az igazat megvallva lehetne több csapattársunk is (hatan vannak és kettőt választhatunk magunk mellé küldetésenként), mert a jóból sosem elég, de végül is így sem panaszkodhatunk. Valószínűleg azért lett így kitalálva, hogy a három sima és három vegyes karakterosztályból mindegyikhez legyenek megfelelő csapattagok. Az viszont szerintem kis visszalépés, hogy nincsen olyan mély háttértörténetük, mint a KotOR részeiben. Ha ugyanezt a partit vihetjük magunkkal a második-harmadik részben is majd, akkor ez elnézhető, de különben ejnyebejnye!

Saját karakterünket, Shepardot egyébként meglehetősen jól testre szabhatjuk, és a magunkéhoz egészen hasonlító arcot adhatunk neki. (Ha hosszú a hajunk, akkor viszont pechünk van, nyilván ez nem illett a katona imázshoz.) Az én hajam rövid, úgyhogy a paraméterek megfelelő biszkurálásával még az arcomra általában kiülő "értetlenül bámuló ötéves" kifejezést is sikerült visszaadnom. Ha tényleg lesz Mass Effect MMO, akkor remélem, ki lehet majd exportálni a fejeket... A karaktergenerálás egyébiránt nem különösebben forradalmi, lehet választani karakterosztályt, meg el lehet osztani néhány pontot különböző képességekre. Mint azt általában szoktam, ezúttal is kiválasztottam a varázsló/pszionikus/bűbájos stb. jellegű osztályt (itt bioticnak hívják), habár a játék első nekifutásra a sima akcióhőst ajánlja.




Később se bántam meg: az én játékstílusomhoz sokkal inkább passzol a "fölemelem őket pszííível a levegőbe és a csapattársaim lelődözik őket a shotgunnal", mint az "én lövöldözöm le őket a shotgunnal". Persze ez nyilván egyénfüggő. A harc maga valós idejű, de meglehetősen lecsökkenthető a nehézsége, és az alacsonyabb fokozatokon az ellenségek is a szintünkhöz vannak illesztve. (Az általam nemrég játszott Final Fantasy XII-ben nagyon utáltam, hogy nem volt így, úgyhogy itt gyorsan arra állítottam a játékot. Magasabb szinteken lehet szakosodni, pl. a telekinetikusbó-- bocsánat biotikusból lehet csinálni pszívelmészárlós változatot és buffolósat is... én szelíd természetemhez híven az előbbit választottam ;) A társaink nagynéha orbitális marhaságokat csinálnak meg beragadnak a falba, de összességében jól vezérli őket a mesterséges intelligencia - ha meg nem, akkor lehet nekik parancsolgatni is. ("Előre! Vissza! Ne, mégis előre!")  Őszintén szólva én ezt a lehetőséget csak néha használtam, habár a PC-s verzióban állítólag még tovább lesz fejlesztve a kanapékommandósok igényeinek megfelelően.

Néhány dolog van, amire mindenképp érdemes figyelni harc közben, és mindjárt sokkal de sokkal jobban fog menni: amikor bekérjük a képességválasztó kereket, addig áll az idő, de lehet célozni (hogy megadhassa a játékos, melyik ellenfélen akarja használni a képességet). Ez akkor is nagyon hasznos lehetőség, ha éppen semmilyen készségünket nem akarjuk bevetni; amikor felfedeztem, saját becslésem szerint lazán ötszörösére nőtt a harci erőm. Az autóval pedig a fúvókákat használva egyszerűen elugrálhatunk a lövések elől. Szóval azoknak sem kell aggódniuk, akik nem akciófüggők, és esetleg a valósidejű harcrendszer elriasztja őket egy szerepjátéktól - én bevallom, kicsit aggódtam, de végül is nem volt miért, a végére pedig már túl könnyűnek is éreztem (majd a második végigjátszásra feljebbrakom a nehézséget). A már említett autó - pontosabban páncélozott szállító harcjármű - mozgása egyébként leginkább a terep2.exe című örök klasszikusra emlékeztet; állítólag a PC verzióban ezen változtatnak, ami kár, mert szerintem jópofa így, ahogy van.

Mit lehetne még elmondani? Nagyítóval keresem a negatívumokat, de tényleg. Az öcsémnek kevésbé tetszett, hogy nem lehet igazi gonosz karaktert játszani; ezúttal a törvénytisztelő és a cél-szentesíti-az-eszközt tengelyeken mozoghat a jellemfejlődésünk (habár mindkettőn párhuzamosan lehet pontokat gyűjteni, mégis érdemes valamelyikre ráállni - én az előbbit választottam a saját végigjátszásomban, Marx az utóbbit), de az utóbbi sem az az igazi mészáros állat, mint mondjuk egy sötét Jedi. (csak néha. egy picit!) Valamint talán még az lehet baj, hogy itt-ott apróbb grafikai hibák jelenhetnek meg, nincs a helyén egy árnyék, lyukas a textúra; de ezek tényleg ritkák. Új helyszíneken kicsit sokat tölt a játék, főleg a vége felé, ahogy egyre bonyolultabb látványt kell előállítania a konzolnak - látszik, ahogy bejönnek az összetettebb textúrák -, de menet közben már nem akadozik.




Több kritika, amit olvastam, kifogásolta a végkifejletet; ezért is nem írtam 'menet közben' a játékról, gondoltam, inkább kivárok. Nos, nekem nagyon tetszett, a történet is ötletes, a grafika pedig lélegzetelállító magasságokba emelkedik, a vége felé tényleg egyre szebb lesz (pedig az elején is jól néz ki!). Ismeritek az anekdotát, amikor a zeneszerző azt írja a kotta elejére utasításként, hogy "olyan gyorsan, amennyire csak lehet", majd néhány oldallal később felszólítja a zenészt, hogy "gyorsabban"? Valami ilyesmit préselt ki a Bioware a stábjából. Miután öcsémmel végignéztük a megnyerést, gyorsan visszatöltöttük az előző mentésünket és még egyszer újra, egyszerűen muszáj volt. És itt is van beleszólási lehetőségünk a végkifejletbe, mint a korábbi hasonló játékokban, nekem pl. az egyik főellenséggel nem is kellett harcolnom... aggódtam, hogy ilyesmikre már nem maradt a grafikai tobzódás mellett energia, de igen.

Ami talán picit kevésbé tetszett, az a drámai ív; az elején a játék meglehetősen lassan indul be, aztán viszont megállás nélkül önti ránk az eseményeket. Úgy éreztem, hogy még szeretnék egy csomó mellékküldetést megcsinálni, de mire észbekaptam, már megállíthatatlanul robogott minden a végkifejlet felé. Szerintem ha még egy bolygót beiktattak volna a fő cselekményszálba, kiegyensúlyozottabb lett volna az ütem... habár lehet hogy pont ezt a "leállíthatatlanul száguldó gyorsvonat" hatást akarták a készítők elérni, akkor viszont csillagos ötös.

Mindenesetre ezt a címet csak ajánlani tudom minden Xbox360-tulajdonosnak; aki szereti az akciót, az remekül kilövöldözheti magát futurisztikus környezetben és mellé még egy remek történetet is kap, aki pedig szerepjáték-rajongó és az utóbbiért játssza végig, szintén nem fog csalódni, sőt! Ezek után a PC konverziót se nagyon lehet elrontani, remélhetőleg a magyar felirat is minőségi lesz  - mondjuk személy szerint az angolt ajánlanám, ennél tényleg nincs szebb és izgalmasabb lehetőség a nyelvgyakorlásra, rengeteg a jól megírt párbeszéd. Jövőre pedig jön a Mass Effect 2, de addig sem maradunk téma nélkül: hamarosan itt a Gémeskúton is tesztelni fogjuk a letölthető küldetéseket, írunk a könyvekről (az első már megjelent és el is olvastam, a második július végén jön), beszámolunk az aktuális eseményekről.

A bejegyzés trackback címe:

http://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr47471353

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

kyanzes (törölt) 2008.05.19. 21:57:33

Fallout 3 + Mass Effect + Force Unleashed = WIN

solymosgyu 2008.06.04. 13:07:54

Mikor fog megjelenni pc-re?

solymosgyu 2008.06.05. 16:04:36

köszönom a választ.

tibi 2008.07.04. 16:24:41

szerintem a játék pc-re nagyon jó és még az árával is elégedett vagyok ugyanis csak 8000 ft de kissebb hibák vannak benne az eggyik engem nagyon ravart hogy csak azon a hely szinen van fizika ahol harc lesz vegyük pl azt a pályát amikor meg kell ölni mártikát az elejént ahol fel jell jutni a 15-ösre és meg kell szerezni valami bizonyítékot csak ott dölnek el a székek,ladák stb a hotel bárjában akármennyit lövök a székekbe amennyit akarok mintha oda lenne építve amúgy a jaték engem a kotor-ra és a diabló 2 -re emlékeztet csak sokkal jobb grafikával és jobban kivitelezett grafikával és a legjobb az ingyen letölthető bonusz küldetések ami okos volt az alkotóktol mert igy többet fognak a vevők játszani vele