Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[X360] Grand Theft Auto IV Megateszt

2008.05.15. 19:57 - Dewla

Címkék: erőszak akció gta zseniális xbox360

Grand Theft Auto IV
Osztályzat: zseniális+++
Kiadás éve: 2008
Műfaj: Értelemszerűen
Korosztály:
18+
Nyelvigény: középfok
Nehézség: középhaladó
Beletanulási idő: közepes
Ár: 17.000,- és 18.000,- között




Hajnal van. Félhomály. Liberty City kikötőjébe épp egy teherszállító hajó fut be, fedélzetén a Szerbiából menekülő háborús veterán Niko Belic. A korlátlan lehetőségek és a korlátolt lehetetlenségek földjére azért érkezett, hogy új életet kezdjen, miután otthon forró lett a lába alatt a talaj. Úgy tervezi, egy ideig a dúsgazdag amerikai unokatestvérénél, Roman-nál fog lakni. A kis késéssel Roman fogadja, tökrészegen támolyog ki az autóból. Egy fekete magántaxival érkezik, a rádióból egy balkán sláger bömböl. Az úton kiderül, hogy Roman a leveleiben picit eltúlozta a rendelkezésére álló villák, sportautók és bombázó nők számát. Igazából csak egy koszos albérlet, egy épphogy csak mendegélő taxi vállalkozása, valamint rengeteg adóssága van…

Így kezdődik tehát az idei év, de talán minden idők egyik legjobban várt játéka, a Rockstar North gondozásában megjelenő Grand Theft Auto sorozat negyedik része. Több, mint száz ember háromévi munkája kel életre a TV képernyőjén. Már a kezdő képsorok láttán sejteni lehet, hogy a munka nem volt hiábavaló (meg persze a mindent megdöntő nyitónapi eladások is igazolják). Profi kamerabeállítások, profi szinkron, filmszerű érzése van az embernek. De az egész interaktív, ezért sokkal több és jobb, mint egy film. A tovább után olvasható, hogy részletesen mit is nyújt a játékosnak az idei év, de talán az elmúlt 10 év egyik legjobb játéka.


A grafika kimondottan szépnek mondható. Talán nem a valaha volt legszebb, a szó csili-vili értelmében, de hozza a kötelező „nextgen” érzést. A környezet szép, és bár a távoli objektumok picit szemcsésednek, az összkép még így is teljesen rendben van. A víz elképesztően jól néz ki, és élethűen is viselkedik. Az emberek mimikájának az élethű utánzása érdekében egy új technológiát alkalmaztak a készítők, aminek köszönhetően a szereplők teljesen életszerűnek tűnnek, az arcukra kiülnek az érzelmeik, és a gesztusaik is természetesek. Végre egy játék, ahol a karakterek tényleg élnek, nincs az embernek olyan érzése mintha bábok lennének a szereplők. A járművek gyönyörűek, és végre a fizikájuk is megközelíti a valóságot. A nagy terepjárók dülöngélnek egy élesebb kanyarban, a sportkocsik pedig tapadnak, mint a valóságban. A sérülések fizikája is elsőrangú. Ha nekimegyünk valaminek, akkor ott és úgy horpad be a kaszni, ahogy az a valóságban történne. Ha csak súrolunk egy kocsit, akkor a megfelelő helyen csak a festék jön le. Nagysebességű frontális ütközésnél Niko kirepül a kocsi ablakán, míg ha elütünk valakit, akkor az elütött ember vérnyomai szennyezik a hűtőrácsot, de az utcai koszt is felszedi az autó. A koszt egy mosó útba ejtésével bármikor orvosolhatjuk, a horpadásokat pedig a karosszériásnál (Pay N' Spray) tudjuk javíttatni. A ruhánk is folyamatosan koszolódik. Lehetne még sorolni a példákat, de érzékelhető az egész játékra jellemző kidolgozás aprólékossága. Meg kell még említeni a az  átvezető animációkat, amelyek készítéséért külön team felelt. A betétek a játék grafikájával készültek, tehát nem előre rendereltek, viszont a rendezés, a dramaturgia, a kamerabeállítások teljesen egy filmet idéznek. Ha összeadnánk az átvezető animációk hosszát, biztos több óra jönne ki. Nem is értem, hogy fért rá ennyi minden egy DVD-re.

A fejlesztők elképesztő energiákat fektettek abba, hogy Liberty City valóban egy élő-lélegző hely legyen. Jönnek-mennek az emberek, élik az életüket, reggel a kezükben van a Starbucksos kávé, amit ha nekik megyünk, kiejtenek, majd elküldenek bennünket melegebb éghajlatra. Gyakran előfordul, hogy valamelyik járókelőnek megcsörren a telefonja, és ha ilyenkor követjük, akkor kihallgathatjuk a beszélgetését. A házak mögött ott a szemetes, amit ha felborítunk, kiömlik a szemét. A tűzoltócsapon kocsival áthajtva gejzírszerűen magasba lő a vízsugár, de a postaládából is szétrepülnek a levelek, miután 80-al nekimentünk. Ezek talán önmagukban nem annyira nagy dolgok, de miután az egész város ennyire részletesen van kidolgozva, az összhatás egyszerűen lenyűgöző. Tényleg úgy érezzük, hogy egy valódi városban vagyunk, ahol nélkülünk is folyamatosan történnek az események. Liberty City egyébként New York hasonmása, aki ismeri a Nagy Alma nevezetességeit, annak számos hely ismerős lesz. Van szabadságszobor, Times Square, Brooklyn Bridge, Flatiron Building, Empire State Building, stb. (a helyszíneknek picit más a nevük, a Central Park az pl. Middle Park) A játékban lehetőségünk van helikopterrel is repülni. Liberty City madártávlatból is lélegzetelállító látványt nyújt. Az autók design-ja szerintem nagyon érdekes. A legtöbb modell egy létező autó alapján készült, és a főbb vonások teljesen azonosak, ugyanakkor egy picit meg vannak változtatva. Vagy kitalált elem kerül bele, vagy egy másik létező autóval van összemixelve. Van Corvette, Maybach, Ferrari, Hummer. Kedvencem a fellelhető legdurvább sportkocsi, ami előlről egy Lamborghini-re hasonlít, de a kipufogói a Pagani Zonda-é.

A hangokról és a zenéről is csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. A szereplők hangját adó színészek profi munkát végeztek, egyszerűen lehetetlen belekötni. Az egész játékot átható szláv akcentus remek hangulatot biztosít. GTA-s szokás szerint a kocsiban  váltogathatunk a szám szerint 18 (!) rádióállomás között. Van itt jazz, jamaikai zene, orosz csatorna, rock, és még ki tudja mi minden. Közben reklámok szakítják meg az adást, beszélgetős műsorok. Nem egyszer előfordult, hogy épp tartottam valahová kocsival, és a célállomás előtt lehúzodtam, hogy végig tudjam hallgatni a rádióban menő beszélgetős műsort (The Lazlow Show). Több órát tölthetünk el anélkül, hogy egy számot kétszer hallanánk a rádióban.

A kezelhetőség sokat javult az előző részekhez képest. Az autókat élmény vezetni, persze igényel némi gyakorlást a kézifékes kanyarok megfelelő elsajátítása. A harc is élvezhetőbb lett. Niko most már képest fedezéket használni, és onnan a megfelelő pillanatban előbukkanva osztani az ellent. A célpont-befogást lényegében ötvözték a szabadon célzással oly módon, hogy a bal ravasszal befogjuk a célpontot, és ezt nyomva tartva a célponton belül irányíthatjuk a célkeresztet, így akár lábon vagy fejbe lőhetjük a kiszemelt áldozatot.

Régi nagy bajom volt a GTA sorozattal, hogy egy küldetés gyakran állt abból, hogy egy embert legyen mondjuk John, "A" pontból a város másik végén lévő "B" pontba kell vinni, majd ott elszabadul a pokol, hatalmas lövöldözés kezdődik. Kb. harmadszorra tudjuk megcsinálni, közben minden egyes alkalommal végig kell járni az utat otthonról "A" pontig, ott felvenni Johnt, onnan "B" pontig. Ha nagy szerencsésen túléltem a csatát, akkor utána még Johnt vissza kell szállítani "A" pontba, majd onnan vissza otthonra, és ott save. Nem egyszer történt meg, hogy a visszafele úton véletlenül lekoccoltam egy rendőrautót, aki üldözőbe vett, nem bírtam elmenekülni és mission failed. A fenti példát követve szemléltetem, hogy a játszhatóság mely pontokon javult a negyedik részben. Otthonról indulva lehetőségünk van taxit fogni, és némi pénzért cserébe gyakorlatilag azonnal ott termünk John otthonában (a játék elején még elég drága a taxi, de 6-8 küldetés után már mindenhova ezzel fogunk menni). Az átvezető animációt követően Johnnal közösen újra be lehet szállni egy taxiba, és némi pénzért máris "B" pontban vagyunk. A harcot követően a legtöbb esetben vége is a küldetésnek, és ekkor beindul az automatikus mentés, vagyis nem kell ahhoz mindenképp visszakocsikázni haza, hogy mentsünk. Természetesen van lehetőség otthon is az ágynál menteni, ilyenkor Niko lefekszik egy picit aludni, és eltelik 6 óra. Én alig használtam ezt a lehetőséget a játék során, annyira kényelmes volt mindig az automatikus funkció. Ha mégis vissza kell vinni John-t a harc után, akkor természetesen taxival ez is megoldható. Vegyük most azt az esetet, amikor elhalálozunk a harc során. Egy kórház előtt térünk magunkhoz. A pénztárcánk könnyebb lett néhány dollárral, szimbolizálva felgyógyulásunk költségeit. Kapunk egy SMS-t a mobilunkra, ahonnan egy gombnyomással újrapróbálhatjuk a küldetést. Ilyenkor a fenti példánál maradva hirtelen John háza előtt termünk "A" pontban, az átvezető animáció után, hogy menjünk el "B" pontba. Még egy szót érdemel, hogy mi van, ha visszafele úton véletlenül rendőrnek csapódunk. Persze ilyenkor üldözőbe vesz, de most sokkal könnyebb lerázni a rendőröket, főleg ha csak valami kisebb stiklit követtünk el. A térképen ilyenkor látszik egy kör (wanted area), ezen belül keresnek minket, valamint láthatjuk a rendőrautók helyzetét is. Annyi csak a dolgunk, hogy kikerüljünk a körön kívülre, és egy pár másodpercig ezt követően ne találkozzunk rendőrrel. Minél nagyobb törvénytelenséget követtünk el, a kör annál nagyobb, és annál több rendőr próbál megtalálni minket. Ha menekülés közben belefutunk egy rendőrbe, akkor újból mi kerülünk a kör középpontjába, és megint meg kell próbálnunk kikerülni belőle. Ha valami durva dolgot csinálunk, akkor persze előkerülnek a helikopterek, illetve a különleges egység nagy csapatszállítói is. A fenti példákból látható, hogy a játszhatóság nagyon sokat javult, sokkal játékos-barátabb a játék, így a játékélmény is felhőtlenebb, kevesebb a bosszankodás és az anyázás. Nekem egyedül a páncél-kérdés volt egy picit kényelmetlen. A későbbi küldetéseket már csak úgy érdemes elkezdni, ha body armorunk is van. Picit macerásnak éreztem minden egyes küldetés előtt elmenni a fegyverboltba páncélt venni. Főleg akkor kezdett idegesítő lenni, ha már elhaláloztam a küldetés közben. Ilyenkor a kórházból kijövet az életerőnk a maximumon van, de páncélunk nincs. Taxit kell hívni, el a legközelebbi fegyverboltba, majd a telefonon megnyomni az újrakezdést. Persze az is hülye megoldás lett volna, ha egyből full páncélzatban jövünk ki a kórházból.

A rendelkezésünkre álló fegyverarzenál már ismerős lehet a korábbi részekből. Van itt baseball ütő, kézigránát, pisztoly, uzi, különféle gépfegyverek, sörétes és mesterlövész puskák, stb. A játék legerősebb fegyvere a rakétavető, de ehhez a töltény 5000 dollárba kerül, szóval igencsak meg kell gondolnunk, mire lövöldözünk vele. Érzésem szerint én jópár küldetést zártam rövidre egyetlen jólirányzott rakétával, ahelyett, hogy az egész városon keresztül üldöztem volna valakit.

Az egyjátékos mód története szerintem nagyon jóra sikeredett, tele van jellegzetes és igen szórakoztató figurákkal, és a főhős is a szerethető kategóriába tartozik. Sok embert eltesz láb alól, de mindig jó oka van rá. A sztori hasonlóan a korábbi részekhez úgy alakul, hogy a különböző karakterek folyamatosan ellátnak minket küldetésekkel. A küldetések sorrendjét nagyjából mi választjuk ki, egyszerre általában 3-4 küldetés között válogathatunk. Lesz dolgunk az olasz és az orosz maffiával is, a titkosszolgálattal, korrupt rendőrökkel, írekkel, melegekkel, és még ki tudja kivel. A küldetések változatosra sikerültek, egy percig sem lesznek unalmasak. Sokszor dönthetünk a játékban, hogy a célpontot futni hagyjuk-e vagy sem, de előfordul olyan is, hogy A felbérel, hogy öld meg B-t, B pedig hogy A-t. Ilyenkor nekünk kell eldönteni, hogy a tetőről a mesterlövész puskával kit lövünk le. Ezek a döntéseink nagyban befolyásolják a történet további alakulását. Az alap küldetéseken kívül számos extra küldetést végezhetünk, van itt autóversenyzés, drogfutárkodás, orgyilkolás. Ha ellopunk egy rendőrautót, akkor hozzáférünk a rendőrségi nyilvántartáshoz, és önkéntes bűnüldözővé előlépve, levadászhatjuk a tíz legjobban körözött bűnözőt.

A küldetéseken kívül még számos tennivalót lehet találni. Ebben van segítségünkra a mobiltelefonunk. A mobil a játék nagyon fontos kelléke. Gyakran ezen keresztül kapjuk a küldetéseket, de mi is tudunk hívásokat kezdeményezni. Beállíthatjuk, hogy rezegjen (ilyenkor a kontroller rezgése jelzi a hívást), csörögjön, vagy mindkettő. Előfordulhat, hogy egy tűzharcban éppen a csörgő mobiltelefonunk adja ki a helyzetünket az ellenségnek. A mobiltelefon integrációja nagyon jó ötlet, és remekül sikerült, ha lehet még élőbbé teszi a környezetet. Néha csak úgy felhívnak az ismerőseink, hogy menjük el velük valahova, vagy az egyik ellenségünk hogy halálosan megfenyegessen. A mobilon keresztül tudunk mindenféle extra feladatokat vállalni, pl. benevezni az utcai autóversenykre. Vannak küldetések ahol a mobiltelefon kameráját kell használnunk, és a fényképet MMS-ben kell továbbítani valakinek. Nekem az egyik bosszantó hiba is a mobiltelefonhoz kötődik. Többször előfordult, hogy fontos hívás érkezik, felveszem, de közben megyek tovább az utcán. Ha ilyenkor egy picit nekünk jön egy autó, akkor a beszélgetésnek automatikusan vége szakad és nem tudjuk meg mit akart nekünk mondani a másik.

Fontos eleme a játéknak a személyes kapcsolattartás. Ahogy haladunk előre a sztorival, egyre több embert ismerünk meg. Ezek az szereplők bekerülnek a mobiltelefonunk kontaktjai közé, és ilyenkor lehetőségünk van rá, hogy elhívjuk őket mindenféle szabadidős tevékenységre. Lehet dartsozni, billiárdozni, bowlingozni, de van kabaré és színház is, de lehetőség van csak egy gyors kajára beugrani a közeli gyorsétterembe. Természetesen lány barátaink is lehetnek, akiket interneten vagy személyesen ismerhetünk meg. Őket randira lehet hívni. Miután értük mentünk, megjegyzéseket tesznek a kocsinkra, valamint az öltözékünkre is, sőt azt is kiszúrhatják, ha két egymás követő randin ugyan azt a ruhát viseltük. A randi végeztével lehetőségünk van bepróbálkozni, azaz felhívatni magunkat a lány lakására. Ami ott történik, az már nincs az orrunkra kötve, csak a házat látjuk kívülről és az elégedett hangokat hallani. A barátok és barátnők nem csak színesítik a játékmenetet, hanem a  különböző bónuszokat adnak. Életmentő lehet pl. ha jóban vagyunk egy nővérkével, aki szorult helyzetben telefonon keresztül nyújthat életmentő segítséget. Barátkozhatunk sokáig a sitten ült kisemmizett bandavezérrel, aki megbízható harcosokat tud küldeni, ha bajba kerülünk. Az ír családdal pedig azért érdemes jóban lenni, mert telefonhívással robbantható kocsi alá rejthető bombát lehet tőlük kérni, ami számos küldetést tehet könnyebbé. A barátokat nem elég megszerezni, meg is kell tartani őket. Ha elhanyagoljuk a barátainkat, akkor elkezdenek hívogatni, meg SMS-eket küldözgetni, hogy miért hanyagoljuk őket. Egy intenzív küldetés közepén már alig volt életerőm, felhívtam a nővérkét, aki közölte, hogy ha több időt töltöttem volna vele, akkor talán segítene, és letette a telefont. Ez az egész szociális interakció nincs ránk erőltetve. Csak annyit barátkozzunk és csak azokkal, amennyit jól esik. Az egész játékot végigvihetjük anélkül, hogy foglalkoznánk ezzel az egésszel.

A különböző médiumok is szerepet kapnak. A rádióról már volt szó, a szobánkban TV-t is tudunk nézni, ahol számos műsor között válogathatunk. Az ember egy idő után el is felejti, hogy ezek előre megírt dolgok, és elhiszi, hogy ez "most megy" a tv-ben.  Az egész város és a környezet kidolgozása annyira részletes, hogy magától értetődő, hogy ha bekapcsoljuk a tv-t, akkor nem egy monoszkópot fogunk látni. Liberty Cityben számos helyről elérhetjük az internetet, elsősorban a TW@T névre hallgató internet kávézóból. Ilyenkor elolvashatjuk az e-mailjeinket (ahová egy csomó SPAM is érkezik), online ismerkedhetünk, vagy szörfölhetünk a weben, még a mobiltelefonukra is vásárolhatunk témákat és csengőhangokat. A készítők rengeteg weboldalt elkészítettek, egy csomó időt el lehet azzal is tölteni, hogy a különböző weboldalakat olvasgatjuk. A legtöbb weboldalt a tv és rádió adásokhoz hasonlóan áthatja a GTA sorozatra jellemző cinikus, mindent parodizáló humor. A rádióban pl. az America's Next Top Hooker (Amerika következő top-prostija) c. tv műsort promótálják (kifigurázva ezzel az amerikában elképesztően sikeres America's Next Top Model-t). A weboldalak között találunk olyat, ami az IKEA-t figurázza ki, de rá lehet találni a Fruit márka oldalára is, ami nyilvánvaló Apple paródia (Think simple, think overpriced), ahol még az új gomb nélküli iFruit Phone is feltűnik, amin nincsenek gombok, nincs vétel, nincs háttértár, csak ego.

 Nem írtam a multiplayer játékmódról, mivel sajnos még nem volt időm elmélyedni benne, de a külföldi tesztek azt is nagyon dicsérik, így feltételezhető, hogy a játék a sztori befejezését követően is kínál szórakozást.

Zárszóként annyit tudnék csak elmondani a játékról, hogy aki teheti próbálja ki, teljesen újszerű élmény egy ennyire átgondolt és kidolgozott világban kalandozni. A Grand Theft Auto 4. része egy új szintet teremtett a videó játékok történetében, és csak remélni lehet, hogy még sokan megugorják ezt a szintet a jövőben. Végre egy játék ahol a külcsín nem válik öncélúvá, ahol a következős generációs technológia a valódi játékélményt szolgálja. Ha több ilyen játék születne, akkor nem sírnák vissza az emberek a régi idők játékait (lásd pl. a Wii Store sikerét). Én remélem, hogy a Rockstar ezzel irányt mutatott a többi fejlesztőnek; az ötlet, és a kreativitás nem feltétlenül kell, hogy elvesszen a csillogó-villogó effektrengetegben. Sőt a modern eszközökkel csak szélesednek a lehetőségek!


A bejegyzés trackback címe:

http://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr88466206

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

deadcabbit · http://deadcabbit.blogspot.com 2008.05.15. 23:07:24

Már megint egy remake... hihi, csak vicc volt :D Szép nagyon a GTA4, szívesen ki is próbálnám, de amellett, hogy csóró vagyok, az is felmerül bennem, hogy kinek van erre ideje?

Mármint GTA SA-val jáccogatok (ps2-n), már hetek óta, ami azt jelenti, hogy munka után ha van még egy kevés energiám, akkor egy/fél órát nyomogatom a gombokat - a játékidő pedig még nem érte el a tíz órát. És tegyük hozzá, akkor még nem csináltam semmilyen side questet, nem kalandoztam, csak a sztorin haladok lépésről lépésre - ha adva van egy ennyire komplex játékvilág, akkor kinek van energiája azt felfedezni?

Nem lehet, hogy a wii coffe break fun (kávézni teniszütővel) játékai ezért is annyira népszerűek? Mert odaül a család, fél órát játszogat és nem érzi azt, hogy a játéktér 5%-át fedezte fel? Nem tudom, de kiváncsi lennék mások erről hogy vélekednek...

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.05.16. 00:47:50

Tetszik a részletes review, de egyáltalán nem állítanám szembe a Wiivel vagy a "régi idők játékaival". Nincs mit visszasírni, deadcabbithoz hasonlóan úgy gondolom, hogy amikor naponta hatszor öt percet van időm játszani, akkor jóval valószínűbben hívok elő (most éppen) egy Wii Fites minijátékot, vagy töltöm be a Commander Keen egyik epizódját és megyek azon egy pályát (bár sajnos ez kezd elfogyni), minthogy egy ilyen hatalmas világban menjek valamennyit is.
Ez viszont nem a GTA vagy a hasonló méretű játékok ellen szól, hanem hogy különböző körülményekre különböző játékok előnyösebbek.

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.05.16. 02:28:22

DobayAdam:
Szerintem itt kisebb félreértés van, a Dewla a saját blogján sokat írt arról, hogy mennyire jó mind a Box, mind a Wii... úgyhogy ő nem hinném, hogy bármelyiket ellenezné ;]

deadcabbit:
hát azért régen is voltak ilyen játékok, az öcsém vagy egy évig tartott, mire végigtolta a Wizardry 7-et, én neki se mertem állni. És akkor az amigás Fate: Gates of Dawn még annál is hosszabb. Szerintem most épp hogy elég bevállalós dolog ilyen nagy játékot csinálni, régen sokkal bevettebb volt, ha csak az RPG-ket nézem (azokat jobban ismerem, mint az akciójátékokat). Pl. Mass Effect - alig van időm vele játszani, de már a fősztori 2/3-ánál vagyok és egy vagon sidequestet is megcsináltam. (18 óra eddig) És ez egy abszolút AAA cím, ezermillióan fejlesztették, úgy képzelné az ember, hogy hosszú. Persze végig lehet tolni darkszálydon is, de azt meg párhuzamosan öcsém csinálja, és azért látom/hallom akkor is valamennyire, ha közben mást csinálok (mondjuk dolgozom :DDD ).

Nyilván ugyanannyit el lehet kérni érte, ha 30 óra hosszú, mint ha 60, és akkor miért legyen 60 óra hosszú... :(

"Nem lehet, hogy a wii coffe break fun (kávézni teniszütővel) játékai ezért is annyira népszerűek? Mert odaül a család, fél órát játszogat és nem érzi azt, hogy a játéktér 5%-át fedezte fel?"

De, szerintem simán benne van ez a tényező is. Én Dwarf Fortressezni szeretnék, de tudom hogy kéne legalább egy egész napot rászánni, hogy megismerjem az alapjait annyira, hogy utána már tudjak vele rövidebb időket is játszani. Hát talán majd nyáron. És nyárra megvesszük öcsémmel a GTA4-et és multiban fogjuk alázni egymást! Jéj! Utoljára az 1-gyel játszottam sokat, de ez most még az én érdeklődésemet is felkeltette.

Dewla · http://konnektor.org 2008.05.16. 09:45:01

Én a magam részéről mind a minőségi casual mind a hard core játékokat kedvelem. Mikor mihez van kedvem-időm. Szerintem azért jó ha mindig van egy játék amit az ember gyúr sokáig mire befejezi. Legjobban ahoz tudnám hasonlítani, hogy olvasok ujságokat és folyóiratokat is, de azért van általában egy vastag könyv is amivel folyamatosan haladok.

Persze értem és megértem azt a fajta frusztrációt, hogy alig van idő játszani, az ember játszik mondjuk egy Final Fantasyval 1.5 órát és mondjuk annyi történt, hogy optimalizálta a tárgyait :) Én pl. már régóta ezért húzom-halasztom, hogy elkezdjem a Lost Odysseyt. 4 DVD, hosszú sztori, stb.

Viszont nyilván amikor megjött a GTA 4 akkor mindent félretettem. A Super Mario Galaxy-ben is 100 fölötti pálya van. Azt se két perc végigjátszani. Ott is lehet az az érzés, hogy összegyűjtöttél egy csillagot a pálya végén, már csak 300-at kell.

BTW, a párom amúgy sem érti, hogy hogy lehet az, hogy egyszerre tartom zseniálisnak a Super Mario Galaxy-t és a GTA 4-et :)

deadcabbit · http://deadcabbit.blogspot.com 2008.05.16. 19:54:07

@prez (jobbára): igen, teljesen igazad van, régen is voltak monstre játékok, de két nagy különbség azért van:

1. felnőttünk, iskola mellett sok mindennel lehet játszogatni, tehát most két különböző célközönségről próbálok beszélni. Emlékszem, régen szinte az összes Lucasarts játékot végigtoltam, belefért; ma van négy-öt megkezdett rpg, amikben a sztori 0.05%-ánál járok (nem vicc, faq-okban megnéztem:))).

2. kizárólagosság. Egy hét szünet után elővenni mondjuk egy Eye of the Beholdert nem kunszt, kb. 15 perc alatt belerázódsz. Elővenni egy régi final fantasy-t: sidequestek, matériák, varázslatok - szerintem mára egy kicsit túlértékelték magukat a játékok!

Nekem nincs két napom arra, hogy "visszarázódjak" egy játékba (ld. pl. Odin Sphere, ami beat-em-up rpg, semmi bonyi, csakhogy ott van benne a főzés/alchemy, amit ha elfelejtettél, akkor a gép bucira fog alázni minden történetblokkban) - GTA4 nagyon szép, de azért nem fogok kiadni 18e hufot (+100e alapgép, egész x2, ha a párommal is akarnék játszani neten ugye), hogy a játék 0.05%-át megcsináljam hetek alatt: egy hosszú könyvet tudok buszon, ágyban, vagy ebédszünetben lapozgatni, de a játék egy más (ha nem is teljesen más) felállás. Aztán lehet, hogy csak bennem van a hiba :)

Dewla · http://dewla.blog.hu 2008.05.16. 20:37:21

Oké, szerintem a gta 4 egyébként pont nem teljesen jó példa a monstre játékra. Mert bár végigjátszási ideje nem rövid, azért nem egy bonyolult játék. Le lehet ülni vele 20 percet is játszani simán. A sztoriba való visszarázódás is azért elég könnyen menne szerintem. Egyébként én már azt is gyűlölöm amikor egy rég nem játszott akciójátékban az irányítást kell újra tanulonom úgy, hogy amúgy a játék közepén járok. Így vagyok most pl. a Bioshockal. kb. az utsó 15% van hátra, de pont azért nincs kedve elővenni, mert már azt sem tudom melyik a lövés.

Persze a gta 4 úgy drága hogy még gépet is kell venni. Ha HDTV-t is kéne venni úgy még drágább lenne. Ha két gépet akkor aztán főleg. Sokaknak van már x360-a vagy PS3-a, azoknak szerintem tényleg megéri ez a játék az árát. Akiknek nincsen de úgy hajlana felé, akkor most már tényleg megéri. Persze kevesen engedhetik meg az a luxus, hogy konkrétan egy játék miatt vegyenek konzolt. Nincs is sok olyan játék ami miatt megérné, de ez egy olyan. A következő ilyen a Metal Gear Solid 4 lesz.

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.05.18. 02:38:55

"Egyébként én már azt is gyűlölöm amikor egy rég nem játszott akciójátékban az irányítást kell újra tanulonom úgy, hogy amúgy a játék közepén járok."

Én meg azt, amikor két játékkal játszom egyszerre, és hasonló az irányításuk, de valami fontos apróság pont fordítva van az egyikben. Pl. más irányba forog a kamera az analóg joyjal, stb. És ha tényleg fél órára ülnék le elé, akkor jön a szenvedés, mert fél óra elmegy a bénázással.... és legközelebb már biztos nem azt a játékot fogom elővenni, ha épp akad néhány szabad percem.

"Persze a gta 4 úgy drága hogy még gépet is kell venni. Ha HDTV-t is kéne venni úgy még drágább lenne. Ha két gépet akkor aztán főleg. Sokaknak van már x360-a vagy PS3-a, azoknak szerintem tényleg megéri ez a játék az árát."

Ezzel teljesen egyetértek, meg azért lassan-lassan mennek lejjebb az árak, pl. a Mass Effect X360 verziója is kb. ennyin nyitott, és most már van 12 ezerért. Ha meg hónap végén kijön a PC-s, akkor nyilván még tovább fog az Xbox verzió ára csökkenni (vagy nem :O ). Meg használtan is lehet venni, mondjuk pont az ilyen GTA4-szerűekkel az a baj, hogy senki nem akarja eladni a példányát. (BTW nem tud valaki használt jó állapotú Enchanted Armsot, megvenném)

"ma van négy-öt megkezdett rpg, amikben a sztori 0.05%-ánál járok (nem vicc, faq-okban megnéztem:)))."

Itt azért eltérő játékstílusokról is szó van, nem csak arról, hogy kevesebb időnk van játszani... én pl. ha egy hosszú RPG-nek nem vagyok legalább a felénél, akkor nem kezdek el mellette egy másikat. Így most már néhány hónap után remélhetőleg holnap befejezem a Mass Effectet :D (Nincs benne 30 óra a részemről, csak nehéz volt megoldani, hogy játsszunk vele, mert öcsémmel egyszerre akartuk legalább a main storyt látni, így az kellett hozzá, hogy mindketten egyszerre ugyanott legyünk, ahol az Xbox, és még időnk is legyen.) Az FFXII van még RPG téren félbehagyva (kb. 85%-ánál vagyok, 53 óra, decemberben kezdtem, vagy két hónapja hozzá se nyúltam :O ), de abból kezd nagyon elegem lenni, nagyon jónak indult, de így a vége felé már unalmas és idegesítő. Viszont kíváncsi vagyok a történetre, éjszakára meg nem akarom berakni a játékot autotápolni, habár asszem az lesz... még egy esélyt adok neki.

"egy hosszú könyvet tudok buszon, ágyban, vagy ebédszünetben lapozgatni, de a játék egy más (ha nem is teljesen más) felállás. "

Én DS-en vagyok így, hogy ami nem elővehető rajta 5 percre, azt szerintem sose fogom befejezni (pl Phoenix Wright 2 :[[[ ). Mert ha van időm, akkor inkább leülök a szép nagyképernyős csodaizé elé és nem egy kis kézi akárhol elővehető konzollal fogok játszani. Habár ha megint elköltözöm külföldre, akkor (tapasztalat) megint annyi papírmunkával kapcsolatos sorbanállás, stb. lesz, hogy aközben simán végig lehet tolni egy 5-percre-nem-elővehető DS játékot... :O

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.05.19. 20:50:50

Még ezt is olvassátok el, a lehetőségekhez mérten nem spoileres:
dewla.blog.hu/2008/05/19/gta_4_final_mission

joesan 2008.06.12. 17:06:26

Pc-re nincs és szerintem nem is lesz (szkeptikus vagyok és realista). Hálátlan banda, tekintve, hogy az első 3 rész pc-n is sikeres volt. Pedig állítólag Ps3-ra már az 5. rész is létezik.

Matteo79 2008.06.23. 12:43:40

Két gondolatot fűznék az amúgy érdekes beszámolóhoz.
1. A játék fizikája továbbra sem közeliti meg a valóságot és soha nem is fogja, mert egész egyszerűen nem lenne elég látványos. Inkább csak az akciófilmekben látható "valósághoz" hasonlit.
2. Szerintem már rég eldőlt hogy kiadják e PC re, de nem fogják az orrunkra kötni amig nem érdekük.

Retek · http://vakerda.blog.hu 2008.08.27. 08:35:54

joesan: de, lesz! Novembertől. Jeeee.

mindenki más: a könnyeim potyognak a meghatódottságtól. Értelmes emberek értelmes módon beszélnek egymással az eltérő nézeteikről. Mintha nem Agyarországon lennék... Csak így tovább!

zsombor 2008.10.24. 09:37:57

nagyon fantasztikus ez a játék

trucky 2008.10.25. 18:55:41

KB. 60%nál járok és elfogytak a küldetések, packie hívogat de nemtom mit kéne csinálni.Segítsetek!!!!!

helpme 2008.12.09. 17:07:24

Hi, ugyan az a problémám, mint trucky-nak. Nincs küldetés, és telefonon sem tudok elérni senkit.