Gémeskút

Konzolos és PC-s játékkritikák mindenkinek.

Friss topikok

Címkék

2d (2) 4x (2) 5000ft (5) addiktív (5) aerobic (3) akció (17) alex st john (2) amiga (4) apple (3) apróság (4) aranyos (2) arcade (2) atari (2) átverés (2) autó (4) bevásárlás (2) bevezető (2) bitpop (2) borzalmas (11) botrány (2) c64 (3) castlevania (3) civilization (4) családi (3) cyberpunk (2) c 64 (3) ddr (2) dragon ball (2) ds (46) dsi (2) e3 (2) elite (2) elmegy (9) emuláció (5) emulátor (2) építő (4) erőszak (2) évjátékai (3) final fantasy (7) fitness (2) flipper (2) fps (2) gamecube (2) gépház (20) hack (5) hardver (13) háttér (2) hellókarácsony (24) hírek (22) homebrew (7) horror (3) ingyen (17) interjú (3) játékipar (2) játékterem (2) játéktermi (2) (13) jóga (3) jönjönjön (13) jrpg (8) kaland (12) kártyajáték (2) képregény (2) kereső (2) keresőkifejezések (6) kiegészítő (5) kilencvenes évek (2) kódok (2) könyv (4) korhatár (2) korhatárbesorolás (2) körökre osztott (8) legrosszabb (3) letöltés (2) linux (7) logikai (16) lövöldözős (16) mac (4) magyar (2) mario (15) mass effect (7) mászkálós (2) microsoft (5) minijáték (6) mmo (2) mmorpg (4) mozgás (5) multiplatform (3) multiplayer (3) nagyon jó (19) neogeo (2) nes (2) nintendo (74) nyugdíjas (2) olcsó (3) online (2) pc (47) platform (12) playstation (5) pokémon (4) portré (2) ps2 (4) ps3 (8) psp (5) remake (2) remek (2) retró (7) retro (10) riport (2) roguelike (3) rossz (4) rpg (25) rts (2) sandbox (4) scifi (2) sega (4) shovelware (4) slashdot (2) snes (3) sonic (2) sony (4) sport (10) square (5) star wars (4) stratégia (11) szex (3) szimulátor (5) taktika (6) tánc (3) táncszőnyeg (3) tie in (2) tim sweeney (3) torna (3) tudomány (2) tv (3) ubisoft (3) ügyességi (11) űrhajós (5) városépítő (2) vásárlás (2) vendég (3) verekedős (2) vicces (15) videó (13) virtual console (5) web (2) wii (61) wiimote (3) wiiware (10) wii balance board (4) wii fit (6) xbla (4) xbox (5) xbox360 (23) youtube (2) zene (8) zseniális (25) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

[DS] Luminous Arc

2008.01.15. 20:00 - tmarxell

Címkék: nintendo taktika ds rpg körökre osztott taktikai rpg jrpg

Luminous Arc: ami jól indul, aztán...

Osztályzat: jó
Műfaj: taktikai szerepjáték
Korosztály: mindenkinek
Nyelvigény: középfok
Nehézség: könnyű
Kifáradási idő: max. kétszer végigjátszható


Vannak olyan programok, amiket egy ismerősünk azzal a kiáltással nyom a kezünkbe, hogy „ennek nézd meg az intróját MOST”. (Habár, kicsit jobban belegondolva, az utóbbi években ilyennel csak konzolos játékok esetén találkoztam...) Ilyen a Luminous Arc is: amikor először a kezembe került, csak annyit tudtam róla, hogy meg kell néznem az elejét. Gyors utánanézés: FF Tactics-szerű körökreosztott taktikai szerepjáték. No, akkor lássuk, mit hoz az ígéretes kezdet után!

Már maga az intró nagyon kellemes meglepetés: itt most nem remekül renderelt bevezetőt kapunk, mint az FF3 DS-es változatában, hanem egy profi módon megrajzolt rajzfilm mutatja be a játék főbb szereplőit. Miután ezt megnéztük (általában még vagy háromszor), a főmenűben találjuk magunkat, ahol kellemes újításként ott figyel egy bizonyos „Network”-gomb. Ezt azonban csak akkor tudjuk kipróbálni, ha már eljutottunk a történetnek kb. a feléig, úgyhogy erről kicsit később fogok írni.

Új játékként jön maga a tényleges bevezető, aminek az elején rögtön választhatunk vagy hat lehetőség közül, úgy, hogy közben csak kapkodjuk a fejünket, "Miafrancvan?!" felkiáltással. (Megnyugtatásul közlöm, hogy még a játék végigjátszása után sincs halványlila gőzöm sem arról, hogy ez mit volt hivatott befolyásolni.) Ezután ténylegesen kezdődik a történet, és nemsokára meghallhatjuk, hogy ebben a játékban sokat beszélnek. Ezt most kétféleképpen értem: egyrészt úgy, hogy a készítők által főbbnek tekintett részeket hangszínészek mondják fel, másrészt viszont úgy, hogy ebben a játékban valami hihetetlenül sokat dumálnak. Nem is tudom, eltelik vagy tíz perc (de öt biztosan), mire eljutunk odáig hogy csinálhatunk is valamit.

Gyorsan szembesülünk is vele, hogy a játék fejezetekre van bontva: ez úgy néz ki, hogy elmegyünk valahova, kezdődik egy új fejezet, jó sokat dumálnak, jön egy harc (vagy későbbi variáció: kettő, neadjisten három harc!) Ezután még egyszer jó sokat dumálnak, és vége is a fejezetnek, mehetünk, amerre akarunk. Mondjuk ebben az a kár, hogy az esetek túlnyomó többségében ez azt jelenti, hogy előre, vagy vissza oda, ahonnan jöttünk. Vannak még a sztori-közti harcok, amik annyiből állnak, hogy valahol nekünk fut egy csapat bandita / egyéb rosszarcú illető, és le kell őket ölnünk. A különbség csak annyi, hogy gyakorlatilag ugyanaz a két-három garnitúrányi ellenséggel fogunk végig találkozni a játékban, valamint ezeket a harcokat meg tudjuk ismételni. Úgyhogy tápolásra is lehetőségünk van így.

Mondjuk túl nagy szükség viszont nincs rá, ugyanis - itt jön a legnagyobb problémám a játékkal - a program meglehetősen könnyű. A huszonöt fejezetből kettő volt, amelyiket nem sikerült elsőre megoldanom, és ebből csak az egyikben mészárolták le a csapatomat. Mondjuk sejtettem, hogy valami nem lesz itt kóser, amikor azt láttam, hogy már a kezdet kezdetén kapunk rengeteg tárgyat, amik különböző mérgeket, bajokat hivatottak leszedni a szereplőkről, mégis körülbelül egyikre se volt szükségem. Ez pedig végigvonul az egész játékon: hiába van egy egészen kellemes harcrendszer, plusz egy érdekes varázstárgy-készítős rész, ha egyszerűen az egész kihagyásával is viszonylag könnyen végig lehet a játékot játszani. Így voltaképpen fölösleges akármennyire is belemélyedni a harcrendszerbe, mert amint rájöttünk, hogyan védjük ki a gép egy-két trükkjét, akkor már könnyedén végig tudjuk csinálni az egészet. Szóval a harc része a játéknak nem valami izgalmas, de akkor mi van a történettel?

Ugye azt már említettem, hogy normális hangszínészek szólaltatják meg a szereplőket - néhányuknak ugyan kifejezetten idegesítő a hangja, de ettől függetlenül el kell ismerni, hogy jól csinálták meg a hangalámondást. Maguk a szövegek nem rosszak, találkoztam már ennél rosszabbal, de mondjuk jobbal is. A történet semmi különös, mivel elég klisés és majdnem teljesen kiszámítható, egyedül egy meglepetés volt, ami tetszett, de az inkább csak mellékes része volt a sztorinak. Az eleje felé még úgy tűnt, a készítők nem akarják komolyan venni magukat, de a vége fele viszont már igen, és ez nem tett jót a játéknak. Viszont azt jól megcsinálták, hogy hátteret adjanak a történetnek és a szereplőknek: a játék összes párbeszédei közül azok a legélvezetesebbek, amik nem a fő szálhoz kapcsolódnak, vagy pedig akár (majdnem) teljesen lényegtelenek. Ilyenekből egyébként meglehetősen sok van, egy végigjátszásra csak nagyon nehezen lehet mindegyiken végigmenni.

Ja igen, egy végigjátszásra. Régi jó hagyományokhoz híven itt is előkerül a "New Game +" lehetősége. Ha valaki nem ismerné: ez azt jelenti, hogy ha megnyertük a játékot, újrakezdhetjük úgy, hogy nem kell újból felfejleszteni a hőseinket, hanem a játék elején onnan indulnak, ahonnan befejeztük az előzőt. Ehhez a játékmódhoz általában az tartozik, hogy a fejlesztők hozzáadnak csak így elérhető részeket a programhoz, és ezért érdemes még egyszer végigjátszani. No, és itt mit kapunk? Nem túl sokat: megnézhetjük az összes képet és végighallgathatjuk még egyszer az összes párbeszédet, amit előhoztunk (de jó nekünk!), végigmehetünk újra a történeten a félisteni szintű hőseinkkel, meg kipróbálhatunk egy baromi hosszú dungeon-sorozatot, ami azért már nehezebb, mint a korábbi harcok. (Azt mondjuk ne kérdezzétek, hogy annak mi lesz a végén, még nem volt türelmem végigverekedni magam rajta.) Ja, meg mivel úszni fogunk a pénzben, szöszölhetünk a varázstárgyak készítésével - de minek?

Aztán itt van még a multiplayer része a dolognak. Kipróbáltuk tesómmal, amikor ő a játék felénél, én meg a kétharmada körül tartottam, aztán gyorsan abba is hagytuk. Miért? Mert semmiféle kiegyensúlyozás nincs, a magasabb szintű játékos könyörtelenül lealázza az alacsonyabbat, és ennyi. Pedig lehet, hogy egészen élvezetes lenne ez a játékmód, de tápolni nem lehet vele. Állítólag mondjuk kapunk ritka tárgyakat egy-egy mérkőzés után, de mivel apróbb csatlakozási problémák is adódtak, ezt nem volt érkezésünk leellenőrizni. Ez is olyannak tűnik tehát, hogy van a jó ötlet, jó kivitelezéssel, csak átgondolatlanul elkészítve, és így nemigen fogjuk ezt sem használni semmire.

Szóval kicsit vegyesek az érzelmeim a játékkal kapcsolatban. Egyrészt korrekt módon lett elkészítve, megvannak a jó történet és a jó harcrendszer alapjai - viszont végig az az érzésem volt, hogy ebből sokkal többet ki lehetett volna hozni. Talán ezért is volt az, hogy szinte alig tudtam letenni, amíg végig nem toltam (nekem ez 19 órába tellett amúgy), mert mindig azt vártam, hogy a következő fejezettől végre teljesen kiaknázzák a játékban rejlő lehetőségeket. Aztán ez sajnos nem történt meg. Félreértés ne essék, így is egy határozottan kellemes játék, és élvezettel játszottam végig, csak hát így visszanézve eléggé keserű lett a szám íze. Döntse el mindenki magának, hogy végigjátssza-e, én inkább a stílus rajongóinak ajánlom (de NEM az FFT-rajongóknak, hiszen nem ez lesz az új kedvencük). Viszont ha tudjátok, kérjétek kölcsön valakitől a játékot, hogy megnézhessétek az elejét :D

(A Youtube-on is fenn van ;] - prez.)

A bejegyzés trackback címe:

http://gemeskut.blog.hu/api/trackback/id/tr53298701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.01.15. 23:00:51

Hát, szép, szép, de miért van már megint ekkora melle mindenkinek...

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.01.16. 01:28:44

OFF: egyelőre letiltottam a trackbackeket, mert webb.blog.hu folyamatosan spammelt (igen, ez itt a szégyentábla helye), és nincs kedvem állandóan törölgetni. Elnézést azoktól, akik rendeltetésszerűen szerették volna ezt a funkciót használni.

deadcabbit · http://deadcabbit.blogspot.com 2008.01.31. 21:24:29

Kipróbáltam, de nem tecc :(( Disgaea, La Pucelle, FFT mellett vicc, sztoritól fél perc után kaptam hányingert (közhely a köbön); FFT ds-t várom piszkosul amúgy, meg dsfnaboy írt egy X-Com homebrew-ról, ha az lenne, elolvadnék.